بازاریابی و فروش

چگونه از لینک‌های داخلی برای بهبود سئو و افزایش فروش استفاده کنیم؟

چگونه از لینک‌های داخلی برای بهبود سئو و افزایش فروش استفاده کنیم؟
نوشته‌ی امیرسینا

فرقی ندارد که تازه وارد حیطه بازاریابی و فروش اینترنتی شده‌اید یا مدت‌هاست که در آن فعال هستید. مطمئنا نام سئو به گوشتان خورده است. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در بهینه‌سازی و سئوی یک سایت لینک‌ها هستند. فرقی ندارد که این لینک را از یک وب‌سایت دیگر دریافت می‌کنید یا وب‌سایت خودتان! گاهی لینک‌های داخلی آنقدری قدرتمند هستند که می‌توانند شما را بدون نیاز به دریافت بک‌لینک‌های خارج از سایت به نتایج بالای موتورهای جست‌وجو ببرد.

امروز می‌خواهم در این نوشته در مورد شیوه‌های مختلف ایجاد لینک‌های داخلی بنویسم. بخشی که شاید به آن اصلا دقت نکرده‌اید!

روش‌های مختلف استفاده از لینک‌های داخلی

ایجاد لینک‌های داخلی بارها از ایجاد یک‌لینک خوب خارجی ساده‌ترند. کنترل آنها دست شماست و می‌توانید هر جای وب‌سایتتان به جای دیگر لینک دهید. اما باید بدانید که چه صفحه‌ای ارزش بیشتری دارد و چه صفحه‌ای آنقدرها مهم نیست.

۱- لینک بین محصولات

همیشه سعی کنید بین محصولات یا خدماتی که دارید و علی‌الخصوص، داخل محتوایی که با زحمت نوشته‌اید به دیگر صفحات لینک دهید. اگر محصول شما چندین نسخه مختلف دارد، برای کاربر و موتورهای جست‌وجو جابه‌جا شدن بین آن صفحات را آسان‌تر کنید.

۲- لینک از دسته‌بندی‌ها به دیگر دسته‌بندی‌ها

مطمئنا در هر دسته‌بندی از محصولاتتان به دیگر دسته‌ها لینک داده‌اید. اما در صفحات دسته‌بندی، به دیگر دسته‌بندی‌ها لینک داده‌اید؟ مثلا اگر دسته فروش کفش و فروش کیف ورزشی دارید، آیا کاربران و موتورهای جست‌وجو می‌توانند بین آنها راحت جابه‌جا شوند؟
به اعتبار صفحات مثل یک عدد نگاه کنید. اگر یک صفحه ۱۰۰ امتیاز اعتبار دارد، آیا بخشی از آن را به دیگر صفحات مهم‌تان منتقل کرده‌اید؟

شاید برایتان جالب باشد:  انتخاب عکس های مناسب برای وبسایت و فروشگاه

۳- لینک از محصولات به دسته‌بندی‌ها

باید دید که استراتژی سئو فروشگاه اینترنتی‌تان به چه شکل است؛‌ اما کاری که من همیشه انجام می‌دهم این است که کلمات کلیدی مرتبط با دسته‌بندی‌ها را از متن نوشته، به آن دسته‌بندی لینک می‌کنم. این کار باعث می‌شود که مثلا برای دسته‌بندی خرید کفش، صفحه دسته‌بندی شما رتبه و امتیاز بالاتری داشته باشد تا یک محصول و این خود باعث می‌شود که کاربرانی که وارد دسته‌بندی خرید کفش می‌شوند، انتخاب‌های بیشتری داشته باشند و دیرتر سایت را ترک کنند.

۴- لینک از نوشته‌های وبلاگ به دسته‌بندی‌ها و محصولات

فرض کنید که در مورد یک کفشی در وبلاگ فروشگاهتان نوشته‌اید. چه چیزی بهتر از این که کلمه‌ای همچون خرید کفش را به دسته‌بندی مربوطه لینک کنید؟

۵- لینک بین نوشته‌های وبلاگ

به عنوان یک خواننده و کاربر می‌گویم که اگر درون نوشته‌تان به دیگر نوشته‌های مرتبط لینک بدهید، حتما برروی آنها کلیک می‌کنم! دقت کنید که تنها هدف از ایجاد لینک‌های داخلی، موتورهای جست‌وجو نیستند و در نهایت باید کاری کنید که کاربران بیشتر درون وب‌سایتتان بمانند و بیشتر بین صفحات شما جابه‌جا شوند. اگر به ابتدای مقاله مراجعه کنید نمونه‌ای از ارجاع به یک مقاله دیگر را میتوانید ببینید.

اما چند نکته:

دقت کنید که لینک‌های داخلی همیشه مفید بوده‌اند، اما سعی کنید استفاده از آنها را در حدی نگه دارید که کاربران و موتورهای جست‌وجو به اسپم بودن و بی‌کیفیت بودن آنها شک نکنند! نیازی نیست که اگر یک مقاله در مورد خرید کفش دارید، ده‌ها بار به دسته‌بندی مربوطه لینکش کنید. تنها یک یا دو بار کافیست. کاربری که وارد آن صفحه شده می‌خواهد نوشته را بخواند؛ پس با لینک‌های بی‌دلیل و اضافه او را فراری ندهید.

دقت کنید که به چه صفحه‌ای لینک می‌دهید. از خود بپرسید که آیا می‌خواهم این صفحه در نتایج جست‌وجو رتبه بگیرد؟ اگر پاسخ مثبت بود که راه خود را ادامه دهید و لینک را ایجاد کنید. اما اگر فکر می‌کنید که آن صفحه لایق رتبه گرفتن نیست و یا صفحه بهتری هم در وب‌سایت شما وجود دارد، آن لینک را ایجاد نکنید. همانطور که گفتم اعتبار را به شکل یک عدد و بودجه ببینید و آن را جایی خرج کنید که برایتان آورده داشته باشد.

اگر با مفهوم Anchor Text آشنایی ندارید توصیه می‌کنم ابتدا این نوشته را بخوانید و سپس سعی کنید که لینک‌هایی که درون سایت و بیرون سایت می‌سازید حتما دارای متن‌های لنگر متفاوتی باشند. این مسئله هم کمک می‌کند که برروی عبارات کلیدی مختلفی رتبه بگیرید و هم کمتر موتورهای جست‌وجو را به شک می‌اندازد.

شاید برایتان جالب باشد:  ۷ نکته برای ساخت صفحه سوالات متداول مناسب

در نهایت مجددا تکرار می‌کنم که به ارزش صفحات سایتتان به عنوان پول نگاه کنید و آن را برای صفحاتی خرج کنید که محتوای خوبی دارند و می‌توانند برای کسب‌وکار شما سودآور باشند. ضمنا هر سوالی که در مورد لینک‌های داخلی داشته باشید خوشحال می‌شوم در بخش نظرات این نوشته مطرح کنید.

این نوشته توسط بخش سئو و بهینه سازی سایت شرکت فرنیان برای وبلاگ کاموا ارسال شده است.

درباره نویسنده

امیرسینا

امیرسینا هستم٬ مدیر بخش بازاریابی کاموا. علاقه زیادی به کتاب چه مربوط به حوزه‌ی کاری و چه غیر مرتبط دارم. برای تمرکز در زمان کار هم فقط باید هدست تو گوشم باشه اگر نه خیلی سریع حواسم پرت میشه. بلاگ‌نویسی یکی از علایق قدیمی من هست و زمانی که دارم پست مینویسم انگار دارم بخشی از خودمو منتقل میکنم برای همین پست ها و مفید بودنشون برام خیلی مهمه.

۲ دیدگاه

نظر شما چیه؟