بازاریابی و فروش تجارت الکترونیک

(ماموریت) mission و (چشم انداز) vision چیست؟

نوشته‌ی شانلی ملکی

تفاوت (ماموریت) mission و (چشم انداز) vision 

سازمان ها اهداف و مقاصد خود را در بیانیه های ماموریت و چشم انداز خلاصه می کنند.

چشم انداز و ماموریت از جمله اسناد هر سازمانی است که فلسفه وجودی آن را تبیین و مشخص می کند. هر دو این موارد برای یک شرکت، متفاوت هستند، اما اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند.

به زبان ساده، مأموریت، در پی پاسخگویی به پرسش ” در چه کسب و کاری هستیم ؟ ” بیان می شود، در حالی که چشم انداز یا بیانیه چشم انداز در پی پاسخگویی به پرسش ” چه چیزی می خواهیم بشویم ؟ ” بیان می شود.

تعاریف متفاوتی از این دو کلمه ارائه شده است. در این متن قصد داریم تا آن ها را به بهترین نحو برایتان تعریف و تفاوت آن ها از هم را بیان کنیم.

چشم انداز یا Vision :

تعیین چشم انداز، بخش اولیه در برنامه ریزی استراتژیک شرکت یا سازمانی است که آینده آن را توصیف می کند.

چشم انداز که به اصطلاح به آن منظر، آینده آرمانی (مطلوب) یا دیدگاه نیز گفته می شود، تصویری از آینده است‌ که یک مجموعه قصد دارد در زمان مشخصی به آن دست یابد یا به عبارتی دیگر آرزوهای آتی و اهداف مجموعه در شرایط کنونی است که می خواهد زمانی به آن ها دست یابد.

در واقع چشم انداز همان چیزی است که سازمان شما می خواهد در آینده به آن تبدیل شود.

چشم انداز می تواند متاثر از تجربیات و مطالعات و نیاز جامعه و تقاضاهای محیطی باشد.

برای تحقق چشم انداز باید ماموریت سازمان را به گونه ای تعیین کرد که چشم انداز های مشخص شده محقق گردد. بیانیه چشم انداز بر آینده تمرکز دارد و به گونه ای منبع الهام و انگیزه است.

چشم انداز یک سازمان گرایش به جهت گیری به سوی آینده دارد و از همین رو نمایانگر سمتی است که سازمان بدان سو می رود و جایی است که به آن می خواهد برسد.

چشم‌انداز دارای مشخصات خاصی است و می بایست مطلوب و مختصرباشد، در این صورت ماندگار و به یاد ماندنی خواهد بود.

شاید برایتان جالب باشد:  مطالعه روند وفاداری مشتریان در کسب‌وکار اینترنتی

همچنین باید ایده آل مناسب را به نمایش بگذارد و همه سطوح سازمان را در نظر بگیرد.

مجموعه ها باید چشم‌انداز خود را با در نظر گرفتن یک سری مشخصات طراحی کنند و به آن شکل بدهند.

این مشخصات عبارتند از :

  • آینده بهتری را به تصویر بکشد.
  •  پیامدهای مثبت را بیان کند.
  •   جاه طلبانه و در عین حال ملموس باشد.
  •   پسندیده و مطلوب باشد.
  •   رضایت شغلی را برای کارکنان به ارمغان بیاورد.
  •   از دید شخصی شما سرچشمه بگیرد( منحصر به فرد باشد).
  •  دستیابی به ارزش های مشترک را سهولت ببخشد.
  •   مسیر حرکت شرکت را به وضوح بیان کند و قابل فهم باشد.
  •   تا جایی که ممکن است تغییرات آینده را پاسخگویی باشد.
  •   در کارکنان تحرک، علاقه و انگیزه را به وجود آورد.

فواید و منافع تدوین چشم انداز

  1.  ارائه تصویری از مجموعه در پایان افق برنامه ریزی
  2.  ایجاد درکی کلی از این که موفقیت مجموعه به چه مفهومی است
  3.  ایجاد اتفاق نظر بر آینده مطلوب مجموعه
  4.  روشن ساختن جهت و مقصود حرکت مجموعه
  5.  مشخص نمودن این که مجموعه، در صورت برآوردن مأموریت خود، به چه ساختاری خواهد رسید
  6.  در مواجهه با مسایل پیش آمده سازمان فوق فعال خواهد بود 
  7.  به کارگیری ابتکار عمل و خلاقیت در سازمان افزایش خواهد یافت

بنابراین در تعریف چشم انداز باید در نقطه مرزی واقعیت و رویا قرار داشته باشیم.

یک چشم انداز خوب می تواند خواب را از چشمان کارآفرین بگیرد و موتور محرکه ی او و کارکنان شرکت یا استارتاپ برای تلاش بیشتر و مستمر باشد.

 

 

ماموریت یا  Mission:

ماموریت یا اهداف شرکت یا سازمان شما به عنوان بیانیه ماموریت بیان شده و بیان می دارد که  چگونه می خواهید رقابت کنید و برای مشتریان خود ارزش خلق نمایید.

به عبارتی دیگر ماموریت سازمان دلیل وجودی سازمان را تشریح می کند.

از این تعریف همچنین به رسالت یا فلسفه وجودی، اهداف بنیادین و یا مقصود اصلی نیز یاد می شود. بیانیه ماموریتی که به خوبی تدوین شده باشد بایستی قادر به پاسخگویی پنج سؤال پایه و اساسی زیر باشد.

شاید برایتان جالب باشد:  بازاریابی محتوا چیست ؟

این سوالات عبارتند از:

  1. چه چیزی؟ ( باید کسب و کار سازمان را توصیف کند، یعنی کالا و خدماتی که ارائه می شوند چه فوایدی دارند و چه نیاز هایی را برطرف می کنند.)
  2. چه کسی؟ (مشتریان ما چه کسانی هستند؟)
  3. کجا؟ (حیطه رقابتی کجاست؟)
  4. چرا؟ (هدف بهینه سازمان چیست؟)
  5. چگونه؟ (ویژگی های منحصر به فرد و مزیت های رقابتی سازمان در رسیدن به این هدف‌ها چیست؟)

بیانیه مأموریتی که پاسخ واضحی به هر یک از این پرسش ها ارائه کند، سنگ بنای تدوین برنامه بازاریابی را می نهد.

اگر سنگ بنا ضعیف باشد یا هم راستا با پی ریخته شده در گام های اولیه نباشد، کل برنامه از اقبال روشنی برای موفقیت بلند مدت برخوردار نخواهد بود.

هرسازمانی دارای یک فلسفه یا ماموریت است و این ماموریت هرگونه فعالیت موسسه و رفتار کارکنانش را شکل می دهد. ماموریت متاثر از چشم انداز یا بینش است و چشم اندازها در واقع ماموریت شرکت را می سازند . 

نتایج به دست آمده از تدوین ماموریت :

  •  روشن شدن فلسفه وجودی مجموعه، نقش ها و وظایف آن
  •  ایجاد توافق در خصوص سمت و سوی حرکت مجموعه
  •  ایجاد تمرکز بر بحث و بررسی مسائل اساسی و مهم
  •  ایجاد وحدت رویه بین مدیران، تصمیم گیران و تصمیم سازان
  •  همسویی در تفکر و تصمیم گیری در مورد مسائل کلیدی

یک ماموریت خوب هدف بنیادی و بی نظیری را تعریف می کند که باعث متمایز شدن یک شرکت از دیگر شرکت های مشابه اش می شود و قلمرو فعالیت های شرکت را در مورد محصولات ( کالاها و خدمات ) عرضه شده و بازارهای هدف مشخص می کند.
برای تدوین یک ماموریت مناسب می بایست از شرکت های فعال در این زمینه کمک بگیریم.
توجه داشته باشید که هنگام شروع یک کسب و کار به این زمینه توجه ویژه ای داشته باشیم.                                     

درباره نویسنده

شانلی ملکی

نظر شما چیه؟