بازاریابی و فروش تجارت الکترونیک

۴ استراتژی اصلی برای قیمت‌گذاری محصولات فروشگاه اینترنتی

نوشته‌ی فاطمه عربگری

یکی از ضروری‌ترین مسائلی که هنگام راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی باید به آن توجه کرد قیمت‌گذاری محصولات است.

تعیین قیمت محصولات یکی از عواملی است که می‌تواند باعث موفقیت یا شکست کسب‌وکار آنلاینتان شود و اگر اشتباه کنید احتمالا برایتان سنگین تمام می‌شود. قطعا قصد ندارید قیمت محصولات را آنقدر بالا تعیین کنید که مشتری را فراری دهید، اما نمی‌توانید قیمت‌ها را خیلی هم دست پایین بگیرید که با سود بسیارکم سرمایه‌ و کسب‌وکارتان لطمه بخورد. پس برای قیمت‌گذاری مناسب چه باید کرد؟

در ادامه ۴ استراتژی قیمت‌گذاری برای یک محصولات یک فروشگاه آنلاین می‌خوانید. با کاموا همراه باشید.

هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم را محاسبه کنید

قبل از اینکه تعیین کنید که کدام استراتژی برای محصولاتتان مناسب‌تر است ابتدا باید از همه‌ی هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم که بابت تأمین هر یک از اقلام فروشگاه می‌پردازید، آگاهی کامل داشته باشید. تعیین قیمت صحیح برای یک محصول بدون اینکه بدانید تأمین آن چقدر برایتان هزینه داشته است کار سختی است. این مقدار فقط هزینه‌ای نیست که صرفا برای تهیه آن محصول پرداخت می‌کنید، بلکه باید هزینه‌های بسته‌بندی، حمل‌ونقل، بازاریابی، میزان سود و هر سرویس دیگری که جهت آماده کردن محصول برای فروش استفاده می‌کنید ( مثل عکاس، تولیدکننده محتوا و غیره) را در نظر بگیرید.

۱- قیمت‌گذاری با توجه به بازار و رقبا

در میان فروشگاه‌های اینترنتی بازارهای تخصصی کمی هستند که هیچ رقیبی ندارند. می‌توانید از بازار و این رقبا برای تعیین استراتژی قیمت‌گذاری محصولاتتان استفاده کنید. با بررسی فروشگاه اینترنتی رقیب می‌توانید بفهمید که برای محصولات مشابه چه قیمت‌هایی تعیین کرده‌اند و در برخی موارد متوجه می‌شوید که آن محصولات با قیمت مشخص چقدر فروش دارند. بعضی وبسایت‌ها تعداد فروش با تعداد بازدید را هم لیست می کنند.

بعد از اینکه تحقیق و بررسی در رابطه با قیمت‌ها را انجام دادید، می توانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید قیمت محصولاتتان را با آنها هماهنگ کنید یا بر آنها غلبه کنید. فقط مطمئن باشید که هنگام استفاده از این استراتژی همه‌ی هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم را در کنار کیفیت محصولاتتان در نظر بگیرید.

شاید برایتان جالب باشد:  روش های شناسایی، جذب و نگه داری مشتری

وقتی بدانید شرایطتان بهتر از رقبا است احتمالا بتوانید قیمت مشابه یا بالاتر ارائه کنید یا در صورتی که محصولاتتان را با قیمت پایین‌تری تهیه می‌کنید می توانید قیمت مشابه یا پایین‌تر در نظر بگیرید.

۲- قیمت‌گذاری محصولات بر اساس هزینه‌ها (Cost-plus pricing)

برخلاف استفاده از بازار مشابه، در این روش برای قیمت‌گذاری محصولات باید عوامل داخلی را در نظر بگیرید. نقطه‌ی سربه‌سر (break-even point) را تعیین کنید که بدانید یک محصول مشخص را حداقل چقدر باید بفروشید تا همه‌ی هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم بازگردد. این نقطه قیمتی است که هزینه‌ها با مقدار درآمد حاصل از فروش آن محصول برابر است و نه سود می‌کنید نه زیان. بعد از تعیین این نقطه می‌توانید مقدار سود مورد نظرتان را برای آن محصول به این قیمت اضافه کنید. می‌توانید برای همه‌ی محصولات درصد مشخصی را در نظر بگیرید یا مقدار سود را به صورت جداگانه برای هر محصول تعیین کنید. ممکن است قیمت برخی از محصولات خیلی گران به نظر بیاید که در این صورت باید به دنبال راه‌حلی برای کم کردن هزینه‌ها باشید یا سود را کاهش دهید.

۳- ارائه‌ی محصولات مختلف به صورت بسته 

یکی دیگر از استراتژی‌های قیمت‌گذاری محصولات ارئه‌ی محصولات به صورت بسته و مجموعه است. با این‌کار هم تعداد بیشتری می‌فروشید و هم این شانس را به مشتری می‌دهید که اقلام مورد نظرش را، یکجا با قیمت کمتری بخرد. این روش کمک می‌کند که مجموع آن اقلام را برای مشتری با ارزش‌تر کنید چون این حس به آنها القا می‌شود که یک معامله‌ی خوب انجام می‌دهند. اغلب اگر یک محصول با ارزش را همراه با محصولی با ارزش‌ کمتر در یک بسته ارائه کنید برایتان سودمند است، چون باعث می‌شود که محصول با ارزش‌تر هرگونه ضرر حاصل از اقلام کم‌ ارزش‌تر بسته را جبران کند.

شاید برایتان جالب باشد:  ۶ اصل برای موفقیت در بازاریابی اینترنتی

این استراتژی می‌تواند راهی مناسب برای معرفی محصولات به مردم هم باشد به این صورت که  مجموعه‌ای از محصولات مختلف را در یک بسته‌ی معرفی کننده به مشتری ارائه کنید. برخی از خرده‌فروش‌ها نمونه‌های تستی محصولات را در یک مجموعه قرار می‌دهند که نظر مشتری را جلب کنند و او را به خرید ترغیب کنند. این روش در صورتی که محصولاتتان رنگ، رایحه و فرمول‌های مختلفی داشته باشند می‌تواند سودمند باشد.

۴- روانشناسی را به این ترکیب اضافه کنید

هنگام راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی مطالعه طرز فکر و رفتار انسان به عنوان یک استراتژی قیمت‌گذاری محصولات بسیار سودمند است.

مصرف‌کننده‌ها یک معامله‌ی خوب می خواهند و اغلب یک ترفند کوچک می‌تواند کاری کند که قیمت خرید قانع‌کننده‌تر به نظر برسد. از عدد ۹ در قیمت‌ها استفاده کنید. مثلا می‌توانید یک محصول ۵۰۰ هزارتومانی را با قیمت ۴۹۹ هزار تومان بسیار قانع‌کننده‌تر جلوه‌ دهید. ممکن است این هزارتومان در برابر سود ناخالص شما خیلی به چشم نیاید ولی تاثیر روانی آن بر ذهن مصرف‌کننده باعث می‌شود که معامله‌ی بهتری به نظر بیاید. به گفته‌ی روانشناس‌ها  مشتری‌ها بیشتر توجه می‌کنند که قیمت با چه عددی شروع شده است تا اینکه با چه عددی تمام می‌شود.  از دید مشتری عدد ۴۰۰ حتی اگر خیلی هم به ۵۰۰ نزدیک باشد از عدد ۵۰۰ بهتر به نظر می‌رسد.

 

در هر صورت انتخاب یک استراتژی قیمت‌گذاری مشخص در ابتدای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی به این معنی نیست که تا انتها باید همان روش را ادامه دهید، اگر فکر می‌کنید که بازدهی مناسبی ندارد و به هدفتان نرسیدید، می‌توانید آن را کمی تغییر دهید یا روش دیگری را امتحان کنید تا مناسب‌ترین را برای فروشگاه و محصولاتتان پیدا کنید.

درباره نویسنده

فاطمه عربگری

نظر شما چیه؟