بازاریابی و فروش تجارت الکترونیک

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی: راهنمای گام‌‌به‌گام

نوشته‌ی فاطمه عربگری

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی مزایای زیادی نسبت به فروشگاه فیزیکی دارد، به عنوان مثال دستیابی به بازار هدف گسترده‌تر و یا عدم نیاز به پرداخت هزینه برای فراهم کردن مغازه و هزینه های نگهداری آن، تنها بخشی از این مزایا به حساب می‌آیند. مقاله زیر کمک میکند که بدانید از کجا و چگونه شروع کنید.

۱- توسعه محصول و برنامه بازاریابی

محصول را مشخص کنید

اگر می‌خواهید فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید حتما ایده‌ی یک محصول مناسب را در ذهن دارید. انتخابتان هرچه که باشد باید به ارزش و بهای آن ایمان داشته باشید در غیر این صورت نمی‌توانید ارتباط خوبی با مشتری برقرار کنید. برای مشخص‌تر شدن مسیر موارد زیر را در مورد محصولتان مشخص کنید:

  • محصول دیجیتال یا فیزیکی است؟ در صورتی که فیزیکی است تصمیم بگیرید روش ارسال و تحویل محصولتان چگونه است.
  • قصد دارید محصولات متنوع بفروشید یا به صورت تخصصی روی یک نوع محصول کار کنید؟
  • اگر خودتان تولیدکننده هستید مطمئن شوید که می‌توانید با افزایش تقاضا جلو بروید و اگر برنامه‌ای برای تولید ندارید باید یک تولیدکننده‌ی خوب پیدا کنید.
  • برای اینکه پیامتان را به خوبی به مخاطب هدف برسانید و محصولتان را بازاریابی کنید با کسانی که در صنعت کسب‌و‌کارتان فعال هستند روابط اجتماعی برقرار کنید.

یک بازار تخصصی (Niche) پیدا کنید

مشخص کردن محصول تنها یکی از مراحل راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی است و در مرحله بعد باید بررسی کنید چه چیزی سرویس شما را از سایر سرویس‌های مشابه متمایز میکند.

–  ابعاد رقابت را بسنجید. قبل از اینکه شروع به فروش محصول کنید، فروشگاه‌های آنلاینی که باید با آنها به رقابت بپردازید را بررسی کنید. بازار آنلاینی که قرار است در آن تبلیغات کنید را بشناسید و رقابت بین آنها را بسنجید.

محصولات اصل و باکیفیت ارائه دهید. اصالت کاری که انجام می‎دهید و محصولی که ارائه می‌دهید، می‌تواند به تنهایی دلیل متفاوت بودن شما باشند. حتما بین محصولاتی که اصالت دارد و محصولاتی که محبوبیت عمومی دارند توازن برقرار کنید.

تخصصتان را ارائه دهید. مهم‌ترین چیزی که شرکت شما را از سایرین متمایز می‌کند تخصصی است که در زمینه کسب‌و‌کارتان دارید. علاقه و دانش تخصصتی‌تان را به همراه محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید به نمایش بگذارید.

مراحل خرید کاربرپسند فراهم کنید. اگر محصولتان موارد مشابه زیادی در بازار آنلاین دارد می‌توانید تجربه خرید را برای مشتری ساده و جالب کنید و با این کار فروشگاهتان را از سایرین متفاوت کنید. مطمئن شوید استفاده از فروشگاه ساده و در عین حال برای به اشتراک گذاشتن و معرفی به سایرین جالب است. پاسخگو باشید و خدمات مشتری بی‌نظیری ارائه کنید.

شاید برایتان جالب باشد:  تجارت الکترونیک چیست؟

با فروش محصولتان در ابعاد کوچک بازار را بسنجید

با استفاده از فروشگاه‌هایی که امکان فروش محصولات را در اختیارتان قرار می‌دهند، محصولتان را در ابعاد کوچک‌تر بفروشید، بازار آن را بسنجید و با این کار پاسخ سوالات زیر را مشخص کنید:

  • چه کسانی محصولتان را می‌خرند؟ ویژگی‌های فردی آنها را مشخص کنید.
  • چقدر هزینه می‌کنند؟ قیمت‌های مختلف را امتحان کنید و این موضوع را ارزیابی کنید.
  • میزان رضایت مشتری‌ها در چه سطحی است؟ آیا محصولتان را به سایرین پیشنهاد می‌دهند؟

و همچنین این دوره زمان مناسبی است که روش حمل و نقل، ارسال و بسته‌بندی محصول را از لحاظ عملی بودن و امنیت آن بسنجید.

نقشه‌ی کسب‌و‌کار (Business Plan) تهیه کنید

قبل از اینکه فرآیند راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را شروع کنید، نقشه کسب‌و‌کارتان را با جزئیات ترسیم کنید. با این کار مسیر رسیدن به موفقیت و استراتژی بازاریابی‌تان را مشخص کرده‌اید.

برای این کار باید مواردی مثل هزینه‌ی تولید، هزینه‌ی حمل‌و‌نقل، دستمزد کارمندان، مالیات، هزینه‌های راه‌اندازی سایت فروشگاهتان را در نظر بگیرید.

۲- راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود با توجه به وسعت کسب‌و‌کار و نیازتان می‌توانید‌ طراحی آن را به شرکت‌های طراحی سایت بسپارید و یا از سرویس‌های فروشگاه ساز آنلاین استفاده کنید.

دامنه مورد نظرتان را ثبت کنید

اسمی ساده و گیرا انتخاب کنید که به خاطر سپردنش راحت باشد. البته از آنجایی که اکثر دامنه‌ها از قبل گرفته شده‌اند پیدا کردن دامنه‌ای خاص کمی سخت است. یک شرکت ثبت دامنه پیدا کنید و آزاد بودن دامنه مورد نظرتان را بررسی کنید. و در صورت آزاد نبودن آن خلاق باشید، اعداد، کلمه‌ای کوتاه، خط فاصله و… اضافه کنید.

یک سرویس میزبانی مناسب پیدا کنید

از آنجایی که سایت شما بنا و ساختار فروشتان را تشکیل می‌دهد ارزشش را دارد که حتما یک سرویس میزبانی وب مناسب و با کیفیت انتخاب کنید. سرویسی که از لحاظ فنی بهترین امکانات را در اختیارتان قرار دهد.

فروشگاهتان را طراحی کنید

فرقی نمی‌کند فروشگاه را خودتان طراحی کنید یا آن را به یک طراح و توسعه دهنده بسپارید، در نهایت چیزی که اهمیت دارد این است که محصولتان را به خوبی به نمایش بگذارد. راحتی و رضایت مشتری هنگام خرید را فراهم کنید، فروشگاهی پیچیده و پر زرق‌و‌برق طراحی نکنید و مشتری را با کلیک‌های زیاد برای بررسی یک محصول سردرگم نکنید. رنگ‌ها و فونت‌های کم و متناسب انتخاب کنید. عکس‌هایی با کیفیت از محصولات تهیه کنید و ظاهری حرفه ای به نمایش بگذارید.

شاید برایتان جالب باشد:  چرا نباید برای افزایش فالوئر اینستاگرام، فالوئر فیک بخریم ؟

اگر نمی‌خواهید هزینه و زمان زیادی صرف کنید و درگیر مسائل فنی طراحی سایت و هزینه‌های جانبی تمدید هاست و دامنه و … شوید میتوانید از سرویس‌های فروشگاه ساز اینترنتی مثل کاموا استفاده کنید و همه موارد بالا را به سادگی در کنار هم داشته باشید.

کاموا امکاناتی مثل طراحی شخصی فروشگاه، پرداخت امن بدون کارمزد، فضای میزبانی با کیفیت، دامنه، لیست ایمیلی، آمار فروش و پشتیبانی بی‌نظیر و … را در اختیارتان قرار می‌دهد.

۳- جذب و نگهداری مشتری

پیش‌تر به طور مفصل به مبحث جذب و نگهداری مشتری پرداخته‌ایم. در اینجا به طور خلاصه به موارد مهم و عملی برای شروع کار اشاره می‌کنیم.

فروشگاهتان را در رسانه‌های اجتماعی معرفی کنید

برای همه کسب‌و‌کارها به خصوص آنها که آنلاین هستند شبکه‌های اجتماعی کانالی مهم برای بازاریابی محسوب می‌شوند. حساب کاربری بسازید، محصول و سرویستان را معرفی کنید و مردم را تشویق کنید آن را به اشتراک بگذارند. برای کسانی که این کار را انجام می دهند تخفیف و یا هدیه در نظر بگیرید. فراموش نکنید حساب‎های کاربریتان را با اطلاعاتی در مورد محصولات جدید، آخرین تغییرات و مطالب مرتبط با کارتان همیشه به روز نگهدارید.

وبلاگ‌نویسی را شروع کنید

ترکیب ارائه محصول همراه با دانش تخصصی باعث میشود اعتبار کسب کنید و افراد بیشتری به سمت فروشگاهتان بیایند. مطالب آموزنده و مرتبط با زمینه کاریتان روی وبلاگ قرار دهید و راهی پیدا کنید تا در مکالمات و مباحثی که به کسب‌و‌کارتان مرتبط هستند شرکت کنید.

– برخی از سرویس‌های فروشگاه ساز سرویس وبلاگ اختصاصی را به عنوان بخشی از ویترین فروشگاهتان ارائه می‌دهند. این امکان به زودی به سرویس‌های سایت‌ساز و فروشگاه ساز کاموا هم افزوده خواهد شد.

در مورد اخبار و پیشنهاد‌های جدید به مشتری‌ها ایمیل بفرستید

لیست ایمیل مشتری‌ها را تهیه کنید و جهت حفظ ارتباط و اطلاع‌رسانی در مورد پیشنهادهای ویژه، رویدادها و کمپین‌های مختلف ایمیل‌هایی با محتوا و قالب مناسب برای آنها بفرستید. مراقب باشید در این کار تعادل را حفظ کنید و تلاش برای حفظ ارتباط با مشتری به اسپم کردن تبدیل نشود. این کار را بلافاصله بعد از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود انجام دهید.

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

درباره نویسنده

فاطمه عربگری

۵ دیدگاه

نظر شما چیه؟