بازاریابی و فروش تجارت الکترونیک

راهنمای راه‌اندازی سایت و فروشگاه اینترنتی برای مبتدی‌ها

نوشته‌ی فاطمه عربگری

ممکن است خیلی از تکنولوژی سر در نیاورید و هیچ دانشی از طراحی سایت نداشته باشد و حتی ایمیل‌هایتان را هم به سختی بررسی کنید. با این شرایط راه‌اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی شخصیتان کاری سخت به نظر می‌آید. ما درکتان می‌کنیم ولی این خبر خوب را به شما می‌دهیم که این کار به راحتی امکان‌پذیر است! بله درست است شما می‌توانید یک سایت حرفه‌ای و عالی برای کسب‌و‌کارتان بسازید.

با خواندن این مقاله می‌توانید اولین قدم‌ها را برای راه‌اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی شخصی‌تان بردارید و بعد از راه‌اندازی آن شگفت‌زده خواهید شد که چقدر راحت بوده و نتیجه کار هم چقدر رضایت‌بخش است.

داستان کسب‌و‌کارتان را تعریف کنید

حتی از آن طرف دنیا، پشت صفحه کامپیوتر و در دنیای مجازی، دلیل و هدف راه‌اندازی سایت ، برقراری ارتباط با انسان‌های واقعی و زنده است. هرچقدر بیشتر بتوانید کسب‌وکارتان را با سلیقه و نیاز مخاطب همگام کنید و با شخصی که سایتتان را می‌بیند بیشتر و بهتر ارتباط برقرار کنید، احتمال اینکه افراد به گشت‌و‌گذار در سایتتان ادامه بدهند و به مشتری شما تبدیل شوند بیشتر است. در وبسایتتان هم مانند زندگی با گفتن داستانی در مورد سرگذشت کسب‌و‌کارتان اولین قدم‌ها را برای ایجاد رابطه‌ای دوستانه و واقعی با مشتری‌ها بردارید.

داستانی که می‌گویید باید از صفحه اصلی شروع شود و مسیری را طی کند که به سایر صفحات وبسایتتان برسد. لوگو، هارمونی رنگ‌ها، فونتی که با آن می‌نویسید و کلماتی که در محتوا استفاده می‌کنید، همه باید با داستانی که تعریف می کنید متناسب و هم‌تراز باشند. این داستان نقش بزرگی در برند‌سازی کسب‌وکارتان دارد و باید بازتابی از شما و کسب‌وکار و برندتان باشد،هم به صورت آنلاین و هم در واقعیت.

نکاتی برای صفحات مختلف

بیشتر سایت‌ها شامل صفحه اصلی، صفحه درباره‌ی ما، صفحه ارتباط با ما و عموما صفحه محصولات یا سرویس‌‌ها هستند. می‌توانید نقشه سایتی را انتخاب کنید که بیشتر از بقیه با کسب‌وکارتان متناسب باشد. اما وقتی مشغول ساختن هر یک از این صفحات هستید نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

شاید برایتان جالب باشد:  بازاریابی ویدئو‌یی چیست و چرا اهمیت دارد؟

صفحه اصلی یا خانه

صفحه اصلی اولین اثری است که می‌گذارید. این صفحه را ساده بسازید با متنی واضح و کوتاه که پیامتان را هم برساند. اگر مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، یک عبارت یا نقل‌قول می‌تواند گزینه خوبی باشد.

صفحه درباره ما

به مشتری‌ها بگویید که چه کسی هستید. مردم شنیدن داستان را دوست دارند، پس اگر راجع به اینکه کسب‌وکارتان چگونه و از کجا شروع شده داستان جالبی دارید، این قسمت همانجاییست که می‌توانید آن را با مشتری‌ها به اشتراک بگذارید. راحت باشید و کمی طنز را چاشنی داستانتان کنید. طنز و شوخ‌طبعی راهی عالی برای ایجاد ارتباطی دوستانه است.

صفحه امکانات و خدمات

به مشتری‌ها بگویید دقیقا چه چیزی برای ارائه دارید و چه خدمات یا سرویسی شما را از سایرین متمایز می‌کند. ویژگی‌های محصولات و نوع خدماتی که ارائه می‌کنید را با جزئیات بیان کنید و نحوه ارائه سرویس یا تهیه محصولات را به شکلی ساده و واضح مشخص کنید که مشتری با مسیری سخت و کسل‌کننده مواجه نشود.

صفحه محصولات 

توضیحات صحیح و واقعی برای محصولات بنویسید و تا جایی که می‌توانید جزئیاتی مثل سایز، جنس، وزن و چیزهای دیگر را کامل بیان کنید. عکس‌های عالی و با کیفیت از محصولات تهیه کنید که کاملا گویای این باشد که آن محصول در واقعیت به شکلی است و چه‌طور به نظر می‌رسد. مشتری هنگام خرید به صورت اینترنتی نمی‌تواند محصول را لمس کند یا سوالاتش را از مغازه‌دار بپرسد، پس باید تا آنجایی که می‌توانید اطلاعات احتمالی مورد نیازش را در اختیارش قرار دهید تا دقیقا حس کند و بداند که برای چه چیز هزینه می‌کند و به خریدش اطمینان داشته باشد.

پیش‌تر در مقاله‌ای به طور مفصل به موضوع چگونگی ساختن صفحه محصولات حرفه‌ای پرداخته‌ایم. اگر واقعا قصد راه‌اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی کاربر‌پسند را دارید و جذب مشتری‌های دائمی با تجربه کاربری خوب برایتان اولویت دارد پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

شاید برایتان جالب باشد:  ۸ استراتژی برای پیدا کردن اولین محصول

لوگوی مخصوص داشته باشید

وقتی تصمیم به راه‌اندازی سایت می‌گیرید و می‌خواهید کسب‌و‌کارتان را اینترنتی کنید، قدم بزرگی در راه برندسازی و شخصیت‌سازی برای کسب‌وکارتان برمی‌دارید. لوگویی متناسب با شخصیت و زمینه‌ی کاری کسب‌وکارتان بسازید. لوگویی که در ذهن مخاطب بماند و همه‌جا معرف شما باشد.

 

عکس‌هایی فوق‌العاده انتخاب کنید

عکس‌های بی‌نظیر به راحتی می‌توانند سایتی با ظاهری ابتدایی و غیرحرفه‌ای را به سایتی واقعا تاثیرگذار تبدیل کنند. عکس‌هایی زیبا انتخاب کنید تا به مخاطب این پیام را برسانند که شما حرفه‌ای، جدی و قابل اطمینان هستید و ارزش وقت گذاشتن برای بازدید از وبسایتتان را دارید.

از عکس‌های شخصی و انحصاری استفاده کنید. عکس‌هایی با کیفیت که از لحاظ رنگ هم با سایتتان همخوانی داشته باشند و نمایش دهنده‌ی کاری باشند که انجام می‌دهید.

 

ارتباط مشتری با خودتان را ساده کنید

مطمئن شوید که برای مشتری کاملا واضح و راحت است که از چه طریقی با شما در ارتباط باشد. یک صفحه ارتباط با ما در وبسایتتان داشته باشید که شامل همه‌ی راه‌های ارتباطی مثل شماره تماس، ایمیل و غیره باشد. اگر در جایی به صورت فیزیکی مستقر هستید آدرس و کد پستی و ساعت‌های کاری را نیز در این قسمت وارد کنید. اگر مایل باشید می‌توانید اطلاعات تماستان را هم در بالا یا پایین همه‌ی صفحات وارد کنید، در این صورت مخاطب هیچ مشکلی برای برقراری ارتباط با شما نخواهد داشت. یکی از بهترین راه‌های ایجاد و حفظ ارتباط نزدیک با مشتری استفاده از شبکه‌های اجتماعی به این منظور است.مقاله‌ی ارائه بهترین خدمات به مشتریان در شبکه‌های اجتماعی را در رابطه با ین موضوع از دست ندهید.

تصمیم دارید سایت یا فروشگاه اینترنتی شخصیتون رو راه‌اندازی کنید؟ با سرویس سایت ساز و فروشگاه ساز کاموا  در کوتاه‌ترین زمان تصمیمتون رو عملی کنید.

درباره نویسنده

فاطمه عربگری

یک دیدگاه

  • با سلام استفاده بردیم
    مطالب مفید و کاربردی هستش . اما وقت و زمان و برنامه ریزی دقیق برای راه اندازی مهم هست که حتمآ باید هر شخص زمان کافی رو برای رشد کسب و کار خودش بزاره.
    ممنون از این همه دقت و پشتکار دست اندر کاران

نظر شما چیه؟