بازاریابی و فروش

نکات کلیدی برای شروع یک کسب‌وکار موفق

نوشته‌ی فاطمه عربگری

 

قصد دارید کسب‌وکار شخصی خود را  شروع کنید اما نگران هستید که شکست بخورید؟ درست است که راه‌اندازی کسب‌و‌کار شخصی همیشه چالش‌ها و دشواری‌های مخصوص به خود را دارد اما با کمی برنامه‌ریزی و پشتکار همه‌ی این چالش‌ها به تجربیاتی شیرین تبدیل می‌شوند. با خواندن این مقاله و توجه به این نکات مهم که نتیجه تلاش‌های سایر کارآفرینان موفق و با تجربه است، به خود و کسب و کارتان شانس بیشتری برای موفقیت بدهید.

 

به کاری که انجام می‌دهید علاقه‌مند باشید

مجبور نیستید که عاشق هرچیزی باشید که به کسب‌وکارتان مربوط است و نباید هم باشید اما دست کم باید به کاری که انجام می‌دهید علاقه‌ داشته باشید. به هر حال میخواهید وقت و انرژی بسیار زیادی را صرف راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی خود کنید و در نهایت آن را به یک سرمایه‌گذاری موفق تبدیل کنید، بنابراین خیلی مهم است که از کاری که انجام می‌دهید عمیقا لذت ببرید. مطمئن شوید که در راه درستی قدم می‌گذارید. برای تشخیص این موضوع به این سوالات پاسخ دهید:

آیا واقعا می‌خواهید بدون وابستگی خارجی مدیریت را شروع کنید و کسی باشید که همه تصمیم‌ها با اوست و بار همه‌ی مسئولیت‌ها را به دوش می‌کشد؟

آیا مایل هستید به سختی کار کنید و فداکاری‌های لازم برای یک کسب‌کار کوچک نوپا را بپذیرید؟

آیا انقدر اعتماد به نفس و نظم دارید که باعث شود در این راه ثابت قدم و استوار باشید و کسب‌وکار کوچکتان را تا یک سرمایه‌گذاری موفق و پربازده پیش ببرید؟

 

کسب‌کارتان را شروع کنید اما کار فعلیتان را رها نکنید

اکثر افراد چه مدت می‌توانند بدون پول زندگی کنند؟ قطعا برای مدت طولانی ممکن نیست و ممکن است زمان خیلی زیادی طول بکشید که کسب‌وکار جدیدتان به سود‌دهی واقعی برسد. داشتن کار فعلیتان زمانی که در حال شروع کسب‌کار جدیدتان هستید باعث می‌شود زمانی که با سختی‌ها و مشکلات به خصوص راه‌اندازی کسب‌وکارتان مواجه می‌شوید در حد نیاز پول داشته باشید.

شاید برایتان جالب باشد:  منظور از بازاریابی قطره‌ای یا (Drip Marketing) چیست ؟

 

به تنهایی شروع نکنید

وقتی در حال شروع کسب‌کارتان هستید و حتی بعد از آن هم به یک پشتیبان خوب نیاز دارید. یکی از اعضای خانواده یا دوستی که می‌توانید ایده‌هایتان را با او به اشتراک بگذارید، کسی که با دلسوزی تمام به بحران‌های شروع این کار اهمیت می‌دهد پشتیبانی با ارزش است. در حالت بهتر می‌توانید یک مشاور داشته باشید که در این زمینه تجربه و اطلاعات کافی و لازم را داشته باشد. وجود راهنمایی با تجربه و حرفه‌ای در کنارتان بهترین پشتیبان شما است.

 

مشتری‌ جذب کنید

صبر نکنید تا کسب‌وکارتان به صورت رسمی شروع شود و بعد به فکر جذب مشتری بیوفتید، چون حیات کسب‌کارتان بدون مشتری امکان‌پذیر نیست. به صورت  شبکه‌ای و دهان به دهان محصول یا سرویس خود را معرفی کنید و برای آن تبلیغ کنید. ارتباطات لازم و مفید با کسانی که شما را به مخاطب هدفتان می‌رسانند را برقرار کنید.

 

نقشه‌ی کسب‌وکار ( Business Plan ) بنویسید

اولین نکته مثبت برای نوشتن نقشه کسب‌وکار این است که هزینه و وقتتان را صرف شروع کسب‌وکاری نمی‌کنید که قرار نیست موفق باشد. داشتن برنامه کسب‌وکار مشخص قبل از شروع کلیدی برای موفقیت است. با این کار می‌توانید امکان عملی شدن ایده‌هایتان را بررسی کنید، آنها را از لحاظ مدیریتی و اقتصادی بسنجید و هزینه‌ها را برآورد کنید. برنامه ریزی کسب‌وکارتان را موثرتر و مدیریت آن را مفیدتر می‌شود و در نهایت کمک می‌کند که سرمایه‌گذار جذب کنید.

 

تحقیق کنید

حتما برای تهیه نقشه کسب‌وکارتان خیلی تحقیق و جست‌و‌جو کرده‌اید اما این فقط شروع کار است، برای اینکه در کسب‌وکارتان موفق باشید باید در آن زمینه‌ی کاری، محصول یا سرویس متخصص شوید. پیوستن به صنایع مرتبط و انجمن‌های حرفه‌ای می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد.

شاید برایتان جالب باشد:  تمام چیزهایی که باید درباره نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) بدانید!

 

از افراد حرفه‌ای‌ و با تجربه کمک بگیرید

از طرف دیگر فقط به خاطر اینکه یک کسب‌وکار را راه‌اندازی می‌کنید به این معنی نیست که باید در همه‌ی زمینه‌ها متخصص باشید. مثلا اگر حسابداری نمی‌دانید یا نیاز دارید قراردادهای قانونی بنویسید ولی وکیل نیستید، شخصی را برای انجام این کارها استخدام کنید. مطمئن باشید در دراز مدت باید وقت و احتمالا هزینه‌ی بیشتری را صرف یادگیری و انجام کاری کنید که هیچ مهارتی در آن ندارید.

 

منابع مالی را فراهم کنید

 

حتما پس‌انداز کنید و اگر نیاز هست وام بگیرید و سرمایه‌گذارهای احتمالی را جذب کنید. هزینه‌های شروع کار را تخمین بزنید اما انتظار نداشته باشید که به محض شروع کارتان به بانک بروید و پول دریافت کنید. صبور و واقع‌بین باشید.

 

از همین ابتدای کار حرفه‌ای عمل کنید

همه‌ چیز در مورد شما و کاری انجام می‌دهید باید به شکلی باشد که به مخاطب نشان دهد به صورت حرفه‌ای درحال مدیریت و پیش بردن کسب‌وکاری جدی هستید. این به معنی است که باید همه ملزومات این کار مثل وبسایت حرفه‌ای، بیزینس کارت، تلفن و آدرس ایمیل کاری و غیره را فراهم کنید و از همه مهم‌تر با اشخاص برخوردی حرفه‌ای و متواضعانه داشته باشد.

 

به مسائل قانونی و مالیاتی قبل از شروع کار رسیدگی کنید

همیشه رفع پیچیدگی‌ها و ابهامات بعد از به هم ریختگی و بروز مشکل سخت‌تر و پر هزینه‌تر است. پس با آینده‌نگری از این اتفاقات احتمالی جلوگیری کنید. آیا باید کسب‌وکارتان را ثبت کنید؟ آیا باید کارمندان را بیمه کنید یا به فکر پرداختن مالیات باشید؟ مدل کسب‌وکار و در‌آمد آن که روی مالیات و پرداخت‌ها تاثیر می‌گذارد را مشخص کنید. یاد یگیرید که مسئولیت مراحل قانونی و مالیاتی قبل از شروع کسب‌وکار و به طبع مدیریت آن است.

 

درباره نویسنده

فاطمه عربگری

نظر شما چیه؟