بازاریابی و فروش

روش های شناسایی، جذب و نگه داری مشتری

نوشته‌ی فاطمه عربگری

کسب و کارها به خصوص فروشگاه‌های اینترنتی پس از راه اندازی نیاز به برنامه ی مدون برای شناسایی٬ جذب و نگه داری مشتری دارند. هرچه این برنامه دقیق‌ و منسجم‌تر باشد٬ به فروش بیشتر و در نتیجه افزایش درآمد از فروشگاه اینترنتی کمک میکند. در این پست با ما همراه باشید تا با روش‌هایی جدید و جذاب برای شناسایی٬ جذب و نگه‌داری آشنا شوید.

۱. شناسایی مخاطب هدف

مشتری را بشناسید

حیات هر کسب‌و‌کاری به مشتری‌هایش وابسته است. باید بدانید که آنها چه کسانی هستند، چه چیزی ترقیبشان می‌کند و به چه چیزی علاقه دارند. بعد از آن می‌توانید نیازهایشان را شناسایی کرده و متناسب با نیازهایشان قدم بردارید.

باید بدانید چه کسانی برای محصول یا سرویستان هزینه می‌پردازند؟ از لحاظ مالی و تحصیلی در چه سطحی هستند؟ صاحب کسب‌و‌کار و یا مصرف کننده هستند؟ و همچنین مواردی مثل جنسیت و سن و مکان جغرافیایی و… آنها را مشخص کنید. یک تصویر از مشتری ایده‌آل‌تان ترسیم کنید و هنگام طراحی کمپین‌های تبلیغاتی از آن استفاده کنید. مطمئن شوید که پیامتان را به همان مشتری می‌رسانید و تلاش کنید که با او در ارتباط باشید.  

بازار مورد نیاز مشتری را بسازید. مثلا کسب‌و‌کار شما مخاطب زن و مرد دارد ولی ممکن است نیاز داشته باشید برای گروه ‌هایی با اشکال مختلف بازاریابی کنید.

خودتان و کسب‌و‌کارتان را تحلیل کنید

برای اینکه بدانید مشتریتان چه کسی است باید ابتدا کسب و کارتان را به طور دقیق بشناسید و برای رسیدن به این شناخت باید در مورد خودتان و کسب و کارتان واقع بین باشید.

چه چیزی کسب و کار شما را خاص می کند؟ چه چیزی در رابطه با آن متفاوت و مهم است؟ باید بتوانید به این سوال پاسخ دهید: ” چرا باید محصول و یا سرویس شما را بین گزینه‌های دیگر انتخاب کنم؟ “

نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسید

آگاهی از نقاط قوت و ضعف کمک می‌کند کسب‌و‌کارتان و مشتری ایده‌آل‌ را بهتر بشناسید. نقاط قوت و ضعف فاکتورهای داخلی کسب‌و‌کارتان هستند به عنوان مثال ممکن است موقعیتی عالی داشته باشید اما سرمایه‌گذار مناسبی نداشته باشد.

شاید برایتان جالب باشد:  بازاریابی ویدئو‌یی چیست و چرا اهمیت دارد؟

فرصت‌ها و تهدید‌ها فاکتورهای خارجی هستند. به عنوان مثال افزایش تعداد مشتری‌های هدف که به سمت شما می‌آیند فرصت و آمدن رقیب جدید به محدوده شما تهدید محسوب می شود.

۲. جذب مشتری‌های جدید

برندسازی کنید

برندسازی بهترین راهی است که باعث می شود مشتری به صورت ساده و با عبارتی مختصر کسب و کار و هویتتان را توصیف کند. برند فقط طرح و لوگویی که انتخاب می‌کنید نیست هر چیزی که شما را به مشتری معرفی می‌کند و در ذهن مخاطب می‌ماند برند شما است٬ که می‌تواند شامل رفتار کارکنان، تبلیغات، شیوه و لحن صحبت با مشتری و خیلی چیزهای دیگر باشد.

برند پیامی است که دوست دارید مشتری بشنود و باعث شود بین رقبا شما را انتخاب کند. برند هویت کسب و کارتان را به نمایش می گذارد و با ظاهر حرفه ای که به آن می بخشد باعث کسب اعتبار و اطمینان، جذب مشتری جدید و در نهایت سودآوری می شود. 

از تکنیک‌های بازاریابی سنتی هم بهره ببرید

بسته به این که چقدر کسب‌و کار و مشتری‌هایتان را می شناسید، تکنیک‌های بازاریابی سنتی مختلفی وجود دارد که می توانید هر کدام را با توجه به نیازتان و به منظور جذب مشتری‌های جدید به کار بگیرید. فرستادن ایمیل به صورت مستقیم، تبلیغات در مجله‌ها و روزنامه‌ها، قرار دادن کسب‌و‌کارتان در فهرست‌های راهنمای منطقه‌ای و تبلیغات محیطی مثل تابلو و بیلبورد مثال‌هایی از این تکنیک‌ها هستند.

از بازاریابی اینترنتی استفاده کنید

گاهی ممکن است تشخیص دهید که مخاطب هدفتان محدود به منطقه خاصی نیست و روش‌های بازاریابی سنتی که عموما هدفمند نیستند بازدهی مناسبی ندارند، در این هنگام فروش محصولتان به صورت اینترنتی و یا به طور کلی کسب و کاری اینترنتی نیاز دارید. در این مواقع با شناخت مشتری هدف، تبلیغات آنلاین روشی کارآمد و کم هزینه است.

راه اندازی وبسایت و فروشگاه اینترنتی به حضور بیشتر و نمایش کسب‌و‌کارتان کمک می‌کند. همچنین تبلیغات کلیکی، بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو و تبلیغات از طریق آنها از جمله روش‌های موثر و پر بازده هستند که باعث می‌شوند مخاطب را به طور مستقیم مورد هدف قرار دهید.

شاید برایتان جالب باشد:  آشنایی با تبلیغات کلیکی و روش های آن

از شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید

استفاده از شبکه‌های اجتماعی بیشتر از همیشه رایج شده است و حضور در شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با مخاطب بسیار مهم است.  البته صرفا داشتن حساب کاربری کافی نیست و باید به صورت مداوم فعال باشید تا توجه مخاطب را جلب کنید. محتوای متنوع مثل متن، عکس و فیلم تولید کنید. از شخصیت‌های تاثیرگذار و تعیین جوایز و هدایا به منظور تشویق و افزایش ترافیک به سمت حساب کاربریتان استفاده کنید.

۳. نگه داری مشتری

با مشتری در ارتباط باشید و راهی را برای گرفتن نظرات و بازخورها فراهم کنید

مشتریتان را بشناسید و بدانید که چه چیزی را به چه دلیل دوست دارد تا با توجه به نیازهای او خدمات مورد نیازش را ارئه دهید. به صورت مداوم و مستقیم با آنها در ارتباط باشید، حرف بزنید و نظرشان را در مورد کسب‌و‌کارتان و دلیل اینکه شما را انتخاب کرده‌اند و چه پیشنهادی برای بهتر شدنتان دارند بپرسید. فرم‌های نظرسنجی و پرسشنامه‌ها٬ اطلاعاتی ارزشمند در مورد تجربه کاربر و علایق و نیازهایش در اختیارتان قرار می‌دهند.

این اطلاعات و نظرات را جمع‌آوری و تحلیل و بررسی کنید و با توجه به آنها استراتژی خود را تغییر دهید یا بهبود ببخشد.

اطلاعاتی مفید برای مشتری فراهم کنید

مشتری ارزش زیادی برای اطلاعاتی که در اختیارش قرار می‌دهید قائل است. با راه‌اندازی وبلاگ‌ و تولید محتوای مفید و ارسال خبرنامه‌های منظم می‌توانید مشتری را در جریان جدیدترین اخبار، تغییرات، پیشرفت‌ها و پیشنهادهای ویژه در رابطه با کسب‌و‌کار، محصول و یا سرویستان قرار دهید. فراموش نکنید امکان به اشتراک‌گذاری مطالب را در شبکه‌های اجتماعی مختلف فراهم کنید که مشتری در صورت تمایل آنها را به راحتی به اشتراک بگذارد.

درباره نویسنده

فاطمه عربگری

یک دیدگاه

نظر شما چیه؟