بازاریابی و فروش

آشنایی با تبلیغات کلیکی و روش های آن

نوشته‌ی مهرگان

یکی از بهترین ابزار های افزایش بازدید یک وبسایت اینترنتی، تبلیغات کلیکی ( Pay Per Click ) که به اختصار به آن PPC گفته میشود ، می باشد . تبلیغات کلیکی نام خانواده بزرگی از تبلیغات اینترنتی بوده و همانطور که از نام آن پیداست، به ازای هر کلیک پولی پرداخت می شود . به این صورت که شما با یک سایت تبلیغاتی قرار داد می بندید و مبلغی مشخص را به ازای تعداد کلیک مورد نظر پرداخت می کنید . حال به ازای هر کلیکی که کاربر بر روی تبلیغات شما می کند و از آن طریق وارد وب سایت شما می شود ، مقداری از مبلغ پرداخته کم می شود . در ادامه قصد داریم به معرفی معروف ترین روش های تبلیغات کلیکی بپردازیم پس با کاموا همراه باشید .

با توجه به اینکه امروزه شبکه جهانی اینترنت به بستری مناسب برای راه اندازی کسب‌وکارها تبدیل شده است ، بسیاری از شرکت ها اقدام به تاسیس وب سایت هایی برای ارائه خدمات و محصولاتشان کرده اند . در این میان ، وب سایت های خصوصی نیز درصدی از سایت‌های فروشگاهی و خدماتی را نیز به خود اختصاص داده اند و به نوعی به کسب و کار خانگی مشغول‌اند .

اگر شما نیز به تازگی یک وب سایت مرتبط با کسب و کارتان راه اندازی کرده اید ، متوجه این خواهید شد که درصد بسیار کمی از کاربران اینترنتی از آن بازدید می نمایند . این اتفاق کاملا طبیعی بوده و دلیل آن ناشناخته بودن وب سایت شما نزد کاربران می باشد. (روش‌های شناخته شدن کسب‌کارهای کوچک در فضای اینترنت را بخوانید) همچنین این نکته را نیز در نظر بگیریم که هزاران وب سایت در کشور ایران فعالیت می کنند و بدیهی است که هر کاربر اینترنت نمی تواند با همه آن ها آشنایی داشته باشد ، بنابر این باید از روش هایی استفاده کنیم تا کاربران با وب سایت جدید ما آشنایی پیدا کنند و به طور مرتبط از آن بازدید نمایند .

نکته : گفتنی است که نام دیگر این تبلیغات CPC یا ( Cost Per Click ) می باشد و تفاوتی با PPC ندارد .

انواع روش‌های تبلیغات کلیکی
تمامی روش های تبلیغات کلیکی دارای ماهیت یکسانی بوده و با کلیک بر روی تبلیغات مرتبط با وب سایت شما ، از شما مبلغی دریافت می شود . معروف ترین این روش ها در ادامه ذکر شده است .

۱ – تبلیغات کلیکی بنری ( Banner PPC Ads )
۲ – تبلیغات کلیکی درون برنامه ای ( In Application PPC Ads )
۳ – تبلیغات کلیکی درون موتور های جستجو ( Search Engine Result Page Ads )
۴ – تبلیغات کلیکی ویدیویی ( Video PPC Ads )

شاید برایتان جالب باشد:  چگونه برای فروشگاه اینترنتی خود، روابط با مشتری را مدیریت کنیم؟

در ادامه قصد داریم به معرفی هر کدام از روش های فوق بپردازیم پس با کاموا همراه باشید‌.

تبلیغات کلیکی بنری یا Banner PPC Ads

این روش از تبلیغات کلیکی چند سالی است که در ایران معروف شده است و شرکت های تبلیغاتی بنر تبلیغاتی شما را در پربازید ترین سایت های داخلی به نمایش می گذارند و به ازای هر کلیکی که مخاطبین وب سایت ها بر روی بنر شما می کنند از شما پول دریافت می شود . این روش تبلیغاتی بسیار موثر بوده زیرا بنر تبلیغاتی در سایت های زیادی به نماش گذاشته می شود و هر کاربری که جذب تبلیغات شما شود ، بر روی بنر کلیک می کند که در نهایت منجر به هدایت شدنش به سمت سایت شما می شود.

همچنین هر زمان که بخواهید می توانید تعدادی کلیک پیش خرید کنید و یا اینکه در هر زمان فرایند تبلیغات را متوقف کنید. از طرفی این تبلیغات مجهیز به سیستم های امنیتی بوده و از تقلب جلوگیری می کند .

تبلیغات کلیکی درون برنامه ای یا In Application PPC Ads

هر شرکت سازنده نرم افزار موبایل یا نرم افزار کامپیوتر ، فضا هایی از نرم افزار یا بازی خود را به تبلیغات اختصاص می دهد تا علاوه بر جبران هزینه های تولید نرم افزار ، کسب درآمد نیز نماید . برای همین بنر تبلیغاتی شما می تواند در چنین مکان هایی نیز به نمایش گذاشته شود . بدون شک کاربران نرم افزار های موبایل بسیار بالا بوده و تبلیغات شما به طور انبوه به نمایش گذاشته می شود

تبلیغات کلیکی درون موتور های جستجو یا SERP Ads

یکی از مهم ترین منابع ورود کاربران به وب سایت ها ، موتور های جستجو مانند وب سایت‌های گوگل و بینگ است به این صورت که کاربران با جستجوی برخی عبارات به وب سایت های مورد نظر دست پیدا خواهند کرد . نکته بسیار مهم در این مورد این است که عبارات جستجو شده در موتور های جستجو از تعدادی کلمه مشخص تشکیل شده اند که به آن ها کلمات کلیدی گفته می شود . برای مثال عبارت فروش کفش زنانه از سه کلمه کلیدی فروش + کفش + زنانه تشکیل شده و موتور جستجو ، وب سایت هایی را که در آن ها مقالات یا محصولاتی با چنین کلمات کلیدی وجود دارند را در نتایج جستجو نمایش می دهند .

اما همه ما می دانیم که موتور های جستجو نتایج را در قالب تعداد زیادی صفحه به کاربر نمایش می دهند و به طور معمول وب سایت های تازه کار زمان زیادی نیاز دارند تا در صفحات اول و دوم نتایج جستجو نمایش داده شوند . اما از طرفی عمده کاربران تنها به نتایج صفحات اول تا سوم اکتفا کرده و از این لحاظ با وب‌سایت شما برخورد نخواهند کرد .

شاید برایتان جالب باشد:  راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی: راهنمای گام‌‌به‌گام

موتور های جستجو برای رفع این مشکل ، روش تبلیغاتی با نام SERP در نظر گرفته اند و عملکرد آن به این صورت است که شما یک یا چند کلمه کلیدی را انتخاب و معادل تعداد کلیک مورد نظر به موتور جستجو پول پرداخت می کنید . با این کار در صورتی که کاربر عبارتی متشکل از کلمه کلیدی شما را جستجو نماید ، موتور جستجو علاوه بر نتایج جستجوی عمومی ، وب سایت شما را نیز در صفحه اول یا دوم نتایج جستجو نمایش خواهد داد و در صورتی که کاربران بر روی وب سایت شما کلیک نمایند ، مقداری پول از کل مبلغ پرداخت شده به موتور جستجو کم می شود .

امروزه این روش در ایران نیز استفاده می شود و به طور معمول از موتور جستجوی گوگل برای این کار استفاده می شود .

تبلیغات کلیکی ویدیویی یا Video PPC Ads

این روش نیز یکی از بهترین متد های تبلیغات کلیکی بوده و بسیاری معتقد هستند تاثیر تبلیعات ویدیویی بسیار بیشتر از سایر روش ها است اما هنوز به روشی عمومی تبدیل نشده است که امید است در آینده ای نزدیک بسیاری از وب‌سایت های تبلیغاتی به آن روی بیاورند .

در این روش ، قبل از پخش ویدیو مورد نظر کاربر یک تبلیغ ویدیویی یا بنری نمایش داده می شود که کاربر با کلیک بر روی آن به سایت شما هدایت می شود . همچنین این تبلیغ می تواند در طول پخش ویدیو و در حاشیه پخش کننده نمایش داده شود .

همانطور در متون فوق مطالعه کردید ، روش های بسیاری برای تبلیغات کلیکی وجود دارد که به ۴ نوع از محبوب ترین آنها اشاره شده است . روش های دیگر از اثر پذیری کمتر برخوردار بوده و به نوعی امروزه کمتر از آن ها استفاده می شود . همچنین شرکت های تبلیغات کلیکی نیز تمرکز اصلی خود را بر روی این چهار روش قرار داده اند . از مهم ترین آژانس های تبلیغات کلیکی در ایران می توان به دو شرکت Anetwork و Sabavision اشاره نمود که خدمات بسیار خوبی را به کاربران خود ارائه می دهند.

اگر مایل به راه‌اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی هستید با سرویس کاموا به راحتی و سریع سایتتان را راه‌اندازی کنید.

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

درباره نویسنده

مهرگان

مدیر موفقیت مشتریان در کاموا

نظر شما چیه؟