بازاریابی و فروش

اهمیت استفاده از ایمیل مارکتینگ در فروشگاه‌های اینترنتی

نوشته‌ی شانلی ملکی

ساده ترین و حرفه ای ترین تعریف از فروشگاه اینترنتی ارائه خدمات و یا محصولات در مقابل پول الکترونیکی بر اساس حساب های عضو شبکه های بانکی بر پایه بستر وب و اینترنت است. 

بستری مناسب با سرعت و دقت بالا در تبادل اطلاعات، حذف واسطه ها در بازار و کاهش هزینه ها، در نتیجه ورود شرکت جدید و نوپا در عرصه رقابت و بسیاری مزایای دیگر است.

از جمله مزایا دیگر آن می توان به :

  •  گسترش بازار و افزایش فروش
  •  کاهش هزینه های توزیع
  •  سهولت ارتباط با خریداران و مشتریان
  •  قابلیت فروش در سطح بین المللی
  •  فروش و نمایش محصولات بدون تعطیلی و ۲۴ ساعته
  •  حذف واسطه ها در بازار و …

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) در فروشگاه اینترنتی

از جمله چالش های امروز یک کسب و کار آنلاین، به دست آوردن تعداد مشتریان مطلوب و حفظ و نگهداری آن ها است.

با پیشرفت تکنولوژی، تکنیک ‌ها و ابزارهای جدیدی وارد این حوزه شدند تا مدیران بتوانند با کاربران خود ارتباط بهتری برقرار کنند.

یکی از محبوب ‌ترین این ابزارها که می‌توان به آن اشاره کرد، ایمیل مارکتینگ است. ایمیل مارکتینگ به‌عنوان یکی از مقرون به صرفه‌ ترین ابزار تبلیغاتی، از تکنیک‌ های ثابت بازاریابی دیجیتالی می‌باشد.

در حقیقت، هزینه‌ پایین و سهولت اجرا، ایمیل مارکتینگ را به ابزاری تبدیل کرده که تقریباً در دسترس تمام کسب و کارها قرار دارد.

البته که همه مشاغل، به ویژه مشاغل کوچک، می‌توانند از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند.

بازاریابی از طریق ایمیل یا ایمیل مارکتینگ در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی سنتی، یک کانال بازاریابی ارزان و آسان است. محتوای این ایمیل‌ ها می‌تواند شامل معرفی کسب‌ و کار، تولید محتوا، تخفیف‌ ها، رویداد ها، آگاه کردن مشتریان از جدیدترین محصولات و خدمات باشد.

چرا ایمیل مارکتینگ ؟

هنوز بخش زیادی از این ایمیل‌ ها شبیه هرزنامه یا اسپم به نظر می‌رسند. اما در ثأثیر گذار بودن یک ایمیل با ساختار مناسب، هیچ شکی نیست.

چرا که می تواند با تعریف و عملکرد درست، به حفظ کاربران و مشتریان کمک  های مفیدی کند. ایمیل مارکتینگ، کمک تا با مخاطبان در تماس بود و با افزایش محبوبیت برند، فروش محصول یا کالا را بیشتر می کند.

شاید برایتان جالب باشد:  وفاداری مشتری چیست و چگونه می توان آن را افزایش داد؟

ایمیل گزینه بسیار مناسبی برای مشتریان است زیرا:

  1. مشتریان بدون هیچ حواس پرتی آن را دریافت می کنند
  2. مشتریان می توانند هر زمان و هر کجا که بخواهند آن را بخوانند 
  3. مشتریان همیشه می دانند که چه کسی برای آن ها ایمیل فرستاده است

پس می توان نتیجه گرفت که ایمیل ها مهم ترین دارایی های یک کسب و کار آنلاین محسوب می شوند ونقش بسزایی در بهبود فروشگاه های اینترنتی دارند.

هدف استفاه از ایمیل مارکتینگ در فروشگاه های اینترنتی

  • ایجاد و تقویت یک رابطه بلند مدت و دوسویه با مشتریان
  • ماندگاری برند کسب‌وکار در اذهان عمومی
  • افزایش فروش محصولات، وفادارسازی مشتریان و …
  • آگاه ساختن مشتریان از آخرین اخبار کسب‌وکار

 ایمیل مارکتینگ کمک می‌کند تا به تعداد زیادی از کاربران اینترنت دسترسی داشته باشید.

ایمیل مارکتینگ همچنین مستقیم ‌ترین و موثرترین روش ارتباط با مخاطبین شما است و می‌تواند به خوبی آن‌ ها را پرورش دهد و تبدیل به مشتری کند.

شما می توانید با استفاده از ایمیل مارکتینگ سبب جذب مشتری و افزایش فروش فروشگاه خود شوید.

    مزایا ایمیل مارکتینگ :

۱. نرخ بالای بازگشت سرمایه یا (ROI) :

یعنی هرچقدر پول برای ایمیل مارکتینگ صرف کرده اید، همان مقدار پول در مدت زمان کم به حسابتان بازگرداننده می شود.

۲. ارسال ایمیل هدفمند :

ایمیل مارکتینگ این امکان را به مدیران کسب و کار های اینترنتی میدهد که ایمیل های شخصی سازی شده برای مشتریان خود بفرستند.

۳. بدون محدودیت :

در ایمیل مارکتینگ هیچ محدودیتی نداریم. هر نوع محتوایی را می توان از طریق ایمیل ارسال کرد. متن، صوت، ویدیو، پیشنهاد و…

۴. حفظ ارتباط با مشتریان :

تمامی افرادی که در اینترنت فعالیت می کنند حداقل یک ایمیل را دارند که همیشه چک میکنند.

شما با داشتن ایمیل های مشتریانتان می توانید یک ارتباط همیشگی داشته باشید این در حالی است که اگر ایمیل را با شبکه های اجتماعی مقایسه کنید می بینید که همه افراد در شبکه های اجتماعی فعال نیستند.

شاید برایتان جالب باشد:  بازاریابی ایمیلی چیست؟

۵. قابل سنجش و اندازه گیری :

ایمیل مارکتینگ تنها روشی بازاریابی است که میتوانید به راحتی کمپین های خود را آنالیز کنید.

زمانی که ما یک کمپین را اجرا و ایمیل های خود را ارسال می کنید به راحتی می توانید گزارش کاملی از تعداد ایمیل های باز شده، تعداد افرادی که اشتراک خود را حذف کرده اند، تعداد افرادی که بر روی لینک داخل ایمیل کلیک کرده اند و تعداد نرخ پرش را ببینیم. این یک مزیت فوق العاده است.

معایب ایمیل مارکتینگ :

۱. اسپم :

ایمیل‌هایی که به درستی هدف‌ گیری نمی ‌شوند یعنی به افرادی که مشتری احتمالی نیستند ارسال می‌شود و حاوی تبلیغات غیراصولی هستند، بیشتر اوقات توسط افراد یا به شکل خودکار به بخش اسپم ارسال می‎شوند.

۲. ایمیل های ارسال نشده :

در برخی موارد استفاده که از سرویس‌های رایگان ایمیل استفاده می‌کنیم، این احتمال وجود دارد که ایمیل ارسال نشود.

۳. مشکلات طراحی :

یکی از چالش‌ های استفاده از ایمیل مارکتینگ همین است که محتوای پیام شما باید در هر دستگاهی به درستی نشان داده شود و همین موضوع برخی را مجاب می‌کند که فقط از پیام متنی در بازاریابی ایمیلی خود استفاده کنند که شاید به قدر کافی جذاب نباشد.

در پایان

ایجاد ارتباط با پیامی به‌ یادماندنی که موجب پاسخ مثبت مشتری شود، تلاش زیادی را می‌طلبد.

ارتباط مؤثر در بازاریابی، مستلزم کاربرد راهکارهای بسیار و تفکری ماهرانه است تا پیام‌های شما در بین انبوه پیام‌های دریافتی خود را نشان دهد.

ایمیل مارکتینگ همچنان نتایج بسیار مناسبی به دنبال دارد.

به کمک ایمیل مارکتینگ می توانید به خوبی به صورت همیشگی با مخاطبان و مشتریان‌ ارتباط داشته باشید، جدیدترین اخبار را ارسال کنید، محتوای کاربردی و جذاب بفرستید و به مشتریان پیشنهادات شگفت‌انگیز ارائه کنید.

پاکت می تواند به شما کمک کند تا به سادگی برای فروشگاه اینترنتی‌تان، ایمیل های متفاوت ارسال کنید.

درباره نویسنده

شانلی ملکی

نظر شما چیه؟