رفتار مصرف کنندهها یا خریداران هر روزه در حال تغییر است، تغییری که به سمت خاموش کردن برنامه های رایج بازاریابی پیش میرود. مشاهده تلویزیون کاهش پیدا کرده اما DVD و برنامههای اینترنتی رشد قابل توجهی را تجربه میکنند. خرید روزنامه و مجله به شدت کاهش پیدا کرده و بیشتر مخاطبین مجلهها وقت خود را به “وبگردی” یا “Surfing” میگذرانند. در این دنیای در حال تغییر چه کار باید کرد؟چگونه پیام خود را به مخاطبین برسانیم؟تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با یک روش برای انتقال پیام جدید به نام بازاریابی از طریق محتوا آشنا شوید.
بازاریابی محتوا یا Content Marketing چیست؟
بازاریابی محتوا یعنی یک راهبرد استراتژیک به سمت تولید و پخش محتوای مناسب٬مرتبط و ارزشمند با هدف جلب و حفظ مشتریانی که پیش از آن تعریف شده اند و در نهایت رسیدن به اهداف تعریف شده در کسب و کار.
محتوایی که در پروسهی بازاریابی از طریق محتوا تولید میشوند باید ۳ مشخصه داشته باشند:
- ارزشمند
- مرتبط
- با برنامه و یک شکل و فرم
هدف از بازاریابی از طریق محتوا = جلب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی با هدف تغییر با بهبود رفتار خرید آنها
اساسا، بازاریابی از طریق محتوا یعنی هنر ارتباط با مشتریان قدیمی و مشتریان بالقوه بدون هدف فروش مستقیم است. ویژگی اصلی بازاریابی از طریق محتوا این است که هیچ تداخلی در برنامههای عادی کاربران ایجاد نمیکند و برای آنها ایجاد مزاحمت نمیکند. در واقع به جای تبلیغ محصول٬ به کاربران اطلاعات و دانشی را منتقل میکنید که آنها را مطلعتر میکند.
بازاریابی محتوا بر این پایه بناشده است که اگر ما – کسب و کار – به کاربران دانش مفید و یکسان منتقل کنیم٬ در طول زمان آنها با وابستگی و اعتماد خود به برند ما٬ زحمات کسب و کار را جبران خواهند کرد. اگر در قابل اعتماد و پیادهسازی بودن این استراتژی بازاریابی شک دارید٬ باید بدانید شرکتهای بزرگی همچون مایکروسافت٬ سیسکو و P&G از این استراتژی در حال بهره بردن هستند.
اسکرول کنید بالا و تعریف بازاریابی محتوا را دوباره بخوانید اما این بار مرتبط و ارزشمند را از آن حذف کنید، این تعریف همان محتوای بیارزش و غیرمرتبطی است که بسیاری از شرکتها و استارتاپها به عنوان بازاریابی از طریق محتوا به کاربران ارائه میکنند. ما هر روزه در حال دریافت تعداد بالایی اطلاعات از طرف شرکتها و افراد هستیم اما مساله این است که اکثر این اطلاعات نه مرتبط با نیاز ما هستند و نه ارزش خاصی دارند.
بازاریابی بدون محتوای عالی، غیرممکن است
بدون توجه به این که میخواهید از کدام کانال بازاریابی استفاده کنید٬ محتوا بخش جداناپذیر تمام این کانالها خواهد بود. محتوای خوب بخشی مهم از برنامهی بازاریابی است:
- بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی: استراتژی بازاریابی از طریق محتوا٬ پیش از شبکه های اجتماعی وارد عمل میشود. اگر با بازاریابی از طریق شبکههای اجتاعی آشنا نیستید این پست را بخوانید.
- بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو یا سئو: موتورهای جستجو برای وبسایتهایی که محتوای ارزشمند و مفید مطالعه میکنند ارزش زیادی قائل هستند. یادگیری سئو را از این پست وبلاگ ما شروع کنید.
- روابط عمومی: استراتژی های موفق در روابط عمومی آنهایی هستند که در مورد موضوعاتی اظهار نظر میکنند که برای مخاطبین مهم است نه کسب و کارشان.
وسوسه شدهاید؟ به نظرتان جالب به نظر میرسد؟ با عضویت در خبرنامهی وبلاگ کاموا از آخرین محتوای آموزشی ما مطلع شوید.
یکی از انواع محتواهایی که در آینده بخش بزرگی از وب رو تشکیل خواهد داد ویدیو هستش. کسب و کارها باید به ویدیو بعنوان بخش مهمی از استراتژی بازاریابی محتواشون توجه داشته باشن
ایمان جان شما درست می فرمایید . در حال حاضر نیز ویدیو یکی از ارزشمند ترین محتوای یک وب سایت می باشد که تجربه نشان داده مردم ارتباط بهتری با آن برقرار می کنند
در ابتدا تشکر میکنم از زمانی که گذاشتید برای تولید این محتوا، البته تعریف بازاریابی محتوایی که ارائه دادید می تونست کاملتر هم باشه ولی چیزی که یک محتوا رو ارزشمند می کنه شناخت و عمل بر اساس هرم بازاریابی محتوایی است. در واقع هرم محتوا، یک چارچوب استراتژیک است که اجرای کمپینهای محتوایی، اطمینان از عملکرد بهینهی محتوا، بازیافت و دامنهی تاثیرگذاری آن را ممکن میسازد.
از شما دعوت می کنم که مطلب هرم بازاریابی محتوا را در وبسایت ما مطالعه بفرمایید و نظرتون رو اعلام بفرمایید:
https://www.novin.com/blog/content-marketing-pyramid/
تشکر میکنم ازتون.
محتوا واقعا با ارزش هستند البته حیف که بعضی سایت های فروشگاهی یا سرگرمی مثل سایت موزیک نمیشه محتوای اختصاصی تولید کرد و تقریبا میتوان گفت همشون تکرار میشند در محتوا …
تشکر میکنم از مقاله خوبتون
موفق باشید …
واقعا مقاله جذابی بود
باتشکر از سایت شما
عالی است
موفق باشید
بسیار مطلب عالی و مفیدی بود. با سپاس