بازاریابی و فروش

تمام چیزهایی که باید درباره نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) بدانید!

نوشته‌ی شانلی ملکی

این روزها تقریبا هر فردی می تواند در عرض چند دقیقه یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کند. به همین علت در بازار پر رقابت امروز، هر کسب و کاری با رقیبان زیادی دست و پنجه نرم می کند و برای موفقیت، باید هوشمندانه عمل کند.

اگر شما در زمینه ای فعالیت می کنید که توسط مشاغل و رقبای دیگر بیش از حد اشباع شده است، جلب توجه و جذب مخاطب غیر ممکن به نظر می سد، نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) پاسخ و راه حل طلایی شما برای ورود به بازاری که رقبای قدرتمند دارد، است.

معمولاً بخش‌های کوچکی از بازار وجود دارند که شرکت‌های بزرگ آن‌ها را ندیده‌اند، نخواسته‌اند یا نتوانسته‌اند محصول مناسبی برای آن‌ها ارائه کنند. پس شما می توانید با پوشش دادن این نواحی کوچک از بازار یا همان نیچ مارکت ها، میزان فروشتان را چند برابر کنید.

به کمک نیچ مارکتینگ می‌توانید برند خود را از سایر کسب‌وکارها متمایز و آن را به منبعی قابل اطمینان از محصولات باکیفیت تبدیل کنید.

نیچ مارکتینگ(Niche Marketing) چیست؟

«نیچ» به معنای به دست آوردن بخشی از بازار به وسیله نیازسنجی یک قشر خاص است. استراتژی نیچ مارکتینگ شما می تواند بر اساس مولفه های زیر متمایز و طرح ریزی شود:

  • منطقه ی جغرافیایی
  • سبک زندگی
  • حرفه ی شما
  • سبک کاری
  • فرهنگ
  • فعالیت و عادت ها
  • رفتار و اخلاق
  • دموگرافیک
  • نیاز افراد
  • کاهش یا افزایش ویژگی

نیچ مارکتینگ یعنی تمرکز روی بازار های کوچک، مشخص و به خوبی تعریف شده با مشتری های خاصی که نیاز های خاص دارند. برخلاف رویکرد همه جانبه، بازاریابی تخصصی نیازهای گروه کوچک تر را برآورده می کند.

به عبارتی دیگر در این نوع بازاریابی به جای اینکه روی خدمت رسانی برای تمام افرادی که ممکن است از یک محصول یا خدمت ما استفاده کنند تمرکز کنیم، به طور اختصاصی به خدمت رسانی برای گروهی از افراد (نیچ مارکت) می‌پردازیم که در یک ویژگی خاص با هم مشترک هستند و محصول یا خدمت ما بیشترین نفع را برای آنها دارد.

نیچ مارکت :

به بخش کوچکی از یک بازار بزرگ نیچ مارکت گفته می شود که الزامات، هویت و اولویت های خاص خودش را دارد و به همین دلیل با بازار بزرگتر متفاوت است.

برای مثال نیچ مارکت های بسیاری در بازار کفش زنانه وجود دارد. کفش برای بانوان گیاه خوار، پرستاران و کارمندان را می توان به عنوان نیچ مارکت در بازار بزرگ کفش های زنانه در نظر گرفت.

تمرکز بر روی بازار niche یک تصمیم استراتژیک است که قشر خاصی از مشتریان را هدف قرار می دهد و به نسبت کمپانی هایی که در یک مارکت بزرگ فعالیت می کنند عملکرد بهتری دارد.

شاید برایتان جالب باشد:  چگونه برای فروشگاه اینترنتی خود، روابط با مشتری را مدیریت کنیم؟

نکته قابل تامل در مورد نیچ مارکتینگ تداوم  بلند مدت موفقیت بدلیل رقابت محدود در آن می باشد. از آنجا که تمرکز نیچ مارکتینگ بر روی بخش مشخصی از بازار معطوف شده است. برای موفقیت در این حوزه باید سه مورد زیر را در نظر داشته باشید.

  • تعیین بهترین حوزه تخصصی (نیچ)
  • درک نیازهای مشتریان در این حوزه
  • فراهم کردن نیازهای مشتریان

نیچ مارکتینگ یک استراتژی فوق العاده برای کسب و کار هایی است که می خواهند با یک بودجه کم وارد بازاری کوچک شوند و سود کنند و بتوانند در نهایت وارد بازار بزرگ تری شوند.

علاوه بر این، مسیر نیچ‌مارکتینگ فرصت‌های تجاری و ارتباط طولانی مدت با مشتریان را برای حفظ سودآوری، هدف قرارداده ‌است.

از بررسی‌های به عمل آمده در این زمینه چنین نتیجه‌گیری می‌شود که اجرای موفقیت‌آمیز این نوع بازاریابی دارای مزایای بی‌شماری است که توسط محققان به آن اشاره‌ شده ‌است، از جمله افزایش سود، رقابت، رشد ‌بالا و سهم بالا از بازار.

ویژگی های نیچ مارکتینگ چیست؟

مهم ترین ویژگی هایی که می توانیم برای نیچ مارکتینگ برشمریم موارد زیر هستند:

۱٫ بازار هدف برای صاحبان کسب و کار ها که می خواهند از نیچ مارکتینگ استفاده کنند بسیار محدود و کوچک است.

۲٫ بازار هدف برای مدیران شرکت ها و برند ها علیرغم کوچک بودن اما دارای سودآوری قابل توجیهی است که باعث می شود افراد به سراغ این بازارها بروند و امیدوار باشند که می توانند برای شروع درآمد مناسبی داشته باشند.

۳٫ عدم برخورداری از رقبای اصلی و واقعی در بازار هدف، بدون این که دغدغه رقابت با دیگر شرکت های مشابه را داشته باشند. در مواردی که رقیب هایی مطرح می شوند شرکت می تواند تکنیک هایی را بکار گیرد که موفق شود و تمایز کار آن ها با دیگران مشخص گردد.

۴٫ بازار هدف در تکنیک نیچ باید پتانسیل داشته باشد تا بتوانید در آن سرمایه گذاری کنید تا بعدها به سوددهی دست پیدا کنید.

۵٫ زمانی که یک بازار هدف را انتخاب می کنید در صورتی که آن بازار سرمایه ای برای خرید محصولات از شما را نداشته باشد یا این که نتواند از پس هزینه های شما برآید طبیعی است که نمی توان به آینده این بازار امیدوار بود.

بنابراین بر اساس تمامی ویژگی هایی که در بالا برشمردیم یک بازار هدف در نیچ مارکتینگ دارای ویژگی هایی است که باعث می شود شما اطمینان حاصل کنید آن بازار صلاحیت و امکانات تبدیل شدن به یک بازار موفق را دارد.

استراتژی نیچ مارکتینگ چیست؟

استراتژی نیچ مارکتینگ برای جذب گروهی ویژه از مشتریان طراحی می‌شود و بر یک گروه کوچک از خریداران به جای تمام خریداران احتمالی تمرکز می‌کند.

شاید برایتان جالب باشد:  ۷ دلیل برای شکست کسب و کار های کوچک در بازاریابی اینترنتی

استراتژی نیچ مارکتینگ به شما کمک می‌کند جایگاه خود در بازار رقابت را بشناسید و افرادی را جذب محصولات و خدمات خود کنید که در برابر محصول شما هیچ مقاومتی نشان نمی‌دهند و سودآوری شما را بالا می‌برند.

مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟

بهره‌گیری از استراتژی نیچ مارکتینگ مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به رقابت کم در حوزه تخصصی، فهم بهتر بازار هدف و بازاریابی ساده‌تر برای حوزه تخصصی اشاره کرد. از مزایای دیگر آن می توان به :

هزینه کم

یکی از مهم‌ترین فایده‌های این روش که آن را در بین کسب و کارهای کوچک محبوب کرده است، نیاز نداشتن به بودجه و منابع زیاد است. زمانی که بازار هدف شما کوچک باشد، بازاریابی کردن برای آن نیز کم‌هزینه‌تر خواهد بود.

بهبود روابط با مشتریان

یکی دیگر از مزایای استفاده از نیچ مارکتینگ بهبود روابط با مشتریان است. وقتی شما بر روی گروه خاصی از مشتریان تمرکز دارید فرصت بیشتری برای ایجاد ارتباطات شخصی خواهید داشت.

افزایش سود و درآمد

در اغلب موارد که مشتریان بدشان نمی‌آید یا متوجه نمی‌شوند که کمی بیشتر برای دریافت خدمات‌تان پرداخت کنند؛ چرا که تنها برند شماست که نیاز خاص مخاطب را برطرف می‌کند.

برنامه ریزی برای نیچ مارکتینگ :

برنامه ریزی و اجرای برنامه های نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) عموما با سوالاتی که به بهبود فعالیت های در دست اقدام منجر خواهند شد آغاز می شود. سعی کنید ویژگی های روانی عمومی خرید و نحوه استفاده از اوقات فراغت را در آنها بشناسید.

با به دست آوردن شناخت کافی از بازار هدف، شروع به توسعه طرح بازاریابی (Marketing Plan) کنید.

تمام جنبه های طرح با در نظر گرفتن تاثیری که تکنیک مورد استفاده بر تصویر برندمان می گذار آغاز شده و بر اساس آنچه در مرحله تحقیقات اولیه آموخته ایم توسعه می یابد. تکنیک ها و راهبردهای نیچ مارکتینگ بسته به ارزش های خاص بازار هدف می توانند به شکلی نامحسوس یا کاملا واضح پیاده سازی شوند.

این موضوع بویژه در راهبردهای بازیابی دهان به دهان اهمیت می یابد.

و در پایان

اگر برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود، سرمایه چندانی در اختیار ندارید یا اینکه می‌خواهید زودتر به سوددهی برسید، شاید نیچ مارکتینگ بتواند به شما در این زمینه کمک کند.

یعنی به جای اینکه بخواهید بازار بزرگی را انتخاب کنید که نیازمند سرمایه زیادی است، می‌توانید بازار کوچک‌تری را انتخاب کنید که به مراتب، برندسازی در آن راحت‌تر است و سریع‌تر نیز می‌توانید به بازدهی برسید.

درباره نویسنده

شانلی ملکی

نظر شما چیه؟