بافر٬ استارتاپ شناخته شده در حوزهی ابزارهای تحت وب هر سال گزارشی از تغییر وضعیت شبکههای اجتماعی و کارکرد آن برای مدیران و کارشناسان بازاریابی منتشر میکند. مقالهای که در ادامه خواهید خواهند بخشی از این گزارش است. در بخش دوم گزارش بافر از وضعیت شبکههای اجتماعی، به بررسی ۱۰ نکته که از نظر مدیران بازاریابی باید بدانند، میپردازیم.
- فیسبوک هنوز مهم ترین شبکه اجتماعی برای بازاریابی است: ۹۳ درصد کسب و کارها از فیسبوک استفاده میکنند
فیسبوک محبوب ترین بستر بازاریابی با میزان استفاده ۹۳ درصد کسب و کارها است. رتبه بعدی به توییتر با ۸۹ درصد تعلق دارد. در کشور ما به دلیل سخت بودن دسترسی به فیسبوک، متاسفانه این شبکه اجتماعی قدرتمند کاربری لازم را برای کسب و کارها را ندارد.
بقیه شبکههای اجتماعی به ترتیب محبوبیت – گوگل پلاس با ۴۲ درصد، پینترست با ۳۵ درصد، فیسبوک ویدئو با ۲۹ درصد و اپ های ارتباطی (مثل واتسآپ و تلگرام) با ۱۶ دصد، اسنپ چت با ۱۲ درصد و Medium ۱۰٪، Quora ۵٪ و Vine ۳٪ – میباشند.
- گوگل پلاس رو به افول است: ۲۷ درصد گفتند که کمتر از گوگل پلاس در ۲۰۱۷ استفاده خواهند کرد
نتایج نظرسنجی نشان میدهد که کارشناسان بازاریابی زمان کمتری برای گوگل پلاس خرج خواهند کرد. رتبه بعدی در این لیست توییتر با ۲۳ درصد است.
در رتبه های بعدی لیست – اینستاگرم ۱۱٪، اسنپ چت ۹ درصد، یوتیوب ۹٪ و برنامههای پیغام رسانی (مثل واتسآپ و تلگرام) ۸ درصد، فیسبوک ویدئو ۶درصد، Quora ۶٪ و Medium ۶٪ – قرار دارند.
- فیسبوک ویدئو اولویت اول بازاریابی در سال ۲۰۱۷ : ۳۰درصد کارشناسهای بازاریابی گفتند بیشتر بروی فیسبوک ویدئو سرمایهگذاری خواهند کرد
محتواهای چندرسانهای به نظر میرسد که در صدر لیست کارشناسهای بازاریابی برای سال آینده قرار دارند. اکثر کارشناسان و مدیران اعتقاد دارند که ویدئو به برد آنها در آینده کمک خواهد کرد. متاسفانه بازهم این مورد به دلیل محدودیت دسترسی به فیسبوک در کشور ما، نمیتوانیم از آن استفاده کنیم. اما همچنان امکان تولید محتوای چندرسانهای و ایجاد فرصتهای جدید برای کسبوکار در باقی شبکههای اجتماعی وجود دارد.
فیسبوک ویدئو در صدر لیست شبکههای اجتماعی که کارشناسهای بازاریابی گفتند بیشتر بر روی آن کار خواهند کرد٬ قرار دارد. رتبه دوم در این لیست یوتیوب هست با ۲۸ درصد، اینستاگرم با ۲۶٪ و اسنپ چت با ۲۲ درصد. همه این شبکه ها تمرکزشان بر روی ویدئو و محتوای چندرسانهای است. به نظر میرسد که این نوع محتوا نقش مهمی در ۲۰۱۷ داشته باشند. لازم به ذکر است که در ایران راحتترین شبکهی اجتماعی برای تولید و اشاعه محتوای چندرسانهای اینستارگام است. البته تلگرام هم میتواند در این مسیر به کسب و کارها کمک کند.
بقیه شبکه هایی که مدیرهای بازاریابی قصد دارند در استراتژی سال ۲۰۱۷ خود اضافه کنند – پینتسرست با ۱۵٪، لینکداین با ۱۴٪، توییتر ۱۳درصد، برنامه های پیامرسانی ۱۱درصد، Medium ۱۱٪، گوگل پلاس ۱۰درصد و Quora ۶٪ – میباشند.
- نمایش کمتر پست های فیسبوک مدیران بازاریابی را نمیترساند: ۷۲درصد آنها به همان میزان ۱۲ ماه پیش از فیسبوک استفاده میکنند
علارغم اینکه فیسبوک پست های شما را کمتر به صورت طبیعی نشان میدهد و پست ها کمتر دیده میشوند (اکثر نمایش به اخبار و ویدئو اختصاص داده شده است)، اکثر کسب و کارها هنوز هم به صورت فعال از فیسبوک استفاده میکنند. ۴۶ درصد بازاریاب ها گفتند استفاده آنها از فیسبوک تغییری نکرده، ۲۶درصد آنها گفتند که مطالب بیشتری روی فیسبوک به اشتراک میگذارند و ۲۸ درصد گفتند که مطالب کمتری به اشتراک میگذارند.
- کسب و کارها از فیسبوک به عنوان یک بستر تبلیغاتی استفاده میکنند: ۹۱درصد بازاریاب ها گفتند برای تبلیغات در فیسبوک هزینه کرده اند
به نظر میرسد فیسبوک در میان شبکههای اجتماعی رتبه اول را در جذب تبلیغات داشته باشد. رتبه دوم در لیست با اختلاف خیلی زیاد توییتر با ۳۴درصد است.
- سرمایه گذاری در شبکههای اجتماعی تغییری نکرده است: فقط ۷درصد از شرکت ها گفتند که بودجه تبلیغات خود را در بازاریابی شبکههای اجتماعی کاهش دادهاند
بازاریابی شبکه های اجتماعی از لحاظ بودجه در شرکت های بزرگ تغییری نکرده است. در ۲۰۱۶، ۴۲٪ شرکت ها افزایش بودجه تبلیغاتی داشتند نسبت به سال قبل و فقط ۷درصد شرکت ها کاهش بودجه در این بخش از تبلیغات را داشتند. اکثر شرکت ها (۵۱ درصد) تغییری در بودجه خود ندادند.
- اگر محدودیت زمانی، بودجه و منابع نبود، ۸۳درصد بازاریابها دوست داشتند بیشتر ویدئو تولید کنند
این نکته باز هم به اهمیت و محبوبیت ویدئو برای بازاریابها تاکید میکند. اگر مشکلی در زمینه منابع (هزینه و زمان) وجود نداشت، ۸۳ درصد مدیرهای بازاریابی بیشتر محتوای ویدئویی تولید میکردند. ۸۳ درصد از بازاریاب ها گفتند که پخش مستقیم ویدئو را انتخاب میکردند. مطالب وبلاگ با ۵۷ درصد در رتبه دوم این نظرسنجی قرار گرفت.
- محدویت زمان عامل اصلی تولید کمتر محتوای ویدئویی هست: ۷۳ درصد بازاریاب ها گفتند دلیل اصلی ویدئو بیشتر نساختن محدودیت زمان است.
در این نظرسنجی، ۷۳ درصد مدیرهای بازاریابی گفتند که نداشتن زمان کافی دلیل اصلی امتحان نکردن ویدئو است. ۴۲درصد دیگر گفتند که تصور آنها از هزینه تهیه ویدئو دلیل اصلی عدم انجام این کار است.
- پخش مستقیم هنوز محبوبیت کافی را ندارد: فقط ۲۶ درصد بازاریاب ها گفتند که پخش مستقیم را امتحان خواهند کرد
علیرغم هیجان اولیهای که در ۲۰۱۶ برای پخش مستقیم بود، هنوز اکثر بازاریاب ها (۷۴درصد) این نوع متحوا را امتحان نکردند. لازم به ذکر است اکثر ابزارهای پخش مستقیم ویدئو در ایران قابل دسترسی نیست و هنوز نمونه های مشابه ایرانی به کارایی لازم دست نیافتند.
- کارشناس های بازاریابی هنوز طریقه استفاده از اسنپ چت و Instagram stories را پیدا نکردند: فقط ۲۹ درصد گفتند Story درست کردند
به نظر میرسد نسبت به این گزینه جدید که به Instagram و Snapchat اضافه شده است، پتانسیل زیادی وجود دارد. ۲۶ درصد گفتند که از این قابلیت در ۱۲ ماه آینده استفاده میکنند علیرقم اینکه هنوز ۷۱ درصد از این قابلیت اصلا استفاده نکردند.
۳۷ درصد گفتهاند در سال آینده از این قابلیت Instagram و Snapchat استفاده خواهند کرد. ۳۴ درصد نیز گفتهاند که فقط از اینستاگرام استفاده میکنند. ۲۷ درصد مدیران هم به استفاده همزمان این دو ابراز علاقه کردهاند.
به نظر میرسد در سال آینده اهمیت ویدئو بسیار زیاد باشد و اقبال عمومی به این نوع محتوا بیشتر خواهد شد. توجه مدیران بازاریابی نیز به این نوع محتوا بیشتر میشود. به دلیل محدودیت هایی که در کشور ما وجود دارد فقط در اینستاگرام میتوان از این گزارش استفاده کرد. اما توجه شرکت های دیگر به محتوای چندرسانهای را میتوان به عنوان نشانهای از آینده بازاریابی تلقی کرد.
با تشکر از این که این تحقیق را مطالعه کردید. لطفا این مطلب را برای دیگران بفرستید٬ یا خلاصه آن را با ذکر منبع و لینک در سایت خود منتشر کنید. برای انتشار آن در شبکههای اجتماعی از هشتگ #بازاریابیـشبکهـاجتماعی استفاده کنید.
لازم به ذکر است این تحقیق با اجازه Buffer منتشر شده است و شما میتوانید اصل این تحقیق را به زبان انگلیسی اینجا بخوانید.
این پست از مجموعه مقالات بررسی آینده شبکههای اجتماعی در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تهیه شده توسط بافر است. ما در کاموا با همکاری بافر این محتوا را برای کاربران فارسی زبان بومی سازی کرده ایم. برای مطالعه باقی بخشهای این گزارش به پستهای زیر مراجعه کنید: