بازاریابی و فروش

Conversion Rate یا نرخ تبدیل چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

نوشته‌ی شانلی ملکی

تصور کنید صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید و سایت فروشگاهی خود را با صرف هزینه های زیاد، راه اندازی کرده اید اما پس از گذشت ماه ها خبری از مشتری نشده است و حتی یک سفارش هم ثبت نشده!

اینجاست که لازم است بدانید، در هر کسب و کاری، چه اینترنتی و چه سنتی، پیشرفت شغل شما وابسته به موضوع مهمی به نام نرخ تبدیل است.

یکی از مهم‌ ترین مفاهیمی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ مورد ارزیابی قرار می گیرد، Conversion Rate یا نرخ تبدیل است.

نرخ تبدیل (Conversion rate) یکی از روش ها در زمینه اندازه گیری و آنالیز عملکرد کمپین ها و روش های تبلیغات و فروش است. نرخ تبدیل به شما نشان می دهد که بازاریابی شما چقدر خوب است تا کاربران خود را به انجام چیزی که برنامه ریزی کرده بودید، سوق دهید.

در دنیای بازاریابی و تبلیغات، ممکن است اغلب بشنوید که افراد در مورد نرخ تبدیل صحبت می کنند. به خصوص در بازاریابی دیجیتال و موارد تبلیغاتی، این یک معیار مهم حیاتی است، بنابراین منطقی است که چرا برخی از افراد به دنبال بهبود آن هستند.

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟

وقتی کسب‌وکار شما با اینترنت و فروش آنلاین سروکار داشته باشد، جهت افزایش فروش و سود خود باید به دو نکته اساسی توجه کنید.

نکته اول، افزایش ترافیک وب‌سایت است. مطمئناً با افزایش تعداد بازدیدکنندگان شانس فروش محصولات شما بیشتر خواهد شد.

با این حال در اینجا نکته‌ی دیگری وجود دارد که باید به آن توجه کنید و آن کارایی وب‌سایت‌تان است. باید وب‌سایت خود را به شکلی مدیریت کنید که فروش محصولات یا خدمات خود را از طریق همین ترافیکی فعلی، افزایش دهید. اینجا دقیقاً نقطه‌ای است که پای مفهوم نرخ تبدیل یا Conversion Rate به معادله باز می‌شود.

نرخ تبدیل نسبت تعداد بازدیدکنندگانی که اقدام به ثبت سفارش خرید یا تماس می نمایند (تبدیل به مشتری می شوند) به تعداد کل بازدیدکنندگان از سایت می باشد . بالا بودن نرخ تبدیل هر سایت نشان دهنده موفقیت آن در حیطه بازاریابی و طراحی سایت است.

به عنوان مثال، اگر یک سایت فروشگاهی در ماه ۲۰۰ بازدید داشته باشد و از آن تعداد ۵۰ نفر اقدام به خرید از سایت کنند نرخ تبدیل آن ۵۰/۲۰۰ (یعنی ۲۵ درصد) خواهد بود.

در بازاریابی به چه چیزی تبدیل گفته می‌شود؟

«تبدیل» می‌تواند هر اقدام یا عملی باشد که شما مایلید بازدیدکنندگان سایت به آن بپردازند. این عملیات می‌تواند هرچیزی مانند یک کلیک ساده روی بخشی از سایت باشد تا انجام خرید آنلاین از سایت انجام شود.

تبدیل زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران در سایت یا شبکه‌های اجتماعی شما، اقدامی را انجام دهند که شما برای آن از پیش برنامه‌ریزی کرده‌اید. این اقدامات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • خرید یک محصول
  • ثبت نام برای یک آزمون رایگان
  • افزودن یک محصول به سبد خرید
  • پر کردن یک فرم
  • دانلود یک دارایی محتوایی مانند یک کتاب الکترونیک
  • ثبت نام برای دریافت خدمات
  • عضویت در خبرنامه
شاید برایتان جالب باشد:  انتخاب عکس های مناسب برای وبسایت و فروشگاه

در نهایت، یک تبدیل می‌تواند هر عملی باشد که شما می‌خواهید یک کاربر انجام دهد تا منجر به کنترل اطلاعات آن‌ها توسط شما، فروش یا در غیر این صورت جمع آوری اطلاعات در مورد نحوه‌ی تعامل آن‌ها با کمپین‌های تبلیغاتی شما شود.

بهترین میزان نرخ بازگشت مشتری چه قدر است؟

convertion rate یکی از مهمترین ساخص KPI در بازاریابی دیجیتالی یک کسب و کار است.

همان طور که متوجه شده اید این معیار به عوامل مختلفی از جمله نوع کسب و کار ، میزان ترافیک سایت، چه محصول و یا خدماتی ارائه می دهید و منبع ورودی مشتری ها به سایت بستگی دارد.

اما با توجه به مطالعاتی که بر روی انواع کسب و کارها انجام شده ، نشان داده که به طور کلی میزان نرخ بازگشت مشتری بین ۲ تا ۵ درصد میتواند یک بازه خوب برای مارکتینگ شما محسوب شود.

نکته قابل توجه این است که هر بیزینسی نرخ تبدیل مشتری مخصوص به خودش را دارد و حتما ملزم به خرید کاربر نیست. همچنین هدف از افزایش این معیار در هر وهله از گسترش کسب و کار شما ممکن است متفاوت باشد که فروش بیشتر تنها یکی از این نتایج دلخواه کسب و کار است.

چرا بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) اینقدر مهم است؟

همان‌طور که گفتیم، بهینه سازی نرخ تبدیل امکان افزایش مشتریان را به شما می‌دهد. اما مهم‌تر از آن این است که عملکرد سایتتان را می‌توانید بررسی کنید. بهینه سازی نه تنها برای فروش؛ بلکه برای بهبود هر قسمتی از صفحاتتان می‌تواند کمک کننده باشد.

گاهی بنابه دلایلی نمی‌توانید ترافیک سایتتان را بالا ببرید؛ CRO به شما کمک میکند با همان بازدیدی که در حال حاضر دارید، فروشتان را بالا ببرید

ایجاد ارزش کنید

قبل از هر چیزی باید برای مشتریان ارزش ایجاد کنید. این آغاز روند فروش است. شما باید کاری کنید تا مشتریان ارزشی که در پیشنهاد خود ارائه داده‌اید را ببینند. ارزش برای کسب و کارها بسیار واضح است اما دستیابی به آن اولین گام مهم در دستیابی به سرنخ موفق است.

در مورد محصولات و خدمات خود شفاف باشید

مصرف‌کنندگان امروزی بسیار باهوش هستند، بنابراین شما باید شفاف و سرراست باشید. در اینجا چند کار وجود دارد که می‌توانید برای بهینه‌سازی ارائه محصول یا خدمات خود انجام دهید.

از استفاده از کلمات مطلق خودداری کنید. در اینجا چند مثال از مطلق آورده شده است:

  • بهترین
  • تنها
  • کامل
  • غیرممکن

علاوه بر این، به‌جای بیان فقط ویژگی‌ها، مزایای محصول خود را نیز بیان کنید.، توضیح دهید که چرا این محصول به مصرف‌کننده کمک می‌کند. چیزی ننویسید که خیلی پیچیده باشد زیرا شفافیت شمارا کم می‌کند.

سرعت سایت فروشگاه اینترنتی

کاربران معمولا کم حوصله هستند و اگر سایت تان سرعت کم و یا متوسطی داشته باشد، ممکن است کاربران خود را قبل از اینکه حتی محصولات تان را مشاهده کنند، از دست بدهید.

شاید برایتان جالب باشد:  چرا نباید برای افزایش فالوئر اینستاگرام، فالوئر فیک بخریم ؟

تبلیغات هدفمند

فرض کنید شما یک وب سایت در زمینه فروش لباس ورزشی دارید و برای آوردن بیننده به سایت خود در یک سایت ورزشی تبلیغ کرده اید. در اینصورت قطعا نرخ تبدیل سایت شما نرخ مناسبی خواهد بود.

اما اگر در یک سایت که بیننده آن بانوان هستند تبلیغ کنید نرخ تبدیل بسیار پایینی خواهید داشت چون افرادی که به سایت شما آمده اند مشتری بالقوه محصولات شما نیستند و طبیعی است که از شما خرید نکنند. پس هدفمند تبلیغ کنید.

افزایش نرخ تبدیل ساده ترین و موثر ترین روش افزایش فروش یک کسب و کار آنلاین است. روش های مختلف تحلیل وب سایت می توانند به شما کمک کنند تا نرخ تبدیل مناسبی در سایت خود داشته باشید.

نظرسنجی در وب سایت

استفاده از نظرسنجی یکی از بهترین روش ها برای آشنایی با عادات، رفتار و دلایل رفتار کاربران است. به همین دلیل معمولا سایت ها از تکنیک نظرسنجی استفاده می کنند. اما نکته مهم در استفاده از این تکنیک آن است که در هر نظرسنجی،  از صفحات پاپ آپ استفاده نکنید تا موجب آزار و اذیت مخاطب نشوید، اجازه دهید مخاطب به میل خود در نظرسنجی شرکت کند.

در نظر گرفته خواسته ها و نیازهای مخاطب در هر سایت اینترنتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قطعا گرفتن بازخورد از مخاطبان سایت و اعمال نظرات آنها در یک وب سایت می تواند کمک بسیار زیادی به گسترش آن و بهبود نرخ تبدیل آن سایت بکند.

 فروش با تخفیف و حراجی داشته باشید

پیشنهادهای تخفیف و حراجی راهکاری عالی برای ترغیب بازدید کنندگان سایت به خرید می باشد.

تخفیف هایی با زمان محدود، این حس را به مشتری القا می کند که باید در زمان تعیین شده خرید کند. این باعث بهبود نرخ تبدیل شما می شود. شما می توانید تخفیف ها را بر روی کالاهای قدیمی اعمال کنید، تا فضا برای کالاهای جدید باز شود. راهکار دیگر، افزایش قیمت و اعمال تخفیف هایی به صورت مکرر و دائمی می باشد.

تعریف مسیر سفر مشتری در بهینه سازی نرخ تبدیل

قبل از شروع به بررسی آمار و ارقام ، فرآیند و مراحلی را که مشتریانتان در حال حاضر در قیف فروش شما طی میکنند را در قالب مدلی برای خود ترسیم کنید. این مورد به شما کمک میکند دیدی کلی نسبت به سفر مشتری خود از آغاز تا انتهای راه داشته باشید.

کمپین بازاریابی ایمیلی خود را بهبود بخشید

لیست ایمیل شما یکی از بهترین راه‌ها برای هدایت لیدها و حرکت دادن مشتری در قیف فروش می‌باشد. اگر می‌خواهید لیست ایمیل خود را توسعه دهید، در ارزشی که به مشتری ارائه می‌دهید تجدیدنظر کنید. شما می‌توانید:

  • میزبان وبینار رایگان باشید و ضبط‌شده آن را به‌عنوان انگیزه‌ای برای مخاطب پیشنهاد دهید
  • تخفیف ویژه مشترکین را پیشنهاد دهید و البته باید مزایای ثبت‌نام را کاملاً واضح بیان کنید

درباره نویسنده

شانلی ملکی

یک دیدگاه

نظر شما چیه؟