تجارت الکترونیک

۶ راهکار برای رونق کسب‌و‌کارهای کلاسیک در عصر دیجیتال

نوشته‌ی فاطمه عربگری

هرچقدر که ابزارهای دیجیتال بیشتر با زندگی ما آمیخته می‌شوند، فروشندگان باهوش نیز بیشتر درمی‌یابند که چگونه از این موقعیت در جهت رسیدن به اهداف خود حداکثر بهره را ببرند. فروشنده آینده نگر باید به دنبال آن باشد که چگونه ابزارهای دیجیتال مثل موبایل و ویدئو را با فروش، بازاریابی و ارائه خدمات به مشتریان درآمیزد. در این مقاله می‌خواهیم چند روش کاربردی که کسب‌وکارتان را با پیشرفت دنیای دیجیتال هماهنگ می‌کند معرفی کنیم.

۱. مشتری‌ها با اطلاعات کامل خرید می‌کنند، شما منبع این اطلاعات باشید

امروزه مشتری‌ها برای هر خریدی که انجام می‌دهند اطلاعات کافی را ازطریق جست‌و‌جو در وب و مقایسه محصولات و سرویس‌های مختلف کسب می‌کنند و چه بهتر که این اطلاعات را از طریق شما دریافت کنند. در این بازار رقابتی فروشنده‌ای برنده است که دقیقا زمانی که مشتری در حال بررسی است حضور داشته باشد. فروشندگان زیرک می‌توانند با استفاده از ابزارهای دیجیتال و حضور در فضای وب، تولید محتوای کاربردی و متناسب با محصولات و خدماتشان فاصله‌ی بین مشتریان مطلع و فروشنده‎ها را پر کنند.

۲. نیازها و علایق مشتری‌ها را بشناسید و بهترین پیشنهاد را به آنها ارائه دهید

در دنیای ارتباطات هر دستگاه الکترونیکی مانند کامپیوتر، موبایل، تبلت که مورد استفاده مردم است، وسیله‌ایست برای شناخت مشتری‌ها، نیازها وعلایق آنها. از این طریق می‌توانید بفهمید هر شخص در زمان و مکان مشخص دقیقا به چه چیزی نیاز دارد و چه چیزی را ارزشمند و با اهمیت می‌داند . با توجه به این اطلاعات و اینکه چه زمانی، کجا و از چه طریقی به سایت شما رسیده‌اند بهترین پیشنهاد وپاسخ را به آنها ارائه دهید.

شاید برایتان جالب باشد:  ۵ رمز موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی

یکی از برتری‌های تجارت الکترونیک نسبت به کسب‌وکارهای کلاسیک این است که اطلاعات مربوط به مشتریان را در اختیار صاحبان کسب‌وکارها قرار می‌دهد. با جمع‌آوری و استفاده از این اطلاعات می‌توانید بازاریابی و ارائه خدمات را برای هر مشتری شخصی‌سازی کنید.

۳. عقاید و نظرات مشتریان بیش‌ از پیش تاثیرگذار است

همانطور که از گذشته معرفی و توصیه یک محصول یا سرویس‌ به خانواده و دوستان باعث می‌شد که هر فرد شخص دیگری را ترغیب به خرید و استفاده از آن محصول کند، امروزه نیز این موضوع بیش‌ از پیش و از طریق راه‌های جدیدتر و فراگیرتر انجام می‌شود.

با توجه به محبوبیت شبکه‌های اجتماعی، مردم تجربیات و نظراتشان را از طریق شبکه‌های اجتماعی نه فقط با دوستان و خانواده بلکه با گروه بزرگتری از مردم در میان می‌گذارند. حضورتان در شبکه‌های اجتماعی و ارتباط مستقیم با هوادارانی که به محصول و خدماتی که ارائه می‌دهید علاقه‌مند هستند و نظرات مثبت خود را با بقیه درمیان می‌گذارند به شناخته شدن و افزایش محبوبیتتان کمک می‌کند.

۴. ویترین فروشگاهتان را گسترش دهید

هر وسیله‌الکترونیکی که در دست مردم است و قابلیت اتصال به اینترنت را دارد می‌تواند به فروشگاه شما تبدیل شود و مشتری‌هایتان فقط محدود به منطقه‌ی جفرافیایی خاصی نباشند. با ارائه محصولات و خدمات در اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی و طراحی اپلیکیشن اختصاصی، ویترین مغازه‌تان را گسترش دهید.

۵. محصولات و خدمات قابل لمس شده‌اند

اینترنت در گذشته عمدتا برای جست‌وجو و کسب اطلاعات مناسب بود و جایگزین مناسبی برای در دست گرفتن و لمس فیزیکی محصول هنگام خرید از مغازه‌ها وجود نداشت. اما امروزه ویدئوهای تاثیرگذار، تصاویر ۳۶۰ درجه، ویدیوهای سه بعدی و واقعیت مجازی تنها برخی از امکاناتی هستند که محصولات و خدمات را به صورت زنده و ملوس‌تر برای مشتری به نمایش می‌گذارند.

شاید برایتان جالب باشد:  راه اندازی و مدیریت کسب و کار - مقالاتی که باید بخوانید

وقتی محصول را به صورت مجازی و با روشهایی خاص برای مشتری به نمایش می‌گذارید، موقعیتی ایجاد می‌شود که خریدار از لحاظ بصری و عاطفی با محصول شما ارتباط برقرار کند و تصمیم او برای خرید جدی‌تر و حتی عملی شود.

۶. کسب‌وکارتان را در فهرست راهنمای منطقه‌ای آنلاین قرار دهید

دیگر زمان آن که مردم از دفتر تلفن و روزنامه برای پیدا کردن نشانی و محل چیزی که احتیاج دارند استفاده می‌کردند، سر رسیده است. اغلب مردم مستقیما از طریق گوگل و جست‌وجو در اینترنت این اطلاعات را به دست می‌آورند. با قرار دادن آدرس و مشخصات کسب‌وکارتان در فهرست‌های راهنمای آنلاین و اپلیکیشن‌های اختصاصی در این زمینه حضور و نمایش کسب‌وکارتان را بدون هزینه افزایش دهید.

درباره نویسنده

فاطمه عربگری

نظر شما چیه؟