بازاریابی و فروش

قیف فروش (Sales Funnel) چیست و چه کاربردی دارد؟

نوشته‌ی شانلی ملکی

قیف فروش (Sales Funnel) چیست؟

قیف فروش یک نوع بازاریابی متمرکز است که مشتریان نظری را به سمت خرید یک محصول یا خدمات سوق می دهد و اگر به درستی در سایتتان پیاده سازی شود می تواند فروش سایتتان را تا چندین برابر افزایش دهد.

به زبان ساده تر قیف فروش یک اصطلاح بازاریابی برای وصف فرآیند فروش است و در اصل همان مسیری است که مشتریان احتمالی برای خرید طی می‌کنند.

در هر مرحله از فرایند فروش، مشتریان به دلایل گوناگون از آن منصرف می‌شوند، اصطلاح قیف نیز به همین منظور مورد استفاده قرار می گیرد و ما می توانیم با استفاده از قیف فروش بر روند فروش نظارت داشته باشیم.

طراحی این قیف می تواند برای هر کسب و کار متفاوت باشد، اما گام‌ها و مراحل این مدل‌ها مشابه یکدیگرند و تمامی آن ها با هدف هایی یکسان طراحی می شوند.

چه کسانی مخاطبین قیف فروش شما هستند؟

قیف فروش

۱. سرنخ (Lead) :

افرادی که تمایل دارند از خدمت و یا محصولات استفاده کنند.

۲. مشتریان بالقوه (Prospect) :

افرادی که شانس خریدار بودنشان بالاست.

۳. مشتریان بالفعل (Customer) :

مشتری های واقعی هستند که خدمت و یا محصول را خریداری کرده اند.

چرا قیف فروش از اهمیت بالایی برخوردار است؟

دلیل اول : بازاریابی بهتر

می توانید مناطقی که در آن ها مشتری های بیشتر و یا کمتری دارید شناسایی کنید، و با استراتژی بهتر، شروع به تبلیغ در مناطق مختلف کنید، کمپین‌های تبلیغاتی موفق برگزار کنید و بهترین محل‌ها را برای تبلیغ کسب و کار خود بیابید و موجب افزایش مشتری خود شوید.

 

دلیل دوم : شناسایی مشتری واقعی

می توانید مشتری های واقعی خود را از میان افرادی که تنها آگهی شما را می خوانند و یا وارد سایت شما می شوند تشخیص دهید و آنان را از یکدیگر جدا کنید.

شاید برایتان جالب باشد:  ۱۰ روش برای افزایش فروش به کمک مشتریان حال حاضر

دلیل سوم : شناسایی نقاط ضعف

داشتن دید درستی نسبت به مسیری که مشتریان طی می‌کنند باعث می‌شود تا شما مشکلات و سد معبرهایی که مسیر آن‌ها را بسته‌اند، برطرف کنید. با طراحی بهتر سایت یا برطرف کردن مشکلات دیگر، سبب شوید تا مشتریان تجربه کاربری بهتری داشته باشند.

دلیل چهارم : پیش بینی بازار

می توانید  در هر لحظه و هر فصل فروش بازار خود را پیش بینی کرده و مقیاسی از آن بدست آورید. همچنین می توانید از میزان فروش در بازه های زمانی و از آینده بازار خود مطلع باشید.

دلیل پنجم : بهبود نرخ مکالمه

ورود افراد به وب سایت شما آسان است. شما می توانید هرچه بیشتر افراد را جذب کنید و آن ها را برای عضویت در سایت خود بدست آورید.

دلیل ششم : فروش مداوم

به عنوان یک صاحب کسب و کار، باید جریان درآمد مداوم داشته باشید تا بتوانید به طور مؤثر تجارت خود را اداره کنید. شما می توانید تجارت خود را بدون اینکه تلاش زیادی انجام دهید بازاریابی کنید و در پایان با برخی از مشتریان همراه باشید.

دلیل هفتم : کاهش خطا

قیف های فروش بیشتر اتوماتیک هستند. از این رو شما اکثر اوقات نیازی به مداخلات انسانی نخواهید داشت و عدم مداخله انسان نیز به معنای خطاهای کمتری است.

مراحل قیف فروش :

قیف فروش روشی برای تبدیل یک مشتری احتمالی به مشتری واقعی و وفادار است و این کمک بزرگی به افزایش درآمد کسب و کار شما می کند.

مسلما هر چه بازدید سایت تان بیشتر باشد و قیف فروش تان نیز به درستی کار کند، فروش تان هم به همان نسبت افزایش خواهد داشت.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بعد از طراحی قیف بازاریابی کارشان تمام می‌شود! آن‌ها این موضوع را در نظر نمی‌گیرند که باید آنقدر آزمون و خطا کنند که بهترین قیف در نهایت تولید شده باشد.

شاید برایتان جالب باشد:  تمام چیزهایی که باید درباره گوگل تگ منیجر(Google tag manager) بدانید!

قیف بازاریابی که دچار مشکل باشد و مورد ارزیابی قرار نگیرد، مراحل فروش آن اصلاح نمی‌شود. به همین دلیل باید هر چند وقت یکبار آن را بررسی کرده و از کارکرد درست آن مطمئن شوید.

به صورت کلی میتوان قیف فروش را شامل ۶ مرحله دانست :

۱. آگاهی داشتن ( اولین مرحله برخورد کاربران با کسب و کار شما ) 

کمپین های بازاریابی و تحقیقات مشتری، رویداد ها، وبلاگ، تبلیغات، ارسال ایمیل جستجو و …

۲. علاقه مند شدن و جلب توجه 

ایجاد درگیری در مخاطب و جایگاه سازی، ایمیل ها، محتوای هدف دار، خبرنامه و …

۳. توجه کردن 

اطلاعات محصولات و خدمات، کمپین های ارسال ایمیل اتوماتیک، مطالعات موردی و …

۴. قصد کردن (Intent) :

دموی محصولات و سبد خرید، تبلیغات فروش برای پرورش جریان لید 

۵. ارزیابی ( کسب و کار شما توسط مشتری آزموده می شود ) 

بازاریابی و فروش با یکدیگر کار می کنند تا نشان دهند محصول آن ها بهتر است.

۶. خرید 

در این مرحله، فرآیند فروش تکمیل می گردد. شما می‌توانید حفظ مشتریان و وفادار کردن آن‌ها به برند خود را در این مرحله به بهترین شکل انجام دهید. به خاطر بسپارید مشتری که یک بار خرید کرده این پتانسیل را دارد که بارها و بارها به سایت شما برگردد و به مشتری دائمی تبدیل شود.

و کلام آخر

در این متن به طور مختصر و مفید درباره قیف فروش صحبت کردیم. امیدواریم که شما بتوانید به بهترین نحو از قیف فروش برای افزایش درآمد کسب و کار خود استفاده کنید.

درباره نویسنده

شانلی ملکی

نظر شما چیه؟