اینفلوئنسر مارکتینگ چیست ؟
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) یا اینفلوئنس مارکتینگ ( Influence Marketing ) یکی از ترندهای جدید بازاریابی است که با رشد شبکه های اجتماعی رواج پیدا کرده است.
- مگا اینفلوئنسرها (Mega Influencers)
- ماکرو اینفلوئنسرها (Macro Influencers)
- میکرو اینفلوئنسرها (Micro Influencers)
- نانو اینفلوئنسرها (Nano Influencers)
مگا اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟
مگا اینفلوئنسرها افرادی هستند که بیش از یک میلیون فالوئر دارند. این گروه از انواع اینفلوئنسر خود میتوانند جریان ساز باشند. فالوئرهای آنان معمولا به خاطر ویژگی یا ویژگیهای خاصی که صفحه اینستاگرام مگا اینفلوئنسرها دارد آنان را دنبال میکنند. سلبریتیها و افراد سیاسی نیز در این دسته از انواع اینفلوئنسر جای دارند.(مگا اینفلوئنسرها امکان ارسال پیام تبلیغاتی شما را به طیف وسیعی از مخاطبان فراهم میکنند، در مقابل استفاده از این گروه از انواع اینفلوئنسر در کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ نیازمند صرف هزینه بالایی است. علاوه بر هزینه زیاد، معمولا صفحه اینستاگرام مگا اینفلوئنسرها از Engagement rate بالایی برخوردار نیست چراکه فالوئرهای این گروه از انواع اینفلوئنسر شامل طیف وسیعی است که هر یک علایق و سلیقههای متفاوتی دارند. پس اگر به دنبال نشان دادن محتوای خود به تعداد بالایی از افراد هستید و در صرف بودجه محدودیتی ندارید به سراغ این گروه اینفلوئنسرها بروید.)
ماکرو اینفلوئنسر به چه کسی میگویند؟
ماکرو اینفلوئنسرها در دستهبندی انواع اینفلوئنسر از لحاظ تعداد فالوئر در مقام دوم پس از مگا اینفلوئنسرها قرار دارند و افرادی که بین ۱۰۰ هزار تا یک میلیون فالوئر دارند در این دسته قرار دارند. ماکرو اینفلوئنسرها امکان ارسال پیام تبلیغاتی شما را به طیف وسیعی از مخاطبان دارند، اما تفاوت برگزاری کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ با این گروه از انواع اینفلوئنسر با مگا اینفلوئنسرها در این است که اگر جامعه هدف مشخصی برای برگزاری کمپین دیجیتال مارکتینگ خود داشته باشید و بخواهید محتوای تبلیغاتی شما به گروه خاصی از بازار هدف نمایش داده شود، انتخاب ماکرو اینفلوئنسرها هوشمندانهتر خواهد بود. چرا که علاوه بر هزینه کمتر، مخاطبین ماکرو اینفلوئنسرها از دستهبندی مشخصتری برخوردار هستند.
میکرو اینفلوئنسرها کیست؟
میکرو اینفلوئنسرها افرادی هستند که بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ فالوئر دارند. این گروه از انواع اینفلوئنسر، معمولا زمینه خاصی را برای فعالیت و جذب مخاطب انتخاب میکنند و به عنوان خبره در آن زمینه، به تولید محتوا میپردازند.
میکرو اینفلوئنسرها Engagement rate بالایی دارند و بر خلاف مگا و ماکرو اینفلوئنسرها، از فالوئرهای یکدست و هماهنگی برخوردارند. آنها معمولا مخاطبان پرشوری دارند و تمایل بیشتری برای همکاری جهت به اشتراک گذاری پیام ها و تصاویر برندها نشان میدهند.
تعداد فالوئرهای میکرو اینفلوئنسرها به میزان قابل توجهی از این تعداد در گروههای ماکرو و مگا اینفلوئنسر کمتر است که همین امر موجب عدم انتخاب آنان در برگزاری کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ از سوی بسیاری برندها و شرکتهای تبلیغاتی خواهد شد. اما نکته حائز اهمیت اینجاست که مخاطبین این گروه از انواع اینفلوئنسر، اعتقاد زیادی نسبت به فردی که دنبال میکنند، دارند و همین موضوع موجب بالا بودن نرخ تبدیل کمپینهای اینفلوئنسرمارکتینگ توسط این گروه از اینفلوئنسرهاست. همچنین یکی دیگر از مزایای برگزاری چنین کمپینهایی با میکرو اینفلوئنسرها، پایین بودن هزینه تبلیغات است.
نانو اینفلوئنسرها به چه افرادی گفته میشود؟
این گروه از انواع اینفلوئنسر ها، افرادی هستند که کمتر از ۱۰۰۰۰ فالوئر داشته و مخاطبین آنان جامعه کوچکی از افراد محلی و یا افرادی که در یک زمینه خاص فعالیت دارند، است. متاسفانه این گروه اینفلوئنسرها به خاطر تعداد کم مخاطبینشان، کمتر مورد توجه برندها برای شرکت در کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ قرار دارند.
نانو اینفلوئنسرها افرادی هستند که از محبوبیت زیادی در یک فضای محلی و یا جامعهای کوچک دارند. بنابراین اگر به دنبال معرفی کالا یا خدمات خود در جامعهای کوچک هستید، شناسایی و همکاری با این گروه از انواع اینفلوئنسر را در اولویت کمپینهای تبلیغاتی خود قرار دهید.
اگر به دنبال افزایش فروش سایت فروشگاهی خودتون هستید این مطلب را هم پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید. چگونه فروش خود به خودی را درفروشگاه اینترنتی افزایش دهیم؟
شما تا به حال با اینفلوئنسر ها تجربه کار داشتید؟ و یا خودتون جزو کدام یک از این دسته های اعلام شده هستید؟ لطفا در بخش کامنت اعلام کنید تا با هم راجع تاثیرات مثبت اون در افزایش فروش صحبت و همفکری کنیم.