بازاریابی و فروش

بک‌لینک چیست و چرا برای سئو مهم است؟

نوشته‌ی فاطمه عربگری

همه‌‌ی ما دوست داریم وبسایتی داشته باشیم که در میان نتایج جست‌وجوهای گوگل رتبه‌ی خوبی داشته باشد یا به عبارتی سئوی خوبی دشته باشد. سایتی با این ویژگی جریان ثابتی از مشتری‌ها را از طرف موتورهای جست‌وجو می‌گیرد. این روز‌ها سئوی خوب برگ برنده‌ی کسب‌وکار شما در میان سایر رقبا است و یکی از اصلی‌ترین موارد موثر بر سئو، گرفتن بک‌لینک‌های با ارزش است.

اگر مبتدی هستید قطعا سرویس‌های سایت‌ساز و فروشگاه ساز کاموا که هر دو از لحاظ سئو کاملا بهینه‌سازی شده‌اند نیازتان را برطرف می‌کنند، اما از آنجایی که هیچ فرمول جادویی وجود ندارد که بتواند رتبه‌بندی سایت‌تان را به صورت معجزه‌آسایی تغییر دهد، ترکیبی از محتوای فوق‌العاده و گرفتن لینک‌های با ارزش از منابع معتبر، به سئوی سایتتان خیلی کمک می‌کنند.

اما چطور برای سایت‌تان بک‌لینک بگیرید؟ و اصلا چرا بک‌لینک به این اندازه برای سئو مهم است؟

در این مقاله هر چیزی که نیاز دارید در مورد بک‌لینک بدانید را می‌خوانید.

بک‌لینک چیست؟

بک‌لینک‌ لینکی است که وبسایت‌های خارجی را به وبسایت شما متصل می‌کند. اهمیت بک‌لینک‌ به این خاطر است که به گوگل نشان می‌دهند وبسایت شما با ارزش است. گوگل هر لینک را به عنوان یک رأی به شمار می‌آورد، بنابراین گرفتن لینک جدید به این معنی است که در رقابت همیشگی برای کسب محبوبیت در فضای اینترنت یک رای به دست می‌آورید. دقت کنید در هر صورت اگر این لینک‌ها را برای بهبود سئوی سایتتان می‌خواهید و نمی‌خواهید به اعتبار شما صدمه بزنند، “باید” از وبسایت‌هایی باشند که با زمینه‌ی کاری‌تان مرتبط هستند. کسب تعداد رأی بیشتر برای سایت‌تان به معنی اعتبار بیشتر و به احتمال خیلی زیاد کسب جایگاه بالاتر در نتایج جست‌وجوهای مرتبط است.

از دید موتورهای جست‌وجو مثل گوگل و بینگ همه‌ی لینک‌ها یکسان نیستند و برای لینک‌هایی که از وبسایت‌های معتبر و محبوب باشند ارزش بیشتری قائل هستند. مثلا گرفتن یک لینک از ویکیپدیا نسبت به یک لینک از وبلاگ دوست‌تان، ارزش بیشتری برای اعتبار وبسایت‌تان دارد.

وقتی وبسایتی به شما لینک می‌دهد به گوگل نشان‌ میدهد که محتوای وبسایت شما برای مخاطب‌هایش جذاب و مناسب است. علاوه بر این موتورهای جست‌وجو از این لینک‌ها استفاده می‌کنند که بفهمند زمینه‌ی کاری و موضوع وبسایت شما چیست. زمانی‌ که یک وبسایت به دیگری لینک می‌دهد گوگل این‌طور برداشت می‌کند که محتوای آن دو صفحه با یکدیگر مرتبط هستند، بنابراین باید سعی کنید از وبسایت‌های شناخته شده در صنعتی که کار می‌کنید لینک بگیرید.

از کجا می‌توانید لینک‌های با کیفیت بگیرید؟

برای شروع فرآیند گرفتن بک‌لینک، لیستی از وبسایت‌های بالقوه که احتمالا به وبسایت شما لینک خواهند داد تهیه کنید. وبسایت‌های مرتبط با زمینه‌ی کاری‌تان که در نتایج جست‌وجو رتبه‌ی خوبی دارند را در اینترنت جست‌وجو کنید (وبسایت‌هایی که امتیاز خوبی در نتایج جست‌جو دارند به احتمال زیاد با کیفیت هم هستند). توجه کنید که اگر مثلا طراح داخلی هستید گرفتن بک‌لینک از وبسایت مربوط به دندان‌پزشکی هیچ تاثیری در بهبود رتبه‌‌ی سایت‌تان نخواهد داشت. انرژی‌تان را روی پیدا کردن وبسایت‌های با کیفیت و معتبر که تاثیر مثبتی روی رتبه‌ی وبسایت‌تان دارند متمرکز کنید.

شاید برایتان جالب باشد:  مصاحبه مدیرعامل کاموا با رادیو جوان

اگر می‌توانید از یک دانشگاه یا وبسایت دولتی بک‌لینک بگیرید یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود. گوگل  به وبسایت‌هایی که پسوند org، gov یا edu دارند اعتماد بیشتری دارد و ارزش بیشتری برای آنها قائل است. همچننی از آنجایی که گوگل  به تازه‌‌ترین تغییرات و محتوای جدید اهمیت زیادی می‌دهد  باید لینک‌هایتان را به روز نگه‌دارید و هر چند ماه یک‌بار لینک‌های جدید اضافه کنید تا موتور‌های جست‌وجو بفهمند وبسایت‌تان همچنان با اهمیت است.

بک‌بینک

چگونه لینک بگیریم؟

بعد از اینکه لیست وبسایت‌های بالقوه که مایلید از آنها لینک بگیرید را تهیه کردید، وقت آن است که وبمسترها را هدف بگیرید. آنها افرادی هستند که این وبسایت‌ها را در اختیار دارند. به طور کلی می‌توانید ۳ نوع لینک بگیرید که در اینجا هر کدام را بر اساس اهمیت و تاثیر آنها بر سئو توضیح می‌دهیم.

۱- لینک‌های طبیعی

لینک‌های طبیعی بیشترین تاثیر را بر بهبود سئوی سایتتان دارند. همانطور که از اسم آنها مشخص است این لینک‌ها با کمی تلاش از جانب شما به صورت طبیعی شکل می‌گیرند. بک‌لینک‌ طبیعی زمانی به وجود می‌آید که یک وبسایت بدون اینکه از آن درخواست کرده باشید به وبسایت شما لینک می‌دهد و این اتفاق زمانی می‌افتد که محتوای بی‌نظیر و با ارزش منتشر می‌کنید و سایرین هم آن را برای به اشتراک گذاشتن با کاربران‌شان با ارزش می‌بینند.

بعلاوه بر تولید محتوای خاص و با ارزش باید قابلیت به اشتراک‌گذاری آن را هم برای همه ساده کنید. فکر کنید که چه اطلاعات حرفه‌ای، کاربردی و قابل اطمینانی را می‌توانید برای بازار هدفتان بنویسید. سپس آن را در سایت‌تان و در همه‌ی کانال‌های رسانه‌های اجتماعی منتشر کنید و اطمینان حاصل کنید که دکمه‌های به اشتراک‌گذاری مطالب در جای مناسبی باشند که از دید مخاطب مخفی نمانند. نکته این است که فرآیند به اشتراک‌گذاری مطلب را برای کسی که از خواندن آن لذت می‌برد، آسان کنید.

۲- لینک‌های درخواستی

این نوع لینک‌ها با درخواست مستقیم شما از سایر سایت‌ها ساخته می‌شوند. این لینک‌ها می‌توانند از بلاگ‌های معتبر یا سایر وبسایت‌هایی که در زمینه‌ی کاری شما رتبه‌ی خوبی دارند، ساخته شوند. سه روش اصلی برای گرفتن لینک‌های درخواستی وجود دارد که برای همه‌ی آنها باید به طور مستقیم از طریق تلفن یا ایمیل با مدیریت وبسایت هدف صحبت کنید.

محتوای فعلی را پروموت کنید

در مطالبتان عمیق شوید و ببینید که چه کسی می خواهد این مطالب را بخواند و مخاطب شما کیست؟ پس آن وبسایت‌هایی را پیدا کنید که با شما مخاطب‌ هدف مشترک دارند. بعد از آن حرفه‌ای‌ ترین، با کیفیت‌ترین و مرتبط ترین محتوای‌تان را برای وبمستر آن وبسایت بفرستید و بگویید که چرا فکر کنید مطالبتان برای کاربرهای آنها مفید است و درخوایت کنید که در صورت تمایل به وبسایت‌تان لینک بدهند.

پست مهمان

به وبمستر وبسایت مورد هدفتان پیغام دهید و بخواهید که در صورت تمایل برای وبسایت‌شان یک بلاگ پست مهمان بنویسید. کاملا مشخص کنید که با وبسایت و زمینه‌ی کاری آنها آشنایی دارید و در کنار آن تخصص‌تان را نشان دهید. نمونه‌هایی از نوشته‌ها و مطالبتان را برایش بفرستید و مطالبی را که فکر می‌کنید به خواننده‌های آن وبسایت مرتبط است را ارائه دهید. اگر ایده‌تان به اندازه‌ی کافی جذاب باشد، بدون شک وبمستر از آن استقبال خواهد کرد. بعد از آن مطمئن شوید که موافقت می‌کند که در مطلب به وبسایت خودتان لینک می‌دهد.

شاید برایتان جالب باشد:  آشنایی با نرخ تبدیل و روش های بهینه سازی آن در فروشگاه‌های اینترنتی

نوشتن Review توسط سایر بلاگر‌ها

روش دیگر این است که از سایر بلاگرها دعوت کنید که برای محصولات یا سرویس‌ شما review بنویسند و در کنار این درخواست حتما یک پیشنهاد ویژه یا ارائه‌ی خدمات رایگان برای آنها در نظر بگیرید. روشی دیگری که بلاگرها را ترغیب به نوشتن review ارائه‌ی کوپن تخفیف محصولات یا سرویس‌تان برای خواننده‌ای آن بلاگ است.

۳- لینک‌هایی که خودتان می‌سازید

خیلی سریع و راحت، بدون اینکه از وبمسترها کمکی بخواهید می‌توانید خودتان لینک بسازید. بین سایر بک‌لینک‌ ها این دسته کم‌ترین تاثیر را برای سئوی سایت‌تان دارند اما بی‌تاثیر هم نیستند و می‌توانند مفید باشند. سه روش ایجاد لینک‌ها توسط خودتان را اینجا بخوانید:

در فروم‌ها و وبلاگ‌های مرتبط حضور داشته باشید 

می‌توانید لینک وبسایت‌تان را در فروم‌ها، بخش نظرات وبلاگ‌های مختلف و راهنماهای آنلاین قرار دهید. فقط حواستان باشد که آنهایی را پیدا کنید که به کسب‌وکارتان مرتبط هستند. با اینکه برخی از این لینک‌ها اسپم هستند اما اگر سعی کنید کامنتی بذارید که واقعا فکر شده باشد و به محتوایی در وبسایت‌تان لینک شود که کاملا مرتبط با موضوع و با ارزش باشد، قطعا روی ارتقاء سئوی وبسایت‌تان تاثیر مثبت می گذارد. از طریق همین نظرات و شرکت در مباحث تخصصی مرتبط، ترافیک بیشتری جذب می‌کنید و اعتبار وبسایت‌تان افزایش می‌یابد.

اسم وبسایت‌تان را در راهنماهای آنلاین ثبت کنید

همچنین می‌توانید شخصا وبسایت‌تان را در راهنماهای آنلاین، مراجع، مکان‌های گوگل و سایر لیست‌های مشابه ثبت کنید و با این کار اعتبار کسب‌وکارتان را نشان دهید.

در وبسایت خودتان لینک‌های داخلی بسازید

لینک‌های داخلی صفحات مختلف وبسایت‌تان را به یکدیگر وصل میکنند و navigate را برای کاربر و گوگل ساده می‌کنند و کاربر را زمان بیشتری در سایت نگه‌می‌دارند و به صورت بالقوه پتانسیل این را دارند که رتبه‌ی سایت‌تان را بهبود ببخشند. می‌توانید از وبلاگ‌تان به صفحه‌ی محصولی مرتبط در فروشگاه آنلاین یا از صفحه‌ی درباره‌ی ما به بخش FAQ لینک دهید. سعی کنید از لینک‌های داخلی طوری استفاده کنید که کاربر به ماندن در وبسایت‌تان ترغیب شود، اطلاعات اضافی را بخواند، نهایتاً فرآیند خرید را کامل کند یا با شما تماس بگیرد.

اکنون با همه‌ی اطلاعاتی که در مورد کاربرد و فواید بک‌لینک و نحوه‌ی گرفتن یا ساختن آن دارید، قطعا نمی‌توانید از مزایای آن برای ارتقاء رتبه‌ی سایت‌تان چشم‌پوشی کنید.

سرویس فروشگاه ساز کاموا با ارائه‌ی بسته‌ی فروشگاه‌یار به مشتریانش کمک می‌کند که به راحتی بتوانند با استفاده از سرویس کوبو روی کلیدواژه‌های اصلی مرتبط با کسب‌وکارشان به صورت تخصصی کار کنند و بک‌لینک‌های با کیفیت و معتبر دریافت کنند.

بسته‌ی فروشگاه‌یار

درباره نویسنده

فاطمه عربگری

۴ دیدگاه

نظر شما چیه؟