بازاریابی و فروش

چگونه بهترین دامنه را برای کسب‌و‌کارتان انتخاب کنید؟

نوشته‌ی فاطمه عربگری

انتخاب نام دامنه خیلی شبیه به انتخاب نام شرکت است و در دنیای امروز به اندازه برند اهمیت دارد. باید مطمئن شوید که بهترین را انتخاب میکنید، چون بعد از ثبت رسمی اسم دامنه نمی‌توانید آن را تغییر دهید. دامنه‌ای که انتخاب می‌کنید هویت کسب‌و‌کار شما در اینترنت است و باید شایسته و متناسب با آن باشد و در عین حال پیدا کردن و ترویج آن ساده باشد.

ساده نوشته شود

پیدا کردن دامنه‌ای که نوشتن آن راحت باشد برای کسب موفقیت آنلاین ضروری است. استفاده از اصطلاحات عامیانه و کلماتی که به چند شکل نوشته می‌شوند، ممکن است پیدا کردن آدرس سایت را برای مشتری‌ها سخت‌تر کند.

کوتاه باشد

انتخاب اسم دامنه‌ی طولانی و پیچیده ریسک اشتباه نوشتاری و غلط نوشتن آن را بالا می‌برد. اسمی کوتاه و ساده، گفتن و نوشتن و به اشتراک گذاشتن آن را ساده‌تر می‌کند. دامنه هرچه کوتاه‌تر و ساده‌تر باشد بهتر است.

از کلیدواژه‌ها استفاده کنید

از کلمات کلیدی‌‌ای که کسب‌و‌کارتان و سرویسی که ارائه می‌دهید را توصیف می‌کنند و همچنین کلماتی که مردم برای جست‌و‌جوی سرویس یا محصول‌تان وارد می‌کنند، استفاده کنید. این کار باعث می‌شود در صفحات نتایج جست‌و‌جو در جایگاه بالاتری قرار بگیرید که نتیجه آن افزایش ترافیک و نهایتا موفقیت بیشتر کسب‌و‌کارتان است.

منطقه و محدوده کسب‌و‌کارتان را هدف بگیرید

اگر کسب‌و‌کارتان مربوط به محدوده‌ و منطقه مشخصی است اسم شهر یا استان مربوط به آن را در اسم دامنه در نظر بگیرید. با این کار مشتری‌های آن منطقه هنگام جست‌و‌جو، کسب‌و‌کارتان را راحت تر پیدا می‌کنند و به یاد می‌آورند.

شاید برایتان جالب باشد:  چگونه از خدمات دفتر کار مجازی برای فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنیم؟

از اعداد و خط فاصله‌ها استفاده نکنید

اعداد وخط فاصله‌ها اغلب باعث کج‌فهمی می‌شوند. کسانی که اسم سایتتان را می‌شنوند بلافاصله متوجه نمی‌شوند که اعداد را به صورت عددی (۵) یا نوشتاری آن (پنج) استفاده می‌کنید و ممکن است علامت ( – ) را جا‌به‌جا بگذارند یا کلا فراموش کنند. اما در صورتی که به اعداد و خط فاصله در اسم دامنه مورد نظرتان نیاز دارید برای اینکه از این اشتباهات جلوگیری کنید همه شکل‌های مختلف آن دامنه را ثبت کنید.

به خاطر سپردنش راحت باشد

میلیون‌ها اسم دامنه تا‌ به حال ثبت شده‌اند، بنابراین انتخاب اسم دامنه‌ای که به یاد ماندنی و گیرا باشد بسیار مهم است. همین که اسم دامنه مناسب به ذهنتان رسید آن را با دوستان و آشنایان در میان بگذارید تا مطمئن شوید جذاب، به یاد ماندنی و با معنا به نظر می‌آید.

در مورد دامنه مورد علاقه‌تان تحقیق کنید

مطمئن شوید اسم دامنه‌ای که انتخاب کرده‌اید از قبل نام تجاری نباشد، کپی نشده باشد یا توسط شرکت دیگری استفاده نشده باشد. این موضوع ممکن است باعث مشکلات قانونی بزرگی شود و هزینه زیادی برایتان داشته باشد.

از یک پسوند مناسب استفاده کنید

پسوند com. با اختلاف خیلی زیادی محبوب‌ترین است اما ممکن است کار سختی باشد که بتوانید یک دامنه خاص، کوتاه، مرتبط و به یاد‌ماندنی با این پسوند بگیرید. پسوند‌های جدید مثل photography. یا nyc. موقعیت خوبی را در اختیارتان قرار می‌دهند که دامنه‌ای کوتاه و بسیار مرتبط انتخاب کنید. در اینجا تعدادی از پسوندهای خوب و کاربردهای آنها را می‌بینید:
پسوند co. مخفف company ( شرکت ) ، commerce ( تجارت ) یا community ( جامعه ) است.
پسوند info. برای وبسایت‌های اطلاعاتی ( informational ).
پسوند net. برای وبسایت‌هایی که زیر‌ساخت‌های اینترنتی و تکنیکی دارند.
پسوند org. برای وبسایت سازمان‌های غیر‌تجاری و غیردولتی.
پسوند biz. برای کسب‌و‌کارها و سایت‌های تجاری مثل سایت‌های تجارت الکترونیک.
پسوند me. قابل استفاده برای وبلاگ‌ها، رزومه‌ها و سایت‌های شخصی.

شاید برایتان جالب باشد:  ۳ نکته مهم که به برنامه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند

شاید گزینه‌ی خوبی باشد که به جای دنبال دامنه‌ای با پسوند .Com گشتن وقت خود را برای پیدا کردن یک دامنه IR. صرف کنید. مطمئن شوید پسوندی که انتخاب می‌کنید با کسب‌و‌کارتان متناسب باشد.

برندتان را بسازید و از آن محافظت کنید

برای محافظت از برندتان باید پسوندهای مختلف و شکل‌های مختلف دامنه مورد نظرتان که ممکن است به اشتباه نوشته شوند را خریداری کنید. این کار باعث می‌شود که رقبا نتوانند شکل‌های دیگر دامنه مورد نظرتان را بگیرند و همچنین مطمئن می‌شوید که مشتری مستقیما به سایت شما می‌آید حتی اگر آدرس سایت را به اشتباه بنویسد.

سریع عمل کنید

اسم‌های دامنه به سرعت به فروش می‌رسند ولی با این حال ارزان هستند. بنابراین اسم دامنه‌ی مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید و  اسم دامنه‌ی مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید و آن را ثبت کنید. اگر با پیدا کردن اسم دامنه آزاد مشکل دارید سایت‌های ثبت دامنه اسم‌های فرعی شبیه به دامنه مورد نظرتان را حین جست‌و‌جو پیشنهاد می‌دهند و کمک می‌کنند راحت‌تر انتخاب کنید.

درباره نویسنده

فاطمه عربگری

نظر شما چیه؟