بازاریابی و فروش

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) چیست ؟

نوشته‌ی شانلی ملکی

می دانیم که سرمایه‌گذاری به معنای صرف پول یا منابع، با انتظار سود از آن است و بازگشت سرمایه، شاخصی برای محاسبه میزان سودآوری سرمایه گذاری می باشد که میزان موفقیت یک واحد تجاری را نشان می دهد. اما منظور از نرخ بازگشت سرمایه چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) یک مفهوم حسابداری و مدیریتی است که برای تعیین منفعت مالی یا ارزش دریافتی در مقایسه با سرمایه گذاری صورت گرفته بکار می رود.

به زبان ساده، ROI نسبت سود خالص به هزینه های شماست.

نرخ بازگشت سرمایه، به ما نشان می‌دهد عملیات تبلیغاتی که انجام داده‌ایم چقدر اثرگذار بوده و چقدر سود ایجاد کرده است.

البته سود به‌ دست ‌آمده ممکن است تنها جنبه مالی نداشته باشد و شامل موارد غیرمالی مانند برند سازی شود، ولی به ‌صورت کلی منظور از محاسبه آن، درآمد و سودآوری مالی کسب و کار است.

در نتیجه برای آن که متوجه شویم بازاریابی ما چقدر موثر است، باید همواره مقدار بازگشت سرمایه خود را در نظر بگیریم.

چگونه نرخ بازگشت سرمایه را بررسی کنیم؟

ارائه اطلاعات و تحلیل‌های مربوط به رفتارهای مشتری به‌سادگی، بهترین روش برای اثبات نرخ بازگشت سرمایه (ROI) برای فعالیت‌ها و عملکرد بازاریابی شما است.

برای شناسایی ROI خود، ابتدا باید تبدیل ها را اندازه گیری کنید، اقداماتی که فکر می کنید برای جذب مشتری ارزشمند هستند، مانند خرید، ثبت نام، بازدید از وب یا هدایت.

هنگامی که شروع به اندازه گیری تبدیل ها کردید، می توانید ارزیابی ROI خود را شروع کنید.

برای بررسی نرخ بازگشت سرمایه می‌بایست به بسیاری از اطلاعات و معیارها آگاه باشید تا بتوانید به راحتی در این خصوص فعالیت کنید:

  • هزینه های صرف شده به ازای هر فعالیت
  • هزینه صرف شده برای جذب هر لید (Lead) 
  • نرخ تبدیل هر کانال
  • عملکرد Landing page
  • کلیک از طریق وبلاگ – ترافیک هدایت شده از وبلاگ
  • ارزش طول عمر مشتری
  • مقایسه های زمانی صحیح
شاید برایتان جالب باشد:  مزایا و روش های بازاریابی محتوا

با بررسی دقیق‌ نرخ بازگشت سرمایه، متوجه می‌شوید که کدام فعالیت‌های شما بیشترین پتانسیل را برای بازگشت سرمایه کوتاه‌مدت و کدام برای بلند‌مدت دارد.

نحوه محاسبه‌ نرخ بازگشت سرمایه

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه به دو منظور صورت می گیرد :

  • بررسی تاثیر فعالیت های بازاریابی
  • تصمیم گیری برای صرف هزینه در انواع مختلف تبلیغات

محاسبه‌ نرخ بازگشت سرمایه بسیار متنوع است و این امکان را دارد تا برای سرمایه گذاری‌های متفاوتی استفاده شود.

 همچنین روش های مختلفی برای محاسبه ROI وجود دارد، اما معمول ترین آن ها این است که درآمد را از هزینه کالاهای فروخته شده کم کرده و تقسیم بر هزینه کالاهای فروخته شده کنیم.

به عبارت دیگر، در قالب درصدی از هزینه‌ خرید، حساب می‌کنند که این سرمایه‌گذاری چقدر سودآوری داشته است. در ادامه تعدادی از ابزارهایی که می توانید از طریق آن ها، نرخ بازگشت سرمایه خود را محاسبه کنید، آورده ایم :

  • Google Analytics
  • Cyfe
  • MarketingCloudFX
  • Kissmetrics
  • BuzzSumo
  • Hotjar
  • SEMrush
  • Ahrefs

 نرخ بازگشت سرمایه می تواند منفی، صفر یا مثبت باشد.

 اگر بازگشت سرمایه شما، صفر یا بزرگتر باشد، سود کرده‌اید. شاید بازگشت سرمایه صفر باشد و سود مالی نداشته باشد، اما ممکن است مشتریانی را به صورت غیر مستقیم جذب کند که امکان دارد بعدا از شما خرید کنند و کم کم به مشتریان ثابت شما تبدیل شوند. 

مزایا و معایب نرخ بازگشت سرمایه

 از جمله مزایای متعدد نرخ بازگشت سرمایه می توان به :

  • درصدی بودن نرخ بازده سرمایه : این ویژگی امکان مقایسه کردن نرخ های مربوط به سرمایه گذاری های مختلف را فراهم می آورد.
  • محاسبه ساده و قابل فهم : سادگی استفاده از این فرمول در محاسبه نرخ بازگشت سرمایه 
  • ساده بودن تحلیل و تفسیر نتایج حاصل از محاسبه فرمول نرخ بازدهی سرمایه که آن را به فرمولی با کاربرد فراوان تبدیل کرده است.
شاید برایتان جالب باشد:  تجربه آمازون از انتخاب عکس اجناس یک فروشگاه اینترنتی

و از معایب آن می توان به تعریف نکردن زمان در فرمول نرخ بازده سرمایه و چشم پوشی از تاثیر ابعاد کیفی سرمایه گذاری، اشاره کرد.

و در آخر

درست است نرخ بازگشت سرمایه قادر نیست همیشه صحیح کار کند، اما حقیقت این است که هیچ معیاری در همه شرایط صحیح کار نمی‌کند، اما با محاسبه و در نظر گرفتن شاخص نرخ بازگشت سرمایه می‌توانید بخش‌های مختلف کسب و کار خود را تحلیل و بررسی کنید.

می‌توانید مشکلات مختلف را در بخش‌های گوناگون رهگیری کرده و آن‌ها را حل کنید تا هم کسب و کار شما برای خودش رشد کند و هم درآمد شما افزایش پیدا کند.

درباره نویسنده

شانلی ملکی

نظر شما چیه؟