بازاریابی و فروش

۱۰ روش برای افزایش فروش به کمک مشتریان حال حاضر

نوشته‌ی امیرسینا

سوالی که بسیاری از مدیران فروشگاه‌های اینترنتی با آن روبه‌رو هستند این است که چه کار کنند تا مشتریان فعلی بیشتر خرید کنند و فروش بیشتری داشته باشند؟ قطعا راضی کردن مشتریانی که یک بار تجربه خرید از دارند بسیار راحت‌تر از جذب مشتریان جدید و راضی کردن آنها به خرید است.

حالا که میدانید راضی کردن مشتریان قبلی به خرید دوباره ساده‌تر از جذب مشتری جدید است از خودتان سوال کنید٬ آخرین باری که تلاشی برای مجاب کردن کاربران قدیمی به خرید دوباره کردید چه زمانی بود؟ در این پست ما ۱۰ روش را برای مجاب کردن مشتریان قدیمی به خرید دوباره را توضیح میدهیم.

۱- فروش مرتبط یا Cross-selling

یکی از موثرترین روش‌های افزایش فروش٬ ارائه پیشنهادات مرتبط با خرید است. به طور مثال در فروشگاه‌های اینترنتی خودرو٬ کاربران حتما به دنبال محصولات و خدمات مرتبط با خودرو نیز هستند. اگر کاربری قصد خرید ماشین دارد٬ دوست دارد بتواند وسایل شستشو‌ی اختصاصی ماشین نیز خریداری کند. یا اگر موبایل و لوازم الکترونیک میفروشید حداقل انتظار کاربران محصولات مرتبط با این لوازم الکترونیک است.

به خاطر داشته باشید این که محصولات را فقط در فروشگاه خود قرار دهید کافی نیست بلکه باید در هنگام خرید پیشنهادات را به کاربران ارائه کنید. در هنگام بررسی سبدخرید و پیش از ورود به درگاه بانکی تنها چند مورد از زمان‌هایی هستند که شما میتوانید با هوش مصنوعی پیشنهادات مرتبط ارائه کنید. لیست محصولات مرتبط در دیجی‌کالا تنها یک مورد از روش‌های Cross Selling است.

 

محصولات مرتبط

کاربران فروشگاه ساز کاموا از این ویژگی در فروشگاه‌های خود بهره مند هستند! پس از خرید از فروشگاه اینترنتی شما ایمیلی به مشتریان ارسال می‌شود که محصولات مشابه را برساس خرید‌های قبلی به وی پیشنهاد میکند و باعث افزایش فروش شما خواهد شد.

 ۲- بیش‌فروشی یا Up Selling

بیش‌فروشی یا Upselling روشی است که در آن مشتری را راضی میکنید هزینه‌ی بیشتری کرده و محصول گرانتری بخرد. مثلا اگر مشتری میخواهد لپ‌تاپ بخرد شما پیشنهاد ارائه میکنید تا محصولی با قدرت پردازش و رم بالاتر بخرد. اگر مشتری واقعا قصد و انگیزه‌ی خرید داشته باشد پرداخت هزینه‌ی بیشتر برای محصولی بهتر مشکل بزرگی در ذهنش نیست.

هزینه‌هایی مانند گارانتی بهتر٬ خدمات پشتیبانی بالاتر و کیفیت بهتر نمونه‌هایی از بیش‌فروشی هستند که مشتریان مشکلی با پرداخت آنها ندارند.

۳- تخفیف‌های مدت‌دار

با تخفیف‌های مدت‌دار مشتریان حس میکنند که در مدت زمان محدود باید یک تصمیم مهم بگیرند. این فشار باعث افزایش سریعت و احتمال خرید دوباره می‌شود. در تخفیف‌های مدت‌دار مهم است که هیجان و فشار محدود بودن این پیشنهاد همیشه در ذهن و جلوی چشم کاربران باشد.

روش‌هایی مانند ساعتی که زمان باقی مانده را نشان میدهد یکی از رایج‌ترین روش‌های ایجاد این حس در مشتریان است. ما در کاموا نیز در بازه‌ی زمانی تخفیف عید خود از این روش در ایمیل‌ها استفاده کردیم و تاثیر بسزایی در جذب و ایجاد انگیزه در کاربرانمان داشت.

۴- بازگشت وجه در خریدهای آینده

این تکنیک بسیار موثر است و از نمونه‌های موفق آن میتوان به زودفود در میان وبسایت‌های ایرانی اشاره کرد. اگر کاربر زودفود باشید متوجه می شوید که اگر به صورت اعتباری و اینترنتی خرید کنید در هر خرید مقداری از هزینه به حساب شما بازمیگردد و میتوانید در خرید‌های بعدی از آن استفاده کنید. این روش علاوه بر این که در کاربران حس خوبی ایجاد میکند٬ باعث میشود کاربر همیشه در ذهن داشته باشید که X تومان در فروشگاه اینترنتی شما پس‌انداز کرده است و هرموقع که قصد خرید داشته باشد شما اولین گزینه خواهید بود.

شاید برایتان جالب باشد:  مطالعه روند وفاداری مشتریان در کسب‌وکار اینترنتی

۵- شخصی سازی

در قرن ۲۱ زندگی میکنیم٬ زمانی که همه‌چیز امکان شخصی‌سازی براساس نیاز شما را دارد. از قاب موبایل که میتوانید براساس علاقه خود آن را طراحی و چاپ کنید تا خود موبایل که به کمک تکنولوژی موبایل‌های ماژولار میتوانید موبایلی دقیقا براساس نیاز خود طراحی کنید. با این همه امکان شخصی سازی مشتریان هم باید بتوانند پیشنهاداتی براساس علایق و سلایق خود دریافت کنند.

اگر از سرویس‌ فروشگاه ساز ما استفاده کنید٬ متوجه میشوید که مشتریانتان پس از هر خرید یک ایمیل کاملا شخصی‌سازی شده براساس آخرین خرید خود دریافت میکنند.

۶- ایجاد سیستم معرفی دوستان

شاید در فروشگاه‌های اینترنتی این کار رایج نباشد اما در بعضی از کسب‌وکارهای اینترنتی مانند سایت‌ساز کاموا بسیار رایج است که این چنین سیستمی برای افزایش فعالیت کاربران ایجاد کرد. اگر به ازای هر معرفی دوست، یک جایزه در نظر بگیرید بسیاری از کاربران به دعوت دوستان خود مشغول میشوند و از این طریق میتوانید هم مشارکت مشتریان قبلی را افزایش دهید و همچنین به تعداد بسیار زیادی از مشتریان جدید دسترسی پیدا کنید و فروش را افزایش دهید.

اگر کاربر سایت‌ساز کاموا هستید٬ شما هم میتوانید از این سرویس برای معرفی دوستان خود به سیستم ما استفاده کنید.

۷- ارسال منظم و با برنامه‌ی ایمیل

سایت و فروشگاه اینترنتی شما، در جایگاه فروشگاه فیزیکی قرار دارد. اگر افراد هر روز از جلوی مغازه‌ی شما رد شوند، قطعا پس از مدتی علاقه‌مند میشوند که بیشتر با محصولات آشنا شوند به همین دلیل امکان خرید آنها نیز افزایش پیدا میکند. حال اگر مغازه‌ی فیزیکی ندارید٬ اینترنتی که دارید و مشتریان باید هر روز از جلوی آن رد شوند و نام شما را در ذهن خود حک کنند. چگونه این اتفاق میوفتد؟ ایمیل!

شاید برایتان جالب باشد:  ۷ دلیل برای شکست کسب و کار های کوچک در بازاریابی اینترنتی

با برنامه‌ریزی دقیق و پیاده‌سازی بازاریابی ایمیلی٬ عملا فروشگاه اینترنتی شما تبدیل میشود به مکانی که مردم هر موقع نیازی به چیزی دارند به آن رجوع میکنند. برای ارسال ایمیل هم می‌توانید از سرویس جدید ایمیل مارکتینگ ما استفاده کنید.

۸- ارتباط از طریق شبکه‌های اجتماعی

توییتر و اینستاگرام شبکه‌های اجتماعی‌ای هستند که اهمیت و استفاده‌ی آنها میان کاربران ایرانی هر روز افزایش پیدا میکند. حضور پررنگ شما در این شبکه‌های اجتماعی به مشتریان قبلی انگیزه میدهد که باز هم از شما خرید کنند. فراموش نکنید که عدم حضور پررنگ و موفق در این شبکه‌ها عملا این شانس را در اختیار رقبایتان قرار میدهد تا مشتریان قدیمی شما را بدزدند.

۹- سورپرایز و رضایت

بسته به نوع کسب‌وکار و میزان حاشیه سود همیشه میتوانید با ارسال هدایای حتی بسیار کوچک به مشتریان ثابت و قدیمی باعث سورپرایز شدن آنها شوید.

ارسال هدیه‌‌ی بی‌خبر باعث ایجاد قانون عمل متقابل میشود.  این قانون توضیح میدهد که:

افراد براساس قوانین نانوشته‌ی اجتماعی خود را ملزم میدانند در مقابل کار خوبی که برای آنها انجام میدهید٬ کاری برای جلب رضایتتان انجام دهند. 

اگر از این قانون به درستی استفاده کنید٬ برای مشتریان قدیمی یک هدیه کوچک مانند کارت هدیه خرید از فروشگاه اینترنتی‌تان ارسال میکنید و آنها را مجاب میکنید تا از شما بازهم خرید کنند.

۱۰- برنامه‌های وفاداری مشتریان

شاید تکراری و خسته کننده به نظر برسد اما این واقعیت است که افراد دوست دارند خود را متعلق به گروه خاصی بدانند و برای این عضویت خود هدایای ویژه‌ای دریافت کنند. از این باور ذهنی استفاده کنید و با ایجاد گروه مخصوص مشتریان وفادار به آنها نشان دهید که با باقی کاربران و مشتریان متفاوت هستند. هر از چندگاهی با ارائه هدایا و تخفیف‌های ویژه میتوانید باعث ایجاد حس خوب در آنها شوید.

اگر شما هم روشی برای افزایش دفعات خرید مشتریان میشناسید حتما با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

امیرسینا

امیرسینا هستم٬ مدیر بخش بازاریابی کاموا. علاقه زیادی به کتاب چه مربوط به حوزه‌ی کاری و چه غیر مرتبط دارم. برای تمرکز در زمان کار هم فقط باید هدست تو گوشم باشه اگر نه خیلی سریع حواسم پرت میشه. بلاگ‌نویسی یکی از علایق قدیمی من هست و زمانی که دارم پست مینویسم انگار دارم بخشی از خودمو منتقل میکنم برای همین پست ها و مفید بودنشون برام خیلی مهمه.

نظر شما چیه؟