بازاریابی و فروش

منظور از بازار هدف (Target Market) چیست؟

نوشته‌ی شانلی ملکی

همه افراد نمی توانند مشتریان بالقوه کسب و کار شما باشند. به همین منظور شما باید محصولات و یا خدمات خود را به کسانی ارائه بدهید که به آن نیاز دارند.

انجام این کار به شما کمک می کند تا تبلیغات خود را متمرکزتر انجام دهید، نرخ تبدیل و حتی بازگشت سرمایه (ROI) خود را نیز افزایش دهید. همچنین شما می‌توانید با شناخت و ارائه سرویس به یک گروه مشتری ویژه، کسب و کار قوی‌تری داشته و عملکرد خود را بهبود ببخشید.

این گروه منحصر بفرد همان بازار هدف شما است.

بازار هدف چیست؟

بازار هدف به بخشی از بازار گفته می شود که فروشندگان، هدف فروش محصول یا خدمات را به آن ها دارند.

به عبارتی دیگر به پیدا کردن مشتریانی که به محصولات و یا خدمات ما علاقمند هستند و پتانسیل تبدیل شدن به مشتری و خرید و تهیه محصول یا خدمت ارائه شده توسط کسب و کار شما را دارند، بازار هدف گفته می شود.

بازار هدف، مشتریانی را شامل می شود که برای شما و کسب و کارتان سودآورند و از جمله موارد پر اهمیت در کسب و کار شما به شمار می رود. بازار هدف به شما کمک می کند تا محصولات و یا خدمات خود را به بهترین شکل ممکن ارائه دهید.

تاثیر بازار هدف برروی کسب و کار شما

قدم اول بازاریابی هدفمند، یافتن افرادی از جامعه است که به یک خدمت و یا کالا علاقه دارند و قدم بعدی ترغیب آن ها به سمت خرید آن کالا و خدمت است.

کسب‌وکارهایی که می‌توانند بازار هدف خود را شناسایی کنند، نسبت به نحوه‌ی ایجاد کمپین‌های بازاریابی و فروش مؤثر درک بهتری دارند. هرچند انجام این کار با دشواری همراه است.

شاید برایتان جالب باشد:  ۵ استراتژی مهم برای بازاریابی آنلاین وبسایت شما

بازار هدف چیزی نیست که درمدت زمان کوتاه و به سادگی شناخته شود، بلکه باید با ظرافت هرچه تمام تر طرح شود. بازارهای هدف علت وجود محصول شما و کلید یافتن پاسخ های بازاریابی هستند.

همچنین می توان اهمیت و ضرورت وجود بازار هدف در کسب و کار را این دانست که در پول و زمان انجام فعالیت های بازاریابی صرفه جویی خواهید کرد. این را نیز بدانید که هرچه پیام های بازاریابی بهتری برای یک بازار خاص داشته باشید، نتایج بهتر و بزرگتری به دست خواهید آورد. 

در نتیجه، اجازه دهید بازار هدف، برنامه بازاریابی شما را هدایت نماید.

شناسایی بازار هدف

یکی از اولین گام ها در شروع یک کسب وکار و یا رشد و ارتقای آن، شناسایی بازار هدف است. بازار هدف باید به درستی شناسایی شود.

بیش از هر چیز دیگری بازاریابان نیاز دارند که بدانند قرار است محصولات و خدمات خود را به چه کسی بفروشند و فضای بازار چگونه است و چگونه می توانند با مشتریان ارتباط برقرار کنند.

بازاریاب پس از شناسایی بخش های مختلف بازار باید مشخص کند که کدام گروه می تواند بیشترین فرصت را به وجود آورد، یعنی در واقع کدام یک می تواند برای او بازار هدف باشد.

به همین علت مشتریانی که بازار هدف یک کسب و کار را تشکیل می دهند، دارای یک سری ویژگی های مشترک هستند. اشتراکاتی مانند مکان جغرافیایی آن ها، قدرت خرید آن ها، دموگرافی یا جمعیت شناسی (اشتراکاتی مانند، سن، جنسیت و مواردی از این دست) و میزان درآمد آن ها

چگونه بازار هدف خود را بشناسیم ؟

 امروزه، افراد و سازمان ها برای رسیدن به اهداف خود باید مدام بر تقاضاها، سلیقه ها و ذهن مخاطبان و مشتریان خود تمرکز داشته باشند تا بتوانند نیازها و تقاضای متنوع آن ها که دائماً تغییر می کند را شناسایی کنند.

شاید برایتان جالب باشد:  راهنمای راه‌اندازی سایت و فروشگاه اینترنتی برای مبتدی‌ها

در اینجا یک سری از مهم ترین نکات برای تدوین و اجرای بهتر این هدف آورده شده است :

  • مشکلاتی که می توانید برای مشتری رفع کنید را درک کنید(نقطه شروع در تعریف کردن بازار هدف )
  • تصویری از مشتریان هدف خود ترسیم کنید(زمانی که این کار را انجام دادید، آن‌ها را بر اساس محل زندگی، میزان درآمد، منطقه جغرافیایی و غیره، دسته‌بندی کنید.
  • از خود بپرسید کدام مشتریان بیشتر از پیشنهادات شما بهره می برند ( باشگاه مشتریان وفادار ایجاد کنید)
  • چه خدمات تخصصی می توانید ارائه بدهید (لزوم داشتن علم و دانش تخصصی )
  • رقبای شما چه کسانی هستند(باید بتوانید رقبای خودتان را تحلیل کنید)

 

به طور مختصر، برای شناسایی مشتریان هدف و تمرکز بر آن ها، بازار هدف شما می تواند در قالب چهار جز شکسته شود : ” چه کسی”، ” کجا”، “چرا”، “چگونه”

  • چه کسی : جمعیت شناسی
  • کجا : جغرافیایی
  • چرا : روانشناسی 
  • چگونه : رفتارها

و در آخر

شناخت بازار هدف مسئله ای است که نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد و نباید به سادگی از کنار آن عبور کنید. هر چقدر شما بهتر مشتریان خود را بشناسید، کسب و کارتان هم سریعتر رشد کرده و گسترش پیدا می کند.

به همین ترتیب، با شناخت بازار هدف و اهداف کارتان، به راحتی می‌توانید در حرفه خود بهترین باشید.

 

درباره نویسنده

شانلی ملکی

نظر شما چیه؟