بازاریابی و فروش تجارت الکترونیک

تاثیر سیستم لجستیک ( حمل و نقل) در فروشگاه های اینترنتی

نوشته‌ی شانلی ملکی

لجستیک چیست ؟!

این کلمه در یک تعریف ساده این گونه بیان می‌شود : مدیریت فرآیند جمع آوری، ذخیره و انتقال منابع (یا کالا) از نقطه مبدأ به مقصد.

در دهه های اخیر لجستیک نقش کلیدی در تحقق رشد اقتصادی ایفا کرده است و در واقع پایه و اساس تجارت داخلی و خارجی را تشکیل می‌دهد.

لجستیک در کسب و کارهای اینترنتی هم نقش به سزایی داشته است. اگرچه حمل و نقل و ارسال کالا تا درب منزل برای مشتریان بسیار راضی کننده و جذاب است، اما مدیریت حمل و نقل کالا و لجستیک یکی از سخت‌ترین قسمت‌های راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی محسوب می‌شود.

در حالی که بهره مندی از یک سیستم لجستیک مناسب  از جمله عوامل کلیدی موفقیت در کسب و کار است. 

از این رو به جرات می توان گفت که پایه و اساس فروشگاه های اینترنتی خدمات لجستیک است. خدمات و فعالیت های لجستیکی یکی از مسائل مهمی است که توجه به آن از سوی صاحبان کسب‌ وکارها و مشاغل منجر به کسب سودهای بسیار زیادی شده است.

نقش لجستیک در فروشگاه اینترنتی

به جرات می توان گفت لجستیک پایه و ستون فروشگاه اینترنتی است. معمولا فروشندگان عمده و تولید کنندگان بخش لجستیک مخصوص خود را دارند و تدارک و ارسال محصولات و کالاها را به شکل درون سازمانی اداره می کنند.

این در حالی است که شرکت های کوچک تر و کسب و کار های محلی و آنلاین، کنترل بخش لجستیک خود را برون سپاری می کنند و از شرکت های فعال در حوزه  این فرآیند کمک می گیرند.

شاید برایتان جالب باشد:  تجربه آمازون از انتخاب عکس اجناس یک فروشگاه اینترنتی

در چنینی شرایطی است که استفاده از نرم افزار ها و تاکتیک های استاندارد  این فرآیند می تواند به تامین کنندگان، تولید کنندگان وتوزیع کنندگان کمک کند تا با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان، بتوانند کالا و خدمات خود را به بهترین شکل ارائه دهند.

 

به این ترتیب این فرآیند به بخشی از خدمات ارائه شده تبدیل می شود و می تواند در رشد و شهرت مجموعه نقشی مهم و کلیدی را ایفا کند. 

مثال های زیادی وجود دارد که در آن ها به خاطر مشکلات لجستیکی در یک فروشگاه اینترنتی، نارضایتی مشتریان زیاد شده و سود شرکت به خاطر افت مشتری به شدت کاهش پیدا کرده است.

در یک سیستم لجستیک کارآمد، سفارشات به موقع تحویل داده می شود، تکریم مشتری صورت گرفته و موارد برگشتی به درستی مدیریت می شوند.

بنابراین، تنها با داشتن سیستم ‌های مدیریت اطلاعات لجستیکی کارآمد است که می‌توانیم ادعا کنیم که تجارت الکترونیک و فروشگاه اینترنتی ‌مان درست کار می‌کند. در این صورت است که مشتری راضی از خرید، دوستان خود را نیز دعوت به خرید از سایت شما خواهد کرد. 

مزایا سیستم لجستیک در کسب و کار اینترنتی

عملکردهای کلی لجستیک را می‌توان شامل حمل ‌و نقل، انبارداری، مدیریت موجودی، سامانه‌های اطلاعاتی، تامین، مدیریت سفارش‌ها، خدمات مشتریان، بسته‌بندی و لجستیک معکوس دانست و مدیریت زنجیره تامین، تجمیع مدیریت همه این فعالیت‌ها از نقطه آغازین (تامین‌کنندگان) تا نقطه پایانی (مصرف‌کنندگان نهایی) است.

یکی از استراتژی های مهم در بهره وری لجستیک، کاهش هزینه ها به منظور حفظ سوددهی است. این سیستم همچنین دارای مزایای مختلفی در زمینه ارتقاء توان رقابت پذیری با ایجاد مزیت های ویژه می باشد که برخی ازآن ها بدین ترتیب است : 

  • موجودی های کمتر
  • بهره وری بالاتر
  • چابکی بیشتر
  • موعدهای تحویل کوتاه تر
  • سود بالاتر
  • رعایت بیشتر حقوق مشتری
  • وجود موجودی وقت انباشته به مقدار صحیح
  • قابلیت مشاهده و ردگیری اتفاقات
  • کاهش هزینه ها
  • افزایش خدمت دهی به مصرف کنندگان
  • ایجاد مزایای رقابتی
  • تعامل نزدیکتر با تأمین کنندگان
  • ایجاد فرصت برای خرید مقادیر زیاد با هزینه کمتر
  • ایجاد مرجع پاسخگویی
  • توانایی اجرای دقیق سیستم ها به صورت ترکیبی
شاید برایتان جالب باشد:  روش ساخت شناسه کاربری و خرید دامنه IR

در پایان

لجستیک در کسب و کارهای اینترنتی یکی از مسائل مهمی است که توجه به آن از سوی صاحبان این کسب‌وکارها منجر به کسب سودهای بسیار میشود.

علاوه بر تمامی این موارد، بهره گیری از این سیستم با چالش های متفاوتی نیز همراه است، اما به خاطر بسپارید که با گذر از آن ها می‌توانید مشتریان بیشتری را جذب کنید و رضایت مشتریان فعلی را نیز افزایش دهید.

امروزه تجارت الکترونیک و فروشگاه اینترنتی همواره در حال گسترش است و میزان خرید و فروش ها در فروشگاه های اینترنتی به طرز چشم گیری افزایش یافته و همواره در حال رشد است.

این رقابت در حال رشد موجب افزایش روز افزون اهمیت سیستم لجستیک در فروشگاه های اینترنتی می شود. به همین منظور داشتن برنامه‌ی مناسب برای مدیریت لجستیک این فروشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه کرد.

چرا که در صورت عدم رضایت مشتریان، احتمال جایگزین شدن با سایر فروشگاه‌های اینترنتی بسیار بالاست

 

درباره نویسنده

شانلی ملکی

نظر شما چیه؟