بازاریابی و فروش تجارت الکترونیک

چگونگی راه اندازی و شروع یک کسب و کار در ۱۲ مرحله

نوشته‌ی شانلی ملکی

برای شروع یک کسب و کار جدید می بایست ۱۲ قدم را طی کنیم.

اداره یک کسب و کار می تواند تأثیر بسزایی در زندگی شما و اطرافیان داشته باشد، اما قبل از اینکه بتوانید مشاغل را اداره کنید، باید یاد بگیرید که چگونه یک کسب و کار را راه اندازی کنید.

تصمیم گیری در مورد راه اندازی کسب و کار شخصی خود، در صورتی که قبلاً چنین کاری نکرده باشید، می تواند کمی دلهره آور باشد.

اما این ۱۲ مرحله به شما کمک می کند تا این مسیر را ساده تر طی کنید. این مراحل عبارت اند از :

  • شناخت و کشف یک ایده تجاری
  • انجام تحقیقات مرتبط با بازار
  •  یافتن نام تجاری مناسب
  • نوشتن برنامه کسب و کار (Business Plan)
  • بررسی امور مالی
  • گسترش محصول یا خدمات
  • انتخاب یک ساختار تجاری
  • بررسی مجوزها و مقررات دولتی
  • انتخاب سیستم های نرم افزاری
  • یافتن مکان کسب و کار
  • تعیین حجم کار و اندازه تیم
  • راه اندازی کسب و کار

نحوه راه اندازی کسب و کار در ۱۲ مرحله

۱. یک ایده تجاری متناسب با کسب و کار خود را پیدا کنید

یافتن ایده های مناسب برای راه اندازه کسب و کار از سخت ترین بخش های این کار است.

تفاوتی ندارد که شما می خواهید یک ایده جدید را راه اندازی کنید و یا به دنبال ایجاد مشاغلی با سرمایه کم هستید. هر دو این کار ها نیاز به تحقیق و بررسی دارد که در این مسیر می توانید از رویکرد ها و تجربیات کارآفرینان سابق استفاده کنید.

بهترین راه یافتن کالاهایی برای فروش شامل : بررسی منافع شخصی خود، تحقیق درباره محصولات موجود و استفاده از ترندها است.

فراموش نکنید که برای شروع، تنها چیزی که شما نیاز دارید یک ایده است. بسیاری از مشاغل موفق با یک محصول راه اندازی شده اند و بعد از آن به کمک کالاها و خدمات مکمل گسترش یافتند.

۲. یک سری تحقیقات مرتبط با بازار انجام دهید

اعتبار سنجی کسب و کار برای شما ممکن است دشوار به نظر برسد، اما در واقع شما باید آزمایش کنید که آیا مشتری ها مایل به پرداخت هزینه برای محصول شما هستند یا خیر.

برای انجام این کار روش های زیادی وجود دارد که می تواند ساده یا پیچیده باشد. در این مقاله به شما روش های گوناگون آن را آموزش می دهیم.

۳. یک نام تجاری مناسب پیدا کنید

برای یافتن نام مناسب کسب و کار خود باید تلاش کنید تا دقیقا مشخص شود می خواهید چه کاری انجام دهید، این نام باید کوتاه و به یاد ماندنی و همچنین نامی باشد که در صنعت شما از آن استفاده نمی شود.

این روند کار آسانی نیست، اما از اهمیت بالایی برخوردار است و با کمی تلاش و بررسی متخصصان این حوزه قابل دستیابی است.

یک نام مناسب معمولاً دارای چند ویژگی است:

  • کوتاه و ساده!

در نهایت شما می خواهید مشتریان بتوانند نام شما را سریع به خاطر بسپارند، پس بهترین راه برای این کار پرهیز از نام طولانی است. معمولا داشتن یک یا دو کلمه برای نام برند ایده آل است.

  • متفاوت
شاید برایتان جالب باشد:  چگونه در کمترین زمان یک لندینگ پیج عالی بسازیم؟

اگر تحقیقات بازار شما نشان می دهد که در صنعت شما نام های مشابه باعث ایجاد اعتماد می شود، می توانید از انتخاب یک نام برجسته و متفاوت اجتناب کنید اما می بایست برای انتخاب نام بررسی های بیشتری انجام دهید.

  • اصالت

فراتر از اجتناب از نام های مشابه این است که باید مطمئن شوید نام تجاری شما از قبل توسط رقیب هایتان استفاده نشده است.

۴. Business Plan خود را بنویسید

نوشتن یک Business Plan به اعتبار و رسمیت ایده شما کمک می کند و می تواند روند کسب و کار شما را تغییر دهد.

هنگام ایجاد Business Plan، توجه بیشتری به بخش های تجزیه و تحلیل رقابت و تجزیه و تحلیل SWOT داشته باشید. تحقیقات انجام شده و تکمیل این بخش ها می تواند اثبات کننده مسیر درست شما باشد.

۵. امور مالی را بررسی کنید

هدف مشترک هر شغل کسب درآمد است، این بدان معناست که مدیریت وجوه نقد بخش جدایی ناپذیر از راه اندازی کسب و کار است. برای شروع یک کسب و کار باید برخی اصول را درک کرده و تخصص لازم در آن را پیدا کنید.

مشاغل زیادی وجود دارد که شما می توانید تنها با هزینه اندکی فعالیت در آن را شروع کنید، اما برخی دیگر به موجودی، تجهیزات یا فضای فیزیکی بیشتری نیاز دارند. بنابراین برآورد هزینه و انجام پیش بینی های ضروری از الزامات شروع یک فعالیت می باشد.

۶. محصول یا خدمات خود را توسعه دهید

شما بخشی از کار خود را انجام داده اید و از نظر مالی نحوه راه اندازی کسب و کار را بررسی کرده اید. اکنون زمان آن فرا رسیده است که محصول یا خدمت خود را توسعه دهید.

برای یک کسب و کار محصول محور، توسعه محصول شما می تواند به معنای اتخاذ یکی از روش های کلی زیر باشد:

  •  ایجاد محصول 
  • سفارشی کردن یک محصول با تولید آن بر اساس تقاضا

۷. ساختار تجاری خود را انتخاب کنید

ساختار تجارت شما بر بخش های اصلی تجارت تأثیر می گذارد، برای مثال مالیات، عملیات، مسئولیت های شخصی و.. . انتخاب ساختار مناسب در واقع حمایت های حقوقی و مالی شما از کسب و کارتان است و شما باید آن را قبل از راه اندازی کسب و کار خود با دقت بررسی کنید.

ساختارهای تجاری براساس کشور و منطقه متفاوت است، اما دو نوع متداول آن انحصار مالکیت و ادغام شرکت ها است.

در واقع شما می توانید به تنهایی مسولیت یک کسب و کار را بر عهده بگیرید و یا ساختار رسمی تری مانند یک شرکت را انتخاب کنید.

وقتی صحبت از درک نحوه ایجاد ساختارهای تجاری می شود، چند فاکتور اساسی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود :

  • محل کار شما کجاست؟
  • قوانین کشور شما چیست؟
  • چه نوع شغلی را مدیریت می کنید؟
  • چند نفر در کسب و کار شما مشغول به کار هستند؟ 

بررسی تمامی این موارد می تواند باعث ایجاد یک ساختار مناسب در کسب وکار شما شود.

۸. مجوزها و مقررات دولتی را بررسی کنید

بعد از طی مراحل اعلام شده، شما می بایست بررسی کنید که برای فعالیت قانونی چه مجوزها و مقررات دولتی را لازم دارید زیرا هیچ شخصی نمی خواهد در نهایت به مشکلات قانونی برخورد کند.

شاید برایتان جالب باشد:  راه اندازی و مدیریت کسب و کار - مقالاتی که باید بخوانید

مشاغل شما تابع قوانین حاکم در جامعه و همچنین قوانین و مقررات خاص صنعت شما است. قبل از شروع فعالیت ها می توانید با یک مشاور حقوقی مشورت کنید تا از مشکلات پیش رو جلوگیری به عمل آورید.

۹. سیستم های نرم افزاری خود را انتخاب کنید

هنگام راه اندازی کسب و کار درک ارزش نرم افزارهای خوب در روند کار بسیار مهم است.

یکی از بهترین راه ها برای کاهش حجم کار در راه اندازی مشاغل و ایجاد موفقیت در آینده، انتخاب نرم افزاری است که به شما کمک می کند تا کارها را به صورت خودکار انجام دهید.

غالباً هنگامی که سیستم های نرم افزاری مناسب را انتخاب می کنید، می توانید یکبار آن ها را تنظیم کرده و به طور کارآمد از آن ها استفاده کنید.

برای مثال استفاده از یک سرویس ایمیل مارکتینگ به شما کمک می کند با مشتریان فعلی (و آینده) خود در ارتباط باشید و مطمئن باشید که می توانید پیام ها را در زمان مناسب برای افراد ارسال کنید.

۱۰. یک مکان تجاری پیدا کنید

طراحی برنامه کسب و کار به شما کمک می کند که بدانید چه نوع فضایی را برای کسب و کار خود نیاز دارید.

 برای مثال می توانید بررسی کنید که چقدر فضا برای کسب و کار خود لازم دارید؟

آیا قصد فروش خرده فروشی و یا فروش حضوری را دارید؟

آیا سفارشات را از محل خود بسته بندی و حمل می کنید؟

و سوالاتی از این دست می تواند به انتخاب یک مکان مناسب برای شروع فعالیت شما کمک کند.

۱۱. حجم کار و اندازه تیم را مشخص کنید

اکنون که متوجه شدیم اساس شروع کار چیست و چگونه می توانیم کسب و کار خود را آغاز کنیم، می بایست اندازه تیم را مشخص کنید.

برای این کار باید ببینید که چه مقدار کار برای انجام دارید و مهارت های لازم برای راه اندازی کسب و کار شما چیست؟

شما باید بررسی کنید که اگر قصد دارید همه کارها را خودتان انجام دهید، محدودیت زمان دارید و اگر قصد استخدام اشخاصی را دارید، باید هزینه های آن را نیز در نظر بگیرید.

۱۲. تجارت خود را راه اندازی کنید

در این مرحله شما تمامی قدم های شروع یک کسب و کار موفق را می دانید و آماده برداشتن آخرین قدم هستید.

که قبلاً انجام داده اید، بنیادی محکم برای حمایت از کسب و کار شما ایجاد کرده است و بنابراین می توانید روی فعالیت های بازاریابی و فروش خود تمرکز کنید.

اگرچه راه اندازی هر کسب و کار منحصر به فرد خواهد بود، اما برخی از عناصر هستند که می توانند فروش چند روز اول هر کسب و کار را تقویت کنند. برای مثال با تبلیغات و یا ارائه تخفیف می توانید میزان فروش را افزایش دهید.

درباره نویسنده

شانلی ملکی

نظر شما چیه؟