seo بازاریابی و فروش

تمام چیزهایی که باید درباره گوگل تگ منیجر(Google tag manager) بدانید!

نوشته‌ی شادی ملکی

Tag چیست؟

تگ ها در واقع برچسب قطعه کدهای کوچکی هستند که اطلاعات و داده ها را جمع اوری می کنند و به یک نرم افزار تجزیه و تحلیل داده یا فرد ثالث ارسال می کنند.

شما میتوانید از تگ ها برای اهداف مختلفی مانند تشخیص میزان اسکرول کاربر در صفحه، بازاریابی مجدد، تشخیص مکان هایی از صفحه که کاربران بیشتر روی آن ها کلیک میکنند، کاربران از چه مسیری به وبسایت شما رسیده اند و موارد بسیار دیگری استفاده کنید.

اگر شما بتوانید با مدیریت موثر از تجزیه و تحلیل های بدست آمده از تگ های خود استفاده کنید، مطمئنا کار کردن با تگ منیجر مفید می شود.

چند مثال از کارهایی که به کمک تگ‌ها در گوگل تگ منیجر انجام می‌شود موارد زیر هستند:

  • رصد کردن فرم‌ها
  • ثبت عمق اسکرول کاربران
  • نظرسنجی
  • ایجاد نقشه فعالیت کاربران (Heat map)
  • ریمارکتینگ
  • آمارگیری مراحل خرید طی شده

گوگل تگ منیجر(Google tag manager)  چیست ؟

گوگل تگ منیجر توسط گوگل طراحی و معرفی شده و یکی از قوی ترین ابزارهایی است، که می توانید در اپلیکیشن یا وبسایت خود از آن استفاده کنید.

گوگل تگ منیجر یا به اختصار GTM یکی از ابزارهای رایگان گوگل بوده که به کاربران امکان می دهد تا در هر کدام از صفحات وب سایت خود بتوانند تگ ها و کلمات کلیدی ضروری را بگنجانند.

همچنین به شما اجازه می دهد تا به آسانی و به سرعت تگ ها و کدهای اسنیپت را در سایت یا اپلیکیشن موبایل خود را کنترل و مدیریت کنید . از جمله کاربرد های گوگل تگ منیجر می توان به :

  • سازگاری با تمام کدهای غیر از گوگل (سرویس‌هایی نظیر : AdRoll, CrazyEgg, Hotjar )
  • تجمیع کدهای خارجی در یکجا
  • نصب گوگل آنالیتیکس

 همانطور که می دانید، در عرصه دیجیتال مارکتینگ، داده های بازایابی حرف اول را می زنند.

چرا که جمع آوری اطلاعات از کاربران و ایجاد یک رابطه میان خود و کاربران یکی از امور مهم برای پیشرفت و توسعه یک کسب و کار اینترنتی به شمار می رود در نتیجه، رشد و پیشرفت در بازاریابی دیجیتال به داده ها بستگی دارد.

مؤلفه های اصلی گوگل تگ منیجر عبارتند از :

  • Tags( برچسب یا تگ ها)
  • Triggers (تریگرها :  این بخش به فعال کننده ها معروف هستند و به GTM دستور اجرای تگ را می دهد)
  • Variables (متغیر ها : اطلاعات اضافه که نشان می دهد که یک تگ و تریگر در چه زمانی چه کاری انجام می دهد.)

چرا باید از گوگل تگ منیجر استفاده کنیم؟!

در حقیقت فرقی ندارد که شما فقط یک سایت ساده داشته باشید یا اینکه مدیر یک کسب و کار بزرگ با چند سایت و اپلیکیشن باشید گوگل تگ منیجر به نیازهای شما در سطحی که فعالیت می‌کنید جواب می‌دهد.

مزایای استفاده از گوگل منیجر عبارتند از :

سادگی و راحتی در استفاده

  •  یکی از ویژگی های فوق العاده تگ منیجر، مطمئنا استفاده آسان آن برای هر کاربر است
  • بیشتر کسب و کارها می توانند از گوگل تگ منیجر سود ببرند(گوگل تگ منیجر به آن ها کمک می کند تا راحت تر تمام این تگ ها را مدیریت کنند و با کمک به بارگذاری موثرتر سبب ارتقای سرعت سایت شود)
  • عدم نیاز به دانش کدنویسی – به سادگی با کپی و پیست کردن انجام می شود

بهبود سئو وسرعت سایت

  • بهبود سرعت سایت نسبت به حالت استفاده از مستقیم از کدهای هر ابزار در سایت
  •  سئو و بهینه سازی سایت به دلیل کاهش درخواست های اضافه و کاهش زمان DNS Lookup
  • تگ منیجر از بروز هرگونه اختلالی در سایت یا اپلیکیشن شما جلوگیری می‌کند و به تگ‌های ناسالم، اجازه نمی‌دهد برای سایت شما مشکلی ایجاد کنند

دسترسی آسان

  •  از مهم ترین مزیت این ابزار می توان به رایگان بودن آن اشاره کرد که نیازی به پرداخت هزینه برای ساخت اکانت وجود ندارد
  •  شما در یک نگاه می‌توانید همه تگ‌ها، تریگر ها و متغیرهایتان را یکجا ببینید و به همین علت دسترسی و ویرایش آن ها در آینده خیلی راحت‌تر می‌شود

و در آخر، زمان استفاده از این ابزار نگرانی از لحاظ امینت نداشته باشید چرا که تمام امکانات امنیتی که نیاز هست داشته باشید را در اختیارتان قرار میدهد.

در پایان…

اگر نحوه استفاده از این سرویس را به خوبی بیاموزید، این ابزار می‌تواند به آسان‌تر شدن زندگی شما کمک زیادی کند.

مطمئن شوید که از داده‌هایی که درون GTM ایجاد کرده‌اید، به خوبی استفاده می‌کنید. در غیر اینصورت تمام تلاش‌هایتان بیهوده خواهد بود. استفاده صحیح از این ابزار، مشکلات بزرگ و کوچکی را که نادیده گرفته شده اند را نمایان می کند و باعث میشود تا بتوانیم از تمامی ظرفیت خود، به بهترین نحو استفاده کنیم.

شاید برایتان جالب باشد:  نرخ بازگشت سرمایه (ROI) چیست ؟

درباره نویسنده

شادی ملکی

نظر شما چیه؟