بازاریابی و فروش

ای نماد چیست و چرا باید آن را دریافت کنیم ؟

نوشته‌ی شانلی ملکی

امروزه کسب و کارهای اینترنتی رونق زیادی پیدا کرده اند. به همین منظور در خریدهای اینترنتی که پرداخت وجه در آن ها اغلب به صورت آنلاین و با مراجعه به سایت بانک‌ها به انجام می‌رسد، کسب اعتماد پیش از پرداخت وجه اهمیت زیادی پیدا کرده است.

چرا که ممکن است، فرد فروشنده خواسته یا ناخواسته وجه را دریافت کند و کالا را برای خریدار ارسال نکند.

به همین دلیل یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الکترونیکی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران است. و اما سوالی که در این جا پیش می آید این است که ” ای نماد چیست؟ “

ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی چیست ؟

ای نماد مجوزی است که از طرف وزارت صنعت معدن تجارت برای کسب و کارهای اینترنتی معتبر به منظور قانونمند‌کردن، چارچوب‌دهی به فعالیت، احراز هویت و صلاحیت و ساماندهی کسب و کار‌های اینترنتی با در نظر گرفتن یک سری شرایط و پارامتر های مهم مرکز توسعه تجارت الکترونیک صادر می شود.

این نماد پس از بررسی درگاه‌ (وب‌سایت) و احراز هویت و صلاحیت مالک (حقیقی یا حقوقی) آن برای مدت یک سال صادر می‌گردد.

ای نماد به کاربر اطلاعاتی شامل نام صاحب امتیاز فروشگاه اینترنتی، تلفن تماس، آدرس ایمیل و آدرس پستی را نمایش می دهد. بنابراین کاربر متوجه خواهد شد که فعالیت این فروشگاه مجاز و قانونی بوده و می تواند محصولات یا خدمات مورد نیاز خود را خریداری نماید.

 بهترین زمان اقدام برای دریافت نماد اعتماد، همزمان با طراحی سایت و راه اندازی آن میباشد.

مزیت های دریافت ای نماد

شما با دریافت ای نماد :

  • به کسب و کار خود اعتبار می بخشید.
  • می توانید فروشگاه اینترنتی قوی و موفقی داشته باشید.
  • می توانید به طور مستقیم از سوی بانک، درگاه بانکی دریافت کنید.
  • همچنین می توانید با اداره پست قرارداد ببندید و سیستم تحویل در محل داشته باشید.
  • مردم با آسودگی خاطر و آرامش از شما خرید می کنند.
  • در صورت بروز مشکل، خریداران میتوانند با شکایت وپیگری قانونی حق خود را مطالبه کنند.
شاید برایتان جالب باشد:  آموزش: چگونه سئو را یاد بگیریم؟

انواع ای نماد :

 ستاره های نماد اعتماد، سطح اعتماد و کیفیت عملکرد و‌ب‌سایت را نشان می‌دهند. تعداد ستاره‌های بالاتر، نشان‌دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد و‌ب‌سایت است. 

  • نماد موقت : نماد موقت برای سرعت بخشی به فرآیند اخذ اینماد است. فروشگاه اینترنتی شما با حداقل معیار های تعیین شده برای گروه فروشگاه های اینترنتی ارزیابی میشود و در صورت موفق بودن نماد به شما تعلق میگیرد.
  • نماد دائم تک ستاره : پس از نماد موقت، بررسی فروشگاه اینترنتی شما جهت دریافت نماد دائم یک ستاره آغاز می شود. در این مرحله نیاز است که فروشگاه اینترنتی شما تایید شود. کسب‌‌ و‌ کارها برای دریافت نماد دائم، باید مجموعه‌ای از معیارها را داشته باشند تا تأیید شوند.
  • نماد دائم دو ستاره : فرایند دریافت این نماد هم مثل دریافت نماد دائم یک ستاره است. تنها تفاوت این نماد با نماد دائم یک ستاره این است که شما باید گواهی امنیتی SSL را بر روی دامنه ی فروشگاه اینترنتی خود نصب کنید .به عبارتی دیگر، پس از اینکه نماد دائم تک ستاره شما صادر شد، میتوانید با راه اندازی SSL  سایت‌تان، نمادتان را به دو ستاره تغییر دهید.

برای دریافت ای نماد داشتن چه شرایطی لازم است؟

از جمله شرایط برای دریافت این نماد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بعد از کامل بودن وب‌سایت و درج بخشی از اطلاعات باید اقدام به درخواست نماد نمایید. ( برای مثال عرضه کالا یا خدمات در سایت، درج قیمت محصولات یا خدمات )
  • صاحب امتیاز دامنه ( نماد اعتماد الکترونیک به صاحب امتیاز دامنه سایت “شخص حقیقی یا حقوقی” تعلق می‌گیرد و یکسان بودن نام متقاضی و مالک دامنه الزامی می‌باشد)
  • هویت مالک (احراز هویت از طریق دفاتر معتبر ثبت اسناد و امضای تعهدنامه یا ارسال فایل الکترونیکی تعهدنامه که با گواهی امضای الکترونیکی تایید شده است انجام می پذیرد )
  • تایید صلاحیت (صلاحیت مالک وب سایت از اداره اماکن عمومی ناجا استعلام شده و در صورت عدم تایید صلاحیت توسط نهاد مزبور فرایند اعطای نماد متوقف خواهد شد )
  • سن مالک : حداقل سن (۱۸ سال )
شاید برایتان جالب باشد:  چرا نباید برای افزایش فالوئر اینستاگرام، فالوئر فیک بخریم ؟

پس از دریافت لینک نماد اعتماد الکترونیک می‌توان لینک آن را در صفحه ی اول سایت که برای کاربر قابل رویت باشد قرار داد. به خاطر داشته باشید، استفاده از تصویر نماد اعتماد الکترونیک برای سایت‌های اینترنتی بدون مجوز و دریافت ای نماد، جرم محسوب می‌شود.

مراحل دریافت ای نماد :

  • ابتدا وارد سایت ای نماد (enamad.ir) می‌شوید.
  • روی گزینه درخواست نماد الکترونیک کلیک کنید.
  • بر روی تکمیل اطلاعات درخواستی کلیک کرده و اطلاعات مربوطه را وارد کنید.
  • شما باید چک لیست الزامات را در وب‌سایت خود باید رعایت کرده باشید.
  • پرونده را جهت بازبینی ارسال کنید.

همچنین لازم به ذکر است اگر تمام مراحل ثبت نام به درستی انجام شود و مشکل یا نقصی هنگام ثبت نام صورت نگیرد، می توانید نماد اعتماد الکترونیکی خود را به مدت یک هفته تا ده روز دریافت کنید.

هزینه دریافت ای نماد :

در گذشته هزینه هایی که برای دریافت ای نماد پرداخت می شد شامل: ۳۵ هزار تومان، برای دریافت بسته پستی حاوی تعهدنامه و همچنین هزینه‌های مربوط به دفتر اسناد رسمی و کپی برابر اصل شده مدارک بود.

اما این اواخر توسط مرکز توسعه تجارت، قوانین جدیدی ثبت شده است که طبق آن، باید در ابتدا و همچنین به صورت دو سال پی در پی، ۱۷۵ هزار تومان جهت دریافت نماد پرداخت نمایید.

علاوه بر این یک هزینه ۱۷ هزار تومانی نیز به طور جداگانه برای ارسال محموله پستی در نظر گرفته شده است.

و در آخر

دلیل اینکه فروش محصولات یک فروشگاه، در فضای اینترنت بیشتر میشود، اعتمادی است که مردم نسبت به سایت آن ها پیدا میکنند.

اگر شما هم دارای یک کسب و کار اینترنتی هستید، به شما پیشنهاد می کنیم سعی کنید با کسب اعتماد مشتریان، روابطی واقعی با آن ها ایجاد کنید. دریافت اینماد از جمله ضرورت های داشتن یک فروشگاه اینترنتی است و داشتن آن می تواند فرآیند اعتمادسازی را برای شما آسان تر کند.

 

درباره نویسنده

شانلی ملکی

نظر شما چیه؟