بازاریابی و فروش

بازاریابی محتوا چیست ؟

نوشته‌ی شانلی ملکی

به احتمال زیاد برای شما هم پیش‌آمده است که در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی با انواع مختلفی از محتواهای تبلیغاتی رو‌به‌رو شده باشید و با خود فکر کرده باشید این حجم از محتوا چه کاربردی دارند؟ چه تاثیری در فروش آن کسب‌وکار خواهند داشت؟

در این متن به این موضوع می پردازیم :

بازاریابی محتوا چیست ؟

بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ (Content Marketing) یکی از شاخه های مهم دیجیتال مارکتینگ است. بازاریابی محتوا یک استراتژی بازاریابی است که به منظور ایجاد ترافیک جدید و البته مشتریان جدید برای کسب و کار شما انجام می شود.

فرآیند بازاریابی محتوا شامل ایجاد، انتشار و توزیع محتوا می شود که به منظور تحت هدف قرار دادن مخاطبان مورد نظر انجام می شود.

بازاریابی محتوا همیشه با استفاده از شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها، فیلم ها و کتاب های الکترونیکی و سایر ابزارهای قابل دانلود و یا تعاملی انجام می شود که برند و تخصص شما را با خریدار ایده آل شما به اشتراک می گذارد. 

با تخصصی شدن صنعت بازاریابی دیجیتال، نیاز به بازاریاب‌های ماهر محتوا به شدت در حال افزایش است.

پیش بینی می‌شود درصد بالایی از مشاغل مرتبط به حوزه‌ی تبلیغات و مدیریت بازاریابی متکی به صنعت چاپ، کاهش یافته و در واقع فضایی ایجاد ‌شود تا کسانی که در بازاریابی چاپی مهارت دارند به عرصه‌ی دیجیتال منتقل شوند و نقشی در بازاریابی محتوا به عهده گیرند.

مزایا بازاریابی محتوا برای کسب و کار ها

هدف اصلی بازاریابی محتوا این است که ترافیک مورد نظر را به سمت وب سایت هدایت کند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، بیشتر بازاریابان از تولید محتوا استفاده می‌کنند. حتی بسیاری از مشاغل و کسب و کارهای کوچک سراسر جهان نیز از این روش استفاده می‌کنند.

بازاریابی محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است به صورتی که اگر برندی به آن اهمیت ندهد، مطمئنا طولی نخواهد کشید که از گردونه رقابت در تجارت آنلاین خارج خواهد شد.

شاید برایتان جالب باشد:  تمام چیزهایی که باید درباره نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) بدانید!

از دیگر دلایل اهمیت این استرانژی می توان به این موارد اشاره کرد :

افزایش ترافیک سایت و نرخ تبدیل مخاطب به مشتری

یکی از اهداف بازاریابی محتوا دقیقاً همین است که افراد را به جذب وب سایت شما کند. تولید محتوای باکیفیت، مخاطب را به وب‌سایت شما جذب می‌کند و باعث افزایش ترافیک آن می‌شود.

هنگامی که مخاطبان در وب‌سایت شما هستند، می‌توانید آن‌ها را برای ثبت‌نام یا خرید (یعنی تبدیل به مشتری) ترغیب کنید.

ایجاد آگاهی از برند و افزایش اعتبار برند

از دیگر اهداف بازاریابی محتوا این است که مخاطبین شما، شما را متخصص و خبره حوزه خودتان بدانند. مردمی که محتوای مفید شما را می‌بینند آن را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند و بدین ترتیب بازاریابی محتوا باعث افزایش آگاهی از برند شما نیز می‌شود.

افزایش تعداد موقعیت‌های فروش بالقوه (Lead Generation) 

به واسطه اجرای راهکارهای بازاریابی محتوا و انتشار آن ها در کانال‌های مناسب و مرتبط با کسب‌وکار خود، می‌توانید موقعیت‌های بسیاری برای فروش محصولات و خدمات خود ایجاد کنید که به صورت بالقوه هستند.

با یک Landing page و قرار دادن یک محتوای مفید در آن، می‌توانید ایمیل مخاطب خود را گرفته و از این طریق به او اطلاع‌رسانی‌های مربوط به محصولات و خدمات خود را انجام دهید. با پاکت شما به راحتی قادر به انجام این کار خواهید بود.

جذب مخاطبین ایده آل

لیدهای که از طریق استراتژی بازاریابی محتوا جذب سایت می شوند، به نحوی باید خریدار واقعی باشند، در غیر اینصورت تاثیری در موفقیت کسب و کار شما نخواهند داشت.

از این رو مهم ترین وظیفه بازاریابی محتوا جذب مخاطبین ایده آل و خریداران واقعی می باشد. در حالت کلی آینده در دستان بازاریابی محتوا می باشد. این استراتژی با تولید محتوای باارزش و مفید می تواند مخاطبان زیادی را جذب کند.

ارائه اطلاعات بسیار ارزشمند به کاربران

بسیاری از کسب و کار ها به دنبال رضایت کاربران هستند و کاربران هم به دنبال این هستند که در ازای زمانی که صرف می‌کنند، اطلاعات ارزشمندی دریافت کنند.

شاید برایتان جالب باشد:  تجربه آمازون از انتخاب عکس اجناس یک فروشگاه اینترنتی

به عنوان مثال اگر یک محتوا نیم ساعت وقت کاربر را می‌گیرد، باید اطلاعات ارزشمندی در اختیار کاربر قرار دهد که کاربر پس از این زمان حس نکند زمان خود را تلف کرده است.

یکی از ارزش‌هایی که بازاریابی محتوا برای کسب و کارتان ایجاد می‌کند، جلب اعتماد و رضایت کاربران با ارائه اطلاعات ارزشمند به کاربران است. هر چقدر این اطلاعات برای کاربر کاربردی‌تر باشد، بازدهی بازاریابی محتوا برای شما بیشتر است.

کسب اعتماد مشتریان

هر چقدر که بیشتر برای مشتریان ارزش قائل شوید و مشکلات آن ها را برطرف کنید، در واقع اعتماد آنان را بیشتر کسب خواهید کرد. در حقیقت با تولید محتوای آموزشی، یک رابطه صمیمی و بر پایه اعتماد بین مشتری و شما شکل می گیرد.

هدف بازاریابی محتوا چیست ؟

در بازاریابی محتوا با شناخت بازار هدف، اطلاعاتی برای مشتریان تولید و عرضه می شود که همیشه بدان نیاز دارند و مشکلی را از آن ها حل می کند و با این کار مشتریان خود را همیشه به سوی خود می کشاند و آن ها را حفظ می کند.

در این میان باید تلاش کرد که نسبت به رقبا منحصر به فرد بود. این مشتریان قدیمی نیز با اشتراک محتواهای مفید و خاص شما با دیگران به بازاریابی شما کمک می کنند.

و در پایان

شکی نیست که شما برای بهبود کسب‌وکار خود به تولید محتوای خلاقانه و یکپارچه احتیاج دارید. تولید محتوای حرفه‌ای و هدایت مخاطبان، می تواند تغییرات مثبتی در کسب و کار شما ایجاد کند.

در نهایت می‌توان گفت برای این که اعتماد مشتریان خود را جلب کنید و بر تصمیمات خرید آن‌ها تاثیر بگذارید باید به تولید محتوا به روش‌های گوناگون بپردازید. 

 

درباره نویسنده

شانلی ملکی

نظر شما چیه؟