تجارت الکترونیک

۵ رمز موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی

نوشته‌ی امیرسینا

کارآفرینان زیادی وجود دارند که میخواهند با راه اندازی کسب‌وکار مورد علاقه خود به زندگی ایده‌ال برسند. یک ویژگی کسب‌وکاری ایده‌آل٬ کسب‌وکاری است که به نیاز به حضور همیشگی ندارد. فروشگاه‌های اینترنتی یا به طور کلی تجارت الکترونیک یکی از کارهایی است که به دلیل خودکار بودنش بسیار مورد توجه این کارآفرینان است. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا ۵ رمز موفقیت در راه اندازی و مدیریت فروشگاه اینترنتی را از زبان بزرگان به شما بگوییم.

اگر میخواهید فروشگاه اینترنتی خود را به کسب‌وکاری بزرگ تبدیل کنید٬ تنها مانع سر راه خود شما هستید. پتانسیل زیادی در بازار ایران وجود دارد که هنوز استفاده نشده٬ تنها کاری که باید انجام دهید آن است که زمان و حوصله کافی را برای مدیریت فروشگاه صرف کنید.

و اما ۵ رمز موفقیت در راه اندازی فروشگاه‌های اینترنتی:

۱- طوری رفتار کنید که انگار کسب‌و‌کار فیزیک و آفلاین شما کاملا موفق بوده است

چه رفتاری با کسب‌وکار اینترنتی خود دارید؟ به آن به عنوان تفریح نگاه میکنید؟ کاری که در زمان بیکاری انجام دهید؟

این نگاه واقعا میان مدیران فروشگاه‌های اینترنتی رایج است٬ مخصوصا که اگر میلیون‌ها تومان از آن درآمد ندارید. اما اگر میخواهید به موفقیت برسید و رشد از یک کسب‌وکار نوپا به بزرگ را تجربه کنید٬ باید طوری رفتار کنید که انگار از ابتدا بزرگ بوده‌اید.

فروشگاه‌ اینترنتی شما یک کسب‌وکار کاملا جدی است و باید احترام و ارزشی که مدیران ۵۰۰ شرکت برتر به شرکت خود دارند، شما نسبت به فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید.

مدیریت تفریحی فروشگاه واقعا کار شیرین و خوبی است٬ اما به خاطر داشته باشید اگر میخواهید موفق شوید باید واقعا برای کار خود ارزش قائل باشید و به آن به چشم تفریح نگاه نکنید. هر زمان که میخواهید تصمیمی بگیرید٬ اول فکر کنید که اگر رشد کرده بودید و بزرگ شده بودید٬ آن زمان تصمیم شما چه تفاوتی داشت؟

شاید برایتان جالب باشد:  چگونه فروش خود به خودی را درفروشگاه اینترنتی افزایش دهیم؟

۲- ساختار نرم‌افزاری مناسب را برای فروشگاه خود پیدا کنید

به عنوان صاحب کسب‌وکار باید به هر مساله عمیقا نگاه کنید٬ تا اندازه‌ای که مشکلات را پیش از ایجاد آنها بشناسید و بتوانید برای آنها برنامه‌ریزی کنید. برای فروشگاه‌های اینترنتی نرم افزار یک نیاز اصلی است که باید هر روز و به طور متناوب بررسی شود. از آنجایی که نرم‌افزار و سیستمی که فروشگاه با آن طراحی و پیاده سازی میشود به عنوان پایه و اساس فروشگاه‌ است٬ رسیدگی مستمر به آن یک الزام است.

نگرانی‌ها امنیتی٬ قابلیت گسترش٬ کارآمدی٬ ابزارهای بازاریابی و موارد دیگر از نکاتی هستند که پیش از انتخاب سیستم باید مورد بررسی و توجه قرار دهید تا بتوانید اعتماد کامل را به فروشگاه خود داشته باشید.

چیزی که باعث از بین‌رفتن رشد فروشگاه اینترنتی میشود، سیستم فروشگاه است.

سیستم خوب کاملا به نیاز شما بستگی دارد. مطمئن شوید که تحقیق کاملی پیش از راه‌اندازی انجام دهید و با اطمینان کامل فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید.

هنوز تصمیم نگرفته‌اید؟ فروشگاه ساز کاموا را امتحان کنید:

همین‌ حالا امتحان کنید

۳- با مشتری‌های خود آشنا شوید

در هر کلاس کسب‌وکاری که شرکت کنید٬ اولین چیزی که از شما میخواهند و آموزش میدهند شناسایی مشتریان است. مشتریان خود را دقیقا بشناسید و پیدا کنید که از چه کانال‌هایی میتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید. بسیاری از مدیران این قدم را جدی نمی‌گیرند و در نهایت وقت و هزینه‌ی زیادی را صرف بازاریابی برای گروه افرادی میکنند که اصلا تبدیل به مشتریان آنها نخواهند شد.

اگر بتوانید مشتریان را شناسایی کنید٬ میتوانید متوجه شوید هر هزار تومانی که هزینه میکنید در چه کانالی چقدر سود و بازگشت هزینه – ROI – دارند و در نهایت میتوانید با برنامه‌ریزی صحیح تعداد Leadها را به شکل فوق‌العاده‌ای افزایش دهید.

۴- اجازه دهید مشتریان نماینده برند باشند

هیچ‌چیز به اندازه‌ی داشتن یک لیست از مشتریان که هر لحظه حاضر هستند به خوبی کار شما شهادت دهند نیست. با جمع‌آوری اطلاعاتی در مورد مشتریان راضی و قراردادن نظرات و بررسی‌های آنها در فروشگاه میتوانید بسیار راحت بازدیدکننده‌ها را تبدیل به مشتریان همیشگی خود کنید.

مهم‌ترین و موثرترین نصیحتی که میتوان به هر فروشگاهی کرد این است که اجازه دهید مشتریان٬ نمایندگان برند شما باشند.

میتوانید برای دوستان از موفقیت‌های خود تعریف کنید٬ میتوانید پیش همه از خودتان تعریف کنید اما در نهایت آن چیزی که مهم است نظراتی است که مشتریان در مورد شما میدهند. مشتریان بهترین و ارزشمندترین دارایی‌های شما هستند٬ یادبگیرید که از این دارایی‌ها به درستی استفاده کنید.

شاید برایتان جالب باشد:  منظور از فروشگاه مارکت پلیس (Market Place) چیست و چه کاربردی دارد؟

۵- مشکلات را از صفحه‌ی Checkout حذف کنید

اگر میخواهید محصولات بیشتری بفروشید٬ باید مطمئن شوید مشتریان از پروسه خرید شما خسته نمیشوند٬ سبد خرید خود را رها نمیکنند و به فروشگاه‌های اینترنتی دیگر بروند تا محصول مورد انتظار خود را بخرند.

مشکلاتی که در صفحه‌ی Checkout ایجاد میشود مخصوصا در زمانه‌ای که موبایل‌ها شدیدا در حال حکمرانی هستند میتواند خیلی راحت کل کسب‌وکار شما را نابود کند. صفحه‌ی Checkout باید ساده طراحی شده باشد و در با چند کلیک به راحتی بتوان به آن صفحه رسید و به درگاه بانکی منتقل شد. تعدادی از کارهایی که میتوانید انجام دهید:

  • حدف ثبت نام اجباری
  • کاهش تعداد صفحاتی که کاربر باید مراجعه کند
  • مطمئن شوید که روش پیشنهادی ارسال ارزان‌ترین است٬ مگر این که روش گران‌تر سریع‌تر باشد.
  • از فرم‌ها تا جایی که میتوانید استفاد نکنید و اگر هم میکنید از ویژگی Auto Fill استفاده کنید.
  • اطلاعات ارسال و کاربری را تا زمانی که به حریم خصوصی کاربران صدمه وارد نمیکند نگه دارید.
  • چندین روش پرداخت را برای مشتریان ارائه کنید.

اگر به دنبال نکات و مقالات بیشتر در زمینه‌ی راه‌اندازی و مدیریت فروشگاه اینترنتی هستید٬ همین حالا عضو خبرنامه آموزشی کاموا شوید.

حالا زمان آن رسیده است که فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید:

همین‌ حالا امتحان کنید

درباره نویسنده

امیرسینا

امیرسینا هستم٬ مدیر بخش بازاریابی کاموا. علاقه زیادی به کتاب چه مربوط به حوزه‌ی کاری و چه غیر مرتبط دارم. برای تمرکز در زمان کار هم فقط باید هدست تو گوشم باشه اگر نه خیلی سریع حواسم پرت میشه. بلاگ‌نویسی یکی از علایق قدیمی من هست و زمانی که دارم پست مینویسم انگار دارم بخشی از خودمو منتقل میکنم برای همین پست ها و مفید بودنشون برام خیلی مهمه.

نظر شما چیه؟