بازاریابی و فروش

چرا باید برای بازاریابی فروشگاه خود، حتما باید روش چابک را امتحان کنید

نوشته‌ی امیرسینا

یک قانون هست که می‌گوید: «هرچه بیشتر و سریع‌تر کار کنید، سراشیبی سقوط شما هم تندتر می‌شود.» افراد معمولا به خودشان می‌گویند که اگر بیشتر و سریع‌تر کار کنم، قطعا نتیجه بهتری هم بدست می‌آورم. اما لزوما چنین نظری درست نیست. اگر در حیطه بازاریابی فعالیت می‌کنید و در عین حال احساس می‌کنید تلاش‌هایتان نتیجه لازم و مورد انتظار را در پی ندارد، احتمالا وقتش رسیده که به استفاده از رویکرد بازاریابی چابک فکر کنید.

این پست از طرف تسکولو برای ما ارسال شده است.

اگر بازاریابی چابک و رویکردهای سنتی مدیریت پروژه را با یکدیگر مقایسه کنیم، قطعا کفه ترازو به نفع بازاریابی چابک سنگینی خواهد کرد. براساس نتایج تحقیقی که توسط موسسه CMG Partners انجام گرفته است، استفاده از رویکردهای چابک می‌تواند در موضوعات کلیدی و مهم یک کسب و کار، نتایج بهتری را به همراه داشته باشد که از جمله این نتایج می‌توان به افزایش سرعت رساندن خروجی به بازار هدف و ارائه بهترین خدمات مشتری-محور اشاره کرد.

اما اگر هنوز در استفاده از رویکردهای بازاریابی چابک مردد هستید، ۵ دلیل برای شما ذکر خواهیم کرد که می‌تواند دیدگاهتان را نسبت به رویکردهای چابک و کارکردهای آن تغییر دهد. اما اول بببینیم بازاریابی چابک چیست؟

بازاریابی چابک (Agile marketing) به چه معناست؟

روش چابک ابتدا توسط گروهی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ابداع شد. سپس مدیران پروژه، این روش را به زمینه‌های دیگر، مثل مدیریت بازاریابی بسط دادند. ایده اصلی متدهای چابک، شکل دادن یک تیم خود-سازمانده است که توانمندی بالایی در یادگیری و تطبیق‌پذیری داشته باشد. این روش به تیم‌ها کمک می‌کند اولویت‌بندی کنند و روی کارهای مهم متمرکز شوند. همزمان انعطاف‌پذیری این روش مدیریت به شما امکان می‌دهد به شرایط متغیر و پر از دگرگونی بازار، واکنش‌هایی سریع نشان دهید.

روش کار به طور خلاصه به این صورت است که در ابتدا تیم بازاریابی روی اولویت‌ها به توافق می‌رسند. بعد براساس همین اولویت‌ها، تصمیم می‌گیرید که کدام کارها –مثلا فعالیت‌های بازاریابی محتوا– اهمیت بالاتری دارند. سپس اعضای تیم توافق می‌کنند که تمرکزشان را روی به اتمام رساندن کارهای توافق شده قرار بدهند و تا «دوره» بعدی (زمانی بین یک هفته تا یک ماه) آنها را کامل کنند.

شاید برایتان جالب باشد:  مزایای ربات تلگرام فروشگاه ساز کاموا

توضیح مفصل‌تر روش چابک را می‌توانید در وبلاگ تسکولو بخوانید. فعلا بپردازیم به چرایی استفاده از این روش، و ببینیم آمار و ارقام تحقیق موسسه مشاوره مدیریت CMG Partnerss در این مورد چه می‌گویند.

۵ دلیل که به بازاریابی چابک احتیاج دارید

۱. افزایش سرعت

وقت طلاست. سرعت پایین تطبیق‌پذیری یک کسب و کار، باعث می‌شود که رقبا دست برتر را داشته باشند و برند شما را به زانو درآورند. استفاده از متدهای اسکرام همچنین باعث می‌شود بتوانید پروژه‌ها یا کمپین‌های خود را به سرعت از مرحله‌ی رویاپردازی به مرحله‌ی تحویل به مشتری برسانید.

۹۳درصد از کسانی که به استفاده از رویکردهای چابک روی آورده‌اند، اذعان کردند که استفاده از این روش‌ها باعث شده سرعت فعالیت‌های خود را در بازار بهبود دهند.

۲. تطبیق‌پذیری و پاسخگویی سریع‌تر

قوانین دنیای کسب و کار از جهاتی به دنیای طبیعت شباهت دارد. برای اینکه زنده بمانید، باید سازگار باشید. امکان تطبیق‌پذیری و پاسخ‌گویی سریع‌تر به تغییرات، یک مزیت رقابتی بسیار مهم برای تیم‌های بازاریابی محسوب می‌شود. استفاده از متدهای چابک باعث می‌شود که تیم‌های بازاریابی بتوانند تطبیق‌پذیرتر باشند و در مدت زمان کمتری به دگرگونی‌های بازار پاسخ بدهند.

۹۳٪ از پاسخ‌دهندگان گفتند روش چابک کمک کرده سریع‌تر و آسان‌تر «خط عوض کنند».

۳. افزایش بهره‌وری

در صورت استفاده از متدهای چابک، به چند دلیل بهره‌وری شما نیز افزایش می‌یابد. دلیل اول این است که تمام تیم می‌تواند روی اهداف، اولویت‌ها و پروژه‌ها نظارت داشته باشد؛ زیرا در متدهای چابک، امکان گردش آزاد اطلاعات یکی فراهم است.

اما دلیل دوم این است که به خاطر ارتباط مداوم و همکاری موثر، موانع پیش روی بهره‌وری از بین می‌روند و حجم کاری به طور متناسب بین اعضای تیم تقسیم می‌شود. متدهای چابک همچنین بر بهبود مداوم نیز تمرکز دارند. بنابراین اگر هر کدام از تیم‌های یک کسب و کار در طول فرایندهای کاری خود با ناکارامدی در روش جاری مواجه شوند، می‌توانند با تغییر متد و استفاده از رویکردهای چابک، مطمئن باشند که مجددا به مشکل مشابهی برنخواهند خورد.

۸۷٪ پاسخ‌دهندگان گزارش کردند متد چابک، بازدهی تیم‌شان را افزایش داده است.

۴. اولویت‌بندی بهتر

داشتن تمرکز کافی روی کارهای اولویت‌دار باعث می‌شود که یک کسب و کار بتواند به‌جای انفعال، بهتر دست به عمل بزند و در نتیجه از بازار و مشتریان نیز بازخوردهای بهتری دریافت کند. روش‌های چابک و به خصوص رویکرد اسکرام می‌تواند باعث ترویج اولویت‌بندی‌های روزانه شود. در این صورت می‌توان مطمئن بود که اعضای تیم وقت خود را روی کارهای ارزشمند صرف می‌کنند و مدیران نیز می‌توانند با ارزش‌های تیم خود برای رقیبانشان خودنمایی کنند.

۸۰٪ پاسخ‌دهندگان گفتند روش چابک باعث الویت‌بندی مسایل مهم‌تر شده است.

۵. بهبود فعالیت‌های مشتری محور

موفقیت شما به عنوان یک بازاریاب به توانایی شما در دستیابی و تاثیرگذاری روی مشتریان گره خورده است. اگر پیام‌ها، کمپین‌ها، محصولات و هر چیز دیگری که می‌خواهید به کاربر تحویل دهید، نتواند با آنها ارتباط برقرار کند، قطعا اول مشتریان و دست آخر شغل خود را از دست خواهید داد. رویکردهای چابک، فارغ از نوع مشتری، به سازمان‌دهی فعالیت‌های کاری در جهتی هم‌سو با نیازهای آنها تاکید دارند.

۸۰٪ پاسخ‌دهندگان گزارش کردند متد چابک کمک کرده است محصول نهاییِ بهتر و متناسب‌تری ارائه دهند.

اگر میخواهید با اهمیت مشتریان آشنا شوید٬ پست ما در مورد ۱۰ روش افزایش فروش با مشتریان فعلی را حتما مطالعه کنید.

اگر دوست دارید بدانید چطور روش اسکرام در عمل پیاده و اجرا می‌شود، پیشنهاد می‌کنم مقاله «بازاریابی چابک: چطور از روش اسکرام در مدیریت تیم بازاریابی استفاده کنیم؟» را بخوانید. در این مطلب به شما نشان می‌دهیم که چطور به کمک تسکولو، می‌توانید روش اسکرام را در تیم خود اجرا کنید و چطور این رویکرد به شما کمک می‌کند که به کلافگی‌‌های روند بازاریابی خود پایان دهید، گردش کار خود را بسیار ساده‌تر کنید و از تلاشهایتان بیشترین نتیجه را بگیرید.

درباره نویسنده

امیرسینا

امیرسینا هستم٬ مدیر بخش بازاریابی کاموا. علاقه زیادی به کتاب چه مربوط به حوزه‌ی کاری و چه غیر مرتبط دارم. برای تمرکز در زمان کار هم فقط باید هدست تو گوشم باشه اگر نه خیلی سریع حواسم پرت میشه. بلاگ‌نویسی یکی از علایق قدیمی من هست و زمانی که دارم پست مینویسم انگار دارم بخشی از خودمو منتقل میکنم برای همین پست ها و مفید بودنشون برام خیلی مهمه.

یک دیدگاه

  • بسیار مطلب خوبی بود، در دانشگاه وقتی روی یک پروژه کار می کردم، راجع به این موضوع کوتاه خونده بودم، ولی اینجا کامل تر توضیح داده شده، البته من رو سوق داد به سمت مطالعه بیشتر در این مورد.

نظر شما چیه؟