بازاریابی و فروش

۱۰ سوالی که باید قبل از مشخص کردن بازار هدف پاسخ داده شوند

نوشته‌ی مهرگان

بدون شک در هر کسب‎ و کاری اگر شناخت درستی از مشتری وجود داشته باشد ، آن کسب و کار از رشد سریع تری بهرهمند خواهد شد . اما سرمایه گذاران جدید در تلاش اند تا اول از هر کاری بازار هدف و چشم انداز کسب و کار را مشخص کنند و همچنین در طول این فرایند اندازه بازار را دست بالا می گیرند و این عمل چندین بار و در بازه های زمانی مختلف انجام می شود که می تواند موجب بروز مشکلاتی نیز گردد .

در ادامه قصد داریم برای بهبود فرایند تشخیص بازار هدف به ۱۰ سوال مهم بپردازیم که پاسخ به آن ها می تواند کمک بسیاری را به مدیران هر کسب و کار بکند پس در ادامه با کاموا همراه باشید .

۱ – چه کسی برای محصول یا سرویس من پول پرداخت می کند؟

در ابتدا بهترین کار این است تا مشخص کنیم محصول یا خدمات ما می توانند چه مشکلی را برای مشتریان حل نمایند . سپس با استفاده از اطلاعات بدست آمده از پاسخ به این سوال می توان مشخص نمود که چه کسانی قرار است این محصول یا خدمات را خریداری کنند .

نکته بسیار مهم در این مورد این است که اگر قرار است مشکل مشتری حل شود ، مشتری نیز باید از آن مشکل با خبر باشد و با آن درگیر باشد که بهترین سرویس آنلاین برای اطلاع از نیاز مشتریان ، سرویس کلمات کلیدی گوگل است که با استفاده از آن از کلمات کلیدی که توسط مشتریان در طول یک دوره زمانی در گوگل جستجو می شود ، اطلاع پیدا کرد .

۲ – چه کسی در حال حاضر از من خرید می کند؟

برای تعیین بازار هدف و نیز راهکارهای قیمت‌گذاری این مسئله اهمیت دارد که بتوانیم تشخیص دهیم در حال حاضر مشتریان ما چه کسانی هستند . برای این کار بهترین روش این است که محصول یا خدماتی را به عنوان تست و یا در برخی موارد به صورت رایگان عرضه کنیم تا مشتریان از آن استفاده و بازخورد های مناسبی را از آن ها دریافت کنید

۳ – آیا من اهدافم را دست بالا گرفته ام؟

بدون شک اینکه فرض کنیم سرویس یا محصولات ما مورد نیاز بیشتر مردم است کار آسانی است اما مهم تر از این فرضیات ، باید بتوانیم دید دقیق تری از نیاز مشتریان به سرویس یا محصول خود داشته باشیم زیرا در نهایت اطلاعات دقیق ما است که می تواند در برنامه ریزی ها کمک بسیاری به ما کرده باشد .

شاید برایتان جالب باشد:  گوگل ادز (Google Ads) چیست و چه کاربردی دارد؟

برای این کار می توانید از گروه های آزمایشی کوچک استفاده کنید تا آن ها بعد از برسی سرویس یا محصول شما نظر خودشان را به صورت صادقانه بیان کنند

۴ – اعضای شبکه اجتماعی من چطور فکر می کنند ؟

زمانی که بر روی شناسایی بازار هدف خود کار می کنید ، ممکن است در بسیاری از موارد به چالش کشیده بشید و یا هزینه های زیادی را پرداخت کنید اما یک راه ساده و رایگان برای دریافت بازخورد های مناسب استفاده از شبکه های اجتماعی است . در این شبکه ها افراد بسیاری علاقه مند هستند تا با صرف زمان ، نظرات خودشان را پیرامون کسب و کار شما بدهند و تلاش می کنند تا با ارسال این بازخورد آن را بهبود دهند زیرا ممکن است خودشان مشتری شما باشند .

۵ – آیا این فرضیات بر پایه دانش و تجربه من است؟

تجربیات شخصی و دانش می تواند باعث شود تا شما به راحتی قبول کنید که بازار هدف خود را شناسایی کرده اید که این امر می تواند بدون تحقیقات واقعی منجر به بروز اشتباهات گردد . برای مثال ممکن است کسب و کار قبلی شما در مورد پرورش اندام بوده باشد و در نتیجه در کسب و کار جدید این فرض رو داشته باشید که همه به اندام خود اهمیت می دهند و بازار هدف خود را بر اساس این دیدگاه تایین کنید اما این یک اشتباه بزرگ است و بدون صحبت با مردم نمی توان به راحتی چنین تصمیماتی را گرفت .

۶ – مدل کسب درآمد من چگونه است؟

تشخیص این که شما چگونه درآمد کسب می کنید می تواند کمک مناسبی برای فهمیدن بازار هدف به شما بکند . در صورتی که کسب و کارتان کوچک است و هنوز درآمد چندانی کسب نکرده باشید ، تشخیص بازار هدف از روی درآمد و نحوه آن کار سختی است .

۷ – چطور محصولات یا خدماتم را به فروش می رسانم؟

راهکار های فروش هم می تواند در تشخیص بازار هدف کسب و کار شما تاثیر زیادی داشه باشد . فروشگاه فیزیکی یا فروشگاه اینترنتی دارید؟ آیا فروش شما محلی است یا در استان و یا در سراسر کشور است؟ به عنوان مثال کسب و کار هایی که فقط دارای فروش اینترنتی می باشند ممکن است دارای مشتریان جوانتری نسبت به کسب و کار هایی با فروشگاه فیزیکی باشند .

شاید برایتان جالب باشد:  ۵ کلیشه بازاریابی اینترنتی که باید از آن ها دوری کنیم

۸ – رقبای شما چطور شروع کرده اند؟

برسی راهکار های فروش رقبا نیز می تواند شما را در تشخیص بازار هدف کمک بسیار کند . اما به این نکته توجه کنید که نباید رویکرد آن ها را در کسب و کار خود کپی نمایید . برای شروع کافی است راهکار های رقبا مورد آنالیز قرار بگیرد و در نهایت تلاش کنید تا راهکار های شما متفاوت از سایر رقبا باشد.

۹ – چطور مشتریانم را پیدا کنم؟

زمانی که شروع به تشخیص مشتریان خود می کنید باید تلاش کنید تا تشخیص دهید که چطور محصولات خود را به طور موثر در دسترس آن ها قرار دهید . برای این کار باید در مورد بازار تحقیق کنید و اطلاعاتی را در مورد شخصیت مشتریان ، موقعیت جغرافیایی و یا حتی الگوی خرید آن ها داشته باشید . در صورتی که قصد دارید محصولات خود را در یک فروشگاه فیزیکی به فروش برسانید باید مطلع شوید که چه تعداد از مشتریان مورد نظر شما در اطراف آن منطقه ساکن هستند .

برای مثال در صورتی که قصد تاسیس یک کافه را در نظر دارید ، بهتر است آن را در حوالی دانشگاه های ، سینما ها و یا تئاتر ها قرار دهید .

اما در صورتی که قصد دارید محصولات را از طریق یک فروشگاه اینترنتی به فروش برسانید ، باید برسی کنید که مشتریان شما از چه سایت هایی بازدید و یا از چه شبکه های اجتماعی استفاده می کنند تا بتوانید با ارائه محتوای مناسب و یا تبلیغات آن ها را جذب نمایید.

۱۰ – آیا امکان توسعه و تغییر بازار هدف انتخابی وجود دارد؟

مدیران برخی از کسب و کار ها پس از گذشت یک زمان مشخص متوجه این خواهند شد که باید برای گسترش کسب و کار و یا بهبود آن بازار هدف خود را تغییر دهند که در صورتی که بازار هدف اولیه منعطف در نظر گرفته شده باشد می توان آن را نیز تغییر داد .

سوالات مشخص شده در متن بالا بسیار کاربردی بوده و پاسخ مشخص به آن ها در کسب و کار های نوپا می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد . در صورتی که عضوی از یک تیم هستید می توانید با مطرح کردن این سوالات در تیم خود ، به نتایج ارزنده ای دست پیدا کنید .

درباره نویسنده

مهرگان

مدیر موفقیت مشتریان در کاموا

نظر شما چیه؟