بازاریابی و فروش

۱۵ ایده بازاریابی برای رونق رستوران شما

نوشته‌ی شادی ملکی

امروزه، چگونگی کشف رستوران شما توسط مشتریان تغییر کرده است. دیگر نمی توان از استراتژی های قدیمی مانند آگهی های تبلیغاتی استفاده کرد تا بر سر زبان ها افتاد.

بازاریابی آنلاین امکانات جدیدی را برای رستوران ها فراهم کرده است تا با پیام های هدفمندتر به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنند. 

شاید تهیه یک برنامه بازاریابی برای اولین بار، اندکی برای صاحب یک رستوران سخت به نظر برسد. ما در این متن ایده های عملی برای چگونگی بهبود رستوران و جذب مخاطبان جدید در حالی که مشتریان موجود را وفادار نگه دارید، آورده ایم.

این ایده ها به کانال ها و انواع بازاریابی های زیر تقسیم می شوند:

  • وب سایت شما
  • موتورهای جستجو
  • شبکه اجتماعی
  • ایمیل و پیامک
  • تبلیغات آفلاین

۱۵ ایده برای تقویت استراتژی بازاریابی رستوران شما

قبل از اینکه مستقیماً به این ایده ها بپردازید، به یاد داشته باشید که هدف شما باید ایجاد یک برنامه بازاریابی واقع بینانه برای رستوران خود باشد.

برخی از پیشنهادات مانند داشتن وب سایتی که اطلاعات مناسب را به افراد بدهد، از جمله ضرورت های بازاریابی برای هر رستوران است. درضمن پیشنهاد نمی کنیم که همه ایده های زیر را یک باره امتحان کنید.

اجرای برخی از استراتژی ها نسبت به سایرین آسان تر خواهد بود، بنابراین باید هم بودجه و هم منابع خود را در نظر بگیرید تا مناسب ترین راهکار ها را برای رستوران خود انتخاب کنید.

بهبود وب سایت رستوران خود

وقتی نوبت به بازاریابی رستوران می رسد، وب سایت شما مکان بسیار مهمی برای شروع کار است.

در واقع وب سایت شما معادل یک ویترین دیجیتالی برای مغازه شما است و اولین دیدی که یک فرد می تواند نسبت به رستوران شما داشته باشد، از این طریق خواهد بود.

بنابراین، نه تنها به ظاهر خوب نیاز دارد بلکه باید طوری طراحی شده باشد که بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

۱) با محتوای خوب، افراد را به سمت خود جذب کنید

اولین راه برای ترغیب مردم به سوی بازدید رستوران شما، عکاسی با کیفیت است. عکس های وسوسه انگیز از غذاها به راحتی می تواند توجه افراد را جلب کند.

بنابراین حتما چند عکس حرفه ای از موارد موجود در منو را در وب سایت خود قرار دهید. اما تنها عکس غذا ها کافی نیست!

مردم دوست دارند فضای رستوران شما را نیز ببینند. بنابراین حتماً عکس هایی را قرار دهید که منعکس کننده احساسی باشد که می خواهید در آن ها ایجاد کنید. اعم از فضای دنج یا یک محیط خاص و جذاب با خدمات درجه یک به مشتری.

علاوه بر تصاویر، یک روش عالی برای معرفی رستوران خود، داشتن یک بخش “درباره ما” است که به خوبی نوشته شده باشد.

این یک فرصت عالی برای آشنا کردن افراد با رستوران شماست. رستوران شما چگونه آغاز به کار کرد؟ چه چیزی باعث منحصر بفردی غذای شما می شود؟ چه چیزی شما را متفاوت می کند؟

همه این موارد به ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان کمک می کند و آن ها را ترغیب می کند که رستوران شما را حتی برای یک بار هم امتحان کنند.

۲) یک منوی جذاب آنلاین طراحی کنید

منوی شما از پر اهمیت ترین موارد در وب سایت رستوران شماست. تمامی افراد قبل از انتخاب یک رستوران، منو آن را با دقت بررسی می کنند.

در اینجا چند نکته برای منوی آنلاین شما آورده شده است:

  • به جای استفاده از PDF، یک صفحه از وب سایت خود را به منو خود اختصاص دهید. این امر دسترسی را آسان تر می کند، به ویژه برای کاربران تلفن همراه که علاقه چندانی به بارگیری موارد ندارند. بعلاوه خواندن PDF ها در دستگاه های تلفن همراه بسیار دشوار است.
  • به اطلاعات کلیدی مانند قیمت و توضیحات مختصرهر غذا توجه داشته باید، افراد حوصله توضیحات طولانی را ندارند.
  • چند تصویر از محبوب ترین غذاهای خود را به منو اضافه کنید.
  • منو خود را به روز نگه دارید تا افراد هنگام مشاهده آن زده نشوند

۳) آن را کاربر پسند کنید

اگر بازدیدکنندگان نتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند، داشتن یک وب سایت زیبا فایده ای ندارد.

اطمینان حاصل کنید که وقتی کسی به سایت شما سر می زند، بلافاصله متوجه شود رستوران شما چگونه است. به عنوان مثال، در وب سایت رستوران خود علاوه بر غذا، اطلاعات مفیدی مانند جزئیات تماس، ساعات کار و مکان را نیز لحاظ کنید.

برای هدایت بازدیدکنندگان به صفحات کلیدی مانند منوی خود، از یک پیمایش سایت ساده استفاده کنید. در همین حال، دکمه های فراخوان می توانند مهمترین بخش ها را نمایان کنند.

همچنین برای اینکه مشتریان را از دست ندهید، اطمینان حاصل کنید که آن ها بتوانند حتی الامکان از طریق وب سایت شما کار خود را انجام دهند نه اینکه مجبور به تماس شوند.

به عنوان مثال، رزرو آنلاین برای رزرو سریع و آسان میز را ارائه دهید. حتی می توانید از یک ابزار گفتگوی زنده استفاده کنید تا افراد بتوانند مستقیماً از وب سایت شما برای هرگونه سوال با شما تماس بگیرند.

۴) سفارشات آنلاین ارائه دهید

حتی قبل از شیوع ویروس کرونا، محبوبیت تحویل آنلاین غذا رو به افزایش بود. اکنون تحقیقات نشان می دهند این روند تقریباً دو سال است که به طرز عجیبی سرعت گرفته است.

بنابراین، اگر قبلاً تحویل آنلاین را امتحان نکردید، اکنون زمان آن رسیده که دست به کار شوید. مشارکت با یک سرویس تحویل مانند اسنپ فود، می تواند انتخاب مناسبی برای شماست.

۵) یک وبلاگ راه اندازی کنید

هنگامی که اصول وب سایت رستوران خود را در نظرگرفتید، یکی از راه های افزودن ارزش بازاریابی، راه اندازی یک وبلاگ است. این کار می تواند بستری را برای اشتراک اخبار مانند تبلیغات آینده، تغییر در منو شما و رویدادها ارائه دهد. 

وبلاگ همچنین ابزاری ارزشمندی برای افزایش رتبه بندی وب سایت شما در موتورهای جستجو است. چرا که این موتورها از سایت هایی که به طور منظم با محتوای جدید به روز می شوند، حمایت می کنند. 

رتبه بندی در موتورهای جستجو

هنگامی که وب سایت خود را کامل کردید، باید اطمینان حاصل کنید که تمامی افراد آن را پیدا می کنند و نه فقط کسانی که از قبل رستوران شما را می شناختند.

از خود بپرسید اولین کاری که هنگام پیدا کردن یک رستوران انجام می دهید، چیست؟ بسیاری از ما مستقیماً به گوگل مراجعه خواهیم کرد. در حقیقت، وقتی نوبت به جستجوی محصولات، خدمات و… می رسد، از هر ۵ نفر چهار نفر به موتورهای جستجو روی می آورند.

بنابراین، اگر بتوانید رستوران خود را در نتایج جستجوی مرتبط نشان دهید، می توانید مخاطبان خوبی را به دست بیاورید.

بازاریابی رستوران در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی سبب می شوند تا رستوران ها بتوانند به طور مستقیم با مشتریان فعلی و بالقوه خود ارتباط برقرار کنند.

در این قسمت از متن برخی از ایده ها در مورد چگونگی استفاده از شبکه های اجتماعی آورده شده است.

شاید برایتان جالب باشد:  راه اندازی و مدیریت کسب و کار - مقالاتی که باید بخوانید

۶) در اینستاگرام فعال باشید

بازاریابی اینستاگرامی برای رستوران ها، گزینه کاملا مناسبی است. چرا که همه چیز در مورد رستوران ها به محتوای بصری خلاصه می شود.

به همین دلیل اینستاگرام به یک بستر مناسب برای به اشتراک گذاری بهترین عکس های غذایی رستوران ها تبدیل شده است. بعلاوه استفاده درست از هشتگ ها در اینستاگرام میتواند به شناخته شدن شما توسط افراد، کمک ویژه ای بکند.

هنگام قرار دادن پست ها، حتما دقت کنید که عکس ها از نظر رنگ بندی و نحوه عکاسی از غذا، با یکدیگر همخوانی داشته باشند. با این کار صفحه رستوران شما تمیز و حرفه ای به نظر می رسد.

۷) بازاریابی ویدیویی را امتحان کنید

شما می توانید با افزودن محتوای ویدیویی به صفحه خود، محتوا خود را ارتقا دهید. فیلم ها می توانند نمای قابل لمس تری از رستوران شما به افراد نشان دهند و میزان جذابیت آن را چند برابر کنند.برای کسب اطلاعات بیشتر از بازاریابی ویدئویی اینجا کلیلک کنید.

به جای استفاده از عکس ثابت، ویدیو کوتاهی از غذای خود را به اشتراک بگذارید. برای مثال، ویدیو کسی که در حال سس ریختن برروی غذا شماست و یا ویدیو کسی که در حال برش قسمتی از غذای شماست.

با استفاده از قابلیت استوری اینستاگرام می توانید فیلم های کوتاه خود را به اشتراک بگذارید. یا حتی می توانید از رستوران خود لایو بگیرید.

به عنوان مثال، با کارمندان خود گپ بزنید یا فضای رستوران خود را در صفحه به مخاطبان نشان دهید.

یک ویدیوی تجاری از رستوران خود بسازید. این کار نه تنها به عنوان محتوای رسانه های اجتماعی بلکه به عنوان روشی برای معرفی رستوران در وب سایت شما نیز مفید خواهد بود.

۸) مخاطبان خود را درگیر محتوای تولید شده توسط کاربر کنید

در حالی که ایجاد محتوای جذاب برای مخاطبان شما باید در استراتژی شبکه های اجتماعی رستوران شما نقش اساسی داشته باشد، شما همچنین باید راه هایی برای دسترسی به افراد جدید پیدا کنید.

اما مشتریان شما هم می توانند از طریق آنچه محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) نامیده می شود به شما کمک کنند.

در شبکه های اجتماعی، UGC به طور معمول به شکل پست از طریق نظرات و بازخورد های افراد قرار داده می شود. به عبارتی شبیه به انتقادات و تبلیغات کلامی است در فضای مجازی است.

این پست ها می توانند به شما کمک کنند مخاطبان جدیدی را که قبلاً شما را دنبال نمی کردند، جذب کنید.چرا که مردم نیز بیش از هرچیز به  محتوای خارجی و نظرات افراد اعتماد دارند.

۹) از فودبلاگرها و اینفلوئنسرها استفاده کنید

برای اینکه UGC خود را به سطح معقولی برسانید، می توانید از کسانی کمک بگیرید که دارای فالوئرهای بیشتر و شهرت خوبی برای تاثیرگذاری باشند.

نیازی نیست که این فرد لزوما یک آدم مشهور درجه یک باشد. در عوض درباره بلاگرها و اینفلوئنسرها حاضر در منطقه خود که درباره مکان های غذایی محلی محتوا ایجاد می کنند، تحقیق کنید.

سپس در ازای به اشتراک گذاشتن تجربه خود در رستوران شما با مخاطبان شان، آن ها را برای یک وعده غذایی رایگان دعوت کنید.

ایمیل و بازاریابی پیامکی

ایمیل و پیامک کانال های بازاریابی موثری برای رستوران ها هستند زیرا به شما امکان می دهند مستقیماً از طریق صندوق ورودی آن ها به مشتریان دسترسی پیدا کنید تا ارتباطات شخصی بیشتری ایجاد شود.

اگر به دنبال راه حلی برای شروع ارسال ایمیل به مخاطبین خود هستید، پاکت به شما این امکان را می دهد از یک سیستم عامل ایمیل با ویژگی هایی مانند شخصی سازی و اتوماسیون برای کارآمدتر کردن آن ها ایجاد کنید.

۱۰) یک لیست مخاطب ایجاد کنید

قبل از اینکه به فکر محتوای کمپین های خود باشید، ابتدا باید لیستی از افرادی که می توانید با آن ها ارتباط بگیرید را ایجاد کنید.

وقتی از مردم می خواهید برای دریافت اطلاعات از شما ثبت نام کنند، باید برای آن ها دلیل بیاورید.

به عنوان مثال، آیا آن ها اولین کسی هستند که در مورد موارد جدید منو اطلاعاتی کسب می کنند؟ آیا تبلیغات اختصاصی برای آن ها ارسال می کنید؟ یا آیا آن ها محتوای داخلی مانند دستور العمل ها را دریافت می کنند؟

هر آنچه برای مشترکان در نظر گرفته اید، حتماً بر مزایای آن ها در هنگام ثبت نام مخاطبان بیشتر تأکید کنید.

مرحله بعدی افزایش روش های متفاوت ثبت نام است. شما باید گزینه های متفاوتی را در اختیار مخاطبین بگذارید تا با هرکدوم که امکان دارند ثبت نام کنند. این شامل:

  • افزودن فرم و یا پاپ آپ به وب سایت خود
  • درخواست ثبت نام در مراحل رزرو آنلاین

به یاد داشته باشید که هنگام جمع آوری و استفاده از داده های مخاطب، اصول اخلاقی مربوط به محافظت از داده ها را رعایت کنید. 

۱۱) ارسال خبرنامه های ایمیلی

هنگامی که لیستی از مخاطبین را ایجاد کردید، بایستی ایمیل های منظمی برای آن ها ارسال کنید تا رستوران خود را در ذهن آن ها پررنگ نگه دارید. این کار را می توانید از طریق قالب خبرنامه ای که در فواصل معین ارسال می شود، انجام دهید.

 ارائه ارزش از جمله موارد مهم در ارسال ایمیل است تا مشترکان به باز کردن و خواندن ایمیل های شما ادامه دهند. محتوا می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • به روزرسانی های منو
  • رویدادهای آینده
  • تبلیغاتی که در حال اجرا هستید
  • لینک های پست وبلاگ خود (اگر دارید)

به جای درج کلیه اطلاعات در ایمیل خود،  از دکمه های فراخوان استفاده کنید تا خوانندگان علاقه مند بتوانند با کلیک بر روی آن ها اطلاعات بیشتری کسب کنند.

۱۲) یک کمپین خودکار ایمیل اجرا کنید

ایمیل مارکتینگ شما هنگامی که پیامی را برای گیرنده تنظیم می کنید، به طرز چشمگیری بهبود خواهد یافت. اما این بدان معنا نیست که شما باید ایمیل های خود را یکی یکی ارسال کنید.

با استفاده از نرم افزار اتوماسیون ایمیل می توانید پیام های مربوطه را در زمان مناسب برای مشترکان جداگانه ارسال کنید.

یک مثال ساده برای شروع با کارایی خوب در رستوران ها، ایمیل تولد است. تمام کاری که شما باید انجام دهید جمع آوری روزهای تولد مشترکین هنگام ثبت نام و سپس تنظیم ایمیل های خودکار برای ارسال پیام در تاریخ مشخص شده است.

ایمیل شما می تواند گیرنده را با استفاده از ارائه تخفیف و یا هدیه، ترغیب به خرید از رستوران شما بکند.

۱۳) به مشتریان خود پیامک دهید

در حالی که ایمیل کانال خوبی برای محتوای بصری بیشتر و طولانی تر است، رستوران ها می توانند از بازاریابی پیامکی برای پیام های کوتاه و جلب توجه استفاده کنند.

به عنوان مثال، می توانید متنی را برای مخاطبین خود ارسال کنید تا در مورد تبلیغاتی که اجرا می کنید به آن ها اطلاع دهید.

ایده های تبلیغاتی رستوران

در حالی که تاکنون تمرکز شما بر روی استراتژی های بازاریابی آنلاین برای رستوران ها بوده است، در زیر برخی از ایده های تبلیغاتی است که می توانید در رستوران خود اجرا کنید.

اما همچنان می توانید از کانال های دیجیتال مانند شبکه های اجتماعی و ایمیل برای تبلیغ رستوران خود استفاده کنید.

۱۴) یک برنامه وفاداری را شروع کنید

چالش شما به عنوان صاحب رستوران فقط این نیست که افراد تنها برای یک بار در رستوران شما غذا بخورند، بلکه باید دوباره آن ها را برگردانید.

متاسفانه با وجود فضای رقابتی همیشه نمی توانید این کار را فقط با غذای خوب انجام دهید. پاسخ شما یک برنامه وفاداری است که به مشتریان برای بازگشت دوباره، انگیزه بدهد.

 اکنون ابزارهای دیجیتالی مفیدی وجود دارد که می توانید برای مدیریت برنامه وفاداری خود روی آن ها سرمایه گذاری کنید.

۱۵) تبلیغات با مضمون تعطیلات ایجاد کنید

تعطیلات در طول سال یک فرصت مهم بازاریابی را برای رستوران شما فراهم می کند. زیرا می توانید با تبلیغات مربوط به این مراسم، تعداد افراد بیشتری را به رستوران خود بیاورید.

یک گزینه این است که منوی خود را با افزودن غذاهای ویژه فصلی که می توانید در تعطیلات مختلف تبلیغ کنید، تنظیم کنید.

بعلاوه می توانید منوهای مشخصی را با قیمت های مناسب تهیه کنید تا افراد بتوانند در وعده های غذایی مخصوص و مراسم های خاص مانند سال نو و.. هم غذا بخورند.

روش دیگر برای کسب درآمد اضافی در حوالی تعطیلات، فروش کارت های هدیه است. این مزیت به شما کمک می کند تا به افراد جدید که ممکن است در آینده به مشتری وفادار شما تبدیل شوند، دسترسی پیدا کنید.

در حالت ایده آل و همچنین به منظور افزایش فروش در رستوران شما، مشتریان باید بتوانند کارت های هدیه دیجیتال را از طریق وب سایت شما خریداری کنند. به این ترتیب خریداران می توانند بدون نیاز به مراجعه به رستوران شما یک کارت هدیه بخرند.

برنامه بازاریابی رستوران خود را شروع کنید

اکنون شما باید ایده های زیادی برای شروع استراتژی بازاریابی رستوران خود داشته باشید. حتماً مجموعه از این موارد را در برنامه خود بگنجانید تا بتوانید به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید. 

درباره نویسنده

شادی ملکی

نظر شما چیه؟