بازاریابی و فروش کار از خانه

۱۰ روش ساده برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی

نوشته‌ی امیرسینا

اینترنت و رفتار خرید مشتریان به اندازه‌ای تغییر کرده است که ابتدا همه چیز را از میوه تا تلویزیون اول مقایسه میکنند و سپس تصمیم به خرید میگیرند. افزایش درخواست و نیاز به خرید اینترنتی به اندازه‌ای بوده که موفقیت شرکت‌هایی بزرگی مانند دیجی‌کالا یا فروشگاه‌های اینرتنتی کوچک‌تر را به همراه داشته است. اما مهم است که به خاطر داشته باشید افزایش فروش لزوما به معنای افزایش هزینه‌های کسب‌و‌کار اینترنتی نیست و با تغییرات کوچک و ساده هم میتوان این افزایش را تجربه کرد.

این پست شامل ۱۰ روش ساده برگرفته از فروشگاه‌های بزرگ و کوچک اینترنتی است که میتوانید برای افزایش فروشگاه‌اینترنتی خود از آن‌ها استفاده کنید.

۱ـ از اینستاگرام استفاده کنید

براساس یک تحقیق انجام شده در آمریکا میانگین خرید مشتریان از اینستاگرام در هر فروش ۶۵ دلار است که دومین منبع فروش اینترنتی در آمریکا حساب میشود. شاید در ایران این رقم به این اندازه زیاد نباشد اما باز هم اینستاگرام به دلیل کم‌هزینه بودن (عدم پرداخت هزینه برای اشتراک و دیگر هزینه‌ها) یکی از بهترین محل‌ها برای شروع فروش اینترنتی و کسب‌درآمد است.

جالب است بدانید در یک تحقیق دیگر هم مشخص شده اینستاگرام از همه‌ی پلتفرم‌های اینترنتی دیگر ۲۵درصد بیشتر مشتری را درگیر برندها میکند و برای آنها مشتریان بیشتری فراهم می‌آورد.

اگر در اینستاگرام از هشتگ مناسب٬ فیلترهای تصویر مناسب و زمان‌بندی دقیق داشته باشید میتوانید انتظار دنبال‌کننده‌های فعال و خوبی در اینستاگرام داشته باشید که میتوانید کم کم آنها را به فروشگاه اینترنتی خود منتقل کنید.

۲ـ استفاده از سیستم‌های فروشگاه ساز

یکی از بزرگترین مشکلات افرادی که میخواهند طراحی و پیاده‌سازی یک فروشگاه اینترنتی خوب است. پیداکردن افراد مناسب برای پیاده‌سازی سیستم یا انتخاب از میان سرویس‌های موجود یک پروسه‌ی سخت و زمان‌بر است. بماند که افرادی هم هستند که ترجیح میدهند چرخ از ابتدا اختراع کنند پس تصمیم به پیاده‌سازی همه‌چیز از صفر میگیرند و همین باعث میشود چندین ماه عقب بیوفتند و هزینه‌های سنگینی در ابتدای راه کسب‌و‌کار اینترنتی خود متحمل شوند.

سیستم‌های آماده فروشگاه ساز یک راه‌حل مناسب برای افرادی است که در ابتدای راه خود هستند. این سیستم‌ها اکثر مشکلات شما را حل میکنند و به جای شروع از صفر میتوانید از چندقدم جلوتر شروع کنید.

اگر میخواهید فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید میتوانید همین‌حالا عضو فروشگاه ساز کاموا شده و ۱۴ روز رایگان استفاده کنید.

همین حالا عضو شوید

۳ـ تحقیق و پیش‌بینی بازار انجام دهید

اگر توانایی این را دارید که محصولات جدید اضافه کنید و تنوع بیشتری داشته باشید پس لازم است ابتدا تحقیق و اندازه‌گیری بازار انجام دهید تا مطمئن شوید پتانسیل لازم وجود دارد.

شاید برایتان جالب باشد:  قیف فروش (Sales Funnel) چیست و چه کاربردی دارد؟

روش‌های زیادی برای بررسی بازار وجود دارد میتوانید براساس Google Trends یا ترندهای شبکه‌های اجتماعی ظرفیت بازار را متوجه شوید.

۴ـ محصول رایگان

همه‌ی ما از چیزهای رایگان لذت میبریم٬ حتما شده به هایپرمارکت‌ها بروید و صف آدم‌هایی را ببینید که برای نمونه‌ی رایگان صف کشیده‌اند. این ویژگی خاص ایران یا کشور خاصی نیست هرکسی در هرجای دنیا از این که هدیه یا یک چیز رایگان دریافت کند لذت میبرد. یکی از استراتژی‌های ساده اما موثری که میتوانید در فروشگاه خود پیاده کنید محصول رایگان است.

اگر فروشگاه محصولات فیزیکی دارید٬ میتوانید با خرید هر محصول یک مصحول رایگان هم خودتان قرار دهید. اگر فروشگاه محصولات دیجیتال دارید با هر دانلود میتوانید یک فایل رایگان دیگر هم در اختیار کاربران قرار دهید.

به‌خاطر داشته باشید ارزش مادی محصول رایگان بسیار کم‌اهمیت‌تر از ارزش معنوی آن است.

۵ـ همکاری تجاری

شاید بزرگترین مشکل کسب‌وکارهای نوپا عدم توانایی پرداخت هزینه‌های زیاد برای بازاریابی باشد. این کسب‌وکارها برای هر هزارتومانی که هزینه میکنند برنامه دارند و تبلیغات زیاد و پرهزینه یعنی کم‌تر شدن بودجه ی بخش‌های دیگری که شاید اولویت بالاتری داشته باشند. یک راه‌حل برای این مشکل همکاری تجاری است.

در همکاری تجاری شما از پتانسیل دوستان و همکاران خود استفاده میکتید و در کنار آنها محصول خود را تبلیغ میکنید. یک‌نمونه از همکاری تجاری٬ همکاری بین دیجی‌کالا و دن‌اکسیر است که در بسته‌های ارسال شده توسط دیجی‌کالا آدامس‌های خود را قرار میدهد.

۶ـ استفاده از تصاویر باکیفیت بالا

یک مساله‌ی مهم در فروش اینترنتی٬ تصاویر است. اکثر مدیران فروشگاه‌ها فراموش میکنند که با ترغیب مشتریان به خرید اینترنتی عملا شانس مشاهده و لمس محصول را از مشتری گرفته‌اید و همین باعث میشود اعتماد آنها به محصول کمتر و سخت‌تر شود. پس تصویر باکیفیت حداقل امکانی است که شما باید برای خریداران فراهم آورید.

اگر برای انتخاب تصویر مشکل دارید و دسترسی به تصاویر باکیفیت برای فروشگاه‌ خود و بنرهای کالکشن‌ها ندارید این پست ما در مورد ۲۲ سایت برای پیدا کردن تصاویر باکیفیت را بخوانید و Bookmark کنید.

۷ـ ایجاد کالکشن محصولات

اگر فکر میکنید صرف این که محصولی را در فروشگاه خود قرارداده‌اید کافی است٬ کاملا اشتباه است. اکثر مشتریان با ورود به فروشگاه به دنبال مجموعه‌ها یا کالکشن هستند. به بیان دیگر مشتریان تنها میدانند چه نوع محصول میخواهند (لباس تابستانی٬ کفش یا …) و تصور دقیقی از ویژگی‌های محصول مورد انتظار خود ندارند.

یک روش مهم و موثر برای ترغیب بازدیدکننده‌ها به خرید استفاده از کالکشن‌ها است. با ایجاد کالکشن‌های موضوعی و مناسبتی عملا شما شانس تبدیل بازدیدکننده به خریدار را چندین برابر افزایش میدهید. اگر از فروشگاه ساز کاموا استفاده میکنید بخش دسته بندی دقیقا امکان ایجاد کالکشن را به شما میدهد.

شاید برایتان جالب باشد:  ابزار های جدید کسب‌و‌کار در اینستاگرام

۸ـ قالب‌های سازگار با موبایل و تبلت (Responsive)

میخواهیم تاثیر سازگاری با تبلت و موبایل را از ۲ زاویه بررسی کنیم تا به اهمیت آن پی‌ببرید:

الف) یکی از تاثیرات این نوع طراحی٬ تاثیر آن بر موتورهای جستجو یا سئو (SEO) است. سال گذشته گوگل الگوریتم‌های موتورهای جستجو خود را آپدیت کرد و اعلام کرد که طراحی سازگار با تبلت و موبایل یا ریسپانسیو یکی از فاکتورهای آنها شده. در همین راستا وبسایت‌هایی که ریسپانسیو طراحی شده باشند در نتایج جستجو با تگ Mobile Friendly در نتایج جستجو نمایش داده میشوند. توجه داشته باشید در کسب‌وکارهای نوپا و درحال رشد سئو یکی از اصلی‌ترین کانال‌های بازاریابی و فروش است. و نیازی به هیچ هزینه‌ی مادی‌ای هم ندارد.

ب) زاویه‌ی دیگری که تاثیر ریسپانسیو را بررسی کرد تاثیر آن در فرآیند خرید کاربران است. آمار استفاده ایرانیان از موبایل و تبلت و همچنین ظریب نفوذ اینترنت در موبایل شاهد رشد سریعی بوده که همه دلیلی هستند بر این که رفتار مصرف ایرانیان به سمت استفاده از موبایل و تبلت در حال حرکت است و طراحی ریسپانسیو دیگر یک ویژگی نیست و به نیاز تبدیل شده است.

۹ـ ارتباط با مشتریان

در پست تاثیر روابط با مشتریان در فروش توضیح دادیم که روابط عمومی و به طورکلی سیستم‌های CRM میتوانند تاثیر بسزایی در افزایش فروش یک فروشگاه داشته باشند. ارتباط مستمر با مشتریان و ارائه خدمات پس از فروش مناسب یکی از روش‌های بدون هزینه برای افزایش فروش و کسب‌درآمد بیشتر از فروشگاه اینترنتی است.

۱۰ـ کمپین‌های تبلیغاتی مناسبتی و فصلی

طراحی کمپین‌های تبلیغاتی کاری سخت و زمان‌بر است. سخت‌ترین بخش‌ هم زمانی است که به دنبال یک ایده‌ی مناسب برای کمپین هستید. ایده‌های مناسبتی و فصلی روش‌هایی هستند که میتوانید از آنها کمپین‌های تبلیفاتی موفقی ایجاد کنید. به جای جشن گرفتن یک روز و تخفیف در یک روز خاص٬‌برنامه ریزی کنید و در چند روز برنامه‌ی تبلیغاتی خود را اجرا کنید.

چند ایده که میتوانید استفاده کنید:

  • کمپین شروع مدرسه
  • کمپین عید نوروز
  • کمپین جشن‌های خاص ایران(سپندارمزگان و … )
  • تولد و اعیاد مذهبی

اگر میخواهید فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید میتوانید همین‌حالا عضو فروشگاه ساز کاموا شده و ۱۴ روز رایگان استفاده کنید.

همین حالا عضو شوید

درباره نویسنده

امیرسینا

امیرسینا هستم٬ مدیر بخش بازاریابی کاموا. علاقه زیادی به کتاب چه مربوط به حوزه‌ی کاری و چه غیر مرتبط دارم. برای تمرکز در زمان کار هم فقط باید هدست تو گوشم باشه اگر نه خیلی سریع حواسم پرت میشه. بلاگ‌نویسی یکی از علایق قدیمی من هست و زمانی که دارم پست مینویسم انگار دارم بخشی از خودمو منتقل میکنم برای همین پست ها و مفید بودنشون برام خیلی مهمه.

۳ دیدگاه

  • درود بر شما مقاله بسیار ارزشمندی بود
    البته در کنار این نکات از پکیج های سایت های modiresabz و memberco به خوبی می شه استفاده کرد
    به نکات واقعا کلیدی اشاره شد ممنونم از نویسنده برای تهیه این پست ارزشمند

نظر شما چیه؟