تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک چیست؟

نوشته‌ی مهرگان

به فکر راه اندازی کسب و کار خود در اینترنت هستید؟ میخواهید فروشگاه اینترنتی برای محصولا خود راه بیندازید؟ اگر پاسخ مثبت است٬ به جمع هزاران کارآفرینی که میخواهند کسب‌و‌کار خود را به کمک اینترنت متحول کنند خوش‌آمدید. به این نوع فعالیت تجارت الکترونیک یا Ecommerce میگویند.

 

مفهوم اساسی تجارت الکترونیک به فعالیت‌هایی اشاره دارد که به خرید و فروش وسایل یا خدمات از طریق اینترنت مشغول هستند.

این که تجارت الکترونیک اولین بار کی شروع شده٬ یا روی چه سیستمی بوده شاید موضوعات تکراری باشند ما در این پست میخواهیم خیلی کوتاه اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم تا تصمیم مهم را بگیرید٬ آیا این نوع کسب و کار به درد من میخورد یا نه؟

مزیت‌های تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک مزیت‌های فراوانی دارد اما از میان آنها مهم ترینشان دسترسی ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته است. فروشگاه اینترنتی مانند یک فروشگاه فیزیکی زمان کاری ندارد و همین باعث میشود در هر ساعت شبانه‌روز مشتریان بتوانند سفارش‌های خود را ثبت کرده و توسط اتوماسیون شما پردازش شوند.

یکی دیگر از مزیت‌های فروشگاه اینترنتی دسترسی به مشتریان تازه است. شاید شما از افرادی باشید که تلگرام و اینستاگرام را به عنوان پلتفرم‌های جذب مشتری و فروش انتخاب کرده اید و درآمد خوبی هم دارید اما تا به حال فکر کرده‌اید که مخاطبین این شبکه‌ها محدود هستند و امکان پیدا کردن مشتریان تازه در آن بسیار سخت و پرهزینه است؟

تبلیغ در صفحات اینستاگرام یا تلگرام برای افرادی که به تازگی این کار را شروع کرده اند بسیار پرهزینه و ناآشنا است اما به کمک فروشگاه اینترنتی شما هیچ نیازی به هزینه‌ی جداگانه ندارید. فروشگاه اینترنتی یعنی دسترسی به مشتریانی کهاسم شما را هم تاحالا نشنیده‌اند٬ ممکن است سوال کنید چطور؟ بسیار ساده است.

براساس آمار چیزی حدود ۷۰ درصد بازدیدهای فروشگاه‌های اینترنتی از طریق موتورهای جستجو به دست می‌آید.

موتورهای جستجو منبع بی‌پایان بازدیدکننده هستند٬ بازدیدکننده‌هایی که دنبال یک محصول خاص هستند و هیچ تفکر خاصی در مورد گزینه‌های موجود ندارند و هرچیزی که نتایج جستجو به آنها نشان دهد را به عنوان بهترین گزینه انتخاب میکنند. حالا تصور کنید شما در بالای این نتایج حضور داشته باشید٬ این یعنی یک انفجار بزرگ در فروش!

شاید برایتان جالب باشد:  ۶ راهکار برای رونق کسب‌و‌کارهای کلاسیک در عصر دیجیتال

معایب تجارت الکترونیک

هر تغییر در فضای کسب و کار در کنار مزیت‌هایی که دارد معایبی نیز دارد٬ این شما هستید که تصمیم نهایی را میگیرید و میتوانید کسب و کار خود را متحول کنید. تجارت الکترونیک نیز از این قانون مبرا نیست و در کنار مزیت‌های بزرگی که دارد معایبی نیز دارد.

یکی از اصلی‌ترین معایب تجارت الکترونیک خدمات پس از فروش است. زمانی که مشتری وارد مغازه لباس فروشی میشود میتواند در حین صحبت با فروشنده و دریافت نظرات وی از میان گزینه‌های موجود یکی را انتخاب کند. این اتفاق برای مغازه کامپیوتر فروشی هم میوفتد٬ شاید مشتری هیچ تصوری از گزینه‌هایی که دارد نداشته باشد اما فروشنده‌ی حرفه‌ای با معرفی تمام گزینه‌ها میتواند وی را به سمت بهترین و پرسودترین گزینه سوق دهد. اما این اتفاق در فروشگاه های اینترنی نمیوفتد.

اگر بخواهید برای هر فردی که وارد سایت میشود یک مسئول فروش قرار دهید باید هر روز تیم خود را بزرگتر کنید چون سرعت رشد فروشگاه‌های اینترنتی بسیار بالاتر از مغازه است. عدم وجود یک فروشنده برای هر فرد یکی از دلایلی است که کاربران را در مورد خرید اینترنتی به شک میاندازد. به خاطر داشته باشید که خدمات پس از فروش و مشاوره‌ی در زمان خرید یکی از اصلی ترین دلایل مشتریان برای خرید یا عدم خرید از یک برند یا فروشگاه خاص است.

لمس نکردن یا از نزدیک ندیدن محصول یکی دیگر از مشکلات فروشگاه اینترنتی است. گروهی از خریداران هستند که تنها زمانی حس خوبی به خرید دارند که محصول را از نزدیک ببینند و بعد تصمیم به خرید بگیرند٬ این گروه از افراد قطعا بسیار سخت تر به فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد میکنند چون نمیتوانند آن را لمس کنند. البته با ارائه قیمت های رقابتی میتوانید مشتریان مشابه را قانع کنید که محصول مورد نظر خود را در مغازه‌ها انتخاب کنند اما از فروشگاه شما خرید کنند.

شاید برایتان جالب باشد:  ۴ استراتژی اصلی برای قیمت‌گذاری محصولات فروشگاه اینترنتی

اگر تصمیم به راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی دارید٬ ما فروشگاه ساز کاموا را به شما پیشنهاد میکنیم. همین حالا ۳۰ روز رایگان فروشگاه ساز ما را امتحان کنید.

درباره نویسنده

مهرگان

مدیر موفقیت مشتریان در کاموا

نظر شما چیه؟