کار از خانه

شرکت‌های موفق در دورکاری را بشناسید!

نوشته‌ی فاطمه عربگری

به طور کلی در کسب‌وکارهای آنلاین همراه با پیشرفت و تغییر فرهنگ کار کردن، نیروهای کار به سمت دورکاری پیش می‌روند، به شکلی که اعضای تیم به صورت مستقل و آزاد در نقاط مختلف کار می‌کنند. با این حالایجاد هر تغییری در روش‌های روتین کار کردن، ناخودآگاه با احساس ترس و دلواپسی همراه است، اما خوشبختانه تعداد زیادی شرکت وجود دارند که دورکاری را با موفقیت کامل انجام می‌دهند. تجربیات بهترین‌های آنها را در این مقاله می‌خوانید. با کاموا همراه باشید.

Automattic

شرکت Automattic از اولین‌ شرکت‌هایی است که در شکل گیری فرهنگ دورکاری و هموار کردن این مسیر نقش مهمی داشته است. این شرکت با ارزش ۱ میلیارد دلار توسعه‌ی  https://wordpress.com  و مجموعه‌ای از سرویس‌ها و محصولات برای کاربران Worldpress را بر عهده دارد و ۲۴٪ کل وبسایت‌های فضای اینترنت از آن قدرت می‌گیرند. ۴۰۰ کارمند این شرکت در ۴۰ کشور مختلف دنیا پراکنده شده‌اند، دفتر مشترک ندارند و از ایمیل استفاده نمی‌کنند.

به گفته‌ی مدیر عامل اجرایی این شرکت  Matt Mullenweg این بسیار شگفت‌انگیز است که بتوانی با استعدادترین نیروها را جذب و استخدام کنی بدون نیاز به اینکه در نیویورک یا سانفرانسیسکو مستقر باشند.

اما چگونه توانسته‌اند تیم به این بزرگی، که در نقاط مختلف دنیا پراکنده هستند را مدیریت کنند و همه‌ی اعضای تیم شاد و موفق باشند؟ تمرکز روی ارتباطات آزاد و ساده اما پربازده! به جای ایمیل، از چت و بلاگ داخلی به اسم P2 استفاده می‌کند که نسخه‌ی Google Alerts خودش را دارد و با استفاده از آن کارمند‌ها می‌توانند دائما در جریان کارها قرار بگیرند، بدون اینکه نیاز باشد دائما همه‌ی کارهایی که انجام می‌شود را شخصا پیگیری کنند.

شرکت Automattic  حتی بدون انجام یک مصاحبه‌ی صوتی کارمندانش را استخدام می‌کند! باورکردنی نیست، نه؟ اما مراحل استخدام به این شکل است:

  • مدیر عامل اجرایی رزومه‌ها را بررسی می‌کند.
  • مسئول استخدام برای داوطلبان واجد شرایط پیام تأیید می‌فرستد.
  • در مرحله‌ی بعد از طریق Skype با آنها تماس می‌گیرد، همچنین پرسش‌هایی را از طریق چت همین برنامه با آنها مطرح می‌کند.
  • داوطلبان پروژه‌ای آزمایشی را انجام می‌دهند و بابت آن هزینه‌ دریافت می‌کنند.
  • در آخر مدیرعامل اجرایی برای بازبینی مصاحبه‌ی نهایی را از طریق Skype با داوطلبین انجام می‌دهد.

شرکت‌های موفق در دورکاری را بشناسید!

دلایل دیگر برای موفقیت Automattic :

  • فراهم کردن بهترین ابزارها و وسایل مورد نیاز برای انجام کارها
  • پرداخت هزینه‌ای برای بهبود بخشیدن و تکمیل دفتر کار آنها در منزل
  • این امکان را فراهم می‌کنند که همه‌ی تیم‌ها بتوانند در هر زمانی و در هرجایی که می‌خواهند یکدیگر را ملاقات کنند و در رابطه با ایده‌های جدید و مسایل کاری جلسه داشته باشند.
  • یک بار در سال همه‌ی اعضای تیم برای “Grand meetup” در یک مکان زیبا دور هم جمع می‌شوند.
  • هر شخصی برنامه ریزی شخصی خودش را دارد.
شاید برایتان جالب باشد:  ۱۰ روش ساده برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی

Buffer

شرکت Buffer یکی دیگه از شرکت‌های موفق در زمینه‌ی دورکاری است که از یک تیم ۴۰ نفره تشکیل شده و در نقاط مختلف دنیا با منطقه‌های زمانی مختلف پراکنده هستند. برای Buffer داشتن نیروی کار در مناطق زمانی مختلف به این معنی است که در هر ساعتی از شبانه روز یکی از اعضای تیم برای پاسخ‌گویی به مشتری در دسترس است.

تیم بافر برای موفقیت بیشتر و راضی و کارآمد نگه‌ داشتن همه‌ی اعضای تیم، ابزارها و منابع مورد نیاز آنها را فراهم کرده است. این منابع و امکانات شامل لپ‌تاپ، ابزارهای خواندن e-Book و Speak.io برای برگزاری ویدئو کنفرانس‌ها با سرعت بسیار بالا، Timezone.io برای اینکه همه در جریان باشند که اعضای تیم چه زمانی در دسترس هستند و کجا هستند و  Hipchat برای ارتباطات معمول بین اعضای تیم است. یکی از موارد مهم در راضی نگه‌داشتن اعضای تیم، تنظیم کردن حقوق اعضای تیم بر اساس اصولی مشخص است که به صورت اختصاصی به محل زندگی آنها هم مربوط می‌شود. با این روش همه فارغ از اینکه کجا زندگی می‌کنند از پس مخارج زندگی‌ خود بر می‌آیند.

شرکت‌های موفق در دورکاری را بشناسید!

یکی از چندین مواردی که Buffer بهتر از سایر سازمان‌ها انجام می‌دهد ارتباطات آزاد است، که فرهنگ احترام و اعتماد متقابل را (که نقش اصلی را در دورکاری ایفا می‌کند) به وجود آورده است.

برای کارآمدتر شدن این روش کار، مدیر توسعه‌ی کسب‌وکارهای Buffer نقش موثری در هموار شدن این مسیر داشته است و ۵ ترفند برای موفقیت در دورکاری منتشر کرده است که به صورت خلاصه شامل موارد زیر می‌شود:

۱. استفاده از مسدود کننده‌های تبلیغات برای کاهش صداهای مزاحم.

۲. ذخیره‌ی مقاله‌های جالب در Pocket به جای اینکه بلافاصله روی آنها کلیک کنند.

۳. دسته‌بندی اطلاعات با Feedly و Buffer

۴. یادگیری مداوم از طریق کتاب‌های صوتی و ویدئوهای آموزشی

۵. تمرکز و اختصاص زمان‌بندی‌ مشخص برای هر کار

اعضای تیم Buffer هم همانند Automattic، هر پنج ماه یکبار در مکان‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند.

 

Groove

Groove به عنوان یک شرکت به دلایل زیادی تحسین برانگیز است. یکی از از این دلایل موفقیت آنها به عنوان یک شرکت دورکار است. مدیر عامل اجرایی این شرکت، Alex Turnbull ، در مقاله‌ای گفته که موفقیت‌ شرکت در این زمینه کمتر به ابزار و امکاناتی که استفاده می‌کنند وابسته است و بیشتر به فرهنگ شرکت، اصول و قواعد، چشم‌انداز و همه‌ی عادات و اخلاقی که بر اساس این سه اصل شکل می‌گیرد مربوط است.

شاید برایتان جالب باشد:  با این ابزارها کسب و کار اینترنتی خود را از خانه مدیریت کنید - بخش اول

برای آنها موفقیت در این روش کار به دلیل استخدام کارمندهایی است که اصول دورکاری را به خوبی می‌دانند. خصوصیات کلیدی که هنگام استخدام نیرو به دنبال آن هستند شامل کسی می‌شود که:

  • قبلا با این روش کار کرده یا کسب‌وکار کوچک شخصی خودش را داشته است.
  • بالغانه تصمیم می‌گیرد، به این معنی که می‌تواند بهترین تصمیم را برای مشتری‌ها بگیرد و انرژیی‌ و توانایی‌اش برای انجام کارها را شخصا مدیریت کند.
  • در برقراری ارتباط فوق‌العاده باشد.

شرکت‌های موفق در دورکاری را بشناسید!

مثل سایر شرکت‌های دورکار، Groove از اعضای تیم انتظار ندارد که تمام وقت خود را پشت میز کارشان باشند، بلکه می‌خواهند هر یک از اعضای تیم به صورت جداگانه، در زمان‌هایی که بیشترین بازدهی را دارند، کار کنند.

معتقدند که بسار مهم است که همه همگام با یکدیگر جلو بروند و در جریان باشند که چه کسی روی چه چیزی کار می‌کند. به همین منظور جلسه‌‌ای روزانه روی Slack تشکیل می‌دهند و هر شخصی توضیح می‌دهد که آن روز به چه کاری مشغول است، همچنین  مکالمه‌های هفتگی اعضای تیم و به اشتراک گذاری اهداف فصلی و سالانه، هم برای تیم و هم به صورت جداگانه، ازجمله برنامه‌هایی است که برای هماهنگی اعضای تیم انجام می‌دهند.

برای داشتن تیمی پویا و سلامت، تیم Groove  روی Slack گروهی جداگانه برای به اشتراک گذاری مسائل غیر کاری دارند و همچنین  Alex، مدیر عامل اجرایی شرکت، هم برای توضیح مسایل کاری و هم صحبت راجع به علایق شخصی یا هر موضوع دیگری با همه‌ی اعضای تیم به صورت منظم در تماس است.

مثال‌های بالا تنها  ۳ مورد از ده‌ها شرکت موفق در دورکاری هستند و با گذشت زمان و ترویج بیشتر این فرهنگ بر تعداد این شرکت‌ها افزوده خواهد شد و همچنین از لحاظ کیفیت و سهولت ارتباطات هم پیشرفت چشمگیری خواهند داشت.

اگر این روش کار برایتان جذاب است و مایلید با ابزارهای مورد نیاز و مفید برای کار از خانه و مدیریت کسب‌و کار از منزل آشنا شوید مطالب دسته‌ی کار از خانه‌ وبلاگ کاموا از دست ندهید.

درباره نویسنده

فاطمه عربگری

نظر شما چیه؟