تجارت الکترونیک

۸ استراتژی برای پیدا کردن اولین محصول

نوشته‌ی امیرسینا

برای کارآفرینان جدید تصمیم شروع یک کسب و کار اینترنتی از طرفی هیجان انگیز است اما از طرف دیگر اجرای آن می تواند ترسناک و سخت باشد. یکی از بزرگترین چالش هایی که کارآفرین های حوزه فروش آنلاین با آن مواجه هستند این است که بفهمند چه چیزی را می توانند آنلاین بفروشند، چه یک محصول باشد یا چند محصول که قسمت خاصی از بازار را تشکیل می دهند.

پیدا کردن ایده هایی برای انتخاب محصول می تواند دشوار باشد و اغلب این حس را دارید که همه محصول ها پیش از شما انتخاب شده است. نیازی به گفتن نیست که این روزها رقبای آنلاین بی شماری خواهید داشت. مشتری ها فقط یک کلیک با غول های آنلاینی مثل دیجی کالا فاصله دارند و به نظر می رسد جلو زدن از آنها در موتورهای جستجو غیر ممکن است.

اما هنوز هم فرصت های طلایی وجود دارند و هر لحظه محصولات جدید و موفقی معرفی می شوند. اما شما چطور می توانید دست بکار شوید؟ در اینجا هشت استراتژی و فرصت هایی که می تواند به شما برای انتخاب محصول کمک کند بیان شده اند.

۱- فرصت ها در کلمات کلیدی بیابید.

واضح است که ترافیک حاصل از نتایج جستجوی غیرتبلیغاتی یکی از کانال های عمده بازاریابی است. یافتن فرصت ها در کلمات کلیدی به این معنی است که بطور استراتژیک به دنبال محصول یا بخش خاصی از بازار بر اساس درخواست های جستجوی افراد، میزان آن و همچنین رقبا در این جستجوها باشیم. این روش نسبتا فنی است و نیاز به درک قوی از تحقیق در باره کلمات کلیدی و بهینه سازی موتور جستجو دارد. یافتن فرصت ها در کلمات کلیدی می تواند یک استراتژی موثر در جذب پیوسته ترافیک از گوگل باشد. این استراتژی به خصوص اگر می خواهید از دراپ-شیپ (در این روش محصول فروخته شده  توسط خرده فروش مستقمیا از کارخانه برای مصرف کننده ارسال می شود) استفاده کنید بسیار موثر است، زیرا از آنجایی که سود محصولات دراپ-شیپ اندک است استفاده از کانال تبلیغات موتورهای جستجو به صرفه نیست.

مثال : فروشگاه های کوچکی که در کنار فروشگاه های بزرگ در صفحه اول جستجو قرار می گیرند.

۲- یک برند جذاب و منحصر به فرد بسازید.

این روش با روش بهینه سازی موتور جستجو بسیار متفاوت است. در این روش باید یک درک عالی از مشتری داشته باشید، یک برند منحصر به فرد بسازید و یک جای خاص برای خود در ذهن مشتری ایجاد کنید. ساخت برند برای پیشی گرفتن از دیگران و متمایز بودن از آنها به خصوص در زمانی که حاشیه سود کوچک و رقابت نیز سخت است مناسب می باشد.

مثال : برندهای متنوعی که این روزها در حوزه دست سازه ها وجود دارند.

صفحه‌ی شطرنج و پیدا کردن محصول برای فروش

۳- درد مشتری را شناسایی کنید.

حل مشکل و درد مشتری همیشه یکی از بهترین راه های داشتن فروش است. اگر سردرد کسی را اذیت نمی کرد مسکن ها هم فروشی نداشتند. درد و مشکل مشتری لزوما فیزیکی نیست، بلکه ممکن است بخاطر یک تجربه بد و نا امید کننده باشد.

مثال : می تواند به سادگی کاهش آسیب ناشی از دندان قروچه! و یا پیچیده تر باشد.

۴- عشق و علاقه مشتری را شناسایی کنید.

توجه و تامین عشق و علاقه مشتری می تواند به خوبی تسکین درد مشتری و شاید بهتر از آن باشد. اغلب وقتی مشتری عاشق چیزی باشد برای آن پول بیشتری خرج می کند. گلفباز ها برای اینکه حاضرند هزاران دلار خرج کنند تا تعداد ضربات خود را حتی یک ضربه کمتر کنند معروف هستند. از آنجایی که این مشتری ها در حوزه مورد علاقه خود بسیار فعالند، امکان تعامل عمیق و وفاداری آنها به برند شما نیز بیشتر خواهد بود.

مثال : سبک خاصی از پوشاک که گروهی از افراد شدیدا به آن علاقه دارند.

۵- عشق و علاقه خود را دنبال کنید.

بعضی افراد انتخاب یک بازار خاص بر اساس عشق و علاقه شخصی را یک توصیه مصیبت بار می دانند اما این مساله همیشه هم صادق نیست و ثابت شده گاهی نیز می تواند بسیار سود آور باشد. ایجاد یک فروشگاه آنلاین یک کار بسیار دشوار است و شما احتمالا در مسیر سفرتان با تعدادی دست انداز نیز مواجه خواهید شد. برای بعضی افراد اشتیاق ایجاد یک کسب و کار می تواند تنها انگیزه لازم برای شروع باشد اما برای بعضی دیگر لازم است به چیزی که می فروشند یا حوزه ای که می خواهند کار کنند نیز عشق بورزند. تداوم این شور و انگیزه برای ایجاد و اجرای کسب و کار در زمان های سخت حیاتی است.

مثال : به چه چیزهایی علاقه دارید؟ جواهرات و اکسسوری یا یک ورزش خاص یا کتاب.

۶- به دنبال شکاف های درون بازار باشید.

یافتن شکاف های درون بازار به معنی یافتن یک صنعت، بازار یا محصول خاص و شناسایی مشکل یا ضعف هایی است که می توان روی آنها سرمایه گذاری کرد. چه کاری را می توانید متفاوت یا بهتر از هرکس دیگری (که هم اکنون درحال انجام آن است) انجام دهید؟ یک خلا یا شکاف می تواند به شکل یک ویژگی بهبود یافته از یک محصول، یک بازار به خوبی شناخته نشده توسط رقبا یا حتی در قابلیت های بازاریابی شما باشد.  

مثال : ببینید کاربران در نظرات فروشگاه ها از چه چیزهای محصول یا سرویس خاص ناراضی اند. آنها را اصلاح کنید و محصول یا سرویس بهتری ارائه دهید.

۷- از تجربه و مهارت خود استفاده کنید.

آیا در یک صنعت خاص کار کرده اید و زیر و بم آن را می شناسید. شاید یک مهارت یا مجموعه ای از تجربیات دارید که شما را در یک موضوع خاص کارشناس و خبره ساخته است. تبدیل مهارت و تجربه خود به یک کسب وکار آنلاین یک راه عالی برای ورود به بازار است و کپی آن برای دیگران به سادگی امکان پذیر نیست.

مثال : تجربه و مهارت خود را به کتاب تبدیل کنید. یا یک دوره آموزشی بسازید و بفروشید.

۸- به سرعت روی گرایش (ترند) روز سرمایه گذاری کنید.

سرمایه گذاری روی گرایش (ترند) روز می تواند برای کسب و کارهای جدید بی نظیر باشد. این مساله به شما این امکان را می دهد که در ذهن مردم جای خود را باز کرده و خود را بعنوان یک پیشرو در این حوزه قبل از اینکه دیگران فرصتش را پیدا کنند تثبیت کنید. سرمایه گذاری سریع روی گرایش (ترند) روز تاثیر بزرگی روی بهینه سازی شما برای موتور جستجو نیز دارد و به شما این امکان را می دهد که ساده تر و سریع تر در صدر رتبه بندی های جستجو قرار بگیرید.

مثال : الان چه چیزی مد است. چه نوع خوردنی، نوشیدنی یا پوشاکی. چه چیزهایی کم کم مد می شوند. روی آنها کار کنید.

وجود کدام یک از فرصت های ذکر شده را حس می کنید؟

به یاد داشته باشید که بخاطر رقابت سنگین در گروه های معمول و محبوب از محصولات، انتخاب یک بازار خاص می تواند برای موفقیت شما حیاتی باشد. از توجه به گروه های کوچک تر و خاص از محصولات نترسید. حتی اگر یک گروه خاص شما یک زیرمجموعه کوچک از یک گروه بزرگتر با مشتری های بالقوه کمتر باشد این شانس را دارید که در مسیر خود با رقابت کمتر و مخاطبان هدف بیشتری مواجه شوید. رقابت کمتر این شانس را به شما می دهد که آسان تر به صدر نتایج جستجو در گوگل برسید و تبلیغات برای مشتری هایتان نیز معمولا موثرتر و مقرون به صرفه تر خواهد بود.

شاید برایتان جالب باشد:  ۴ روش برای ایجاد وفاداری در مشتریان فروشگاه اینترنتی

بازار و محصولاتی که انتخاب می کنید کسب و کار شما، فعالیت هایی که باید انجام دهید و سختی هایی که پیش رو دارید را شکل می دهند. بعنوان مثال فروش محصولات غذایی با فروش گوشی موبایل تفاوت دارد و هر کدام چالش های مختص خود را به همراه خواهد داشت.

درک هرکدام از این هشت فرصت ذکر شده به شما کمک خواهد کرد که محصول مناسب یا گروه خاص مناسبی از محصولات را پیدا کنید.

همین حالا فروشگاه اینترنتی خودت را راه‌اندازی کن و اولین محصولت را بفروش!

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

درباره نویسنده

امیرسینا

امیرسینا هستم٬ مدیر بخش بازاریابی کاموا. علاقه زیادی به کتاب چه مربوط به حوزه‌ی کاری و چه غیر مرتبط دارم. برای تمرکز در زمان کار هم فقط باید هدست تو گوشم باشه اگر نه خیلی سریع حواسم پرت میشه. بلاگ‌نویسی یکی از علایق قدیمی من هست و زمانی که دارم پست مینویسم انگار دارم بخشی از خودمو منتقل میکنم برای همین پست ها و مفید بودنشون برام خیلی مهمه.

۳ دیدگاه

نظر شما چیه؟