بازاریابی و فروش

۶ راهکار برای بازاریابی اینترنتی که هر کارآفرینی به آن نیاز دارد

نوشته‌ی مهرگان

امروزه اینترنت به محیطی تبدیل شده که بسیاری از آن به عنوان بستری برای معرفی کسب و کار و ترویج و ترقی آن استفاده می کنند . با توجه به اینکه این شبکه جهانی منابع نا محدودی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد ، هر کارآفرینی باید دست از غفلت برداشته و از این فرصت بازاریابی اینترنتی مناسب استفاده می کند تا علاوه بر کاهش هزیه های اضافی ، راندمان کار و فروش محصولات و خدمات خود را نیز افزایش دهد .

در این مقاله قصد داریم تا به ۶ راهکار مهم در بازاریابی اینترنتی بپردازیم که هر کارآفرینی می تواند از آن برای بهبود کسب و کار خود و نیز معرفی برند خود در سطح کشور و جهان بپردازد.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که این راهکار ها تا چه حد مهم هستند و یا اینکه اصلا برای کسب و کار نو پا نیاز به استفاده از بازاریابی اینترنتی هست؟ بعد از استفاده از این راهکار ها ، آیا همچنان نیاز به بازاریابی اینترنتی وجود دارد ؟ و …

در ادامه مواردی ذکر شده که می توان از آن ها به عنوان دلایل اصلی استفاده از بازاریابی اینترنتی اشاره نمود :

– انتظار مشتریان 

امروزه مردم از هر برندی انتظار دارند که در فضای اینترنت به خصوص شبکه های اجتماعی فعالیت مناسبی داشته باشد و برای شرکت ها این امر تبدیل به یک عرف شده است که در صورت عدم رعایت آن ها ممکن است اعتبار برند شما نزد آن ها کاهش پیدا کند .

– در دسترس بودن 

هر کسب و کاری شامل بخشی تحت عنوان ارتباط با مشتری و پشتیبانی است که بدون شک پاسخگوی سوالات مشتریان ، قبل و بعد از تهیه محصول یا خدمات شما است که اینترنت و شبکههای اجتماعی می توانند تا حد زیادی تعامل را با مشتریان افزایش دهند

– به صرفه بودن

شما برای استفاده اینترنت و شبکه های اجتماعی نیازی به پرداخت هزینه نمی باشید و به راحتی می توانید در هزینه های سازمان و شرکت خود تا حد زیادی صرفه جویی کنید .

– صرفه جویی در زمان

علارقم وقت زیادی که باید برای این راهکار ها صرف کنید ، وقت زیادی از سرو کله زدن با مشتریان به صورت حضوری صرفه جویی می شود.

موارد گفته شده در متن بالا دلایلی قانع کننده برای استفاده از بازاریابی اینترنتی و نیز استفاده از راهکار هایی است که در ادامه متن به آن ها اشاره خواهد شد پس با کاموا همراه باشید

۱ – برند سازی شخصی 

جمله معروفی در مورد برند سازی شخصی وجود دارد که می گوید ” خود شما یک برند هستید ” . این جمله به این معنی است که هر کارآفرین ، خود به نوعی برند محصوب می شود که در حال مدیریت یک برند یا کمپانی دیگر است . برای مثال لری پیج ، مدیر عامل سابق گوگل و مدیر عامل فعلی آلفابت ، خود یک برند شناخته می شود به طوری که هر بار نام وی شنیده میشود همه خدمات ارزنده او و برند هایی را که راه اندازی کرده است به یاد می آورند .  این مثال برای بسیاری از کارآفرینان مطرح می شود که می توان از مهم ترین آن ها در حوزه فناوری به افرادی چون بیل گیتس ، مارک زاکربرگ ، ایلان ماسک و … اشاره نمود .

ساخت یک برند شخصی باعث می شود تا علاوه بر افزایش نفوذ شما به عنوان یک کارآفرین در فضای اینترنت ، موجب افزایش اعتماد مشتریان و شرکت های همکار به شما و برند اصلی شما می شود که در نهایت موجب افزایش فروش و نیز درخواست های همکاری از سوی شرکت های همکار می شود . همچنین با توجه به پتانسیل شبکه سازی و نیز تعامل با افراد در شبکههای اجتماعی این امکان نیز فراهم می شود که بازخورد های مناسب و کاربردی از سوی سایر کاربران برای شما ارسال شود .

شاید برایتان جالب باشد:  تاثیر چت آنلاین (Online chat) بر فروشگاه اینترنتی

۲ – بازاریابی محتوا یا Content Marketing

بازاریابی محتوا به شما کمک می کند تا با استفاده از یک محتوای مشخص ، تعامل کاربران را با سایت و سرویس خود افزایش دهید . برای مثال با استفاده از محتوای تولید شده در وبلاگ ، ارائه کتاب های الکترونیکی و انواع محتوای قابل ارائه در فضای اینترنت ، کاربر را به مواردی چون دانلود فایل ، ثبت نام در سرویس و یا گفتگو تشویق نمایید . وبلاگ کاموا نیز با همین هدف راه اندازی شده و علاوه بر اینکه به کاربران اطلاعات ارزشمندی را در مورد کسب و کار اینترنتی ارائه می دهد ، آن ها را در جهت استفاده از سرویس های کاموا و راه اندازی سایت و فروشگاه اینترنتی با سرویس کاموا تشویق می کند .

همچنین محتوا قرار داده شده می تواند به عنوان یک فرم رفع مشکل و یا محتوای آموزشی برای عیب یابی باشد که کاربر با دریافت آن ها حس خوبی از پشتیبانی سرویس شما دریافت میکند . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازاریابی محتوا می توانید به مقاله آشنایی با بازاریابی محتوا از همین سایت مراجعه نمایید .

۳ – بهینه سازی موتور جستجو یا سئو ( SEO )

سئو فرایندی است که با رعایت آن ، صفحات سایت شما بیشتر در نتایج جستجو نمایش داده می شود و این خود باعث می شود که کاربران زیادی از سایت بازدید کنند و در نتیجه با خدمات و محصولات شما بیشتر آشنا شوند . همچنین در صورتی که سایت از سئو قدرتمندی برخوردار باشد ، نمایش نتایج آن سایت در موتور های جستجویی مانند گوگل تبلیغ محصوب شده و موجب می شود درصد بالایی از ترافیک سایت از این منبع تامین شود .

به طور معمول فرایند سئو سایت به دو قسمت فنی و محتوایی تقسیم می شود که قسمت فنی آن در زمان طراحی سایت انجام می شود و نیاز به دانش برنامه نویسی و ساخت سایت دارد اما در قسمت محتوا ، قوانینی وجود دارد که کاربر با دانستن آن می تواند محتوای خود را بر مبنای آن نوشته و منتشر کند . همچنین سئو بحثی زمان‌بر است و باید به مرور و در طول مدت زمان زیادی انجام شود تا به نتایج مناسبی دست پیدا کرد .

از مهم ترین ترین نکات در مورد سئو ، آشنا بودن به قوانین آن است و باید به این نکته توجه نمود در فرم کلی این قوانین برای تمامی موتور های جستجو یکسان است اما گاهی مدیران سایت با انجام اشتباهاتی در رعایت این قوانین نتنها موجب هدر رفتن وقت می شوند بلکه از طرفی موجب به وجود آمدن مشکلاتی جبران‌ناپذیر می شوند که در نهایت رتبه صفحه و سایت در موتورهای جستجو پایین می آید .

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی می توانید به مقاله ۱۴ تصور غلط در مورد سئو از همین سایت مراجعه نمایید .

۴ – بهینه سازی نرخ تبدیل

تمامی تلاش هایی که بخش سئو صورت می گیرد برای افزایش ترافیک یا همان بازدید کاربران از سایت است اما برنامه ما بعد از اینکه کاربر وارد سایت شود چه چیزی است ؟ بدون شک پس از اینکه کاربران وارد سایت می شوند ، انتظار دارند که بتوانند به راحتی با آن تعامل داشته باشند و در غیر این صورت درصد قابل توجهی از آن ها سایت را به طور موقت یا همیشگی ترک خواهند کرد .

شاید برایتان جالب باشد:  منظور از تجربه مشتری یا (customer experience) چیست؟

یکی از مهم ترین بحث ها در بازاریابی اینترنتی ، بهینه سازی نرخ تبدیل است.

منظور از نرخ تبدیل، درصدی از کاربران است که پس از ورود به سایت شما با آن تعامل داشته اند که این امر می تواند موجب استفاده از سرویس یا خرید محصول شما شود.

برای آشنایی بیشتر با نرخ تبدیل و بهینه سازی آن می توانید به مقاله آشنایی با نرخ تبدیل و بهینه سازی آن در یک فروشگاه اینترنتی از وبلاگ کاموا را بخوانید .

۵ – بازاریابی در شبکه های اجتماعی 

امروزه شبکه های اجتماعی به بخش مهمی از شبکه اینترنت تبدیل شده اند که مردم به واسطه حساب هایی که در آن ها ایجاد می کنند ، به ارتباط با همدیگر می پردازند . آمار بالای کاربران این شبکه ها و همچنین استفاده مکرر و روزمره مردم ، آن ها را به بستری مناسب برای ترویج و ترقی کسب و کار تبدیل کرده است . امروزه مشتریان انتظار دارند که هر برندی در شبکه های اجتماعی مختلف دارای یک صفحه باشد تا به کمک آن صفحه از محصولات و خدمات جدید مطلع شوند . همچنین صاحبان کسب و کار می توانند علاوه بر معرفی برند و محصولات خود ، محتوایی ارزشمند به جهت جذب کاربران به سمت برند خود نیز تولید نمایند .

از دیگر کاربرد های یک شبکه اجتماعی ، فراهم شدن یک کانال ارتباطی برای ارتباط با مشتریان است و آن ها می توانند با رجوع به صفحه رسمی یک برند پیام ها و سوالات خود را ارسال نمایند . برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله ارتباط با مشتریان از طریق شبکه اجتماعی مراجعه نمایید .

۶ – بازاریابی ایمیل

بازاریابی مبتنی بر ایمیل به شما این امکان را می دهد تا بدون هیچ هزینه ای با مشتریان خود در ارتباط باشید و به آن ها در مورد سرویس های جدید و تغییرات اطلاع رسانی کنید . همچنین یکی از بهترین تکنیک ها در بازاریابی مبتنی بر ایمیل ، ارسال محتوای تولید شده در بخش بازاریابی محتوا است که موجب می شود آن ها به طور مداوم به سایت شما سر بزنند . از دیگر مزایای استفاده از این روش این است که شبکه های اجتماعی در طول زمان روش های ارتباطی خود را تغییر می دهند و این باعث می شود که شما نتوانید یه روش مشخص برای ارتباط با مشتریان داشته باشید اما با استفاده از ایمیل این کار میسر است و شما می توانید طبق یک زمانبندی مشخص و طبق یک روش مشخص همیشه با آن ها در ارتباط باشید .

برای ساخت یک لیست مناسب از ایمیل مشتریان نیز می توانید از فرم هایی همچون ، درخواست ایمیل در هنگام ثبت نام ، در خواست ایمیل در هنگام عضویت در خبرنامه و … استفاده نمود که در این موارد پس از گذشت زمان یک لیست کامل را در اختیار خواهید داشت .


موارد اشاره شده در متن فوق در بحث بازاریابی اینترنتی ، فوق العاده ارزشمند و کلیدی اند و با رعایت همه آن ها در کنار یکدیگر می توان به نتایج خیلی خوبی رسید که منجر به افزایش فروش و سطح تعامل کاربران با سرویس شما می شود . هر کدام از موارد اشاره شده دارای ویژگی هایی نسبت به روش دیگر می باشند و بدون شک با استفاده از یک یا دو گزینه آن ها نمی توان انتظار نتایج قابل قبول را داشت و برای همین توصیه می شود همه آن ها را طبق برنامه و در کنار یکدیگر استفاده کنید .

درباره نویسنده

مهرگان

مدیر موفقیت مشتریان در کاموا

۲ دیدگاه

نظر شما چیه؟