بازاریابی و فروش

چرا باید از تخفیف در فروش محصولات استفاده کنیم؟

نوشته‌ی شانلی ملکی

از جمله دغدغه کسب و کارها می توان به افزایش فروش اشاره کرد. شما می توانید با استفاده از تکنیک های متفاوت و روش های درست، فروش خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

از پر اهمیت ترین این تکنیک ها می توان به تخفیف اشاره کرد. تخفیف ها می توانند محرک های خوبی برای افزایش فروش باشند، در نتیجه سعی کنید برای کالاهای خود تخفیف اعمال کنید. 

همه چیز درباره تخفیف

کلمه‌ی تخفیف، از کلمات شگفت‌انگیز و جذابی است که در هر مکانی ثبت شود، توجه ها را به خود جلب کرده و به احتمال بسیار زیاد مشتریان را به سمت مورد نظرتان هدایت می‌کند.

تخفیف ها به چهار دسته تقسیم می شوند :

تجاری :

سازمان ها و کسب و کار ها استراتژی های قیمت گذاری متفاوتی دارند که هر کدام از آن ها با هدف کسب سود بیشتر و فروش بیشتر پیش می روند.

به همین منظور برای بالا بردن سطح فروش و رقابت کردن در عرصه بازار در سیستم فروش خود طرح‌هایی را برای تخفیف دادن و سوق دادن خریداران به خرید کالا بنا می‌کنند. خریدهایی که بیش از حد تعیین شده در سیستم فروش باشد شامل تخفیف می‌شوند.

نقدی :

تخفیفات نقدی در فروش‌های نسیه به کار می‌روند.

در معاملاتی که به صورت نسیه انجام می شوند، فروشنده مایل است که سریع تر طلب خود را دریافت نماید. به همین علت، یک سری امتیازات را برای خریدار در نظر می گیرد که ترغیب شوند بدهی خود را زود تر پرداخت نمایند.

تخفیفات به دلیل عیب و نقص کالا :

برخی اوقات، خریدار به محض خرید کالا متوجه وجود عیب و نقص و یا عدم تطابق نمونه سفارشی با کالای مشاهده شده می شود که در این صورت، کالا مرجوعی می گردد و یا این که از همان کالا استفاده می نماید اما در مقابل آن تخفیف دریافت می کند.

شاید برایتان جالب باشد:  اهمیت و تاثیر استفاده از لوگو در کسب و کار شما

تخفیفات بر اساس توافق طرفین :

در برخی مواقع، بین خریدار و فروشنده یک نوع توافق صورت می گیرد که در آن خریدار از فروشنده طلب تخفیف می‌کند تا بتواند بهای کمتری بابت خرید کالا پرداخت کند. در این مواقع، خریدار و فروشنده بر سر قیمت مشخصی به توافق می رسند.

آیا تخفیف تاثیری برروی فروش دارد ؟

اصولاً مشتری به دنبال خرید پرسود است. با ارائه تخفیفات بازدید کننده صرف فروشگاه اینترنتی خود را به یک خریدار واقعی تبدیل کنید، تخفیفات برای هر دو طرف سود‌آور است و برروی میزان فروش تاثیر بسزایی دارد.

تخفیفات و مشوق های خود را مربوط به بازده زمانی خاصی همچون تعطیلات نکنید و در تمام طول سال از این مشوق ها و تخفیفات برای فروشگاه خود استفاده کنید.

شما در فروشگاه اینترنتی خود برای جذب مشتری باید به دنبال ارائه تخفیف هایی همچون ارسال رایگان کالا، پرداخت وجه پس از دریافت کالا و …  برای فروش حداکثری باشید. همچنین می‌توانید از روش دیگری استفاده کنید و خدمات رایگان و یا مشاوره رایگان را به‌جای تخفیف نقدی به مشتری پیشنهاد دهید.

در فضای رقابتی موجود بین فروشگاه ها و کسب و کارهای اینترنتی هر روز شاهد تخفیف های متعدد هستیم.

تخفیف دادن کورکورانه یکی از بدترین اشتباهاتی است که یک کسب وکار می‌تواند مرتکب شود. چرا که مشتری را در موقعیتی قرار می‌دهد که محصولات را کم ارزش‌تر تلقی می‌کند و در واقع پولی را که آن کسب و کار می‌توانست بدست آورد، دور می‌ریزد.

ضمن اینکه از فروش‌های آتی که به واسطه معرفی آن مشتری می‌توانست حاصل شود، محروم می‌گردد. قطعا ارائه پیشنهاد و تخفیف برای جذب مشتری لازم است ولی باید در زمان درست و با روش مناسب صورت پذیرد.

شاید برایتان جالب باشد:  بازاریابی ویدئو‌یی چیست و چرا اهمیت دارد؟

به تعدادی از موارد پر اهمیتی که ذکر شده است توجه کنید :

  • علت و دلیل تخفیف دادن به مشتریان را بیابید
  • مشتریان را گروه بندی کنید (به‌ عنوان‌ مثال به مشتریان وفادار خود باید تخفیف‌های بیشتری ارائه دهید)
  • ارائه تخفیف های جذاب به موقع و در زمان مشخص
  • معرفی محصولات جدید در کنار فروش و تخیف محصولات قدیمی
  • در عین حالی که تخفیف می دهید ثابت کنید که محصول شما بهتر از سایرین است

مزایا تخفیف دادن

از جمله مزایا قابل توجه ارائه تخفیف در هنگام فروش :

  • ترغیب افراد و ایجاد انگیزه برای خرید کالا
  • ممکن است بسیاری از مشتریان شما به دلیل تخفیفی که دریافت می کنند از یک محصول چند عدد خریداری کنند
  • تخفیف ها می توانند افراد را به مشتریان شما تبدیل کنند
  • افراد وقتی با کالاهای تخفیف دار مواجه می شوند ممکن است فقط و فقط به خاطر اینکه قیمت آن محصول از قیمت واقعی اش پائین تر است اقدام به خرید کالا کنند. بنابراین، در این مواقع حتی ممکن است به برند محصول توجه چندانی نکنند و حتی به بسیاری از برندها آن را ترجیح دهند

در پایان

به خاطر بسپارید که تخفیف بدون حساب، محصول شما را برای مشتریان فاقد ارزش نشان می‌دهد. در نتیجه آن ها تمایلی برای خرید محصول شما پیدا نمی کنند. قبل از ارائه تخفیف تمامی جوانب را بسنجید تا به مقدار و زمان مناسب تخفیف بر روی محصول خود برسید.

درباره نویسنده

شانلی ملکی

نظر شما چیه؟