بازاریابی و فروش

۷ دلیل برای شکست کسب و کار های کوچک در بازاریابی اینترنتی

نوشته‌ی مهرگان

صاحبان هر کسب و کار کوچک یا بزرگ اینترنتی ، پس مدتی در می یابند که برای دستیابی به فروش بیشتر نیاز به بازاریابی می باشد که این فرایند در شبکه جهانی اینترنت به بازاریابی دیجیتال یا اینترنتی مشهور است . تکنیک های زیادی برای این کار وجود دارد که می توانید با جستجو در اینترنت و یا رجوع به وبلاگ فروشگاه ساز و سایت ساز کاموا از آن ها اطلاع پیدا کنید ، اما در کسب‌و‌کار های کوچک به دلیل عدم استفاده از یک کارشناس بازاریابی اینترنتی ، مشکلاتی به وجود می آید که صاحبان این کسب‌و‌کار ها متوجه می شوند که به نقطه مورد نظر نرسیده اند و به نوعی بخشی از زمان و سرمایه آن ها از بین رفته است . شاید دلیل اصلی بروز چنین مشکلاتی ، اشتباهاتی باشد که در این فرایند اتفاق افتاده است و در ادامه این مقاله قصد داریم به ۷ اشتباه بزرگ که می تواند موجب شکست بازاریابی اینترنتی کسب و کار های کوچک شود ، اشاره کنیم پس در ادامه با کاموا همراه باشید .

استفاده از سایت های تاریخ مصرف گذشته و بدون استفاده

اگر از سایتی استفاده می کنید که چند سال پیش طراحی و سئو شده است ، توصیه می شود که آن را مورد ارزیابی قرار دهید . برای این کار کافی است سوالات زیر را از خود بپرسید :

۱ – آیا سایت شما قابلیت نمایش در موبایل را دارد ؟ و در تمامی صفحه های نمایش با هر ابعادی به خوبی نمایش داده می شود؟ ( آیا سایت شما Responsive است )
۲- آیا سایت شما تمیز ، مدرن و برای کارکردن به اندازی کافی ساده است ؟
۳ – آیا لینک های مناسبی از صفحه اصلی به سایر صفحه های سایت داده شده است ؟

اگر پاسخ شما به تمامی سوالات فوق منفی است ، بهترین کار طراحی مجدد یک سایت با در نظر گرفتن قابلیت های مورد نظر است تا به نوعی تعامل بازدید کننده با سایت افزایش پیدا کند .

عدم ساخت لیست ایمیل

یکی از مهم ترین نکات در شروع یک کسب‌و‌کار اینترنتی ، تهیه یک لیست ایمیل از مشتریان است تا بتوان به واسطه آدرس های ایمیل با آن ها ارتباط برقرار نمود . شاید شما فکر کنید که با وجود شبکه های اجتماعی دیگر نیازی به بازاریابی اینترنتی از طریق ایمیل نمی باشد اما باید گفت که این یک تفکر اشتباه است و همچنان ایمیل یکی از بهترین راه های ارتباطی با مشتریان می باشد .

همچنین این نکته را در نظر بگیرید که شبکه های مجازی هر از چند گاهی روش های ارتباطی را تغییر می دهند و ممکن است دیگر نتوان از طریق آن ها به بهترین شکل با مردم ارتباط برقرار نمود اما در عوض با استفاده از ایمیل می توان پیام ها را مستقیما و هر زمان که نیاز باشد به مشتری ارسال نمود .

شاید برایتان جالب باشد:  ۵ استراتژی مهم برای بازاریابی آنلاین وبسایت شما

خسیس بودن

شاید فکر کنید که استفاده از خدمات رایگان به مشتریان نمی تواند کمکی به فرایند بازاریابی اینترنتی کند اما سخت در اشتباه هستید . به طور معمول ارائه خدمات ارزشمند به مخاطبین مانند منابع رایگان و سرویس های مکمل یکی از سریع ترین روش ها برای جذب مخاطب ، دریافت آدرس ایمیل و مشخصات آن ها برای تهیه یک لیست ایمیل می باشد .

برای مثال برخی از فروشگاه های اینترنتی ، با ارائه خدمات ارسال رایگان و یا پس گرفتن کالا در مدت زمان مشخص می توانند اعضای بیشتری دریافت نمایند . پس خساست را کنار بگذارید و این نکته را در نظر بگیرید که بخش قابل توجهی از این هزینه ها می تواند به حساب شما برگردد .

انتشار پست در وبلاگ و عدم ترویج آن

انتشار محتوای تازه و کاربردی در وبلاگ می تواند ایده ای خوب در بازاریابی اینترنتی باشد اما مهم تر از آن ترویج پست های منتشر شده ، در فضای اینترنت به ویژه شبکه های اجتماعی است . همچنین ارسال آخرین پست ها توسط ایمیل نیز می تواند مخاطبین را به وبلاگ شما هدایت کند . روش های زیر برای ترویج پست ها تولید شده بسیار مناسب اند :

– ارسال پست به ایمیل مخاطبین
– ترویج پست ها از طریق شبکه های اجتماعی
– ارائه لینک های مناسب در پست ها به وبلاگ خود
– ساخت المان های گرافیکی مرتبط با پست منتشر شده برای جذب بیشتر کاربران
– صدا زدن برند هایی که از آن ها در پست خود نام برده اید به امید آن که آن ها نیز این مقاله را با کاربران خود به اشتراک بگذارند

همچنین مطمعا شوید که مخاطبین شما می توانند به راحتی پست های شما را با یکدیگر به اشتراک بگذارند که برای این کار می توانید از کلید و لینک های اشتراک گذاری استفاده کنید .

استفاده از پکیج های تبلیغات کلیکی ضعیف

یکی از بهترین ترفند های بازاریابی اینترنتی ، استفاده از تبلیغات کلیکی است که برای آشنایی بیشتر با آن ها می توانید به مقاله تبلیغات کلیکی چیست مراجعه نمایید . با استفاده از تبلیغات کلیکی ، بازدید از سایت شما بالا می رود و در نتیجه فروش شما نیز افزایش پیدا می کند .

اما مهم تر از خود تبلیغات کلیکی ، استفاده از یک پلن مناسب برای این کار است تا مشخص شود این تبلیغات در چه سایت هایی ، چه زمان هایی و در چه مناطقی صورت می گیرد . بدون شک با استفاده از یک پلن تبلیغات کلیکی هوشمند ، می توان از عملکرد بهتری در بازاریابی اینترنتی بهره مند شوید . در ایران نیز پلن های تبلیغات کلیکی هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد که از معروف ترین آن ها می توان به شرکت ANetwork اشاره نمود .

شاید برایتان جالب باشد:  Conversion Rate یا نرخ تبدیل چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

همچنین از مهم ترین موارد در تبلیغات کلیکی صفحه فرود یا Landing Page است که کاربر با کلیک بر روی تبلیغ ، به این صفحه که یکی از صفحه های سایت شما است منتقل می شود و اگر از صفحه مناسبی برای این کار استفاده نکرده باشید ، کاربر بدون داشتن تعاملی با صفحه مورد نظر از سایت خارج می شود .

عدم استفاده از شبکه های اجتماعی در بازاریابی اینترنتی

امروزه آمار بازدید کاربران از شبکه های اجتماعی به شدت افزایش پیدا کرده به طوری که این شبکه ها تبدیل به یک ابزار مناسب برای بازاریابی اینترنتی شده اند . صاحبان کسب و کار به راحتی می توانند کانال ها و صفحاتی مربوط به برند و کسب و کار خودشان ، در شبکه های اجتماعی معروف ایجاد کنند و از طریق آنها به انتشار تصاویر محصولات ، اطلاعیه ها و پست های وبلاگ فروشگاه اینترنتی خود بپردازند . همچنین یکی دیگر از کاربرد های این شبکه ها ، رسیدگی به امور مشتریان می باشد که می توان بخش قابل توجهی از این کار را در شبکه های اجتماعی صورت داد . برای آشنایی بیشتر با فرایند بازاریابی اینترنتی در شبکه های مجازی می توانید به دو مقاله ، رسیدگی به امور مشتریان از طریق شبکه های اجتماعی و ابزار های کسب و کار در اینستاگرام مراجعه نمایید .

توقف بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی فرایندی تکرار شونده است و هرگز با یک بار انجام این کار نیاز های یک فروشگاه اینترنتی برآورده نمی شود . شما نمی توانید این فرایند را یک بار انجام دهید و سپس فراموشش کنید . بازاریابی اینترنتی یک فرایند تجربی ، نیازمند صبر و خلاقیت است و با تست های مکرر به بهترین جایگاه خود می رسد . راه های متفاوتی را تکرار کنید و از تلاش دست بر ندارید . هر چند مدت یک بار ، نتایج را برسی کنید تا از اشتباهات بزرگ و تلف شدن زمان و هزینه پرهیز شود .

در مقاله فوق به ۷ دلیل اصلی که صاحبان کسب و کار کوچک در امر بازاریابی اینترنتی موفق نمی شوند اشاره شده است که با مطالعه آن و تصحیح هر کدام از ان اشتباهات می توان نتایج قابل قبولی را انتظار داشت . همچنین مقالات کاربردی دیگری نیز در زمینه فروش و بازاریابی اینترنتی در وبلاگ فروشگاه ساز و سایت ساز کاموا موجود است که می تواند کمک بسیاری در راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی موفق به شما داشته باشد .

درباره نویسنده

مهرگان

مدیر موفقیت مشتریان در کاموا

نظر شما چیه؟