seo رابط و تجربه کاربری

بررسی تاثیرات تگ ها در سئو

نوشته‌ی شانلی ملکی

تگ و کاربرد آن

 

اولین مرحله برای داشتن درک درست، فهمیدن معنی و کاربرد تگ (Tag) است. تگ ها برچسب‌های اطلاعاتی هستند که برای توضیح بهتر جزئیات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عموما ما برای دسترسی بهتر کاربران به مقالات آن ها را دسته‌بندی می‌کنیم که این دسته‌ها در واقع موضوعات اصلی سایت ما هستند. دسته‌بندی‌های یک وب‌سایت یا وبلاگ معمولاً از طریق منوی اصلی آن قابل دسترسی هستند و کاربر به راحتی می‌تواند به صفحه مخصوص هر دسته مراجعه کند. اینجاست که مفهوم تگ ها مطرح می‌شود. در واقع کافی است که ما یک تگ برای موضوع یا ویژگی مد نظر خود ایجاد کنیم و این تگ را بر روی تمام محتواهای مرتبط بچسبانیم، حالا کاربر می تواند به راحتی مفهوم مورد نظر را جستجو کند. درواقع، کارکرد تگ ها درست مانند دسته‌بندی است، با این تفاوت که اهمیّت کمتری دارد و قرار نیست مثلاً در منوی بالای سایت ما قرار بگیرد.

چرا  تگ ها مهم هستند؟

همه ما می دانیم که روند سئو در حال تحول بوده و امروزه میزان اهمیت کلمات کلیدی تغییر کرده است.  اما می خواهیم بررسی کنیم که داشتن تگ های درست چه تاثیری بر روی کاربران و سئو سایت خواهد داشت. یکی از دلایل اهمیت این تگ ها این است که داده های قرار گرفته در این تگ ها، بعضا همان هایی هستند که در نتایج جستجو برای کاربر ظاهر می شوند و می توانند باعث بهبود سئو سایت شوند البته نه همه آن ها و نه در هر زمانی.

یکی از اهداف ما در این مقاله بررسی این تاثیر خواهد بود که در ادامه به آن می پردازیم اما پیش از آن باید بدانیم که این تگ ها می توانند تجربه کاربری را تغییر دهند، زیرا کاربران هنگام جستجو در سایت می توانند مطالب مرتبط را به آسانی بازیابی کنند، به همین دلیل استفاده درست از تگ ها می تواند تجربه کاربری مناسبی را فراهم کند.

توجه داشته باشید همان اندازه که تگ ها می توانند به شما کمک کنند و سئو سایت شما را بهبود بخشند، استفاده نادرست از آن ها می تواند باعث ایجاد ضرر برای سایت شما شود. پس در استفاده از آن دقت لازم را داشته باشید و در این زمینه با یک متخصص مشورت کنید.

 

معرفی تگ ها

 

۱- تگ کلمات کلیدی (keyword Meta Tag)

برای استفاده از تگ کلمات کلیدی در حوزه سئو موافقان و مخالفان زیادی وجود دارد زیرا استفاده از کلمات می تواند باعث جذب کاربران شود، اما گوگل در چند سال گذشته به دلیل تقلب‌های گسترده کاربران به‌ وسیله این تگ دیگر به آن به اندازه گذشته اهمیت نمی‌دهد.اما برخی از متخصصان این حوزه بر این باورند که روش استفاده از کلمات کلیدی تغییر کرده و امروزه استفاده از کلمات ۲ یا ۳ سیلابی دارای اهمیت است و به همین دلیل از این کلمات با دقت بیشتری استفاده می کنند.

برای اضافه کردن تگ کلمات کلیدی، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • از زیاده روی در استفاده از کلمات کلیدی پرهیز کنید.
  • از تکرار تنها یک کلمه خودداری کنید. شما می توانید از ترکیب کلمات کلیدی با دیگر کلمات استفاده کنید.

۲- تگ توضیحات (meta tag description)

تگ description به توصیف صفحه هات می‌پردازد و به صورت عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. هر چند این تگ مورد بررسی گوگل قرار نمی گیرد اما می تواند باعث جذب کاربران به سایت شما شود.

می‌توان گفت که این تگ شامل توضیحات صفحه ی شما می شود که در نتایج جستجو به کاربر نمایش داده می شود.

شاید برایتان جالب باشد:  ۱۴ تصور غلط در مورد سئو

تگ توضیحات از اهمیت بالایی برخوردار است و کلمات آن باعث جذب مخاطب برای ورود به سایت می شود از طرفی حداکثر تعداد حروف برای محتوای فارسی ۱۴۰ حرف و برای محتوای انگلیسی ۴۰۰ حرف می باشد که می بایست با دقت انتخاب شود.

در این مطلب تعدادی از نکات مهمی که باید در رابطه با نحوه صحیح استفاده از تگ description  بدانیم را این مطلب بررسی خواهیم کرد.

برای مثال جملاتی که قصد دارید در این تگ بنویسید را می بایست از میان متن صفحه انتخاب کنید. تحت هیچ عنوان از تگ description تکراری برای صفحات سایت استفاده نکنید. توجه داشته باشید که ننوشتن متن در تگ description آسیب کمتری نسبت به نوشتن جملات تکراری دارد. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که متن جذابی را در این قسمت قرار دهید که کاربران با خواندن همین چند جمله ترغیب به کلیک کنند و وارد سایت شوند. موضوع دیگری که حائز اهمیت این است که عنوان صفحه را با متا تگ description متفاوت وارد کنید.

 

۳- تگ تاریخ انقضا

از این تگ زمانی استفاده می شود که صفحه ی شما دارای تاریخ انقضا مشخصی است و می خواهید آن را تعیین کنید. با این کار صفحه ی شما بعد از مدتی بی اعتبار می شود اما پیشنهاد ما این است که شما صفحه مورد نظر را بعد از مدتی حذف کنید.

 

۴-  تگ Content Type

این تگ در صفحه سایت از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که با استفاده از آن به بیان نوع کاراکترهای آن صفحه می پردازیم. اینکه مشخص کنید از چه Charset  در صفحه خودتان استفاده می‌کنید، بسیار ضروری است و هر صفحه بلا استثنا می بایست این کد را داشته باشد. خالی گذاشتن مقدار این تگ موجب اشکال در رندر صفحه در مرورگر خواهد شد.

 

۵- تگ Viewport

تگ Viewport برای تنظیمات چگونگی نمایش صفحات سایت در دستگاه ها و سایزهای مختلف صفحه نمایش استفاده می شود. استفاده از این تگ می تواند یک تجربه ی خوب برای کاربران موبایلی شما باشد.

 

۶- تگ متن جایگزین تصاویر یا تگ Alt

متن جایگزین که با نام های اتریبیوت(alt (alt attribute، توضیح (alt (altescriptions و البته تگ alt نیز شناخته می شود، کد HTML ایست که برای توصیف محتوای یک تصویر در صفحات وب مورد استفاده قرار می گیرد و به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای عکس ها را درک کنند. موتورهای جستجو قادر به تفسیر محتوای عکس نبوده و از این طریق می توانند آنها را بهتر درک کنند. توجه داشته باشید که این متن فقط برای موتورهای جستجو و بهبود سئو نیست، بلکه به کاربران نابینا نیز کمک می کنند تا محتوای عکس را در دستگاه های خود بهتر درک کنند.

 

۷- تگ نوایندکس

تگ نوایندکس (noindex) در شرایطی به کار می رود که علاقه به ایندکس شدن یک صفحه و حضور آن در نتایج جستجو ندارید.

 

۸- تگ Revisit after

این کد به ربات دستور می دهد بعد از مدتی دوباره به صفحه مورد نظر برگردد ولی در اصل این متا کد برای موتورهای جستجو اهمیتی ندارد.

 

۹- تگ هدینگ

تگ هدینگ جز اصلی ترین بخش ها در جستجوی به شمار رفته و با تگ عنوان تفاوت دارد. این تگ کمک می کند تا به موتورهای جستجو درباره موضوع صفحه و کلمات کلیدی آن توضیح دهد.

موتورهای جستجو از هدینگ استفاده می کنند و به درک ساختار صفحه می پردازند. بنابراین این تگ ها می بایست با توجه به اهمیت تیترها در صفحه به کار روند. تگ H1 مهمترین تیتر صفحه و H6، کم اهمیت ترین آن می باشد و می بایست به ترتیب از آن ها استفاده کرد.

شاید برایتان جالب باشد:  مهم : تاثیر گواهینامه SSL در فروشگاه اینترنتی

 

۱۰- تگ robots

تگ  robots کدی است که برای راهنمایی موتورهای جستجو در نحوه تعامل خود با صفحه مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از تصورات اشتباه این است که شما باید حتما تگ robots  را داشته باشید.

این تگ به موتور های جستجو اعلام می کند که در زمینه ایندکس و دنبال کردن لینک های آن صفحه چه رفتاری داشته باشند. زمانی که می خواهید لینک های موجود در صفحه دنبال شود می توانید تنها تگ زیر را اضافه کنید.

<meta name=”robots” content=”noindex” />

 

۱۱- تگ های شبکه های اجتماعی

این گونه تگ ها برای کنترل نمایش یک صفحه در هنگام اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی به کار می روند. با استفاده از تگ های شبکه های اجتماعی می توانید عنوان، توضیحات و تصویر مجزایی برای هر صفحه در هنگام اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی تعین کرده و بدینوسیله نرخ کلیک آنها را در این شبکه ها ارتقا دهید.

شما می توانید با انتخاب متن های جذاب کاربران را مشتاق به کلیک کنید و آن ها را به سمت شبکه های اجتماعی خود ببرید و توجه  داشته باشید که بعضی از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر دارای تگ های اختصاصی خود برای نمایش سایت ها هستند.

 

۱۲- تگ  Hreflang

این تگ برای گوگل بسیار حائز اهمیت است و برای سایتهای چند زبانه استفاده می شود در واقع اگر وب سایت شما از نوع چند زبانه می باشد، می توانید با استفاده از تگ hreflang به گوگل اطلاع دهید که کدام آدرس متعلق به کدام زبان است.

 

۱۳- تگ زبان (language)

تنها علت استفاده از این تگ زمانی است که اگر شما وبسایتی در سطح بین المللی دارید و نیاز به اعلام زبان اصلی مورد استفاده در صفحاتش دارید می توان از این تگ استفاده کرد.

 

۱۴- تگ author

تگ نویسنده یا  author، تا چند سال پیش توسط گوگل پشتیبانی می شد اما امروزه اهمیت چندانی ندارد اما شما همچنان می توانید از این تگ استفاده کنید.

 

۱۵- تگ Refresh

این تگ به رفرش صفحه در فاصله های زمان مشخص شده کمک می کند و تا آنجا که ممکن است نبایست مورد استفاده قرار گیرد زیرا گوگل از طرفداران آن نیست.

 

۱۶_ تگ کنترل کش

از این تگ برای کنترل زمان استفاده می کنیم. در این حالت اغلب یک صفحه در مرورگر ذخیره شده تا در دفعات بعدی مراجعه به سایت باز شود و کاربر تجربه سرعت بیشتری را داشته باشد.

 

۱۷- تگ نوع محتوا

این تگ جزو تگ های ضروری می باشد و مجموعه کاراکتر برای هر صفحه را مشخص می کند. نداشتن این تگ بر نمایش صفحه ی شما در مرورگر تاثیر بسزایی دارد و نوشته ها به درستی نمایش داده نمی شوند.

 

۱۸- تگ عنوان

تگ عنوان یک HTML است که برای معرفی عنوان صفحه استفاده می شود. اگر تگ عنوان با کلمه meta شروع نشود استفاده از تگ برای انجام سئو بی فایده می شود. از طرفی این تگ حاوی اطلاعات بسیار مهمی مانند اطلاعات عنوان صفحه می باشد که برای موتورهای جستجو بسیار حائز اهمیت است و استفاده ی درست از آن می تواند تاثیر بسزایی بر روی سئوی وب سایت شما بگذارد.

درباره نویسنده

شانلی ملکی

نظر شما چیه؟