بازاریابی و فروش

آشنایی با نرخ تبدیل و روش های بهینه سازی آن در فروشگاه‌های اینترنتی

نوشته‌ی مهرگان

به طور معمول فروشگاه های اینترنتی موفق ، طوری طراحی شده اند که کاربران بتوانند به راحتی از آن خرید نمایند . هر چه این طراحی بیشتر مطابق میل کاربر باشد ، تعامل نیز بهتر صورت می گیرد . به طور معمول صاحبان فروشگاه ها تلاش می کنند تا آمار بازدید از فروشگاه خود را افزایش دهند اما برای تبدیل بازدید کنندگان به مشتریان فروشگان ، نیاز است تا فرایند خرید ساده تر ، سریع تر و امن تر صورت گیرد .

لازم به ذکر است که هر کدام از مراحل خرید ، یک فرصت برای بهینه سازی کردن رابط بین فروشگاه و مشتری می باشد و درصورتی که این کار به خوبی صورت گیرد می توان درصد بالایی از بازدید کنندگان را به مشتری تبدیل نمود . در سیستم فروشگاه های اینترنتی ، به درصدی از بازدید کنندگان که در نهایت از فروشگاه خرید می کنند نرخ تبدیل ( Coversion Rate ) گفته می شود . همچنین به بهینه سازی نرخ تبدیل به اختصار CRO گفته می شود .

منظور از بهینه سازی نرخ تبدیل یا Conversion Rate Optimization مجموعه تکنیک هایی است که انجام می شود تا نرخ تبدیل در یک فروشگاه اینترنتی افزایش یابد . که در این صورت درصد تبدیل بازدید کننده به مشتری افزایش می یابد . ناگفته نمایند که تعریف نرخ تبدیل و بهینه سازی آن نسبی بوده و در هر نوع وب سایت یا یک صفحه از یک وب سایت تعریف خودش را دارد . برای مثال ممکن است منظور از نرخ تبدیل در یک سیستم تبلیغات اینترنتی ، نسبت تعداد کلیکی باشد که روی یک بنر تبلیغاتی صورت می گیرد به تعداد نمایش بنر تبلیغاتی که این امر بیانگر کیفیت بنر تبلیغ صورت گرفته است .

در ادامه قصد داریم به بحث بهینه سازی نرخ تبدیل و معرفی چند تکنیک برای افزایش نرخ تبدیل در یک فروشگاه اینترنتی بپردازیم تا با رعایت آن بتوانید ، مشتریان و در نتیجه فروش خود را تا حد قابل قبولی افزایش دهید .

آیا بهینه سازی نرخ تبدیل برای فروشگاه اینترنتی من با ارزش است؟

بهینه سازی نرخ تبدیل یکی از ابزار های ضروری برای صاحبان کسب و کار به حساب می آید اما هر فروشگاه اینترنتی نمی تواند از آن استفاده کند . شرط اول استفاده از فرایند بهینه سازی نرخ تبدیل ، داشتن بازدید کننده به اندازه کافی است که بتوان از آمار بازدید آن ها برخی نتیجه گیری ها را صورت داد . به همین دلیل ترافیک سایت خود را برسی کنید و در صورتی که تعداد بازدید کننده های شما به اندازه معقول نمی باشد ، سعی کنید به کمک روش های افزایش بازدید مانند تبلیغات ، آمار بازدید کنندگان وب سایت خود را افزایش دهید .

شاید برایتان جالب باشد:  چگونه صفحه‌ی محصولات حرفه‌ای طراحی کنیم؟

همچنین برای افزایش آمار بازدید ، مقالات ارزشمندی در وبلاگ کاموا ارائه شده است که می توانید از آن ها نیز استفاده کنید.

مقدمه ای بر تست A/B

یکی از اساسی ترین المان های بهینه سازی نرخ تبدیل ، نوعی آزمایش است که به تست A/B یا تست دو بخشی ( Split Test ) معروف است . در این روش دو نسخه از یک صفحه اینترنتی با عملکرد مشابه اما ساختاری متفاوت به کاربران متفاوت و به صورت همزمان نمایش داده می شود و صفحه ای پیروز از این آزمایش بیرون می آید که کاربران بیشتری با آن تعامل داشته و به نوعی جذب آن شده اند .

برای مثال ممکن است صفحه مورد نظر مربوط به پیشنهاد ویژه خرید تعدادی از اجناس باشد که می توان در یکی از آن ها فرایند خرید را متفاوت از صفحه دیگر در نظر گرفت و پس از پایان تست ، صفحه ای که منجر به خرید بیشتر شده است ، به عنوان پیروز تست انتخاب و به صورت ثابت در سایت قرار داده شود .

به عنوان مثالی دیگر می توان به ابعاد تصویر اجناس در یک فروشگاه اینترنتی اشاره نمود . برای درک اینکه ، تصویر اجناس حداقل باید چه ابعادی داشته باشد تا بازدید کننده را بیشتر به سمت خرید سوق دهد ، کافی است که یک تست A/B برگذار نمود و در نهایت بعد از گذشت یک ماه یا شاید هم بیشتر ، ابعاد مفید تصاویر را استخراج نمایید .

همانطور که مشخص است تست A/B زمانبر بوده و در برخی موارد ممکن است نتایج برخی از تست ها بعد از گذشت حتی یک سال از شروع تست مشخص گردد اما ثابت شده است که نتیجه آن بسیار قابل قبول و کارا می باشد . همچنین ترافیک زیاد بازدید کننده باعث می شود اعتبار تست نیز افزایش یابد .

شاید برایتان جالب باشد:  ابزار های جدید کسب‌و‌کار در اینستاگرام

در آخر باید به این اشاره نمود که این تست را می توان در هر لحظه صورت داد تا وب سایت به نرخ تبدیل بهینه و بهینه تر دست پیدا کند و نباید به این سادگی آن دست بردارید .

روش اطلاع از نرخ تبدیل یک صفحه

یکی از بهترین ابزار های اطلاع از نرخ تبدیل یک صفحه از وب سایت ، آنالیزور گوگل با نام Google Analytics است که با ثبت نام در آن ، پس از گذشت مدت زمانی می توان علاوه بر آمار های مناسب از بازدید کنندگان وب سایت شما ، نرخ تبدیل هر صفحه از سایت را نیز مشاهده نمود . لازم به ذکر است که این سرویس نیز نرخ تبدیل را بر اساس آمار بازدید در زمان های مختلف محاسبه می کند .

ناگفته نماند آمار بدست آماده از این سرویس در برخی مواقع دقیق نبوده و می تواند به صورت تقریبی جوابگوی برخی از آنالیز ها باشد اما زمانی که آمار در یک بازه زمانی طولانی و از یک وب سایت با بازدید بالا بدست می آید تا حدودی معتبر می گردد .

برای مشاهده نرخ تبدیل هر صفحه در این سرویس کافی است ، وارد حساب خود شده و سپس در قسمت Behavior بر روی تب Landing Pages کلیک نمایید . سپس صفحه مورد نظر خود را انتخاب و آمار مربوط به آن را مشاهده نمایید . همچنین به بازه زمانی آمار نیز توجه کنید که برای تنظم آن می توانید از منوی بالای صفحه ، سمت راست ، برای تنظیم آن اقدام نمایید .

درباره نویسنده

مهرگان

مدیر موفقیت مشتریان در کاموا

۴ دیدگاه

نظر شما چیه؟