تجارت الکترونیک کار از خانه

برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین موفق چه نکاتی را باید بدانیم

نوشته‌ی هادی

فروش اینترنتی هیچ‌گاه به این سادگی نبوده است. مسلما شنیدن این خبر برای افرادی که قصد شروع یک کسب و کار آنلاین را دارند تا حدودی ناخوشایند است، اما باید بدانیم که کمی تأمل در باب این خبر، می‌تواند در آینده نزدیک موجب موفقیت ما در این کار شود. این خبر نشان‌دهنده این مطلب است که برای موفقیت در فروش اینترنتی باید یک فروشگاه آنلاین موفق داشته باشیم.

چه مواردی را باید پیش از ایجاد یک فروشگاه آنلاین موفق در نظر بگیریم؟ 
 
 ورود به یک بازار که پر از محصولات متنوع و رقبای زیاد است و همچنین جذب مشتری نیاز به تلاش بسیار در این زمینه دارد، بنابراین بهتر است پیش از ورود به بازار، یک تجزیه و تحلیل از محصول‌های محبوب در Google Trends  داشته باشید چرا که انجام یک مطالعه بازار، شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد.
 
  1. یک طرح جذاب برای سایت خود انتخاب کنید
  •  در یک فروشگاه آنلاین، ظاهر یک وب‌سایت بسیار مهم است و می‌تواند در ابتدای ورود به یک سایت تأثیر مثبت یا منفی بر تصمیم مخاطب بگذارد، بنابراین نباید این نکته نادیده گرفته شود. برای حل این مسئله شما می‌توانید با استفاده از فروشگاه ساز کاموا بدون نیاز به استخدام طراح متخصص، یک وب‌سایت با ظاهر زیبا داشته باشید، زیرا کاموا دارای قالب‌های متنوعی است. 
  •  در یک فروشگاه آنلاین موفق تصاویری با کیفیت بالا  برای محصولات انتخاب می‌شود چرا که یک تصویر ارزش هزاران کلمه را دارد.
  1. پشتیبانی آنلاین نیاز اصلی یک فروشگاه آنلاین موفق است
شما می‌توانید تمام مشتریان بالقوه‌ای را که از سایت شما بازدید می‌کنند به مشتریان بالفعل تبدیل کنید به‌شرطی‌که پشتیبانی درست داشته باشید. یکی از ابزارهای قدرتمند در این زمینه، ابزار گفتگوی آنلاین است. شما با افزودن این ابزار به فروشگاه خود می‌توانید هر لحظه در کنار افرادی باشید که از سایت شما بازدید می‌کنند و با پاسخ‌گویی به‌موقع به سوالات‌‌شان، آنها را به مشتریان دائمی سایت خود تبدیل کنید. پلتفرم رایچت یک سرویس ایرانی است که با قدرت در این زمینه فعالیت می‌کند. شما می‌توانید برای آشنایی با این پلتفرم  به سایت raychat.io مراجعه کنید.
 
  1. در یک فروشگاه آنلاین موفق، مشتریان اطمینان خاطر بیشتری دارند
  •  شما چه کسی هستید؟ شاید یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی که ممکن است ذهن مخاطبان شما را درگیر کند همین سوال است، اما چگونه باید به این سوال پاسخ داد؟ شما می‌توانید با نوشتن اطلاعات درست در بخش “درباره ما” پیش از پرسش مخاطبان به این سوال پاسخ دهید. در این بخش بهتر است به‌طور خلاصه درباره فعالیت سایت توضیح دهید و جزئیات تماس (تلفن، ایمیل، آدرس و …) را به صورت کامل بنویسید و در دسترس تمام بازدیدکنندگان قرار دهید تا خریداران آتی بدانند کجا می‌توانند شما را پیدا کنند.
  • آیا شما این عبارت را شنیده‌اید  “اگر شما راضی نباشید ما پول‌ را بازپرداخت خواهیم کرد”؟ این موضوع، موجب اطمینان خاطر مشتریان خواهد شد، بنابراین به آنها اجازه بازگشت محصول را بدهید، شاید تغییر عقیده داده‌اند، یا چیزی را که خریده‌اند با خواسته‌‌شان مطابقت نداشته است. در حقیقت انعطاف‌پذیری برای یک فروشگاه آنلاین موفق نکته‌ای‌ است که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
  1. از ابزارهای بازاریابی استفاده کنید
  • وب‌سایت خود را به شبکه‌های اجتماعی مختلف وصل کنید و با مشتریان جدید ارتباط برقرار کنید. ابزارهای Google Analytics به شما کمک خواهند کرد که بفهمید کدام کانال‌های اجتماعی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوانید وقت خود بیشتر بر روی این کانال‌ها صرف کنید.
  • ایمیل مارکتینگ یک فرصت عالی برای جذب مشتریان است، شما می‌توانید با جمع‌آوری آدرس‌ ایمیل مشتریان یک پایگاه داده برای خود بسازید، با این کار می‌توانید با ارسال خبرنامه‌هایی مبنی بر تخفیف، اجناس جدید، خدمات و … اطلاع‌رسانی کنید و  با شناسایی علایق و سلیقه‌ی مشتریان، پیام‌های ویژه‌ای را برای نیازهای آنها ایجاد کنید و پذیرای سلایق مشتریان خود باشید که بالطبع موجب افزایش فروش و درآمد شما خواهد شد. اما لازم است که پیش از ارسال، درباره علاقه‌مندی آنها برای دریافت خبرنامه سوال کنید.  کاموا با طراحی چک‌باکس در تمامی قالب‌ها این کار را آسان کرده است و از علاقه‌مندی مشتریان برای دریافت خبرنامه از سایت سوال می‌کند.  شاید همه مشتریان تمایلی برای دریافت این نوع ایمیل‌ها نداشته باشند ولی ناامید نشوید رفته‌رفته این تعداد بیشتر خواهد شد. 
  1. بلاگ یک راز برای فروشگاه آنلاین موفق است
بلاگ‌ها در هدایت بازدیدکنندگان به سایت شما بسیار مفید هستند! باید به‌طور مداوم بلاگ خود را با محتوای جدید و با ارزش به روز نگه‌ دارید. در پست‌های خود از کلمات کلیدی استفاده کنید، این نکته موجب می‌شود تا به‌تدریج موقعیت خوبی در نتایج جستجو به دست بیآورید. شما می‌توانید با استفاده از  Google Analytics اطلاعات مفیدی را درباره میزان بازدید پست‌های خود داشته باشید. پست‌های قدیمی با تعداد بازدیدکننده بالا ممکن است منبع دیگر مقاله‌ها گردد.
 
  1. روش‌های مختلف پرداخت و حمل و نقل را ارائه دهید
  • مشتریان باید یک پرداخت امن را تجربه کنند بنابراین در فروشگاه آنلاین خود روش‌های مختلف و معتبر پرداخت را قرار دهید از جمله: درگاه‌های بانکی، زرین‌پال، زیبال، جیبیت، پی پینگ و… 
  •    تنوع در روش‌های حمل و نقل را از یاد نبرید. و از روش‌هایی برای ارسال استفاده کنید که مشتریان در مدت ارسال تا دریافت، بتوانند محصول خریداری خود را پیگیری کنند از جمله پست، تیپاکس، الوپیک، اسنپ باکس و غیره. خوشبختانه فروشگاه ساز کاموا سرویس پست، و الوپیک را دارد و به زودی تیپاکس نیز اضافه خواهد شد.
  •  پیشنهاد حمل و نقل رایگان : هزینه‌های اضافی حمل‌ و نقل می‌تواند مشتریان بالقوه را از دایره خرید خارج کند. از طرفی واژه‌ “رایگان” بسیار جذاب است. شاید در نگاه اول هزینه هنگفتی به‌نظر بیاد اما به‌زودی موجب نتایج مثبتی خواهد شد.
 
  1. رقبای خود را به دقت رصد کنید
وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که محصولات مشابهی را‌ ارائه می‌کنند. برای موفقیت، باید مسیر بازار و رقبای خود را به دقت مطالعه کنید چرا که درک رفتار آن‌ها مشخص می‌کند که چه چیزی باید در فروشگاه آنلاین‌ شما برای حفظ مشتریان و یا جذب مشتریان جدید تغییر کند. 
  1. پیشنهاد تخفیف برابر با افزایش فروش است
واژه‌ی تخفیف در هر زمان بسیار اغوا کننده است. ایجاد انگیزه برای مشتریان جهت خرید همیشه یک رویکرد مناسب است. تخفیف در شرایط اقتصادی کنونی باعث جذب مشتری بیشتری خواهد شد.
 
  1. بهبود سئو سایت و دیده شدن توسط موتورهای جستجو را از یاد نبرید
  •  ابزارهای سئو و Google Search Console می‌توانند به سایت شما کمک کنند تا موقعیت بهتری در نتایج جستجو داشته باشند، موقعیت بهتر مساوی با بازدیدکنندگان بیشتر است. در فروشگاه‌های کاموا قابلیت سئو برای محصولات وجود دارد.
  • نکته مهم دیگر در بهبود سئو، وبلاگ است بنابراین وبلاگ خود را با مطالب مفید و مرتبط فعال نگه دارید.
 
این نکات را اعمال کنید، فروشگاه آنلاین خود را با کاموا راه‌اندازی کنید، رفتار مخاطبان سایت را بررسی کنید، در این صورت می‌فهمید که چه می‌خواهند و  برای بهبود آن راهی را می‌یابید. هرچه بازار هدف و مشتریان‌ خود  را بهتر بشناسید، موفقیت‌های بیشتری نسبت به رقبای خود خواهید داشت.
شاید برایتان جالب باشد:  ۳ راه برای ایجاد مشتریان وفادار

درباره نویسنده

هادی

نظر شما چیه؟