بازاریابی و فروش تجارت الکترونیک رابط و تجربه کاربری

اهمیت داشتن فروشگاه اینترنتی در فروش اینستاگرامی

نوشته‌ی شانلی ملکی

 امروزه بسیاری از افراد جامعه ترجیح می ‌دهند که خرید های خود را به‌ صورت اینترنتی یا آنلاین انجام دهند.

برخلاف گذشته، میزان اعتماد به این فروشگاه‌ ها بسیار بیشتر شده و مردم زیادی خرید های اینترنتی را به خرید های حضوری ترجیح می‌ دهند.

عوامل مختلفی دست به دست هم داده اند تا کسب و کارهای حضوری از صحنه روزگار محو شده و جای خود را به کسب و کارهای اینترنتی بدهند.

استقبال مردم از کسب و کارهای اینترنتی به قدری زیاد بوده که تمامی مدیران و صاحبان کسب و کار را به فکر راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی هستند.

در حال حاضر یکی از بهترین‌ راه‌ ها برای کسب درآمد، راه اندازی فروشگاه اینترنتی است. هرچند در گذشته انجام این کار، دشوار محسوب می شد و راه اندازی یک سایت فروشگاهی کار بسیار پر هزینه و البته پر دردسر و زمان‌ بری بود اما امروزه به دلیل وجود سایت ‌سازها و پتلفرم ‌های فروشگاه ساز مختلف می‌توان در مدت زمان بسیار کوتاهی و با حداقل هزینه یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرد.

 

اهمیت شبکه های اجتماعی در کسب و کار های اینترنتی

استفاده از شبکه های اجتماعی در دنیای امروزی، به عنوان برگ برنده فروشندگان محسوب می شود.

در گذشته اگر قرار بود سرویس یا محصول تان را در معرض دید مخاطبین قرار دهید، مجبور به صرف هزینه بسیار زیادی بودید.

چند سال قبل، فقط شرکت های بزرگ قادر بودند محصولاتشان را در معرض دید مشتریان قرار دهند.

اما امروزه شرکت های کوچک با هزینه اندک قادر به رقابت با شرکت های غول پیکر هستند و در حال به دست آوردن موفقیت هایی هستند که حتی فکرش را هم  نمی کردند.

چرا که می توانند از طریق شبکه های اجتماعی تبلیغ کند، محصولات خود را معرفی کنند، و تمامی این کار ها را در زمان کوتاه تر و با هزینه کمتری انجام دهند.

شرکت ها می توانند از این طریق به مشتریان خود دسترسی داشته و به آن ها نشان دهند که در زمینه مورد نظر فعال هستند و باعث میشود که با مخاطبین خود ارتباط مستقیم برقرار شود. 

شاید برایتان جالب باشد:  چگونه بهترین دامنه را برای کسب‌و‌کارتان انتخاب کنید؟

 

 

نقش اینستاگرام در فروش اینترنتی

 با توجه به این که در سال ‌های اخیر گرایش مردم به شبکه‌ های اجتماعی به شدت افزایش داشته، شبکه اجتماعی اینستاگرام با چند صد میلیون کاربر فعال و بیش از ۲۰ میلیون کاربر ایرانی، جدا از محلی برای سرگرمی و تبادل اطلاعات می‌تواند یکی از بهترین و قوی ‌ترین ابزارهای مارکتینگ و  کسب و کارهای آنلاین باشد.

پیش از این مطلبی درباره دلایل قانع‌کننده برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در کنار فروشگاه اینستاگرام نوشته ایم اما در ادامه برخی از مزایا و معایب این شبکه اجتماعی را برای ایجاد کسب و کار بررسی می کنیم…

اینستاگرام در عین حالی که یک پلتفرم رایگان محسوب می شود، از جمله ابزار هایی است که به کارآفرینان و صاحبان کسب و کار ها کمک می‌کند تا درباره مخاطبان خود بیشتر بدانند و کار خود را به تناسب توسعه دهند. این ابزار فوق العاده می تواند به همه کسب و کارها در هر اندازه ‌ای که باشند کمک ‌کند.

آن ها می توانند فالوورهای بیشتری بدست بیاورند و از اینستاگرام به عنوان گزینه مناسبی برای تبلیغات و اطلاع رسانی استفاده کنند اما نکته قابل توجه این است که اینستاگرام قدرت سایت را در بازاریابی و عملیات فروش و همچنین شخصی سازی فرایند ها برای مشتری ندارد. مواردی مانند :

_ نبود امکان دسته بندی برای محصولات

_ نبود امکان اضافه کردن حالت‌های متنوع برای یک محصول

_ عدم امکان استفاده از درگاه‌های بانکی

_ احتمال فیلترینگ

_ عدم دسترسی به اطلاعات خرید و تماس مشتریان

_ نبود امکان ایجاد کد تخفیف برای مشتریان

_ نبود امکان مدیریت سفارشات و گزارش‌گیری دقیق از فروشگاه

_ عدم امکان رشد و توسعه کسب و کار

_ عدم امکان فروش محصولات دیجیتالی یا فایل

موجب برتری فروشگاه های اینترنتی نسبت به اینستاگرام می شود.

زیرا این شبکه ها محتوا و اهداف اختصاصی برای فروش دارند و کسانی که در آن به بازدید می پردازند بیشتر با هدف سرگرمی وارد می شوند.

شاید برایتان جالب باشد:  قیف فروش (Sales Funnel) چیست و چه کاربردی دارد؟

اما هدف از راه اندازی فروشگاه اینترنتی خرید و فروش می باشد، مسلما کاربران آن نیز کسانی خواهند بود که به قصد خرید وارد آن ها می شوند.

و به تبع آن هدف از فروشگاه اینترنتی را می توان درک کرد. البته این نگرانی نیز برای صاحبان کسب و کار وجود نخواهد داشت که ممکن است صفحه اجتماعی دچار مشکل شود و یا مسدود شود زیرا فروشگاه اینترنتی و تمام امکانات آن به طور اختصاصی در دست مدیر سایت می باشد حتی تغییر و تحول در نوع دسته بندی محصولات بدون اراده او صورت نخواهدگرفت.

 

 

ضرورت راه اندازی فروشگاه اینترنتی

امروزه خریداران بالقوه برای خرید به اینترنت می‌روند و از طریق اینترنت برای اینکه چه چیزی را از چه جایی بخرند تصمیم گیری می‌ کنند.

شما از طریق نمایش محصولات خود در یک فروشگاه آنلاین، شانس خود برای فروش محصولات را بیشتر خواهید کرد, زیرا می‌توانید به مشتریان نشان دهید چرا محصولات شما مناسب آن ‌ها است.علاوه بر موارد ذکر شده، از فاکتور های پراهمیت راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی می توان به عامل های دیگری نیز اشاره کرد. برای مثال :

  1.  در هر مکان و در هر زمان میتواند کسب درآمد کنید و فعالیت خود را ۲۴ ساعته کنید.
  2.  مدیریت آسان تر و خدمت رسانی سریع به مشتریان.
  3. شما می توانید از تمامی مزایای سئو و بهینه سازی استفاده کنید.
  4. شما با هزینه کم می توان کسب و کار خود را رونق دهید.
  5. می توانید بازار خود را جهانی کنید و بازار شما محدود به یک محله، شهر و حتی یک کشور نخواهد بود.
  6. هزینه‌ و ریسک کمتر.

در نهایت راه اندازی فروشگاه آنلاین باعث می‌شود تا در بازار رقابتی امروز نسبت به کسانی که هنوز وارد دنیای تجارت الکترونیک نشده‌اند برتری پیدا کنید.

در عصری که مشتریان دائماً در حال جستجوی برای سریع ‌ترین و ساده ‌ترین راه برای خرید آنچه نیاز دارند هستند، حضور شما در اینترنت اهمیت زیادی دارد.

 

درباره نویسنده

شانلی ملکی

نظر شما چیه؟