بازاریابی و فروش

آموزش: چگونه سئو را یاد بگیریم؟

نوشته‌ی مهرگان

بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) مبحثی پیچیده است. برای خیلی از افراد، سئو پر از ناشناخته ها و پرسش های مجهول است. با اینکه برخی از بازاریاب ها به آن به چشم چالشی هیجان انگیز نگاه می کنند، خیلی های دیگر از ترس اینکه هیچوقت نتوانند آن را درست انجام دهند، از آن فرار می کنند!
با این حال، حقیقت اینست که اگر شما قصد دارید به هر شکلی بازاریابی آنلاین را انجام دهید، داشتن شناختی پایه ای از سئو (SEO) به شما کمک می کند که استراتژی ها و کمپین های موفق تری را دنبال کنید.


برای اینکه به شما کمک کنیم بعد از درست کردن وبسایت خود، بتوانید بازایابی اینترنتی سایت خود را هم به دست بگیرید، در ادامه نکاتی را می آوریم که برای یادگیری سئو به آن ها نیاز دارید.

نقش سئو در بازاریابی داخلی سایت را یاد بگیرید

سئو و بازاریابی درونی بخشی از یک اکوسیستم هستندو ارتباط بین آن ها وابسته به وجود یکدیگر است. سئو با پیدا کردن محتوا به موفقیت بازاریابی داخلی سایت کمک می کند، و بازاریابی داخلی با ایجاد محتوای مرتبط که دیگران بخواهند به آنها لینک دهند، سئو را بهبود می دهد.

مقدمات سئوی صفحات داخلی سایت را یاد بگیرید

برای خیلی ها، سئوی داخلی سایت آسان ترین بخش سئو برای فهمیدن است چرا که در واقع آن را می بینید و کنترل می کنید. سئو صفحات داخلی، چیزی است که موتورهای جستجو می توانند از محتوا و ساختار سایت شما پیدا کنند. برخی از موضوعات سئوی داخلی این ها هستند:

۱٫ محتوا (هم طراحی و هم نوشته ها)

۲٫ تگ عناوین

۳٫ URL ها

۴٫ تگ Alt تصاویر

۵٫ لینک های داخلی

۶٫ معماری سایت

۷٫ نقشه سایت XML

مقدمات سئوی خارج از سایت را یاد بگیرید

این بخش سئو معمولاً انرژی بیشتری می برد. عناصر سئوی بیرون از سایت معمولاً تا حد زیادی بر روی لینک ها متمرکز است. منظور از سئوی خارج از صفحات سایت، هر چیزی است که جدا از اطلاعاتی که روی سایت قرار داده شده، کمک می کند موتورهای جستجو وبسایت شما را راحت تر پیدا کنند.

شاید برایتان جالب باشد:  ای نماد چیست و چرا باید آن را دریافت کنیم ؟

آنالیتیکس وبسایت خود را راه اندازی کنید

ابزارهای آنالیتیکس، ابزارهایی هستند که به شما اطلاعات کاملی در مورد تعداد بازدید سایتتان و اطلاعاتی مفید در مورد بازدیدکنندگان به شما می دهند. در این بین، معمولاً Google Analytics محبوبترین پکیج بین وبمسترها است.

کنسول جستجوی گوگل را برای سایت خود راه اندازی کنید

اگر واقعاً برایتان مهم است که وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل رتبه خوبی کسب کند، پس کنسول جستجوی گوگل (که سابقاً با نام Google Webmasters Tool شناخته می شد) امری ضروری است. در واقع، این ابزار به شما کمک می کند اطینان حاصل کنید که گوگل وبسایت شما را می بیند و بدانید چه صفحاتی از سایت شما ایندکس شده اند، و همچنین اطلاعاتی در مورد لینک های داده شده به سایت شما از دیگر سایت ها، کلمات کلیدی محبوب، وضعیت رنکینگ، نرخ کلیک ها و غیره نیز به شما می دهد.
زمانی بگذارید تا Search Console سایت خود را راه اندازی کنید و اطلاعات آن را بررسی کنید.

تحلیل رقبا و بررسی کلمات کلیدی

تحلیل رقبا و بررسی کلمات کلیدی، بخشی ضروری در اجرای موفق استراتژی های سئو است. به همین دلیل، باید زمان قابل قبولی را صرف توسعه مهارت های خود در این زمینه کنید. این کار کمی زمان می برد، پس صبور باشید. هدف اصلی در اینجا این نیست که هر کاری رقبایتان انجام می دهند را کپی کنید، بلکه سعی کنید اثربخش تر از آن ها عمل کرده و راهکاری بهتر در اختیار کاربران خود قرار دهید.

رقبای خود را تحلیل کنید

تحلیل کردن سایت های رقیب، بخشی مهم از استراتژی سئو است. تحلیل رقبا و کلمات کلیدی کاملاً به هم وابسته هستند.
برای تحلیل سئو، باید به دنبال پاسخ سؤالات زیر باشید:

  1. رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟
  2. میزان ترافیک سایت آن ها چطور به نظر می رسد؟
  3. برای چه کلمات کلیدی و عباراتی رتبه بهتری دارند؟
  4. وضعیت بک لینک آن ها چطور است؟
  5. در چه نوع شبکه های اجتماعی فعال هستند؟
  6. اوضاع استراتژی محتوای آن ها چگونه به نظر می رسد؟
شاید برایتان جالب باشد:  استفاده از متن‌های از پیش تنظیم شده برای فروش بیشتر

لینک بیلدینگ (Link Building)

منظور از لینک بیلدینگ، لینک دادن به وبسایت شما از طریق سایت ها و کانال های دیگر است. اصطلاح لینک بیلدینگ، به نوعی مترادف با سئوی خارج از سایت است. تعداد لینک های با کیفیت به وبسایت شما، یکی از مهمترین عوامل رتبه دهی در سئو است. تکنیک های زیادی برای ایجاد لینک وجود دارد، ولی این فرایند به هیچ وجه آسان نیست بلکه هم چالش برانگیز، و هم زمان بر است. با این حال، با ایجاد محتوای عالی احتمال زیادی دارد که به صورت طبیعی لینک های بسیاری را جذب کنید، بدون اینکه مجبور باشید برای گرفتن این لینک ها وقت صرف کنید.

اندازه گیری سئو

اندازه گیری و سنجش، برای اجرای موفق استراتژی های سئو ضروری است. باید دیتا و اطلاعاتی مرتبط با رتبه بندی، ارجاع ها، و لینک ها را دنبال کنید تا بتوانید استراتژی سئوی خود را تحلیل کنید و آن را برای موفقیت بهینه سازید.
موضوع مهم دیگری که در اینجا باید به یاد داشته باشید این است که سعی کنید متریک های سئوی خود را با اهداف تجاری و کسب و کار خود هم طراز کنید. اگر هدف شما این است که از طریق محتوای وبلاگ ایمیل های بیشتری را از کاربران بدست آورید، پس میزان ورودی به خاطر کلمات کلیدی زیاد به وبلاگ شما باید اولویت بالایی برایتان داشته باشد. داشتن چنین اهداف مشخصی نقش بسیاری در موفقیت یا شکست استراتژی سئوی شما دارد.

درباره نویسنده

مهرگان

مدیر موفقیت مشتریان در کاموا

۴ دیدگاه

نظر شما چیه؟