تجارت الکترونیک

روش ساخت شناسه کاربری و خرید دامنه IR

نوشته‌ی مهرگان

برای دسترسی به هر سایت اینترنتی ، نیاز به وارد کردن دامنه آن سایت در مرورگر می باشد که این آدرس اینترنتی از دو بخش نام دامنه و پسوند تشکیل شده  است. به عنوان مثال دامنه Kamva.ir را در نظر بگیرید. نام دامنه اختصاصی بوده و به طور معمول بر اساس نام شرکت یا برند و یا نام شخص انتخاب می‎شود.

برای مثال نام دامنه فروشگاه ساز کاموا ، Kamva  می‎باشد. پسوند دامنه نیز بخش عمومی آن بوده که به طور کلی مشخص می‎کند دامنه مربوط به چه حوزه کاری میباشد. از معروف ترین پسوند های دامنه می‎توان به com ، net ، org ، mil اشاره نمود. به عنوان مثال پسوند net مربوط به شرکت هایی است که خدمات اینترنتی ارائه می‎دهند و یا پسوند org مربوط به سایت سازمان ها می‎باشد.

جدا از پسوند‎های نام برده که به صورت عمومی در سرتاسر جهان از آن ها استفاده میشود، هر کشوری دارای یک پسوند دامنه خاص می‎باشد و به طور معمول سایت هایی که در یک کشور فعالیت می کنند از آن استفاده میکنند. برای مثال پسوند مربوط به ایران ir و پسوند مربوط به کشور آلمان de می‎باشد. به همین خاطر سایت ها وارد یک دسته بندی کشور هم می‎شوند و توصیه می‎شود، در صورتی که بیشتر بازدید کننده‎های سایت از داخل کشور می‎باشند، پسوند دامنه مطابق با پسوند دامنه کشور باشد تا در نتایج موتور های جستجو نیز سایت بهتر نمایش داده شود.

در ایران پسوند دامنه ir توسط سایت nic.ir مدیریت می‎شود و تمامی فرایند ثبت آن از سوی این سایت صورت می‎گیرد . ثبت دامنه با این پسوند از قیمت پایینی برخوردار است و توسط هر سایت فروش دامنه‎ای می توان آن را خریداری نمود اما قبل از هر کاری لازم است تا کاربر یک بار در سایت nic.ir ثبت نام و شناسه کاربری دریافت کند تا در صورت اینکه از هر سایتی این دامنه را خریداری نمود، به سرعت آن را به نام بزند. با انجام این کار دامنه به نام شما می‎شود و به راحتی می‎توانید آن را مدیریت کنید.

با ثبت نام در سایت nic.ir یک شناسه کاربری اختصاصی به شما داده می‎شود که می‎توانید در زمان خرید آن را در سایت فروشنده وارد نمایید تا دامنه به نام شما خریداری شود. در ادامه قصد داریم به آموزش ثبت نام در سایت nic.ir بپردازیم پس یا کاموا همراه باشید.

شاید برایتان جالب باشد:  چگونه برای همایش و کنفرانس‌ خود وبسایت طراحی کنیم؟

ایجاد حساب کاربری و دریافت شناسه اختصاصی

برای شروع باید به سایت مدیریت دامنه‎های اینترنتی با پسوند ir به آدرس nic.ir مراجعه کنید. توجه داشته باشید که ممکن است در هنگام ورود به سایت با پیام ( ” درخواست مورد نظر موقتا در دسترس نیست ” ) مواجه شوید که برای گذر از آن لازم است تا مجدد برای ورود به سایت تلاش نمایید . همچنین از ساعت ۱۱ شب به بعد دسترسی به این سایت مسدود می‎باشد.

پس از ورود به سایت می‎توانید از منوی سمت چپ و بالای سایت که با نام مشخصه‎های شناسه نمایش داده می‎شود، گزینه ساخت شناسه کاربری را انتخاب نمایید. همچنین می‎توانید به جای این کار از لینک زیر استفاده کنید تا به صورت مستقیم وارد قسمت ساخت شناسه شوید.

ساخت شناسه‌ی کاربری در سایت nic

سپس بعد از ورود به این صفحه باید در قسمت شخص حقیقی، گزینه تکمیل فرم و دریافت شناسه را کلیک نمایید و در صورتی که می خواهید شناسه برای یک شرکت ثبت شده و یا نهاد دولتی صادر شود از سایر قسمت‎ها استفاده کنید.

در صفحه جدید باید مشخصات شخصی را در یک فرم وارد نمایید که از قسمت‎های زیر تشکیل شده است :
– نام شخص و سازمان ( به انگلیسی ) که باید نام خود و سازمان خود را به انگلیسی و مانند مثال‎های زیر فرم تکمیل نمایید

– نام شخص و سازمان ( به فارسی ) که باید نام خود و سازمان خود را به فارسی و مانند مثال‎های زیر فرم تکمیل نمایید

– اطلاعات احراز هویت که فقط کافی است شماره ملی را وارد کنید و اطلاعات مربوط به گذرنامه اجباری نیست

– نشانی پستی که باید به انگلیسی و مانند مثال‎های زیر فرم تکمیل شوند

– نشانی پست الکترونیکی که در این قسمت علاوه بر پست الکترونیکی ، پرسش محرمانه را نیز تکمیل نمایید . ( این پرسش برای افزایش امنیت حساب کاربری شما می‎باشد و کافی است به انگلیسی یک سوال و یک جواب را مطرح کنید تا در مواقع ضروری یا مواقعی که رمز عبور فراموش شده است از آن استفاده کنید )

شاید برایتان جالب باشد:  تاثیر سیستم لجستیک ( حمل و نقل) در فروشگاه های اینترنتی

– حریم خصوصی که مربوط به مجوز به نام زدن دامنه است و توصیه می‎شود گزینه آزاد را انتخاب کنید تا هر شرکت ثبت دامنه بتواند دامنه را به نام شما و این شناسه کاربری ثبت نماید.

 توجه شود در بیشتر قسمت های فرم از ستاره‎های قرمز رنگی استفاده شده است که نشان می‎دهند، ملزم به پر کردن این قسمت می‎باشد و لزومی به پر کردن قسمت‎هایی که این ستاره را ندارند نیست. سپس بر روی کلید بازنگری کلیک کنید تا فرم، مورد برسی قرار گیرد. در صورتی که فرم، درست پر شده باشد به صفحه بعد هدایت می‎شوید و در غیر این صورت خطایی صادر می‎شود و شما می‎تواند متن آن خطا را در بالای صفحه مشاهده و آن را در فرم اصلاح نمایید.

پس از اینکه فرم با موفقیت تکمیل شد وارد صفحه‎ای می‎شوید که مجدد از شما می‎خواهد تا اطلاعات وارد شده را تایید کنید و در صورت تایید، یک شناسه به شما نمایش داده می‎شود. همچنین یک نسخه از شناسه به همراه رمز عبور به ایمیل شما ارسال می‎شود که می‎توانید به کمک آن وارد حساب کاربری خود در سایت nic.ir شوید.

تمامی مراحل در اینجا به پایان رسیده و فقط کافی است شناسه خود را به سایت یا شرکتی که قرار است دامنه را برای شما ثبت کند بدهید تا در هنگام خرید دامنه آن را به نام شما بزند. بعد از ثبت دامنه به نام شما، می‎توانید آن را از طریق حساب کاربری ساخته شده در سایت nic.ir مدیریت کنید.

همچنین برای دسترسی به اکانت خود در سایت nic.ir کافی است به صفحه اصلی این سایت مراجعه کنید و مانند ساخت شناسه از منو بالا و سمت چپ سایت گزینه مشخصه‎های شناسه را انتخاب و گزینه ورود را بزنید. در صفحه جدید با وارد کردن اطلاعات مربوط به شناسه و رمز عبور که به ایمیل شما ارسال شده است ، دامنه های خود را مدیریت کنید.

درباره نویسنده

مهرگان

مدیر موفقیت مشتریان در کاموا

۳ دیدگاه

نظر شما چیه؟