seo تجارت الکترونیک رابط و تجربه کاربری

 گوگل آنالیتیکس  (Google Analytics) چیست و چه کاربردی دارد؟

نوشته‌ی شانلی ملکی

چگونه میتوانید فروشگاه اینترنتی خود را مورد ارزیابی قرار دهید؟ گزارش گیری از فروشگاه چگونه میتواند به شما در برنامه ریزی های بلند مدت کمک خواهد کرد؟ چگونه میان فروشگاه خود و سایر فروشگاه های اینترنتی تمایز ایجاد کنید؟

پاسخ این سوالات به شما در مسیر موفقیت کمک خواهد کرد، افزایش فروش همواره نیازمند برنامه ریزی دقیق بوده و برنامه ریزی دقیق به اطلاعات جزیی از تمامی داده های موجود وابسته می باشد.

تحلیل گزارشات دریافتی از جمله مهمترین وظایف هر فعالیت تجاری می باشد.

برنامه ریزی صحیح و تبلیغات مناسب با صرف کمترین هزینه، از عوامل اصلی و موثر در افزایش فروش می باشد، با توجه به محدودیت های پیش آمده به علت انتشار ویروس کرونا در سال گذشته، بسیاری از کسب و کارها به طراحی فروشگاه اینترنتی روی آورده و خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه می کنند، این موضوع منجر به افزایش تعداد فروشگاه های اینترنتی و ایجاد رقابت نزدیک در زمینه تبلیغات و گزارش گیری از فروشگاه ها  شده است.

برای موفقیت در این مسیر و رقابت با فروشگاه های حرفه ای شما به ابزار متفاوتی نیاز خواهید داشت، یکی از این ابزار سرویس های گزارش گیری میباشد.

ابزارهای متفاوتی در این زمینه وجود دارد که از جمله مهمترین و پرکاربردترین می توان به گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) اشاره کرد، این سرویس امکان دریافت گزارشات دقیق از عملکرد فروشگاه، رفتار کاربران و بازدیدکنندگان فروشگاه و … را به صورت رایگان برای صاحبان سایت و فروشگاه های آنلاین فراهم می کند.

شما به عنوان صاحب یک فروشگاه به شناخت دقیق از سایت و کاربران خود نیاز دارید، این شناخت با آگاهی از جزئیات زیر به دست خواهد آمده و به شما در بهبود عملکرد فروشگاه کمک خواهد کرد:

  • تعداد بازدیدکنندگان و Bounce rate (تعداد افرادی که وارد سایت شده و بدون کلیک بر روی لینک ها از سایت خارج می شوند.) در بازه های زمانی متفاوت به صورت کوتاه مدت و بلند مدت، این اطلاعات به شما کمک میکند تا نسبت به محصولاتی که در صفحه اول فروشگاه خود قرار میدهید آگاهی بیشتری پیدا کنید. طراحی اولین صفحه فروشگاه از عوامل تاثیر گذار در بازدید از سایت و تبدیل بازدید کنندگان به خریدار است.
  • بیشترین بازدید سایت شما مربوط به کدام محدوده جغرافیایی میباشد ؟ این موضوع به شما در تولید محتوای مناسب کمک خواهد کرد.
  • زمان حضور هر کاربر در فروشگاه شما چقدر است؟ کدام صفحات بیشترین بازدید را داشتند؟
  • کاربران شما با استفاده از چه وسیله ای از فروشگاه بازدید میکنند؟ اطلاع از اینکه کاربران شما بیشتر از چه ابزاری استفاده میکنند (اندروید، IOS، دسکتاپ و …) تبه شما کمک خواهد کرد تا  سرمایه گذاری مناسب تری در راستای رفع نیازهای کاربران خود داشته باشید.
  • کاربران سایت شما بیشتر از کدام گروه سنی و جنسیتی هستند، این گزارش به شما در تولید محتوای مناسب برای گروه های سنی متفاوت کمک خواهد کرد.
  • کاربران شما از چه طریقی با فروشگاه شما آشنا شده اند؟ برنامه ریزی موفق در تبلیغات، نیازمند شناخت و سرمایه گذاری در کانال های موثر میباشد. (اینستاگرام، فیسبوک و …)
  • کاربران شما با جستجوی چه کلماتی فروشگاه شما مشاهده کردند؟ با شناسایی این کلمات و استفاده از آنها در به شما در بهبود سئو فروشگاه کمک خواهد کرد.
  • چه تعداد از بازدیدکنندگان شما به خریدار تبدیل شدند؟
  • دلیل ترک فروشگاه بدون خرید توسط بازدیدکنندگان چیست؟
شاید برایتان جالب باشد:  راه اندازی و مدیریت کسب و کار - مقالاتی که باید بخوانید

 

دسترسی به اطلاعات مذکور و دریافت گزارشات به تنهایی، نیازمند داشتن اطلاعات فنی و گسترده و صرف هزینه مالی و زمانی بسیار زیاد میباشد، در حالی که گوگل آنالیتیکس تمامی این گزارشات را به صورت رایگان و با جزییات دقیق در اختیار کاربران قرار میدهد تا با استفاده از آنها کاربران اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را در گوگل آنالیتیکس تعریف کرده و به مسیر دستیابی به اهداف خود (نقشه تحقق هدف) دسترسی داشته باشند و متناسب با آن برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.

بنابراین صاحبان فروشگاه ها میتوانند بدون صرف هزینه شناخت کاملی از کاربران خود پیدا کرده و نسبت به افزایش فروش متناسب با رفتار کاربران خود اقدام کنند.

در همین راستا فروشگاه ساز کاموا با اضافه کردن قابلیت گوگل آنالیتیکس در قسمت اپ استور این امکان را برای کاربران خود فراهم آورده است  تا در صورت تمایل با فعال سازی سرویس از خدمات کاربردی آن بهره مند شوند.

 

نحوه فعالسازی و دریافت کد  گوگل آنالیتیکس (Google Analytics):

جهت دریافت کد  گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) تنها کافیست وارد سایت گوگل آنالیتیکس شده و یک اکانت برای فروشگاه یا سایت خود ایجاد و اطلاعات مورد نیاز را تکمیل کنید.

 

 

  • نکته: در صورت به روز نبودن سرویس، گزینه Upgrade to GA4 در ستون Property قابل مشاهده میباشد، شما میتوانید با انتخاب این گزینه از آخرین نسخه این سرویس استفاده داشته باشید.

 

 

در آخرین بروزرسانی موجود نیاز است کاربران مسیر زیر را طی کنند به این صورت که:

ابتدا وارد قسمت Admin شده و از ستون Property گزینه Data Streams را انتخاب و یک Data Stream Web جدید اضافه میکنند، سپس در قسمت Tagging Instructions گزینه Global Site Tag کد مورد نظر را دریافت خواهد کرد.

شاید برایتان جالب باشد:  تمام چیزهایی که باید درباره گوگل تگ منیجر(Google tag manager) بدانید!

 

 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده

شانلی ملکی

نظر شما چیه؟