بازاریابی و فروش

۴ ویژگی که هر فروشگاه اینترنتی باید داشته باشد

نوشته‌ی امیرسینا

تفاوت عمده‌ای که فروش اینترنتی با روش فروش کلاسیک دارد این است که زمانی که در فروشگاه اینترنتی خود محصولات را میفروشید دیگر محدود به مشتریان همیشگی و اطرافیان نیستید بلکه خیلی راحت مشتریان جدید پیدا میکنید. با فروشگاه اینترنتی شما این شانس را دارید که محصولات خود را به هرکسی در هرگوشه‌ی جهان نشان داده و آنها را ترغیب کنید تا از شما خرید کنند.

نکات گفته شده میتواند دلایل کافی‌ای باشد که همین امروز فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید. اما نباید فراموش کرد که اضافه کردن محصول به فروشگاه دلیل کافی‌ای برای فروش و کسب سود نیست. هر فروشگاه اینترنتی باید ۴ ویژگی یا حداقل را رعایت کند تا بتواند به فروش و سود برسد.

۱- توضیح محصول کامل و مستقیم

هر محصولی که قرار است در فروشگاه به فروش برسد باید با توضیحات و معرفی کاملی همراه باشد. توضیحات محصول دو هدف اصلی دارند:

  1. محصول را معرفی کرده و امکانات آن را توضیح میدهند و در نتیجه به مشتری کمک میکند تصمیم بهتری در زمان خرید محصول بگیرد
  2. به موتورهای جستجو – سئو – کمک میکنند تا متوجه شوند چه محصولی میفروشید در نتیجه کاربرانی هدفمند که قصد خرید محصولات شما را دارند به فروشگاهتان هدایت کنند.

برای این که توضیحات محصول خوبی داشته باشید چند اصل کلی را در ذهن داشته باشید:

صحبت کنید: توضیحات محصول را با بیانی بنویسید که انگار مشتری روبه‌روی شماست و دارید نکات مثبت و منفی آن را توضیح میدهید. از کلماتی مانند “شما” و “ما” استفاده کنید.

امکانات را لیست کنید: به خاطر داشته باشید که تمام امکانات و ویژگی‌های محصول را در توضیح بنویسید.

تاثیرات امکانات را توضیح دهید: نوشتن لیستی از امکانات کافی نیست٬ بلکه باید توضیح دهید که هر امکان چگونه میتواند به مشتریان کمک کند و بر زندگی آنها تاثیر مثبتی بگذارد.

به عنوان مثال به این بررسی از کیندل آمازون در وبسایت دیجی‌کالا دقت کنید:

شاید برایتان جالب باشد:  ۷ دلیل برای شکست کسب و کار های کوچک در بازاریابی اینترنتی

فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا و فروش آمازون کیندل

فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا و فروش آمازون کیندل

در این توضیحات میتوانید مشاهده کنید که نویسندگان دیجی‌کالا اکثر نکاتی که در زمان نوشتن توضیحات محصول باید رعایت شود را به خاطر داشته و رعایت کرده‌اند. نکاتی مانند:

  • استفاده از Bullet Points
  • استفاده از تصاویر
  • بیان کلمات دوستانه و خودمانی
  • بیان نکات مثبت و منفی محصول

اگر میخواهید در مورد نوشتن توضیحات محصول اطلاعات کامل‌تری پیدا کنید این پست وبلاگ ما در مورد توضیحات محصول کامل و موثر را مطالعه کنید: چگونه توضیحات خوب برای محصولات فروشگاه اینترنتی بنویسیم؟

۲ – تصاویر حرفه‌ای از محصولات

اگر میخواهید فروش اینترنتی را به عنوان یک روش کاملا جدی انتخاب کنید٬ باید تصاویر محصولات را هم همانقدر جدی بگیرید.

انسان‌ها موجوداتی هستند که وابستگی شدیدی به بینایی خود دارند و برایشان مهم است که محصولی که میخواهند بخرند چه ظاهری دارد. بدون جایگاه‌سازی مناسب٬ بسته بندی زیبا و تصاویر باکیفیت ٬ مشتریان از کنار محصول شما در عین باکیفیت بودن و شاید بهترین بودن در بازار خواهند گذشت.

اگر توانایی این را ندارید که خودتان عکس باکیفیت از محصول بگیرید٬ حتما به تیم یا فرد حرفه‌ای قراردادی ببندید تا آنها کار تهیه تصاویر محصول را به عهده بگیرند و نکات زیر را رعایت کنند:

  • از پس‌زمینه سفید در تصاویر استفاده کنید.
  • محصول را محوراصلی تصاویر قرار دهید.
  • از زوایای محتلف عکس بگیرید
  • ویرایش حرفه‌ای انجام دهید. به خاطر داشته باشید محصول باید به همان شکل اصلی باشد اما حدف تصاویر پس‌زمینه یا بهبود سایه‌ها جلوه‌ی بهتری به محصول میدهد.

۳- استفاده از تخفیف

اگر محصولی در فروشگاه اینترنتی خود میفروشید باید حداقل یک انگیزه‌ی تخفیفی هم برای مشتریان قرار دهید تا بعدا بازگردند و بازهم خرید کنند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا میکند که شما در حال فروش محصول یا خدماتی هستید که قبلا مشتریان هیچ آشنایی‌ای با آن نداشته‌اند.

انگیزه‌هایی که میتوانید به عنوان جایزه یا تخفیف به مشتریان ارائه دهید:

  • ارسال رایگان
  • خرید همراه با هدیه
  • یکی بخر٬ دوتاببر
  • تخفیف درصدی مثلا ۱۰ درصد تخفیف
  • تخفیف تومانی مثلا ۲۰ هزار تومان تخفیف
شاید برایتان جالب باشد:  چگونه در کمترین زمان یک لندینگ پیج عالی بسازیم؟

تخفیف تومانی خرید از فروشگاه اینترنتی بامیلو

بالا میتوانید یک نمونه از تخفیف‌های تومانی از فروشگاه اینترنتی بامیلو را مشاهده کنید. در این تخفیف گفته شده با عضویت در خبرنامه ی بامیلو ۲۰ هزار تومان تخفیف دریافت خواهید کرد. با این کار بامیلو:

اولا اعتماد و انگیزه‌ی کاربران برای تبدیل شدن به مشتری را افزایش میدهد.

دوما لیست ایمیل خود را بزرگتر میکند. فراموش نکنید که در تجارت الکترونیک٬ بازاریابی از طریق ایمیل از اصلی‌ترین کانال‌های بازاریابی است.

۴- قوانین روشن بازگشت محصول

کاربران فروشگاه‌های اینترنتی٬ نسبت به باقی مشتریان ریسک پذیری بالاتری دارند٬ چون آنها بدون این که محصول را از نزدیک ببینند خرید میکنند. این مشتریان البته در زمان خرید تفکر و صبر بیشتری هم میکنند.

برای کاهش این صبر و تردید در زمان خرید باید قوانین روشن و مشخصی برای بازگشت محصول در زمانی که مشتریان راضی نیستند داشته باشید.

ابتدا در مکانی که کاملا در چشم است نشان دهید که شما محصولات را پس خواهید گرفت. یکی از کارهای خوبی که میتوانید انجام دهید قرار دادن ارسال رایگان + بازگشت محصول در بالای هر صفحه است. شما عملا با این کار موارد ۳ و ۴ را همزمان با هم انجام داده‌اید.

در قدم بعدی مطمئن شوید تمام شرایط و قوانین بازگشت محصول را با جملاتی روشن و قابل درک در فروشگاه اینترنتی توضیح داده‌اید.

داشتن فروشگاه اینترنتی خیلی وسوسه‌انگیز به نظر میرسد مخصوصا این که شما ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته در دسترس هستید و مانند مغازه ساعت تعطیلی ندارید. اما فروشگاه اینترنتی تنها زمانی به موفقیت میرسد که جایگاه‌سازی مناسبی انجام داده باشد. این جایگاه‌سازی باید همراه با اطلاع‌رسانی و آموزش کافی مشتریان باشد تا آنها هیجان‌زده شده و بازهم برگشته و خرید کنند.

هنوز فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی نکرده‌اید؟ همین حالا با فروشگاه ساز کاموا راه‌اندازی کنید:

فروشگاهت رو بســـاز

درباره نویسنده

امیرسینا

امیرسینا هستم٬ مدیر بخش بازاریابی کاموا. علاقه زیادی به کتاب چه مربوط به حوزه‌ی کاری و چه غیر مرتبط دارم. برای تمرکز در زمان کار هم فقط باید هدست تو گوشم باشه اگر نه خیلی سریع حواسم پرت میشه. بلاگ‌نویسی یکی از علایق قدیمی من هست و زمانی که دارم پست مینویسم انگار دارم بخشی از خودمو منتقل میکنم برای همین پست ها و مفید بودنشون برام خیلی مهمه.

۳ دیدگاه

نظر شما چیه؟