بازاریابی و فروش

تفاوت سایت های استاتیک و داینامیک

نوشته‌ی امیرسینا

به طور کلی دو نوع وبسایت وجود دارد: استاتیک (ایستا) و داینامیک (پویا). در اینجا شما را راهنمایی می کنیم تا تفاوت بین این دو را بدانید و برای طراحی سایت خود، بهترین تصمیم را بگیرید.


وبسایت استاتیک، وبسایتی است که معمولاً با زبان HTML ساده نوشته می شود و کدهای سایت، همان چیزی است که به کاربران نمایش داده می شود. در سایت های استاتیک، هر فایل HTML بیانگر یک صفحه فیزیکی سایت است یعنی اینکه هر صفحه یک فایل HTML جداگانه است.
اگر شما دو صفحه یا محتوای کاملاً یکسان داشته باشید، هر دوی آن ها شامل دو نسخه متفاوت هستند. بنابراین اگر بخواهید فوتر سایت خود را آپدیت کنید، باید در هر دو صفحه این کار را انجام دهید.
اگر می خواهید وبسایتی کوچکی با تعداد صفحات محدود داشته باشید، طراحی استاتیک گزینه مناسبی می تواند برایتان باشد. طراحی سایت های استاتیک معمولاً آسان تر از سایت های داینامیک است، چرا که نیاز به کدنویسی و دانش فنی کمتری دارد.
معمولاً از سیستم طراحی استاتیک برای سایت های شرکتی و تبلیغاتی که بیشتر با هدف معرفی خدمات و محصولات آماده می گردند، استفاده می شود.

برخی از مزایای وبسایت استاتیک:

  • قابلیت ساخت و توسعه سریع
  • ساخت و توسعه ارزان
  • میزبانی و هاست ارزان

برخی از معایب وبسایت استاتیک:

  • معمولاً نیازمند تخصص توسعه وب برای آپدیت سایت
  • کاربردهای محدود برای کاربر
  • محدودیت محتوای سایت

از طرف دیگر، توسعه سایت های داینامیک معمولاً در شروع گران تر است، ولی مزیت های بیشماری دارد. در سطح مقدماتی، یک وبسایت داینامیک صاحب سایت را قادر می سازد که آن را به سادگی آپدیت کند و محتوای جدیدی را به سایت اضافه کند. برای مثال، اخبار و رویدادها را می توان از طریق رابط کاربری ساده مرورگر به سایت اضافه کرد. ویژگی های یک سایت داینامیک به نوعی نامحدود است. برخی از امکانات سایت های داینامیک شامل این موارد می شود: سیستم مدیریت محتوا، سیستم تجارت الکترونیک، انجمن گفتگو، قابلیت آپلود فایل توسط مشتریان، …

شاید برایتان جالب باشد:  چگونه بهترین دامنه را برای کسب‌و‌کارتان انتخاب کنید؟

برخی از مزایای وبسایت داینامیک:

  • وبسایتی بسیار کاربردی تر
  • قابلیت آپدیت کردن بسیار آسان تر
  • امکان به روزرسانی مداوم مطالب سایت و جذب کاربران جدید

برخی از معایب وبسایت داینامیک:

  • فرایند کندتر و گران تر توسعه سایت
  • هزینه بالاتر میزبانی و هاست

اگر قصد دارید وبسایتی شخصی یا شرکتی با هدف معرفی خدمات و محصولات خود به مشتریان و کاربران ارائه دهید، طراحی سایت استاتیک می تواند گزینه ای سریع و ارزان برایتان باشد. اگر به دنبال سایتی هستید که بتوانید تعداد کاربران بیشماری را جذب کرده، از امکاناتی همچون آپدیت روزانه سایت یا انجمن های گفتگو استفاده کنید، طراحی سایت داینامیک می تواند گزینه ای مناسب تر برای شما باشد.

درباره نویسنده

امیرسینا

امیرسینا هستم٬ مدیر بخش بازاریابی کاموا. علاقه زیادی به کتاب چه مربوط به حوزه‌ی کاری و چه غیر مرتبط دارم. برای تمرکز در زمان کار هم فقط باید هدست تو گوشم باشه اگر نه خیلی سریع حواسم پرت میشه. بلاگ‌نویسی یکی از علایق قدیمی من هست و زمانی که دارم پست مینویسم انگار دارم بخشی از خودمو منتقل میکنم برای همین پست ها و مفید بودنشون برام خیلی مهمه.

نظر شما چیه؟