بازاریابی و فروش

چگونه برای فروشگاه اینترنتی خود، روابط با مشتری را مدیریت کنیم؟

نوشته‌ی مهرگان

اگر شما صاحب کسب و کار یا مدیر فروش باشید، احتمالاً واژه سی آر ام (CRM) را شنیده اید. ولی واقعا معنای این اصطلاح چیست؟ آیا میدانید تاثیر CRM در کسب و کارهای موفق چگونه است؟ تا پایان این پست با ما همراه باشید تا با CRM و تاثیر آن آشنا شوید.

CRM مخفف عبارت انگلیسی Customer Relationship Management به معنای مدیریت ارتباط مشتری است. به بیان ساده، سیستم CRM به کسب و کارها اجازه می دهد که ارتباطات مشتری و دیتا و اطلاعات مرتبط با آن‌ها را مدیریت کنند.
با اینکه شاید سیستم‌ های CRM این روزها مثل پلتفرم‌ های شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک یا توییتر اشتیاق کاربران را برانگیخته نکنند، ولی هر سیستم سی آر ام هم بر اساس افراد و روابط ساخته می شود. به همین دلیل است که می تواند برای هر کسب و کاری با رشد سریع ارزشمند باشد.

هر کسب و کاری بر اساس روابط فوق العاده با مشتریان آغاز می گردد. شما به عنوان فروشنده، با افرادی ارتباط برقرار می کنید که به محصول شما احتیاج دارند. ولی وقتی که کمپانی شما بزرگتر می شود، این روابط تجاری هم پیچیده تر می شوند. این تراکنش ها فقط بین فروشنده و خریدار نیست. شما باید تعداد بی شماری از ارتباطات، در طول زمان، با هر شرکتی که با آن معاملات انجام می دهید را مدیریت کنید. باید اطلاعات را در بین تیم های مختلف در داخل سازمان خود که با مشتریان یکسانی در ارتباط هستند را پخش کنید. سیستم CRM می تواند به عنوان هسته ای کلیدی برای مدیریت ارتباطاتی که در کسب و کاری رو به رشد اتفاق می افتد عمل کند.

شاید برایتان جالب باشد:  چگونه از خدمات دفتر کار مجازی برای فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنیم؟

برای کسب و کارهای کوچک، سیستم CRM به شما کمک می کند که دیتا و اطلاعات را در فضایی ابری قرار دهید تا بتوانید در هر زمانی و با هر دستگاهی به آن دسترسی داشته باشید. سی آر ام به تیم های داخلی سازمان کمک می کند که با همکاران و مشتریان ارتباط داشته باشند، ایمیل های شخصی سازی شده ارسال کنند، اطلاعاتی از گفتگوها در شبکه های اجتماعی کسب کنند، و تصویری کلی از سلامت کسب و کار شما در هر زمان به دست آورند.

امروزه کسب و کارها روابط مشتری و اطلاعات را به شکل های گوناگون مدیریت می کنند. بعضی ها هنوز از روش های قدیمی مثل کارت های یادداشت استفاده می کنند. بعضی دیگر اطلاعات را در گوشی موبایل خود ذخیره می کنند. دیگران از نرم افزار اکسل یا نرم افزارهای مشابه گوگل در این زمینه استفاده می کنند. وقتی تیم شما هنوز کوچک است و به دنبال بزرگ کردن کسب و کار خود نیستید، این روش ها می توانند در کوتاه مدت به شما کمک کنند. ولی اگر به دنبال رشد سریع هستید، بهتر است به فکر استفاده از یک سیستم CRM باشید تا اطلاعات تجاری ارزشمند خود را در یک جا جمع آوری کنید، آن ها را در هر جایی قابل دسترسی کنید، و زمان خود را آزاد کنید تا سعی کنید مشتریان را راضی نگه دارید نه اینکه این اطلاعات ارزشمند از گوشه و کنار از دستتان در رود!

درباره نویسنده

مهرگان

مدیر موفقیت مشتریان در کاموا

یک دیدگاه

نظر شما چیه؟