به طور معمول در هر وب سایت تعدادی صفحه مشخص در راستای معرفی اهداف شرکت وجود دارند که از مهم ترین آن ها می توان به دو صفحه درباره ما و صفحه سوالات متداول ( Frequently Asked Questions ) که به اختصار به آن FAQ گفته می شود اشاره کرد . صفحه در باره ما اطلاعات کلی پیرامون اهداف سایت ، کسب و کار و یا محصول ارائه شده در وب سایت را به کاربر ارائه می دهد در حالی که صفحه سوالات متداول ( FAQ ) کمک می کند تا کاربر ، بر اساس تعدادی سوال و جواب مشخص ، اطلاعات بیشتری را از زیر بنای کسب و کار شما بدست آورد .

این پرسش و پاسخ ها از پیش تعریف شده هستند و به نوعی کاربر با مطالعه آنها متوجه می شود که آیا این سایت می تواند کمکی به من بکند یا خیر و در صورتی که جواب های در نظر گرفته شده ، نتواند اهداف سایت شما را واضح نمایش دهد ، کاربر به خوبی با خدمات شما آشنا نشده و سایت را ترک خواهد کرد .

در ادامه قصد داریم تا به معرفی ۷ روش برای ساخت یک صفحه سوالات متداول مناسب بپردازیم پس با کاموا همراه باشید .

۱ – سوالات متداول را دسته بندی کنید

دسته بندی کردن سوالات یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از سردرگمی کاربران در این صفحه است و پیشنهاد می شود. حتی اگر تعداد سوالات کم است ، همچنان به دسته بندی آن ها بپردازید . برای مثال می توان دسته بندی را بر اساس مهم بودن و یا تکرار سوالات قرار داد .

در صورتی که تعداد سوالات زیاد است می توان آن ها در دسته بندی های متفاوت قرار داد . برای مثال در یک سایت فروش کالا ، می توان دسته بندی هایی مانند فرآیند خرید ، فرایند ارسال و یا فرایند تعویض کالا را انتظار داشت .

شاید برایتان جالب باشد:  ارائه بهترین خدمات به مشتریان در شبکه های اجتماعی

۲- جمع آوری بازخورد از مشتریان

پیشنهاد می شود تا سوالات مطرح شده در صفحه سوالات متداول را بدون بازخورد طرح نکنید . در صورتی که در فرایند تهیه این سوالات از مشتریان بازخوردی گرفته نشده باشد ، ممکن است سوال ها نتواند کمکی به درک مشتری از کسب و کار شما داشته باشند .

برای این کار می توانید قسمتی را نیز برای سوالات مشتریان در سایت در نظر بگیرید و بر اساس سوالاتی که در طول یک دوره بلند مدت پرسیده می شوند ، سوالات بخش FAQ را طرح نمایید .

۳ – استفاده از زبان مرتبط با مشتریان در پرسش و پاسخ

مشتریان هر کسب و کار از زبان مشخصی استفاده میکنند . برای مثال ممکن است در یک سایت ، خدمات علمی و یا دانشگاهی ارائه شود که در این صورت لازم است تا از اصطلاحات و برخی کلمات ادبی استفاده شود . اما در مقابل یک سایت عمومی مانند مجلات سرگرمی و سایت های موسیقی نیازمند استفاده از زبانی دوستانه تر در طرح پرسش و پاسخ است.

۴ – استفاده از المان های گرافیکی مرتبط

به طور معمول صفحه سوالات متداول سایت ها از متن تشکیل شده است اما استفاده از المان های گرافیکی نظیر اینفوگرافی و یا راهنمای قدم به قدم ، می تواند کمک بسزایی به درک مخاطب از خدمات و نحوه تعامل با وبسایت بگذارد .

برای شروع می توانید از عکس های مرتبط و یا حتی ویدیو برای پاسخ دهی به سوالات متداول استفاده نمایید . در بیشتر مواقع یک ویدیو می تواند تاثیر بسیاری در پاسخ به سوالات مشتریان داشته باشد .

۵ – خلاصه بنویسید

پاسخ کامل به سوالات پر تکرار از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث می شود تا سوالات کاربران مرتفع گردد اما این را نیز در نظر بگیرید که بسیاری از کاربران با عجله وارد این صفحه می شوند و در صورت استفاده از پاراگراف های طولانی ، کاربر خسته شده و به سرعت این صفحه را ترک می کند . برای همین از پاسخ های کوتاه اما کامل و مستقیم استفاده کنید .

شاید برایتان جالب باشد:  ۳ نکته مهم که به برنامه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند

۶ – استفاده از جستجوگر

یکی از بهترین امکاناتی که می توان در صفحه سوالات متداول قرار داد ، جستجوگر است تا کاربر بتواند سوالات خود را از میان سایر سوال ها جستجو نماید . ناگفته نماند که در صفحات سوالات متداول که تعداد سوالات کم است ، نیاز به جستجوگر نبوده اما در سایر سایت ها استفاده از این قابلیت بسیار مهم است و موجب می شود مشتری سریع تر به پاسخ سوال خود برسد .

۷ – تخصص و شخصیت خود را نمایش دهید

صفحه سوالات متداول یکی از بهترین فرصت های نمایش تخصص و شخصیت شما است . برای مثال می توانید نشان دهید که چه مقدار از کسب و کار خود اطلاع دارید و چه پارامتر هایی در کسب و کار شما مهم است .

همچنین استفاده از صفحه سوالات متداول مناسب و جذاب که علاوه بر پرسش و پاسخ های کاربردی ، از المان های گرافیکی و یا حتی از تصاویر و ویدیو در آن استفاده شده است ، نشان دهنده احترامی است که شما برای مشتریانتان قائل هستید و بدون شک مشتریان درک خواهند کرد که شما زمان زیادی برای آن ها صرف کرده اید .

هفت مورد اشاره شده در متن بالا ، از اهمیت بسیاری برای ساخت یک صفحه سوالات متداول برخوردار می باشند ، پس آن ها را به خاطر بسپارید و زمان زیادی را برای طراحی یک صفحه سوالات متداول مناسب در نظر بگیرید . تیم کاموا امیدوار است که این مقاله کمک شایانی به شما کرده باشد . همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی سایت و مدیریت آن می توانید به سایر مقالات وبلاگ کاموا مراجعه کنید .