بازاریابی و فروش

۷ نکته برای ساخت صفحه سوالات متداول مناسب

نوشته‌ی مهرگان

به طور معمول در هر وب سایت تعدادی صفحه مشخص در راستای معرفی اهداف شرکت وجود دارند که از مهم ترین آن ها می توان به دو صفحه درباره ما و صفحه سوالات متداول ( Frequently Asked Questions ) که به اختصار به آن FAQ گفته می شود اشاره کرد . صفحه در باره ما اطلاعات کلی پیرامون اهداف سایت ، کسب و کار و یا محصول ارائه شده در وب سایت را به کاربر ارائه می دهد در حالی که صفحه سوالات متداول ( FAQ ) کمک می کند تا کاربر ، بر اساس تعدادی سوال و جواب مشخص ، اطلاعات بیشتری را از زیر بنای کسب و کار شما بدست آورد .

این پرسش و پاسخ ها از پیش تعریف شده هستند و به نوعی کاربر با مطالعه آنها متوجه می شود که آیا این سایت می تواند کمکی به من بکند یا خیر و در صورتی که جواب های در نظر گرفته شده ، نتواند اهداف سایت شما را واضح نمایش دهد ، کاربر به خوبی با خدمات شما آشنا نشده و سایت را ترک خواهد کرد .

در ادامه قصد داریم تا به معرفی ۷ روش برای ساخت یک صفحه سوالات متداول مناسب بپردازیم پس با کاموا همراه باشید .

۱ – سوالات متداول را دسته بندی کنید

دسته بندی کردن سوالات یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از سردرگمی کاربران در این صفحه است و پیشنهاد می شود. حتی اگر تعداد سوالات کم است ، همچنان به دسته بندی آن ها بپردازید . برای مثال می توان دسته بندی را بر اساس مهم بودن و یا تکرار سوالات قرار داد .

در صورتی که تعداد سوالات زیاد است می توان آن ها در دسته بندی های متفاوت قرار داد . برای مثال در یک سایت فروش کالا ، می توان دسته بندی هایی مانند فرآیند خرید ، فرایند ارسال و یا فرایند تعویض کالا را انتظار داشت .

شاید برایتان جالب باشد:  چگونه توضیحات خوب برای محصولات فروشگاه اینترنتی بنویسیم؟

۲- جمع آوری بازخورد از مشتریان

پیشنهاد می شود تا سوالات مطرح شده در صفحه سوالات متداول را بدون بازخورد طرح نکنید . در صورتی که در فرایند تهیه این سوالات از مشتریان بازخوردی گرفته نشده باشد ، ممکن است سوال ها نتواند کمکی به درک مشتری از کسب و کار شما داشته باشند .

برای این کار می توانید قسمتی را نیز برای سوالات مشتریان در سایت در نظر بگیرید و بر اساس سوالاتی که در طول یک دوره بلند مدت پرسیده می شوند ، سوالات بخش FAQ را طرح نمایید .

۳ – استفاده از زبان مرتبط با مشتریان در پرسش و پاسخ

مشتریان هر کسب و کار از زبان مشخصی استفاده میکنند . برای مثال ممکن است در یک سایت ، خدمات علمی و یا دانشگاهی ارائه شود که در این صورت لازم است تا از اصطلاحات و برخی کلمات ادبی استفاده شود . اما در مقابل یک سایت عمومی مانند مجلات سرگرمی و سایت های موسیقی نیازمند استفاده از زبانی دوستانه تر در طرح پرسش و پاسخ است.

۴ – استفاده از المان های گرافیکی مرتبط

به طور معمول صفحه سوالات متداول سایت ها از متن تشکیل شده است اما استفاده از المان های گرافیکی نظیر اینفوگرافی و یا راهنمای قدم به قدم ، می تواند کمک بسزایی به درک مخاطب از خدمات و نحوه تعامل با وبسایت بگذارد .

برای شروع می توانید از عکس های مرتبط و یا حتی ویدیو برای پاسخ دهی به سوالات متداول استفاده نمایید . در بیشتر مواقع یک ویدیو می تواند تاثیر بسیاری در پاسخ به سوالات مشتریان داشته باشد .

۵ – خلاصه بنویسید

پاسخ کامل به سوالات پر تکرار از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث می شود تا سوالات کاربران مرتفع گردد اما این را نیز در نظر بگیرید که بسیاری از کاربران با عجله وارد این صفحه می شوند و در صورت استفاده از پاراگراف های طولانی ، کاربر خسته شده و به سرعت این صفحه را ترک می کند . برای همین از پاسخ های کوتاه اما کامل و مستقیم استفاده کنید .

شاید برایتان جالب باشد:  بازاریابی محتوا چیست؟

۶ – استفاده از جستجوگر

یکی از بهترین امکاناتی که می توان در صفحه سوالات متداول قرار داد ، جستجوگر است تا کاربر بتواند سوالات خود را از میان سایر سوال ها جستجو نماید . ناگفته نماند که در صفحات سوالات متداول که تعداد سوالات کم است ، نیاز به جستجوگر نبوده اما در سایر سایت ها استفاده از این قابلیت بسیار مهم است و موجب می شود مشتری سریع تر به پاسخ سوال خود برسد .

۷ – تخصص و شخصیت خود را نمایش دهید

صفحه سوالات متداول یکی از بهترین فرصت های نمایش تخصص و شخصیت شما است . برای مثال می توانید نشان دهید که چه مقدار از کسب و کار خود اطلاع دارید و چه پارامتر هایی در کسب و کار شما مهم است .

همچنین استفاده از صفحه سوالات متداول مناسب و جذاب که علاوه بر پرسش و پاسخ های کاربردی ، از المان های گرافیکی و یا حتی از تصاویر و ویدیو در آن استفاده شده است ، نشان دهنده احترامی است که شما برای مشتریانتان قائل هستید و بدون شک مشتریان درک خواهند کرد که شما زمان زیادی برای آن ها صرف کرده اید .

هفت مورد اشاره شده در متن بالا ، از اهمیت بسیاری برای ساخت یک صفحه سوالات متداول برخوردار می باشند ، پس آن ها را به خاطر بسپارید و زمان زیادی را برای طراحی یک صفحه سوالات متداول مناسب در نظر بگیرید . تیم کاموا امیدوار است که این مقاله کمک شایانی به شما کرده باشد . همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی سایت و مدیریت آن می توانید به سایر مقالات وبلاگ کاموا مراجعه کنید .

درباره نویسنده

مهرگان

مدیر موفقیت مشتریان در کاموا

یک دیدگاه

نظر شما چیه؟