بازاریابی و فروش

۱۰ پرسشی که هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید از خود پرسید

نوشته‌ی امیرسینا

اگر فقط یک فروشگاه فیزیکی دارید احتمالا فرصت کسب درآمد بی نظیر حاصل از فروش اینترنتی را از دست داده اید. فروش آنلاین چه در دنیا و چه در کشور ما رشد بالایی را در سالهای اخیر تجربه کرده است و این رشد همچنان ادامه خواهد داشت.

برای درو کردن درآمد حاصل از فروش آنلاین آماده اید؟ راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارهای کوچک با محدودیت وقت، بودجه و کارمند می تواند چالش برانگیز باشد. اما فروشگاه سازهای آنلاین مانند فروشگاه ساز کاموا می توانند به شما در طراحی و نگهداری یک فروشگاه آنلاین ساده و مقرون به صرفه کمک کنند.
در ادامه ۱۰ پرسش مهمی که باید هنگام راه انداختن اولین فروشگاه اینترنتی از خود بپرسید بیان شده است:

۱- برای ساخت فروشگاه آنلاینم از کجا شروع کنم؟

اگر حوصله دردسرهای استخدام کسی برای ساخت و پشتیبانی فروشگاه آنلاین خود را ندارید یا از عهده مخارج آن بر نمی آیید نگران نباشید. می توانید از فروشگاه سازهای آنلاین برای ساخت سریع آن استفاده کنید. این شرکت ها می توانند شما را از عذاب و دردسر های کدنویسی، میزبانی و پشتیبانی از سرور خلاص کنند. چنین شرکت هایی علاوه بر امکان انتخاب و طراحی ظاهر و عملکرد فروشگاه، امکانات دیگری مثل بارگذاری محصولات، مدیریت سبد محصول مشتری ها، پرداخت امن و مدیریت سفارش ها را در اختیار شما قرار می دهند. فروشگاه شما روی سرورهای این شرکت ها قرار می گیرد.

۲- چطور می توانم ظاهر فروشگاه آنلاینم را مطابق سلیقه خودم طراحی کنم؟

اگر یک شرکت دارید و شرکت شما هم اکنون یک وب سایت دارد، می توانید در طراحی ظاهر فروشگاه آنلاین خود از رنگ های استفاده شده در آن و همچنین لوگوی شرکت استفاده کنید. اگر وب سایتی ندارید مطابق با سلیقه خود و همچنین لوگوی شرکت رنگ های پس زمینه و دیگر بخش ها را انتخاب کنید.
بسیاری از شرکت های خدمات فروشگاه آنلاین تنظیمات ظاهر از پیش تعریف شده ای ارائه می دهند که نیازی به دانش طراحی وب نیز برای سفارشی کردن آن ندارد و تنها کاری که شما باید انجام دهید بارگذاری تصویر لوگو و تصاویر محصولات و دیگر تصاویر لازم است. اگر از فروشگاه ساز کاموا هم استفاده میکنید به تنظیمات اصلی بروید و لوگوی خود را از آنجا بارگزاری کنید.

شاید برایتان جالب باشد:  ۵ راهکار برای شناخته شدن کسب و کارها در اینترنت

۳- از چه سیستم پرداختی استفاده کنم؟

برای دریافت هزینه محصولات خود از مشتری ها باید یک درگاه پرداخت الکترونیک داشته باشید. این درگاه را می توانید مستقیما از هرکدام از بانک ها دریافت کنید یا اینکه از درگاه‌های واسط استفاده کنید. مزیت استفاده از درگاه های واسط سادگی دریافت درگاه و عیب آن بالاتر بودن کارمزد دریافتی آنها است. درگاهی را انتخاب کنید که در کنار امنیت و کارمزد مناسب، پشتیبانی خوبی نیز به شما ارائه دهد.

۴-  ارتباط با مشتری را چطور مدیریت کنم؟

برای اینکه به دغدغه های مشتری ها به خوبی پاسخ دهید باید از خدمات شرکتی برای ساخت فروشگاه خود استفاده کنید که برای شما یک ابزار مدیریت ارتباط با مشتری قابل اطمینان فراهم سازد. ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری راه های مختلف ارتباطی فروشنده با مشتری شامل اطلاعات تماس، فروش های اخیر، شکایات و مدیریت سفارش ها را در یک پنجره واحد مستند، سازماندهی و ساده سازی می کنند. معمولا توصیه می شود برای ارتباط مستقیم با مشتری ها چند خط تلفن و همچنین امکان گفتگوی آنلاین داشته باشید.

۵- هزینه های ارسال را چطور تعیین کنم؟

هزینه ارسال را بطور دقیق با توجه سرویس های پستی مختلف موجود محاسبه و برای مشتری امکان انتخاب قرار دهید. گاهی نیز ممکن است ترجیح دهید ارسال را کاملا یا حداقل برای سفارشهای با میزان مشخصی رایگان در نظر بگیرید. اگر رقبای شما ارسال را رایگان انجام می دهند، شما هم بهتر است اگر از عهده آن برمی آیید چنین کاری انجام دهید.

۶- چطور تصاویر با کیفیتی و توضیحات جامعی برای محصولات تولید کنم؟

خریداران آنلاین نمی توانند محصول شما را از نزدیک ببینند، احساس کنند یا بو کنند، پس بهترین چیزی که باقی می ماند این است که یک تصویر با کیفیت و واضح از محصول ببینند. با اینکه نیازی به استخدام یک عکاس حرفه ای نیست اما نباید خساست نیز به خرج داد. یک دوربین ۱۶ مگاپیکسل و یک جعبه نورپردازی (Lightbox) برای اینکار کافی است.
نوشتن توضیحات کوتاه اما همراه با جزئیات جالب و جامع برای برانگیختن علاقه مشتری لازم است. از صفات و عبارات جذاب اما بدون اغراق برای برانگیختن احساسات مشتری استفاده کنید. علاوه بر قیمت، می توانید کاربردهای محصول، ابعاد و دیگر ویژگی های توصیف کننده محصول را ذکر کنید.

شاید برایتان جالب باشد:  بازاریابی ایمیلی چیست؟

۷- امکان ارائه نظر و به اشتراک گذاشتن محصول را به مشتری بدهم؟

فراهم کردن امکان نظردهی و امتیازدهی مشتری به محصول باعث تقویت اعتماد آنها به فروشگاه آنلاین شما می شود. نظرات مثبت و به اشتراک گذاشته شدن محصول در شبکه های اجتماعی باعث افزایش فروش می شود اما ریسک نظرات منفی را نیز به همراه دارد. بسیاری از شرکت های خدمات فروشگاه آنلاین امکان پاسخ به نظر یا حذف نظرات نامناسب را فراهم می کنند.

۸- برای جذب خریداران از کجا شروع کنم؟

پس از راه اندازی و شروع به کار فروشگاه آنلاینتان، باید خبر آن را چه آنلاین و چه آفلاین همه جا جار بزنید. برای شروع در همه خبرنامه ها و ایمیلهایتان لینک فروشگاه را قرار دهید. برای فروشگاه یک حساب فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و توئیتر ایجاد کنید. این حساب ها را طبق یک برنامه منظم با ارسال تصاویر محصولات، مطالب مفید و تصویر و ویدیو مرتبط بروز کنید. همچنین شرکتی را برای ساخت فروشگاهتان انتخاب کنید که بطور خودکار از بهینه سازی موتور جستجو برای محتوای فروشگاه آنلاین شما و بالا آمدن رتبه شما در موتورهای جستجو استفاده کند.

۹- مرجوع کردن محصولات را چطور مدیریت کنم؟

هر فروشگاهی باید با چنین اتفاق هایی سر و کله بزند. مطمئن شوید که شرکت فروشگاه سازی که انتخاب می کنید ابزارهایی برای جایگزینی سریع و ساده محصول یا بازپس فرستادن پرداخت ها، بروز رسانی موجودی و اطلاع رسانی به مشتری در مورد وضعیت سفارش او در اختیار شما قرار دهد.

۱۰- پیشرفتم را چطور اندازه بگیرم؟

از خدمات فروشگاه سازی استفاده کنید که تحلیل ها و آمارهای رایگان برای پیگیری کارایی فروشگاه و آگاه سازی شما از وضعیت آن در هر لحظه در اختیار شما قرار دهد. این آمارها به شما می گوید چه تعداد مراجعه کننده داشته اید، هر چندوقت یکبار به سراغ شما می آیند، کجا زندگی می کنند و چطور شما را پیدا کرده اند. این تحلیل ها و آمارها همچینی به شما می گویند کدام وب سایت ها باعث رجوع بیشترین ترافیک به فروشگاه آنلاین شما شده اند و کدام محصولات بیشترین یا کمترین مشتری را داشته است.

درباره نویسنده

امیرسینا

امیرسینا هستم٬ مدیر بخش بازاریابی کاموا. علاقه زیادی به کتاب چه مربوط به حوزه‌ی کاری و چه غیر مرتبط دارم. برای تمرکز در زمان کار هم فقط باید هدست تو گوشم باشه اگر نه خیلی سریع حواسم پرت میشه. بلاگ‌نویسی یکی از علایق قدیمی من هست و زمانی که دارم پست مینویسم انگار دارم بخشی از خودمو منتقل میکنم برای همین پست ها و مفید بودنشون برام خیلی مهمه.

۳ دیدگاه

نظر شما چیه؟